• امروز : دوشنبه - ۲۶ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 17 November - 2025

اخبار ویژه

برگزاری نشست مجمع عالی خیرین استان فارس با محوریت اشتغال و کارآفرینی تذکر دیوان محاسبات نسبت به تاخیر هیئت وزیران در تصویب صورت‌حساب عملکرد بودجه ۱۴۰۳ سلامت غذاهای ارزان قیمت در واحدهای صنفی متخلف زیر تیغ بازرسان اتاق اصناف مرکز استان فارس/ شناسایی و برخورد قانونی با منبع تولیدکننده رنگ غذای غیرمجاز در شیراز افشای ارتباط «انسانی» سفیر آمریکا با قاچاقچی جنسی کودکان داستان سری ترین ساختمان آمریکا/ در پناه گاه ریون راک چه خبر است؟/ آمریکا برای جنگ اتمی بزرگ آماده می شود؟ بنیاد شهید رئیسی اندیشکده حکمرانی تأسیس می‌کند اتللو به احترام برخاست /زهرا حق‌شناس ستاره بی‌حد و مرز اتللو شد/ تجلی اراده و الهام در رقابت‌های اتللو شیراز اعزام تیم رسانه استان فارس به رویداد جام رسانه امید کشور پیش فروش بلیط قطار آذرماه آغازشد خبرورزشی‌گردی| علی دایی: با مشورت خانواده‌ام از حقم گذشتم/ موقع فحاشی به من همه ساکت شده بودند! رونمایی و آغاز اولین دوره المپیاد کشوری بازی‌های فکری ایران در شیراز با آغاز مسابقات اتللو در شیراز ارتقای سواد سلامت حلقه گمشده‌ نظام بهداشت و درمان است بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به ادعاهای واهی رئیس هیأت به اصطلاح حقیقت‌یاب بازگشایی و فک پلمب واحدهای صنفی دروازه کازرون جهت فرآیند تغییر کاربری آغاز بررسی عملکرد دولت در اجرای برنامه هفتم در مجلس

17

ضعف‌های استراتژی توسعه صنعتی از منظر مرکز پژوهش‌های مجلس

  • کد خبر : 18228
  • 26 آبان 1400 - 10:30
ضعف‌های استراتژی توسعه صنعتی از منظر مرکز پژوهش‌های مجلس

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، معاونت مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به آسیب شناسی استراتژی توسعه صنعتی در ایران و تحلیل و ارزیابی اسناد استراتژی توسعه صنعتی پرداخت. در این گزارش تصریح شده است: در دو دهه اخیر، درست در زمانی که برنامه ریزان […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، معاونت مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به آسیب شناسی استراتژی توسعه صنعتی در ایران و تحلیل و ارزیابی اسناد استراتژی توسعه صنعتی پرداخت.

در این گزارش تصریح شده است: در دو دهه اخیر، درست در زمانی که برنامه ریزان اقتصادی ایران، در طراحی «استراتژی توسعه صنعتی» کشور ناکام ماندند، فرایند توسعه صنعتی ایران با موانعی از قبیل عقب ماندن از رقبای منطقه ای (مانند ترکیه)، تداوم و گاه حتی تعمیق خام فروشی، کاهش سهم بخش صنعت از ارزش افزوده اقتصاد (صنعت زدایی زودرس) و تعطیلی یا فعالیت زیرظرفیت بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی روبه رو شده است. به تعبیر دقیق تر، همه آن مشکلاتی که قرار بود با برخورداری از استراتژی صنعتی و نقشه راه مشخص، از گرفتاری در دام آنها بگریزیم، امروز بلای جان اقتصاد ایران شده و هرچند که امواج مخرب تحریم، به بخش صنعت بیش از سایر بخش ها خسارت وارد کرده است، اما ناتوانی در استفاده از فرصت ها و رفع موانع توسعه، حتی قبل از وقوع تحریم ها نیز (در ابعادی کوچک تر) تحقق رؤیای توسعه صنعتی ایران را آرزویی دور از دست نشان می داد.

در این گزارش بیان شده است: آنچه مشخص است، امروز یعنی دو دهه پس از شروع مطالعات تدوین استراتژی توسعه صنعتی، بیش از هر زمان دیگر، دور شدن از اهداف چشمانداز بیست ساله را (در بُعد توسعه صنعتی) حس می کنیم، اما آیا این عقب افتادگی  روزافزون از اهداف، به اتخاذ تدابیری برای غلبه بر شرایط رو به افول منجر شده است؟

در این گزارش تصریح شده است: با گذشت قریب به دو دهه از اولین تلاش ها برای طراحی استراتژی توسعه صنعتی، شاهد آن هستیم که علی رغم وجود احکام متعدد قانونی و نیز وجود این حکم در سه برنامه اخیر توسعه کشور (برنامه های چهارم تا ششم توسعه)، مطالعات متعددی برای طراحی استراتژی صورت گرفته، اما هیچ کدام به مرحله اجرا نرسیده اند. پرسش مهم گزارش حاضر این است که آیا مشکل از بی کیفیت بودن اسناد تهیه شده بوده یا شرایط متحول بیرونی اجازه اجرایی شدن و گره گشایی به این اسناد نداده است؟

در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است: دلایل بسیاری وجود دارد که باور کنیم تحولات بیرونی مقصر به وجود آمدن این شرایط بوده است، وضع تحریم ها، عملاً افق برنامه ریزی را محدود و ضرورت های برنامه ریزان و متولیان اقتصاد و صنعت کشور را تغییر داده است. در کنار آن، نوسانات درآمدهای نفتی و به تبع آن قبض وبسط بودجه دولت، تغییر دوره ای قوای اجرایی کشور و تغییرات گسترده در موضع آنها نسبت به مسائل مختلف ازجمله توسعه صنعتی و دست آخر تغییرات و جابه جایی گسترده مدیران، همگی محیطی بسیار بی ثبات را ایجاد می کند که می تواند مقصر عدم به سرانجام رسیدن تلاش های برنامه ای و ازجمله تدوین استراتژی توسعه صنعتی باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: موارد ذکر شده در بالا همگی میزانی از حقیقت را با خود دارند، اما جمع بندی گزارش حاضر این است که علی رغم وقوع همه شوک های پیش بینی نشده ای که پُردستاورد بودن برنامه ها را با مخاطره روبه رو می سازد، اساساً دستگاه بوروکراسی کشور، آنقدر شایسته نبوده است که طرحی متناسب با شرایط متحول و تهدیدات بالقوه و بالفعل کشور طراحی کند. به تعبیر دیگر، همه کاستی های موجود و همه تهدیدات بالقوه، ضرورت هایی هستند که برخورداری از استراتژی را به نظام سیاستگذاری و برنامه ریزی کشور گوشزد می کنند، این درحالی است که به نظر می رسد که در ساختار تصمیم گیری کشور، طراحی استراتژی چونان امری لوکس و تشریفاتی در نظر گرفته می شود و اگر مطالعه ای هم انجام می شود، تحلیل ها و توصیه ها در حد کلی گویی ها یا تکرار برخی اقدامات گذشته خلاصه شده و طرحی نو و باکیفیت برای تحول شرایط نگاشته نشده است.

در گزارش معاونت مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده است: این گزارش ضعف های سه مطالعه تدوین استراتژی توسعه صنعتی را به هفت نوع تقسیم کرده که این ضعف ها عبارتند از: ضعف در انتخاب مبنای تحلیلی، شناسایی اهداف، تحلیل وضع موجود، توصیه اقدامات (توالی ها)، سازمان دهی، تحلیل اقتصاد سیاسی و تحلیل فناوری.

 در این گزارش در تشریح پیشنهادات آمده است: برپایه آسیب شناسی بالا، پیشنهادهای گزارش حاضر به این قرار است: پرهیز از برونسپاری تدوین استراتژی توسعه صنعتی: تدوین استراتژی باید در قالب مباحثات عمیق کارشناسی صورت گیرد، بر این اساس، از هرگونه برون سپاری یا تقلیل تدوین استراتژی به محاسبات کمی مبتنیبر تعدادی شاخص باید پرهیز کرد. تدوین استراتژی توسط سازمان برنامه و بودجه: نهادی که متولی تدوین استراتژی توسعه صنعتی می گردد باید از دو ویژگی برخورداری از دانش برنامه ریزی و جایگاه فرابخشی برخوردار باشد، زیرا در غیر این صورت توصیه های سند هیچ الزامی برای سایر دستگاه های موازی ایجاد نمی کند.

در ادامه پیشنهادات آمده است: تدوین استراتژی برپایه ارزیابی دقیق از شرایط موجود: تدوین استراتژی توسعه صنعتی نیازمند ارائه تصویری دقیق از شرایط موجود است که واجد ارزیابی مشخص از اثر سیاست های دولت در وضعیت فعلی و نیز تأثیر متغیرهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بر روندهای تجربه شده بوده و روندهای قیمتی و تحولات نهادی را بهصورت همزمان مورد توجه قرار دهد.

ترسیم شرایط عمومی و اولویت ها: استراتژی توسعه صنعتی باید واجد دو دسته سیاست ها باشد، سیاست هایی برای فضای کسب وکار و عموم فعالیت های صنعتی و سیاست هایی که به نفع صنایع خاصی جهت گیری شده باشد.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=18228
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.