• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

4

صرفه جویی ارزی ۲۳۵ میلیون یورویی دانش بنیان‌ها/حجم صادرات شرکت‌های یک پارک

  • کد خبر : 4613
  • 17 مهر 1400 - 15:01
صرفه جویی ارزی ۲۳۵ میلیون یورویی دانش بنیان‌ها/حجم صادرات شرکت‌های یک پارک

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست رییس پارک فناوری پردیس از ۲۳۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی توسط شرکت های دانش بنیان با تولید و بومی سازی محصولات وارداتی به کشور خبر داد و گفت: علاوه بر آن در مدت ۲۰ سال، شرکت‌های فعال در پارک حدود ۳۰۰ میلیون یورو صادرات داشته اند. به گزارش […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

رییس پارک فناوری پردیس از ۲۳۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی توسط شرکت های دانش بنیان با تولید و بومی سازی محصولات وارداتی به کشور خبر داد و گفت: علاوه بر آن در مدت ۲۰ سال، شرکت‌های فعال در پارک حدود ۳۰۰ میلیون یورو صادرات داشته اند.

به گزارش ایسنا، مهدی صفاری نیا در نشست آنلاین امروز که به مناسبت نکوداشت بیستمین سال تاسیس پارک فناوری پردیس برگزار شد، ایجاد شرکت‌های فناورمحور در حوزه‌های مختلف تکنولوژیک را یکی از اتفاقات بزرگ در دهه هفتاد عنوان کرد و افزود: این شرکت‌ها در اکوسیستم و زیست بوم کشور در حالی شروع به فعالیت کردند که هنوز زمینه پرورش و هدایت آنها در کشور وجود نداشت و این مجموعه‌ها با خطر شکست و ورشکستگی روبرو بودند و این دغدغه در مدیران مرکز همکاری‌های فناوری شکل گرفت که بتوانند فضایی را فراهم کنند تا این نهال‌های نورسی که در حوزه نوآوری ایجاد شده بودند، باغبانی شوند و به آنها کمک شود تا بتوانند در بلندمدت به کشور خدمت رسانی کنند و محصولاتشان را وارد بازار کنند.

وی با بیان اینکه با این رویکرد پارک فناوری پردیس واقع در پردیس رودهن انتخاب شد تا پایه گذار پایلوت حرفه‌ای برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان شود، خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعاتی که از سال ۷۹ در مرکز همکاری های فناوری شروع شد، سه شهر “پرند”، “هشتگرد” و “پردیس” کار مطالعاتی آنها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت شهر پردیس برای ایجاد پارک فناوری انتخاب شد، با هدف اینکه محیط کسب و کار برای شرکت‌های فناوری محور ایجاد شود و نیازهای پیچیده و فناوری کشور در این مرکز به کمک بخش خصوصی تامین شود.

صفاری نیا با تاکید بر اینکه با ایجاد این پارک در نظر داشتیم ارتباط عملی بین حلقه صنعت و دانشگاه شکل گیرد، اظهار کرد: سال ۸۰ عملاً کلنگ احداث پارک فناوری پردیس زده شد که فاز اول آن ۲۰۰ هکتار بود و بعد از شروع کار، طرحی برای توسعه این پارک آماده کردیم که سال ۱۳۸۸ به تصویب هیات دولت رسید و در این مصوبه به شهر پردیس ماموریت علمی و فناوری و فرهنگی واگذار شد و این پارک نقش مهمی با مصوبه دولت در این ماموریت پیدا کرد.

رییس پارک فناوری پردیس صدور موافقت اصولی پارک فناوری پردیس این پارک از سوی شورای گسترش وزارت علوم را مربوط به سال ۱۳۸۴ دانست و گفت: از سال ۸۰ پذیرش شرکت‌های فناور آغاز شد و اولین شرکت دانش بنیان در سال ۸۴ ساختمان خود را به بهره‌برداری رساند.

صفاری نیا با اشاره به اینکه در سال ۸۵ مرکز رشد پارک فناوری پردیس ایجاد شد، با تاکید بر اینکه این مرکز برای شرکت‌های نوپا شکل گرفت، یادآور شد: در سال ۹۱ چشم انداز و برنامه بلند مدت پارک فناوری پردیس تصویب شد و از سال ۹۲ اتفاقات متعددی رخ داد، از جمله خرید اراضی فاز دوم پارک به وسعت ۱۸ هکتار، تاسیس شبکه فناوری کشورهای عضو گروه دی هشت در سال ۹۲ تصویب شد و جایزه مصطفی (ص) نیز از سال ۹۲ فعالیت اجرایی آن شروع شد.

وی یادآور شد: از اقدامات دیگری که در سال ۹۲ انجام دادیم، اخذ مجوز پارک در حوزه پارک فناوری سلامت از وزارت بهداشت بود که فاز دو پارک تمرکز بر روی سلامت داشته باشد و در حال حاضر تعداد قابل توجهی شرکت در حوزه سلامت، تجهیزات پزشکی و دارو در منظومه پارک فناوری پردیس داریم، از اتفاقات دیگری که در سال ۹۲ انجام شد نیز نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری اینوتکس پایه‌گذاری شد که تا الان به صورت سالانه ادامه فعالیت داشته است.

راه اندازی فاز سوم پردیس برای توسعه دانش بنیان‌ها

صفاری با تاکید بر اینکه در سال ۹۳ توانستیم فاز سوم پارک را به وسعت ۲۱ هکتار به تملک خود در بیاوریم، ادامه داد: در این سال همچنین مرکز شتابدهی نوآوری برای ساماندهی و توسعه فعالیت‌های استارت‌آپی ایجاد شد. تا آن زمان کار رسمی و فرایندی در کشور برای حمایت از حوزه استارت‌آپی نداشتیم و مرکز نوآوری و شتابدهی این پارک اولین اقدام رسمی کشور برای توسعه فعالیت‌های استارت‌آپی و زیست بوم نوآوری کشور بوده است.

وی یادآور شد: این مرکز  پایه گذار اولین شتابدهنده‌های نوآوری در کشور بوده است و اولین شتابدهنده‌های کشور با کمک بخشی از ایرانیان مقیم خارج که به کشور بازگشته بودند، تاسیس شد و با این اقدام کارآفرینی به شدت توسعه یافت و الان نیز شاهدیم که شتابدهنده های نوآوری و فضاهای کار اشتراکی به یکی از عناصر مهم زنجیره‌ نوآوری کشور تبدیل شده‌اند.

رییس پارک فناوری پردیس راه اندازی کارخانه‌های نوآوری در سال ۹۷ در اکوسیستم نوآوری کشور را از دیگر اقدامات این پارک نام برد و ادامه داد: پیش از آن کارخانه نوآوری در کشور نداشتیم و به همت بخش خصوصی کارخانه نوآوری “آزادی” به عنوان اولین کارخانه نوآوری در کشور راه اندازی شد و بعد از آن نیز کارخانه نوآوری “های وی” در نوبنیاد تهران به عنوان دومین شعبه پارک فناوری پردیس مشغول فعالیت شد و بعد از آن نیز ایجاد کارخانه های نوآوری تبدیل به یک برنامه برای دولت شد که در استان های مختلف راه اندازی شد تا نوآوری در کشور توسعه پیدا کند.

صفاری نیا با تاکید بر اینکه در سال ۱۳۹۹ فاز چهار پارک فناوری پردیس به مساحت ۳۱ هکتار به این پارک اضافه شد، افزود: در فاز ۴ پارک فناوری پردیس به حدود ۹۰ هکتار در ابعاد فیزیکی و توسعه پارک فناوری پردیس در قالب پردیس کارآفرینی رسیده‌ایم، در سال ۹۹توافقنامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد کرده ایم تا پارک اقتصاد دیجیتال را به مساحت ۳۰ هکتار در ضلع شرقی پارک فناوری پردیس ایجاد کنیم. سند این پارک امضا شده، اما تا الان به مرحله عملیاتی نرسیده است، ولی طراحی آن کاملا انجام شده و با توافقاتی که بین دو بین معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات صورت خواهد گرفت، ما آمادگی اجرایی کردن پارک اقتصاد دیجیتال را در سال ۱۴۰۰ داریم.

وی یادآور شد: اگر فضای پارک اقتصاد دیجیتال به مجموعه پارک اضافه شود، ما به ۱۲۰ هکتار فضای عملیاتی در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم رسید.

ایجاد مجتمع مسکونی فناوران

رییس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه این پارک در بخش دانشگاهی دو تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه خاتم به امضا رسانده است، گفت: بر اساس این تفاهم نامه فاز ۴ پردیس به دانشگاه خاتم اختصاص داده شد تا این واحد دانشگاهی در سال‌های آینده در فضای پارک فناوری پردیس مستقر شود، همچنین تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شده و در حال عملیاتی شدن است و دانشگاه خاتم نیز فعالیت‌های اجرایی آن را برای ساخت فضای دانشگاه از مهر ماه امسال آغاز خواهد کرد.

وی در خصوص مجموعه مسکونی و فضای خدماتی که مورد نیاز محققان و فناوران است، توضیح داد: امسال ما سندی را با وزارت مسکن و شهرسازی به امضا رساندیم که شهرک مسکونی نخبگان متخصصین به‌عنوان شهرک مسکونی فردوس به مساحت حدود ۸۰۰ هکتار در ضلع جنوب شرقی پارک با مشارکت پارک پردیس ایجاد شود که این شهرک می‌تواند تمامی امکانات سکونت برای محققان که در پارک به فعالیت می‌پردازند را فراهم کند.

به گفته این مقام مسوول، در حال حاضر حدود ۷ هزار نفر در مجموعه پارک فعالیت می‌کنند که این تعداد روز به روز در حال افزایش است. با اجرای مراحل اداری که توسط مسکن شهرسازی در حال انجام است، از سال آینده فعالیت اجرایی این شهرک آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن سندی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان اوقاف و امور خیریه به امضا رسیده است که بر اساس آن بخشی از اراضی موقوفه “کرشت” در جنوب پارک فناوری پردیس به حوزه نوآوری اختصاص پیدا خواهد کرد و قرار است براین اساس یک کار مشترک در طرح توسعه پارک جانمایی شود. برای اجرایی کردن این برنامه کارگروهی تشکیل شده که امیدواریم تبدیل به یک برنامه عملیاتی شود.

صفاری نیا با تاکید بر اینکه در سال جاری در برنامه بیست سالگی فعالیت‌هایی از مهرماه تا اسفندماه برگزار می‌شود که آخرین آن نشست سرمایه‌گذاری گروه دی ۸ در اسفند ماه است، خاطر نشان کرد: اولین برنامه این پارک برگزاری اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس است که در روز ۱۹ مهرماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار خواهد شد، اجلاس سالیانه پارک یک برنامه‌ای است که از سال ۸۲ در پارک شروع شده و در آن گزارش سالیانه این پارک به اعضای پارک فناوری پردیس ارائه خواهد شد، همچنین دستاوردهای جدید پارک و اعضای جدید شرکت های جدید مستقر در پارک معروف می‌شوند.

استقرار دانش بنیان‌ها در پارک پردیس

وی از عضویت ۷۶۰ شرکت دانش بنیان در طول ۲۰ سال در پارک فناوری پردیس خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ شرکت در پارک فناوری پردیس فعال هستند و در این مدت ۲۰ سال شرکت های فعال در پارک فناوری پردیس نزدیک به ۳۰۰ میلیون یورو صادرات از ابتدا تاکنون به کشورهای مختلف داشته‌اند.

صفاری نیا با تاکید بر اینکه در سال ۹۸ شرکت‌های عضو این پارک از محل بومی سازی محصولات، نزدیک به ۸۸ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته‌اند، اضافه کرد: در سال ۹۹ این مبلغ  به ۲۳۵ میلیون یورو رسیده است که نشان دهنده میزان تاثیرگذاری شرکت‌ها در بومی سازی و داخلی سازی محصولات مورد نیاز کشور است.

رییس پارک فناوری پردیس همچنین خاطر نشان کرد: اکنون نزدیک به ۲۶۰ هزار مترمربع فضای تحقیقاتی توسط بخش خصوصی ساخته شده و به بهره برداری رسیده است که ۲۰۰ هزار متر مربع دیگر نیز در حال طراحی و ساخت توسط بخش خصوصی در پارک فناوری پردیس است و اگر این ۲۰۰ هزار متر مربع اضافه شود، نزدیک به ۵۰۰ هزار متر مربع فقط فضای تحقیقاتی توسط بخش خصوصی در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

صفاری نیا تاکید کرد: این حضور شرکت‌ها در احداث فضای فیزیکی و تجهیزات آن باعث شده بخش خصوصی در این ۲۰ سال در این پارک به میزان ۷۷ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کنند که این سرمایه گذاری ها صرفاً در زمینه ساختمان و تجهیزات است.

وی با اشاره به اینکه پردیس سامیت یکی از برنامه هایی است که توسط پارک برای شتابدهی استارت آپ‌ها صورت می‌گیرد، گفت: امسال پنجمین پردیس سامیت در هفتم و هشتم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

رییس پارک فناوری پردیس همچنین در خصوص فعالیت شرکت های دانش بنیان در دوران کرونا نیز گفت: شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف دارو و تجهیزات پزشکی و مواد بهداشتی فعال بودند که در بخش تجهیزات پزشکی موفق به ساخت کیت های تشخیص ونتیلاتور شدند و در حال حاضر داروی کاهش پیشگیری از عوارض کرونا توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته شد و توانست مجوزهای بهداشت را اخذ کند و وارد بازار شود.

انتهای پیام



Source link

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=4613
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها