• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

3

حمایت معاونت علمی از ۳ واکسن کرونا/دلایل هراس امریکا از توسعه بیوتکنولوژی در دنیا

  • کد خبر : 9093
  • 06 آبان 1400 - 13:42
حمایت معاونت علمی از ۳ واکسن کرونا/دلایل هراس امریکا از توسعه بیوتکنولوژی در دنیا

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حمایت ۳۵۸ محصول به ارزش ۲۳۱.۷ میلیارد تومان خبر داد و گفت: علاوه بر آن این ستاد، ۳ واکسن کرونا به میزان ۳۷ میلیارد تومان را مورد حمایت قرار داده است. به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی قانعی […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حمایت ۳۵۸ محصول به ارزش ۲۳۱.۷ میلیارد تومان خبر داد و گفت: علاوه بر آن این ستاد، ۳ واکسن کرونا به میزان ۳۷ میلیارد تومان را مورد حمایت قرار داده است.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی قانعی امروز در مراسم رونمایی از داروی درمان روماتوئید آرتریت با تاکید بر اینکه رقابت در اقتصاد زیستی جهانی در دهه‌های گذشته تشدید شده است و کشورهای خارجی، فناوری و مالکیت معنوی را از ایالات متحده ربوده‌اند، افزود:  به عنوان نمونه دولت چین طی چند سال گذشته توانسته شکاف خودش را با آمریکا در حوزه بیوتکنولوژی کاهش دهد؛ از این رو دولت آمریکا شرکت‌های چینی مرتبط با پروژه بانک ژن «سین کیانگ» را در لیست سیاه قرار داده است.

 وی اظهار کرد: مقامات نگرانند که آزمایش گسترده کروناویروس فرصتی را برای شرکت‌های مرتبط با دولت چین فراهم کند تا پایگاه‌های داده عظیم DNA را برای تحقیقات و همچنین نظارت مبتنی بر ژنتیک جمع آوری کنند.

 قانعی با بیان اینکه محققان معتقدند بیوتکنولوژی برای آمریکا امنیت ملی و قدرت رقابت اقتصادی را به ارمغان آورده است، یادآور شد: از این رو طبیعی است که امریکا مانع پیشرفت بیوتکنولوژی در کشورهای دیگر شود.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد پتنت‌های بیوتکنولوژی ثبت شده در جهان از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۳ متعلق به آمریکا است و این موضوع نشان می‌دهد که  آمریکا می‌داند قدرت دقیقا در چه جایی قرار دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه این در حالی است که کشورهای جهان در سال‌های اخیر دریافتند مسیر پیشرفت از فناوری زیستی عبور می کند، خاطر نشان کرد: این کشورها دریافتند که بیوتکنولوژی می‌تواند اقتصادی پویا و ثروت را برایشان ایجاد کند، بر این اساس است که کشوری مانند چین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بیوتکنولوژی انجام داده است.

به گفته وی کشور چین در دوره دو ساله ۲۱۰۷ تا ۲۰۱۹ به میزان ۴۵ میلیارد دلار در شرکت‌های بیوتکنولوژی سرمایه گذاری خطرپذیر کرده است.  همچنین در کشور آلمان از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، به میزان ۳۳ میلیارد دلار روی فناوری زیستی سرمایه گذاری کرده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با بیان اینکه طبیعی است ایالات متحده امریکا نمی‌خواهد قدرت استراتژیک خودش را در حوزه بیولوژیک از دست دهد، گفت: البته که یک شرکت داروسازی سوئیسی تنها در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۱ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده است.

امنیت غذایی یک برای دنیای کنونی

قانعی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در دنیا گفت: اگر امروز بیوتکنولوژی به عنوان استراتژیک‌ترین مفهوم در میان فناوری‌ها شناخته می‌شود، به دلیل این است که امنیت قرن ۲۱ در حوزه سلامت و غذایی با فناوری زیستی گره خورده است.

وی تاکید کرد: با افزایش سرانه مصرف گوشت، مصرف جهانی پروتئین از سال ۱۹۷۰ بیش از دو برابر شده که پیش بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۶۰ درصد دیگر اضافه شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، حوزه امنیت غذایی را یک ضرورت دانست و خاطر نشان کرد:  تحقیقات مختلفی نشان می‌دهد ورود فناوری زیستی به حوزه امنیت غذایی می تواند سرعت تولید را بالا ببرد و ورود بخش خصوصی به امنیت غذایی می تواند کاملا سود ده باشد.

ماموریت معاونت علمی برای کسب ثروت و رفاه عمومی

قانعی، حوزه‌های زیست فناوری صنعتی، زیست فناوری کشاورزی، محیط زیست، تجهیزات و کیت، واکسن انسانی، خوراک و مکمل های دام، طیور و آبزیان، داروها و روش های درمانی زیستی، داروهای شیمیایی و مواد اولیه دارویی و واکسن‌های حیوانی را از جمله فعالیت‌های ستاد زیست فناوری معاونت علمی نام برد و ادامه داد: در این ستاد موضوعات ترویج و آموزش، پژوهش، توسعه زیرساخت و توسعه فناوری در پیش گرفته شده تا بتوانیم از زیست فناوری در راستای رفاه عمومی و کسب ثروت گام برداریم.

قانعی با اشاره به حمایت‌های ستاد زیست فناوری گفت: تاکنون ۳۵۸ محصول به میزان ۲۳۱.۷ میلیارد تومان (۸۹۴.۴ میلیون دلار) توسط ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه دارو، مواد اولیه و ملزومات دارویی و همچنین ۳ واکسن کرونا به میزان ۳۷ میلیارد تومان با پتانسیل ارزی ۳۵۳.۲ میلیون دلار از سوی ستاد توسعه زیست فناوری مورد حمایت قرار گرفته است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری همچنین با اشاره به میزان حمایت ها از تولید واکسن های انسانی و مواد اولیه گفت: همچنین ۱۱ محصول به ارزش ۵۴.۶ میلیارد تومان  با پتانسیل ارزی ۱۸۲.۴ میلیون دلار مورد حمایت قرار گرفته است.

وی گفت: در حوزه دارو، مواد اولیه حد واسط شیمیایی و استانداردهای دارویی ۹۰ محصول و ۲۲۱ استاندارد به میزان ۵۳ میلیارد تومان از سوی ستاد زیست فناوری حمایت شده که پتانسیل ارزی این حمایت برابر با ۲۴۴.۶ میلیون دلار بوده است.

قانعی افزود: همچنین ۳۳ دارو و فرآورده های بیولوژیکی به میزان ۸۷.۱ میلیارد تومان و پتانسیل ارزی ۱۱۴.۲ میلیون دلار توسط ستادمورد حمایت قرار گرفته است.

دستاوردهای زیست فناوری ایران

وی با اشاره به دستاوردهای زیست فناوری ایران توسط محققان کشور گفت: تاکنون ۱.۴ میلیارد دلار به واسطه دستاوردهای زیستی محققان کشور صرفه جویی ارزی سالانه در قالب تولید ۲۶ داروی زیستی ایجاد شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری خاطرنشان کرد: ۹.۵درصد درآمد شرکت های دانش بنیان از محل شرکت های فعال در حوزه زیست فناوری است.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان به شرکت های فعال در حوزه زیست فناوری اختصاص دارد که این یکی از دستاوردهای حوزه زیستی به شمار می رود.

قانعی گفت: ایجاد ۲۳ شتاب دهنده در حوزه مواد اولیه دارویی، داروهای بیولوژیک، تولید واکسن انسانی و حیوانی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، پروبیوتیک و تجهیزات پزشکی از دیگر دستاوردهای بیوتکنولوژیک کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: کسب رتبه نخست تولید محصولات زیست فناوری و واکسن در غرب آسیا، حضور در میان ۵ کشور تولید کننده محصولات زیست فناوری در آسیا، ایجاد مراکز نوآوری، کسب رتبه علمی دوازدهم در سطح جهان و اول در سطح منطقه از دستاوردهای محققان در حوزه زیستی به شمار می رود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=9093
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها