• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد جلسه شورای اسلامی استان فارس با هدف رفع مشکلات مهمانان نوروزی در سطح استان برگزار شد جلسه شورای اسلامی استان فارس با هدف رفع مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت فارس برگزار شد اهدای کمک‌های بانک ملی ایران به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان ماموریت‌های ویژه رئیسی به وزرا در آستانه ماه رمضان و فرارسیدن سال نو پیام تبریک مدیرعامل کانون پیشکسوتان فوتبال استان فارس به هادی چوپان ۷ جام برای پرسپولیس گرفتم ولی پولم را ندادند/ گفتند ۵۰ درصد طلبت را تخفیف بده/ حتی یک یورو هم تخفیف نمی‌دهم! پیام منوچهر متکی درباره انتخابات سفرای کشورهای آفریقایی از بیمارستان «برکت» بازدید کردند پیام تبریک رییس شورای اسلامی استان فارس به هادی چوپان رییس جمهور وارد خوزستان شد پیش‌بینی جدید اقتصاددانان از قیمت طلا در ماه‌های آینده سیل و اندیشه فراموش شده

8
آیت‌الله رئیسی در تماس تلفنی نخست وزیر عراق:

دشمنان نمی توانند خللی در روابط ایران و عراق ایجاد کنند

  • کد خبر : 1471
  • 26 مرداد 1400 - 15:00
دشمنان نمی توانند خللی در روابط ایران و عراق ایجاد کنند
رئیس جمهوری ایران، روابط دو کشور ایران و عراق را فراتر از دو کشور همسایه دانست و افزود: ملت‌های ایران و عراق آرمان‌های مشترک دارند و به همین دلیل تلاش سنگین دشمنان مشترک ما نتوانسته است خللی در روابط دو کشور ایجاد کند.

به گزارش طلوع اقتصاد از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در تماس تلفنی نخست وزیر عراق، با تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به دولت و ملت عراق، اظهار داشت: عراق قوی، مستقل، متحد، امن، آباد و پیشرفته نه تنها آرزوی ما است بلکه دستورکار اصلی میان دو کشور برای توسعه همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای است.

وی با قدردانی از دعوت نخست وزیر عراق برای شرکت در اجلاس سران کشورهای همسایه در بغداد، با بیان اینکه شرکت در این اجلاس را مغتنم می‌شماریم، خاطرنشان کرد: همواره از هر ابتکار و اقدامی که موجب تثبیت اوضاع در عراق و ارتقای نقش‌آفرینی این کشور در منطقه باشد حمایت کرده و حمایت خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ابتکار عراق در برگزاری اجلاس همسایگان دستاوردهای ملی و منطقه ای قابل توجهی به دنبال خواهد داشت، گفت: اولین دستاورد این اجلاس نمایش اقتدار عراق و بروز نقش‌آفرینی این کشور در منطقه خواهد بود و دومین دستاورد نیز کسب اقتدار برای خود منطقه است و اینکه کشورهای منطقه می توانند مسائل خود را حل و فصل کنند.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه کشورهای منطقه قادر هستند نقشه راه دستیابی به امنیت، ثبات و صلح پایدار را با همکاری یکدیگر طراحی و اجرا کنند، گفت: دخالت بیگانگان در امور منطقه نه بستر ساز امنیت و ثبات است و نه زمینه ساز توسعه و پیشرفت.

رئیس جمهور در عین حال تصریح کرد: همانقدر که بر این باوریم با همه کشورها ارتباط و تعامل داشته باشیم، براین حقیقت که فقط کشورهای منطقه میتوانند برای سرنوشت منطقه تصمیم بگیرند، تاکید داریم.

وی همچنین با تاکید برضرورت حل مشکل یمن و توقف جنگ در این کشور،گفت: همه باید بدنبال توقف جنگ در یمن باشند و به حق مردم این کشور برای تعیین سرنوشت خود احترام بگذارند.

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تسریع در عملیاتی شدن پروژه‌های مشترک دو کشور از جمله راه‌آهن شلمچه – بصره، اظهار داشت: اجرایی شدن توافقات و پروژه‌های مشترک می‌تواند به توسعه بیش از پیش روابط بویژه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور منجر شود.

آیت الله رئیسی همچنین با قدردانی از میزبانی دولت و ملت عراق از زائران حسینی، ابراز امیدواری کرد هرچه سریعتر با پایان یافتن فراگیری کرونا، زمینه زیارت عتبات عالیات برای میلیون ها زائر فراهم شود.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی با تبریک آغاز دوره مسئولیت ریاست جمهوری آیت الله رئیسی، گفت: سخنان ارزشمند شما در آیین تحلیف نقشه راه روابط با کشورهای منطقه و جهان بود.

نخست وزیر عراق با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در عملیاتی شدن توافقات دو کشور، گفت: تهران شریک حقیقی برای بغداد به حساب می‌آید و همواره در شرایط سخت در کنار دولت و مردم عراق بوده است.

الکاظمی با بیان اینکه امروز منطقه شاهد چالش‌های بزرگی است و حل این مسایل نیاز به حکمت، صبر و همکاری کشورهای منطقه دارد، گفت: بسیار امیدوارم که رئیس جمهوری اسلامی ایران را در اجلاس همسایگان عراق در بغداد زیارت کنم.

نخست وزیر عراق همچنین با تسلیت ایام شهادت حضرت امام حسین(ع) و یارانش، گفت: وظیفه تاریخی ما حمل پرچم و پیام امام حسین(ع) و همکاری و تلاش برای حل مشکلات و چالش‌هایی است که امروز با آن مواجه هستیم.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=1471
  • نویسنده : هانیه احمدی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها