• امروز : جمعه - ۱۹ خرداد - ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 9 June - 2023

اخبار ویژه

بهره برداری از طرح افزایش ۴برابری ظرفیت آبشیرینکن غرب جزیره / همت سازمان منطقه آزاد قشم برای کاهش تنش آبی در روستاها حسینی: معدود نمایندگانی هستند که هنوز برای اعمال نظر در عزل و نصب‌ها اصرار می‌کنند درخواست خزعلی برای شناور شدن ساعت آغاز به کار مادران دارای فرزند زیر ۷ سال امام راحل با انقلاب خود هیمنه پوشالی استکبار جهانی را شکست بعد از گل مرادمند، ساپینتو فشار را از روی پرسپولیس برداشت استقبال شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک جزئیات تغییر ساعت ادارات تهران از نیمه خرداد ماه ؛ قاعده شناوری لغو شد معاون اول رئیس جمهور عازم آنکارا شد فرمانی برای عدالت و کاتالیزورِ مسیر پُرسنگلاخ بانکداری اسلامی معاون رییس جمهور: التهاب بازار خودرو ناشی از انباشت تقاضا نسبت به تولید است امام خمینی(ره) اعتماد به نفس را در وجود ملت ایران احیا کردند آغاز سخنرانی رئیس جمهور در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) جزئیات واگذاری زمین دولتی به خانوارهای دارای ۳ فرزند مردم با برپایی جمهوری اسلامی، نظام متناسب با فرهنگ ایرانی بوجود آورند شناسایی بیش از ۱۱ هزار بیمار مبتلا به جذام در کشور/ ۲ هزار و ۵۰۳ بیمار جان باختند

3

سند الگو سندی بالادستی در میان اسناد ملی است

  • کد خبر : 21499
  • 18 آذر 1400 - 10:33
سند الگو سندی بالادستی در میان اسناد ملی است

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست عضو اندیشکده معنویت مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت به مثابه سندی بالادستی در میان اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش ایسنا،‌ سید احمد غفاری قره‌باغ با اشاره به جایگاه و مرتبه سند الگو میان سایر اسناد بالادستی کشور، گفت: جایگاه و موقعیت سند […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

عضو اندیشکده معنویت مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت به مثابه سندی بالادستی در میان اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایسنا،‌ سید احمد غفاری قره‌باغ با اشاره به جایگاه و مرتبه سند الگو میان سایر اسناد بالادستی کشور، گفت: جایگاه و موقعیت سند الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت به مثابه سندی بالادستی در میان اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: پیش نویس این سند بیش از یک دهه است که توسط استادان برتر و محققان عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور در دست تدوین بود که با نهایی شدن آن، به زودی به همه نهادها و دستگاه‌های متولی و مسوول در ساختار قدرت در ایران ابلاغ می شود.

استادیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به جایگاه بنیادین و رفیع معنویت و علم در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در این سند فاخر، مباحث معنویت و علم در شمار ارکان سند قرار دارد و این یعنی دوستان و همکاران در مرکز الگو به ضرورت وجود معنویت و علم و تسری این دو بر همه سطوح و ابعاد سند الگو اهتمام جدی داشتند. خصوص آن که این دو جزو امور انضمامی و الحاقی به سند نشد که خدا را بابت این مسئله بسیار مهم شاکرم.

عضو اندیشکده معنویت مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت یادآور شد: این رویکرد مسوولان مرکز الگو به معنویت و علم برخاسته از اندیشه متعالی اسلام است که معنویت را برخلاف نگرش‌های انحرافی در سایر ادیان، مختص به زمان و مکان و زاویه‌ای خاص از زندگی نمی‌داند و آن را به مثابه حقیقتی جاری در سراسر هستی و زندگی موجودات و بالاخص انسان می‌داند.

غفاری قره باغ سپس با تبیین یکی دیگر از ارکان سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: بخش مبانی نظری سند، مهم‌ترین پیش‌فرض‌های اسلامی، فلسفی و علمی جهان‌شمول و معطوف به پیشرفت را عرضه می‌کند. این بخش، خود به اضلاع مختلف خداشناختی، انسان‌شناختی، جهان‌شناختی، جامعه‌شناختی، ارزش‌شناختی، دین‌شناختی و ایران‌شناختی تقسیم شده است. اگر معنویت را بهره مندی اندیشه و گرایش و نیت و رفتار از اهتمام مبتهجانه به حیث اخلاقی فعل، همراه با اهتمام به ارتباط با حضرت ربوبی، تعریف کنیم بررسی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت نشان می‌دهد که مولفه‌های بنیادین و محوری معنویت اسلامی، در بخش مبانی سند در عالی ترین وضعیت ممکن قرار دارد. در مبانی خداشناسی به مؤلفه‌ بنیادین معنویت اسلامی که عبارت از توحیدمحوری در ابعاد مختلف است توجه شده است.

وی ادامه داد: در مبانی جهان‌شناختی نیز مؤلفه‌های بنیادین معنوی همچون تطابق عوالم، آیت بودن جهان و نقش محوری سنت‌های الهی در ربوبیت جهان، مورد التفات قرار گرفته‌اند که تفصیل آن به این شرح است که ارتباط توحیدی مراتب مادی و روحانی در جهان‌های مشهود و غیب، در جهت تکامل و تعالی انسان به سوی خداوند، ملاحظه‌ی جهانِ یکپارچه و هماهنگ به مثابه آیت الهی و تحت تأثیر دانستن آن توسط عوامل ماوراء طبیعی، تحت کنترل بودن جهان توسط سنت‌های الهی و ملاحظه آن به عنوان بستری برای امتحان انسان و خلقت جهان برای انسان در جهت تقویت خصلت امانت‌داری و اصلاح و برای برآورده شدن نیازهای مادی بشر. این فقرات از مبانی جهان‌شناختی، ارتباط وثیقی با رویکرد معنوی حاکم بر انسان و هستی دارد.

استادیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با تبیین مبانی انسان شناختی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: در مبانی انسان‌شناختی نیز ابعاد بنیادین انسان‌شناختی معنویت اسلامی همچون خلیفت‌اللهی انسان و محوریت اختیار در فضایل معنوی درج شده است که تفصیل آن بدین شرح است که توجه به مقام قرب و خلافت الهی به مثابه هدف از خلقت انسان، توجه توأمان به ابعاد جسمی و روحی انسان، توجه به عزت و کرامت تکوینی انسان، تأکید بر اختیار به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تحقق سعادت و فضیلت، تداوم حیات انسان پس از مرگ و تأکید بر جاودانگی حیات انسانی و التفات توأمان به حق و تکلیف در حیات معقول انسان است. این فقرات نیز، ارتباط وثیقی با رویکرد معنویت اسلامی دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=21499
 

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
logo-samandehi google-site-verification=q_cu6BbJE6iM8wcnX2-fikQV20c7-RwePv3mDNnjrVw
google-site-verification=q_cu6BbJE6iM8wcnX2-fikQV20c7-RwePv3mDNnjrVw