• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

4
وزیر خارجه ترکیه

چاووش اوغلو: موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران برای ثبات منطقه مهم است

  • کد خبر : 17217
  • 24 آبان 1400 - 12:18
چاووش اوغلو: موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران برای ثبات منطقه مهم است
طلوع سیاست / وزیر خارجه ترکیه بر اهمیت و ضرورت رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ظهر روز دوشنبه بعد از گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبدالهیان در تشریح نتایج دور اول مذاکرات بین هیات های ایرانی و ترکیه در تهران گفت: در این دیدار در مورد مسائل دو جانبه و منطقه ای رایزنی و گفت وگو کردیم.

در مورد آماده سازی زمینه برای برگزاری شورای عالی همکاری های دو کشور گفت وگوهای خوبی انجام دادیم و بر اساس پیشنهاد طرف ایرانی قرار شد که نقشه راه همکاری های بلندمدت بین دو کشور را آماده سازی کنیم که در حاشیه نشست برگزاری شورای عالی همکاری های دو کشور امضا شود. تعدادی اسناد دیگر نیز وجود دارد که در صورت آماده سازی در حاشیه دیدار سران دو کشور آنها را امضا و نهایی می کنیم از جمله اسنادی در زمینه مبارزه با قاچاق و موضوع مهاجرت های غیر قانونی.

چاووش اوغلو ادامه داد: بخاطر موضوع کرونا همکاری های اقتصادی دو کشور تا حدودی کاهش پیدا کرد. گرچه در سال جاری افزایش هایی در این زمینه داشتیم ولی از اهداف خود در این زمینه دور هستیم و باید برای رسیدن به اهداف تجاری مورد توافق دو کشور تلاش بیشتری کنیم. در این دیدار در مورد انجام تجارت ترجیحی و مذاکراتی که چندین سال است در این زمینه صورت گرفته گفت وگو کردیم و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسیم.

وزیر خارجه ترکیه همچنین با تاکید بر اینکه ما معتقدیم تحریم های اعمال شده علیه ایران ظالمانه است، گفت: کسانی که از برجام خارج شده اند باید به این چهارچوب برگردند و تحریم هایی که علیه ایران اعمال کرده اند را بردارند. ما از اینکه مذاکرات مجددا آغاز می‌شود خوشحال هستیم و امیدواریم که این مذاکرات به نتیجه برسد. به نتیجه رسیدن این مذاکرات نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر ایجاد هرچه بیشتر ثبات در منطقه مهم است.

این دیپلمات عالی رتبه ترکیه ای همچنین با بیان اینکه در دیدار امروز با امیر عبدالهیان در خصوص تحولات عراق، افغانستان، تحولات قفقاز جنوبی، یمن و … رایزنی کرده گفت: درمورد موضوع عراق ما طرفدار ثبات در عراق هستیم و حمله‌ای که نسبت به نخست وزیر این کشور شده است را محکوم می کنیم. در مورد موضوع سوریه و همکاری های دو کشور امیدواریم که بتوانیم در سطوح عالی نشست هایی را برگزار کنیم و گفت وگوها در این زمینه را به پیش ببریم. هر دو کشور ایران و ترکیه در مورد افغانستان و لزوم ایجاد ثبات در آن دیدگاه های نزدیکی دارند. در مورد بسیاری از مسائل منطقه دیدگاه های دو کشور همپوشانی زیادی دارد. ما در مورد افغانستان تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در آن داریم و این را راه‌حل مسائل می دانیم.

وی با بیان اینکه انشالله دیدار امروز و رایزنی های صورت گرفته در آن باعث شود که شتاب بیشتری در روابط دو کشور و تحقق توافق های صورت گرفته ایجاد کند، گفت: من در اینجا می خواهم به شعری از شاعر ایرانی سهراب سپهری اشاره کرنم، شعر «خانه دوست کجاست»، ما همواره خانه دوست را ایران می دانیم و امروز به خانه دوست خود سفر کرده ایم و از بابت این سفر خوشحال هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفرش طی روزهای آینده به لبنان و اینکه آیا این سفر ربطی به سفر امروزش به تهران دارد یا نه؟ گفت: همانطور که می دانید دولت جدیدی در لبنان شکل گرفته است. ما با مقامات لبنان گفت وگوی تلفنی داشته ایم و از چندی قبل انجام سفر به لبنان برنامه ریزی و پیش بینی شده بود. این همزمانی سفرها اتفاق خوبی است، در جریان سفر به لبنان روابط دو کشور و موضوعات منطقه را بررسی می کنیم. در جریان سفر امروز به تهران نیز در مورد مسائل لبنان گفت وگو کردیم و امکان ندارد که در نشستی بخواهیم موضوعات منطقه را بررسی کنیم و به مسائل لبنان اشاره ای نشود و اینکه این گفت وگوها در تهران و بیروت پشت سر هم قرار گرفته اتفاق مثبتی است.

چاووش اوغلو همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری شورای عالی همکاری های دو کشور گفت: تلاش داریم که این نشست هرچه زودتر برگزار شود. اسناد زیادی باید در آن امضا شود و نقشه راه همکاری های دو کشور که متوجه آینده است را در آن قطعی کنیم. مقامات دو کشور در تماس و رایزنی با یکدیگر هستند و انشالله با رایزنی ها و توافقاتی که صورت می گیرد زمان نهایی برگزاری این نشست مشخص خواهد شد.

به گزارش طلوع سیاست، بعد از برگزاری این نشست مطبوعاتی وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در ضیافت نهار که از سوی امیر عبدالهیان برای همتای ترک خود برگزار شده بود گفت وگوهای خود را ادامه دادند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=17217
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها