• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2

مجموعه‌های مذهبی پرچمدار تشویق مردم به واکسیناسیون

  • کد خبر : 13512
  • 17 آبان 1400 - 8:10
مجموعه‌های مذهبی پرچمدار تشویق مردم به واکسیناسیون

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست ساعت: ۰۹:۱۰ منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ شناسه خبر: ۱۷۸۲۴۳۷ فرایند مقابله با کرونا به مرحله حساس خود رسید هم تجربه کشور خودمان و هم تجربه کشورهایی که توانسته‌اند میزان واکسیناسیون عمومی را به سطح قابل قبولی برسانند به وضوح نشان می‌دهد که واکسن تا چه میزان موجب کاهش […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

ساعت: ۰۹:۱۰
منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
شناسه خبر: ۱۷۸۲۴۳۷

فرایند مقابله با کرونا به مرحله حساس خود رسید

هم تجربه کشور خودمان و هم تجربه کشورهایی که توانسته‌اند میزان واکسیناسیون عمومی را به سطح قابل قبولی برسانند به وضوح نشان می‌دهد که واکسن تا چه میزان موجب کاهش مرگ و میر مبتلایان به ویروس شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، در ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور و در جهان، یکی از آرزوهای جدی همگان، تولید واکسن مقابله با این ویروس بود و مردم برای این مهم روزشماری می‌کردند. امروز اما با تولید انواع واکسن‌های ضدکرونا، موضوع کرونا وارد مرحله جدیدی شده است و آن مسئله عدم تمایل بخشی از مردم به تزریق واکسن است.

در کشور ما تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید، مسئله تأمین واکسن خود چالشی جدی بود اما طی سه ماه اخیر شاهد ورود حجم گسترده واکسن به جامعه بودیم و امروز هیچ مشکلی در زمینه تأمین واکسن وجود ندارد.

هم تجربه کشور خودمان و هم تجربه کشورهایی که توانسته‌اند میزان واکسیناسیون عمومی را به سطح قابل قبولی برسانند به وضوح نشان می‌دهد که واکسن تا چه میزان موجب کاهش مرگ و میر مبتلایان به ویروس شده است.

با این وجود، گروه‌های ضد واکسن هم در کشور ما و هم در کشورهای مختلف فعال هستند و همچنان در جامعه به واکسن‌هراسی می‌پردازند. به طوری که در ایران بیش از ۲۰ درصد مردم هنوز اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند.

برای بازگشت به دوران ‌پیش از کرونا راهی جز واکسیناسیون وجود ندارد

دکتر کمال بیکی دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اهمیت واکسیناسیون جهت مقابله با ویروس کرونا گفت: امروز جامعه جهانی برای بازگشت به دوران ‌پیش از کرونا راهی جز واکسیناسیون وسیع ندارد و جهان بدون ‌واکسیناسیون در سطح قابل قبول در تمام کشورها، از کرونا خلاص نمی‌شود.

بیکی خاطرنشان کرد: به شهادت آمارها، زدن واکسن  از هر نوعی که باشد، هزاران برابر  بهتر از نزدن آن است؛ مقاومت در مقابل واکسیناسیون ‌نوعی خودکشی و دیگرکشی و به خطر انداختن خود و جامعه است.

قائم‌مقام مؤسسه تحقیقات ژنتیک میبد تصریح کرد: در غرب و به ویژه در آمریکا درصد بالایی از مردم ضد واکسیناسیون هستند و آن‌ها معتقدند با واکسن، جن وارد بدن می‌شود و بچه‌ها شیطانی یا عقب افتاده می‌شوند و به همین جهت اجازه واکسیناسیون نمی‌دهند!

بیکی ادامه داد: بر همین اساس این روزها برخی از این گروها و افراد علیه واکسیناسیون تجمع و اعتراض می‌کنند؛ که البته این رویکرد همیشگی بوده و صرفا به واکسن کرونا منحصر نمی‌شود؛ در واقع این واکسن‌هراسی ناشی از جهالت است.

وی یادآور شد: متأسفانه کسانی بدون علم و آگاهی کافی و بدون اینکه به تبعات اقدامات خود فکر کنند، مدام واکسن‌هراسی را در جامعه گسترش می‌دهند و تلاش می‌کنند مردم و خانواده‌ها را از تزریق واکسن بترسانند. این در حالی است که این اقدامات غیرعلمی در آینده تبعات سنگینی را ممکن است برای فرزندان و خانواده‌ها به دنبال داشته باشد.

طب سنتی موافق صدرصد واکسیناسیون کرونا است

مجید امتیازی رئیس بخش طب ایرانی بیمارستان شهید رهنمون یزد و متخصص طب سنتی ایرانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: اینکه مطالبی در فضای مجازی منتشر می‌شود که طب سنتی ایرانی مخالف واکسیناسیون کرونا هستند، کذب محض است. اگر به منابع طب قدیم خودمان مراجعه کنیم خواهیم یافت که در گذشته، ما حتی از کشورهای دیگر در بحث واکسیناسیون پیشرو بودیم.

وی افزود: توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این ویروس از واکسن کرونا استفاده شود و در این زمینه تفاوتی بین واکسن داخلی و خارجی وجود ندارد.

امتیازی عنوان کرد: مخالفت طب سنتی با واکسیناسیون از سوی فرقه‌های انحرافی بیان‌شده و این مطالب مطرح‌شده اصلاً درست نیست. البته در بحث واکسیناسیون خانم‌های باردار، افراد مسن و کودکان شرایط خاص دارد که باید با مشورت با پزشک نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه خودم و اعضای خانواده‌ام واکسن کرونا را تزریق کرده‌ایم، اظهار داشت: واکسن نوعی ویروس بسیار ضعیف شده است که در بدن پادتن ترشح می‌کند و سطح ایمنی را در مقابل آن ویروس بالاتر می‌برد و عوارض بیماری را به‌شدت کاهش می‌دهد.

میزان مرگ و میر و بستری‌های حاد کرونایی بعد از واکسیناسیون بشدت کاهش داشته است

همچنین زهره آخوندی میبدی متخصص عفونی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا بیان کرد: در مطالعاتی که در همه دنیا و در کشور خومان انجام شده میزان مرگ و میر و بستری‌های حاد بعد از واکسیناسیون بشدت کاهش داشته است؛ البته نکته‌ای را که باید به آن توجه کنیم این است که علوم تجربی و زیستی آمار زیستی دارد و نمی‌توانیم با آمار ریاضی آن را بسنجیم.

آخوندی تأکید کرد: لذا آنچه اهمیت دارد میزان شیوع و درصد است به همین جهت مثلا اگر موارد معدودی باشد که شاهد اثرگذاری واکسن در آن نباشیم و یا مثلا عوارضی را نشان دهد این دلیل نمی‌شود که به کلی تأثیر واکسن را رد کنیم.

وی تصریح کرد: اگر واکسن بالای ۶۰ الی ۷۰ درصد بتواند به ما ایمنی بدهد خیلی خوب و قابل قبول است و چیزی که از واکسن انتظار داریم این است که شدت ابتلا و میزان مرگ ومیر را کم کند که این اتفاق در حال حاضر رخ داده است و خیلی توانسته میزان مرگ و میر را کاهش دهد به طوری که میزان فوتی‌های کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند در مقایسه با کسانی که واکسن نزده‌اند تفاوت فاحشی دارد.

متخصص عفونی ادامه داد: به عنوان مثال کادر درمان اولین گروهی بودند که واکسینه شدند و ما تأثیر این واکسیناسیون را در موج‌های بعدی که اتفاق افتاد بدیدیم بطوری که واقعا درصد مرگ و میر و درصد بستری پرسنل بهداشتی بسیار کم شد که این نشان‌دهنده موثر بودن واکسن است.

۸۰ درصد فوتی‌های کرونا در موج پنجم، واکسن تزریق نکرده بودند

محمد شریف‌یزدی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با تأکید بر اهمیت واکسیناسیون جهت مقابله با ویروس کرونا گفت: برخی‌ها در حالی با واکسیناسیون مخالفت می‌کنند که بعد از تجربه موج پنجم کرونا، خانواده‌های بسیاری عزادار عزیزانشان شدند و هزینه‌های سنگینی بر جامعه و بخش بهداشت و درمان تحمیل شده است.

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: طبق آمارها، ۸۰ درصد کسانی که در موج پنجم کرونا در استان یزد فوت شدند، واکسن کرونا را تزریق نکرده بودند.

شریف‌یزدی خاطرنشان کرد: افرادی که علاوه بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، واکسن کرونا را نیز دریافت کرده‌اند، در صورت ابتلا علائم‌شان خفیف‌تر است و دوران بیماری را راحت‌تر سپری می‌کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: همچنان راه نجات بشر از ویروس خطرناک کرونا، استفاده از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن است.

مجموعه‌های مذهبی پرچمدار تشویق مردم به واکسیناسیون

همه این تأکیدات پیرامون واکسیناسیون در حالی است که بسیاری از تریبون‌داران و چهره‌های برجسته مذهبی نیز بر لزوم استفاده از واکسن و ترزیق آن توسط مردم تأکید کرده‌اند. ائمه جمعه در خطبه‌های نماز جمعه بر این مسئله تأکید می‌کنند و حتی برخی از مصلاهای نماز جمعه و بسیاری از پایگاه‌های بسیج، مساجد و دیگر اماکن مذهبی خود به محلی برای تزریق واکسن تبدیل شده است.

لذا هر چند در مواردی کسانی در لباس روحانیت و یا با رویکرد مذهبی با تزریق واکسن مخالفت کرده و واکسن‌هراسی می‌کنند، اما تردیدی نیست که آن‌ها صرفا اقلیتی انگشت‌شمار -البته با هیاهوی زیاد و تا حدی مؤثر- هستند. این در حالی است که در بین خود پزشکان نیز هستند افرادی که مخالف تزریق واکسن کرونا هستند و مخالفت‌شان را هم ابراز می‌کنند و آن‌ها نیز در حدی در هراس بخشی از مردم از واکسن تأثیرگذار هستند.

با این همه، امروز در شرایطی که قریب به دو سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و با وجود اینکه انواع واکسن‌ها جهت مقابله با این ویروس تولید شده و البته بسیاری از آن‌ها امتحان قابل قبولی را نیز پس داده‌اند، به نظر می‌رسد وظیفه بزرگ همگان، تلاش برای انجام واکسیناسیون حداکثری و به سرانجام رساندن این پروژه باشد و لذا باید تلاش کرد کسانی که هنوز نسبت به انجام واکسیناسیون تردید دارند را برای این مهم ترغیب کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=13512
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها