• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

3
پژوهشگر حوزه حمل و نقل

ترافیک؛ مخل آرامش جسم و روان

  • کد خبر : 28849
  • 13 شهریور 1401 - 20:05
ترافیک؛ مخل آرامش جسم و روان
ترافیک، واژه‌ای که با شنیدن آن ازدحام، دود، بوق، کلافگی و دیر رسیدن های همیشگی و یا حتی ‌های پشت خط مانده و عموما خاطرات نه چندان خوشایند در ذهن ما تداعی می‌شود.

پایگاه خبری طلوع سیاست، زندگی در تهران سال‌هاست با ترافیک‌های طولانی و آزاردهنده گره خورده است و تقریبا هیچ راه حل امیدوارکننده‌ای برای آن پیدا نشده است. گرچه ذات کلانشهرها ترافیک و شلوغی را به دنبال دارد؛ اما با نگاهی به پایتخت‌های مهم دنیا و تجربیات آن‌ها در زمینه کاهش ترافیک نشان می‌دهد چندان هم ترافیک غیرقابل درمان نیست.

آبان سال گذشته بود که رهبر انقلاب هم به معضل ترافیک اشاره کردند و خواستار ارائه راه حل علمی از سوی مسئولان ذی‌ربط برای حل این معضل شدند. اما با گذشت چندین ماه هیچ اقدام اساسی و قابل قبولی انجام نشده است و هر روز ابعاد این معضل بزرگ بیشتر می‌شود.

در تابستان امسال به رغم تغییر ساعت کاری ادارات شاهد افزایش محسوس بار ترافیکی در خیابان‌های تهران بودیم که هر روز بیشتر از گذشته این جدی تر و چالش برانگیزتر می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، با وجود غیرحضوری بودن مدارس و آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در ۲ سال گذشته بار ترافیکی تهران افزایش قابل ملاحضه‌ای داشته است که با نزدیک شدن به مهر و گشایش مدارس و دانشگاه‌ها مشکلات ترافیکی بیشتر هم خواهد شد، به طوریکه عملا شاهد سیل خودرویی در خیابان‌های پایتخت خواهیم بود. همچنین کاهش دمای هوا با ورود به نیمسال دوم یکی دیگر از عواملی است که مردم را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب خواهد کرد.

ترافیک تهران دیگر فقط معضل شلوغی و ازدحام خودرویی نیست. این معضل در نگاه کلان‌تر موضوع سلامتی جسمی و روانی ساکنان پایتخت را به صورت جدی تهدید می‌کند.  با توجه به آمارهایی که ارائه می‌شود تهران در طول یکسال روزهای محدودی از هوای پاک را به خود میبیند.

سال‌هاست زندگی در تهران به واسطه ترافیک وحشتناک دیگر کیفیت لازم را ندارد و باعث اتلاف وقت مردم ، افزایش مصرف سوخت و افزایش بیمارهای مختلف به دلیل وجود آلاینده‌های خطرناک در هوای تهران شده است. برای گذار از این مشکلات یک همت اساسی و یک تصمیم جدی نیاز است.

مشکلات ترافیک تهران را می‌توان در حد قابل قبولی حل کرد؛ البته اگر اراده‌ای برای اینکار باشد در ذیل به برخی از این راهکارها که در کشورهای دیگر به صورت موفقیت‌آمیزی مورد آزمایش قرار گرفته است؛ اشاره می‌شود:

  1. اخذ عوارض از رانندگان وسایل نقلیه شخصی
  2. ساخت بزرگراه‌ها و خیابان‌ها و افزایش ظرفیت تردد
  3. استفاده از ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی
  4. الکترونیکی کردن کارهای اداری که نیاز به حضور فیزیکی ندارد
  5. آموزش و فرهنگ‌سازی در بین مردم در زمینه رعایت رفتارهای ترافیکی

امیر علی حاجی بابا
پژوهشگر حوزه حمل و نقل

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=28849
  • نویسنده : امیر علی حاجی بابا
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها