• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2

مجلس و انتخاب پیش رو

  • کد خبر : 16081
  • 22 آبان 1400 - 10:56
مجلس و انتخاب پیش رو

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، قاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه طی یادداشتی نوشت: مسأله خیلی ساده و نامغلق است؛ مجلس محترم شورای اسلامی از نوزده وزیر پیشنهادی رییس دولت سیزدهم هجده نفر را در همان راند اول با بررسی های جدی و مسوولانه شایسته اعتماد دانسته […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، قاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه طی یادداشتی نوشت: مسأله خیلی ساده و نامغلق است؛ مجلس محترم شورای اسلامی از نوزده وزیر پیشنهادی رییس دولت سیزدهم هجده نفر را در همان راند اول با بررسی های جدی و مسوولانه شایسته اعتماد دانسته است و یکی از آنان را نه ناظر به شخصیت فردی که با جمع و تفریق محاسن و معایب عمومی مترتبه و مصلحت سنجی های حکمرانی برای این جایگاه مناسب ندانسته است. 

اینک رییس محترم جمهور در مهلت قانونی با بررسی های صورت گرفته فرد دیگری را پیشنهاد داده است.

نباید فراموش کرد که ایران متمدن و ملت فرهیخته آن و بویژه جامعه بزرگ و فرهیخته فرهنگیان پرقدر، قطعا افراد زیادی را در خود پرورانده که توان و شایستگی مدیریت در جایگاه وزارت این مجموعه عظیم را دارند و تعداد معدودی از آنان در طی روزها و ماه های اخیر به نوعی به جامعه هدف و تصمیم گیران ذیربط عرضه شده اند؛ اما نباید فراموش کرد که این حق رییس محترم جمهور است تا بر اساس شاخص های مورد نظر و سیاست ها و اهداف تبیینی خود دست به گزینش بزند و از میان آن همه خوبان یکی را برگزیند کما این که این حق قانونی قوه مقننه است تا با بررسی دقیق و تحصیل حجت شرعی و عقلی به تشخیص خود عمل کند.

همگان خوب می دانند که پارلمان محل گفتگو و تضارب آراء برای رسیدن به تصمیم است. برای ناظران بیرون از مجلس شاید عجیب باشد که گاهی یک نفر در خصوص یک طرح، لایحه یا در باره فردی معین نظرات متفاوت می دهد اما کسانی که تجربه قانونگذاری را دارند این واقعه را عادی می نگرند. به بیانی ساده باید عرض شود ممکن است امضای فردی پای طرحی پیشنهادی باشد اما مخالف آن صحبت کند و بالعکس.

مسأله روشن است او احتمالا استدلال طرف مقابل را حق جویانه و به دور از تعصب و لجاجت شنیده است و پس از اقناع، از رای جدید تمکین کرده است. به همین دلیل است که مثل مشهور را که می گوید: « حرف مرد یکی است» این گونه می فهمد که مرد همیشه در یک جانب می ایستد و آن هم جانب حق؛ بنابراین اگر فهمید که آنچه حق می پنداشته است مفهوما یا مصداقا حق نیست « یدور حیثما دار » یعنی بدون شرمساری به موضع حق می چرخد .

در بحث انتخاب وزیر هم این محتمل است که عزیز نماینده ای در بدو امر صدای « دو دو » را همراهی کند اما بعدها پس از کنکاش و تحقیق و استماع منطق و آشنایی با کارنامه آن  فرد، نظری متفاوت بیابد. گر چه عکس این قضیه هم در دایره امتناع نیست.

در این چند روز که گزینه رییس جمهوری محترم برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس اعلام شده است شاهد طیفی گسترده از اظهار نظرها بوده ایم. بخش اعظمی از اشخاص حقیقی و حقوقی سعی کرده اند با رعایت اصول مباحث علمی و سیاسی و با استدلالات و استنادات مورد نظر در چارچوب قانون و اخلاق موافقت و مخالفت خود را ابراز کنند. اما شرذمه قلیلی هم با پشت پا زدن به بسیاری از مبانی در گل آلود کردن آب و مه اندود نمودن فضا با حماسه و تعصب عمل کردند. اینان به جای نقد برنامه شخصیت حقیقی نامزد وزارت را سیبل تیرهای آتشین و نیش زبان های زهرآگین خود قرار دادند. برخی از اینان در انقلابی گری و اظهار دلسوزی برای معلمان خود را سینه چاک و فدایی می نمایانند؛ خوب است همه ما سیره عملی امامین انقلاب را وجهه همت قرار دهیم؛ یادمان نمی رود سال ۱۳۶۱ پس از عزل مرحوم عسگراولادی از وزارت بازرگانی رسانه هایی در اتهام زنی به ایشان تا سرحد نسبت خیانت پیش رفتند اما امام خمینی (ره) به صحنه آمد و در دفاع از آبروی یک مومن فرمود: « من بیش از بیست سال است ایشان را می شناسم ایشان آدم خوبی است و لکن برای این جایگاه مناسب نیست.»

کل حرف ما این است هر کسی حق دارد دیگری را نقد کند اما توهین و تحقیر و اتهام پراکنی طبیعتاً نا مقبول است. برخی تا جایی پیش رفتند که معرفی آقای فیاضی به مجلس را توطئه برای براندازی دولت و نظام خواندند! به طنز باید گفت همانانی که به تبع ادبیات رایج شوخ طبعانه عامه و مردمی باجناق را فامیل نمی دانند برادر داماد شهردار تهران را خویشاوند دولت معرفی می کنند! 

خدایش رحمت کند علامه مطهری ره را در مقام انکار نسبت ناروای کتاب سوزی به مسلمانان می گوید: کسی به جمعی خبر داد که امام زاده یعقوب را بر سر مناره گرگ درید. حکیمی از آن  میان به آن ساده باوران گفت امام زاده نه پیامبر زاده ، یعقوب نه یوسف، بر سر مناره نه ته چاه و آخر الامر یوسف را هم گرگ ندرید. ضمن آن که صرف پیشنهاد دادن خلاف قانون و اخلاق نیست اما آقای فیاضی در کمیسیون آموزش به صراحت اعلام کرد گزینه پیشنهادی آقای زاکانی به رغم رفاقت با ایشان کس دیگری بوده است. لذا آنان که معاد باورند و به پاسخگویی در عرصه محشر ایمان دارند در نسبت دادن ها و نقل اخبار تایید ناشده بیشتر باید توقف کنند.

نازنینانی که مدعی اند مدت اخذ کارشناسی ایشان سی ترم بوده است چرا با انتشار تصویر مدرک ایشان که به تاریخ ۱۳۷۸ است از اعتذار گریزانند ؟! از سویی چرا مدرک دکتری ایشان یا معادل آن را که با استفاده از مصوبه قانونی و زیر نظر وزیر علوم انجام شده جعلی می خوانند ؟! 

دوستان عزیز برای مخالفت با یک گزینه که حق هر کسی است دلایل واقعی باید داشت و نه آن که واهیانه بهانه سرود.

به قول ناصر فیض:
عارفی به آب روشن می طهارت کرد 
رفته رفته به این کار زشت عادت کرد
تو گویی با گذر زمانی برخی ها به خلاف گویی خو گرفته اند! 

هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به نماینده محترم مجلس مشورت دهد و با اعلام نظر خود از او خواسته همراهی داشته باشد اما تهدید ضمنی به انتخابات آینده و مواردی از این قبیل خارج از عرف دینی و نزاکت رفتاری است که برخی آشکارا آغشته به آنند.

فراموش نکنیم بالاخره این ماجرا هم می گذرد اما کاری نکنیم که فارغ از نتیجه ، بر باختن اخلاق شکستن دل ها ریختن آبروها و اتلاف اموال و لرزاندن اعتماد مردم و مواردی از این قبیل انگشت تحسر بر دهان بگیریم.

کل سخن نگارنده این است در چنین ماجراهایی که با روند طبیعی همچون ده ها مورد دیگر به انجام خواهد رسید نباید ناخواسته آتش بیار معرکه و صانع حاشیه ها شد.

موضوع از دو حال بیرون نیست یا مجلس محترم رای اعتماد خواهد داد که آنوقت وزیر باید آستین بالا بزند و در جهت تحقق خواسته های درست جامعه هدف و اهداف تعریف شده دولت و نظام در اسناد مهمی چون « تحول بنیادین » گام بردارد. ده ها مسأله مهم و حیاتی پیش روی وزیر است که هر روز تاخیر در انتخابش خسارت آفرین است. از شأن و جایگاه اجتماعی معلمان عزیز که به نوعی با وضع معیشت ایشان گره خورده است تا مسائل مبتلا به مثل مقابله با ویروس منحوس کرونا، کمبود شدید معلم، متون درسی و به روز رسانی آن،  مسائل فرهنگی و تربیتی در کنار آموزش، امکانات بهداشت و سلامت و ورزش، سیستم سرمایش و گرمایش، مدارس کپری و  یا خشت و گلی، تعدد و تنوع مدارس، مدارس شبانه روزی، سوء تغذیه بسیاری از دانش آموزان، نبود امکانات هوشمند سازی و..

در فرض دیگر اگر هم مجلس محترم به تشخیص خود رای اعتماد نداد گر چه تبعات و تاخیراتی در جریان امور متصور است اما هیچ تاثیری در رابطه وثیق دو قوه – مجلس انقلابی و دولت مردمی – نخواهد داشت.

ارکان نظام مصمم اند که در جهت خدمت به مردم و پیشبرد اهداف مقدس نظام اسلامی همه توان فکری و جسمی خود را در سایه همکاری و همراهی به کار گیرند چون ما معتقدیم که « الخیر فیما وقع .» بنابر این بدخواهان ملت و نظام بدانند که راه به جایی نمی برند و تفاوت آرا و اظهار رای اشخاص و گروه ها در کشور ما و در میان فرزندان این ملت خود بهترین تفسیر « اختلاف امتی رحمه » می باشد. 

چند نکته پایانی:

– این که مرسوم است هر فردی که به مجلس معرفی می شود برنامه ای ارائه می کند  تمام ماجرا نیست چون با وجود آن همه اسناد بالادستی مثلاً برنامه پنج ساله ، سند تحول، سیاست های ابلاغی بودجه سالانه و محدودیت های میدانی واضح است که برنامه گزینه های محترم – از  گذشته تا به حال –  نمی تواند واقعی باشد پس بهتر است در کنار برنامه که جزء العله است کارنامه افراد را جدی گرفت.

– در جایی نوشتم این که وزیر که باشد و چه شخصیت و کاریزمایی داشته باشد البته برای سکانداری وزارتخانه مهمی چون آموزش و پرورش مهم است اما یادمان باشد روانی سرعت و دقت چرخش چرخ های عرابه تعلیم و تربیت مسوولیت همه ارکان نظام است.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش سوالی خوبی طرح کرد مگر برخی از وزرای گذشته که از نظر فرهنگیان موفق ارزیابی می شوند با بودجه فراوان و بسط الیدی که نسبت به شرایط فعلی بود به چند درصد اهداف تعیین شده رسیدند؟ اگر قهرمانی باشد آن همت و همیاری همگانی است و کسی نباید فکر کند با مردود شدن یک نفر رستم وشی از داخل یا خارج مجموعه ظهور می کند و ناجی اوضاع می شود .قهرمانی در مجلس و دولت و همفکری و همنوایی فرهنگیان گرامی و سایر بخش های حاکمیت در یک مسوولیت جمعی معنا می شود  و لاغیر .

اما در خصوص رتبه بندی هم یک جمله باید گفت: آنچه از متن سند تحول فهمیده می شود هدف از اجرای رتبه بندی معلمان ارتقاء کیفیت آموزش است و نه کم و زیاد شدن حقوق و مزایا؛ یادم هست در کمیسیون آموزش مجلس نهم گفتم هدف رتبه بندی مالی نیست هر چند همچون عقد نکاح آثار مالی دارد. لذا باز هم تکرار می کنم بحث حقوق و مزایای فرهنگیان عزیز را باید به احسن وجه و در خور شانشان تعیین کرد اما ارتباط دادن این مسأله به رتبه بندی زیبنده نیست.

 این نوشتار برخاسته از فکر و ذهن   نگارنده است و ربطی به جایگاه حقوقی  ندارد.

انتهای پیام/


لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=16081
   

نوشته های مشابه

04فروردین
لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد
دبیر حزب همت در استان فارس تاکید کرد

لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد

29اسفند
پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا
دیدار نماینده منتخب فسا در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر کشور

پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها