• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد جلسه شورای اسلامی استان فارس با هدف رفع مشکلات مهمانان نوروزی در سطح استان برگزار شد جلسه شورای اسلامی استان فارس با هدف رفع مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت فارس برگزار شد اهدای کمک‌های بانک ملی ایران به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان ماموریت‌های ویژه رئیسی به وزرا در آستانه ماه رمضان و فرارسیدن سال نو پیام تبریک مدیرعامل کانون پیشکسوتان فوتبال استان فارس به هادی چوپان ۷ جام برای پرسپولیس گرفتم ولی پولم را ندادند/ گفتند ۵۰ درصد طلبت را تخفیف بده/ حتی یک یورو هم تخفیف نمی‌دهم! پیام منوچهر متکی درباره انتخابات سفرای کشورهای آفریقایی از بیمارستان «برکت» بازدید کردند پیام تبریک رییس شورای اسلامی استان فارس به هادی چوپان

6
دروغ ترامپ باز هم رو شد؛

نیویورک‌تایمز ادعای ترامپ درباره ناسا و ایران را رد کرد

  • کد خبر : 136
  • 04 دی 1398 - 12:38
نیویورک‌تایمز ادعای ترامپ درباره ناسا و ایران را رد کرد
ایالات متحده و کشورهای اروپایی به عنوان بخشی از (تعهدات) توافق و بعد از آنکه بازرسان بین‌المللی به این جمعبندی رسیدند که ایران به وعده‌هایش درباره برچیدن بخش‌های بزرگی از برنامه هسته‌ای خودش عمل کرد، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را اوایل سال ۲۰۱۶ لغو کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه راستی‌‌آزمایی‌های رسانه‌های آمریکایی درباره ادعاهای دونالد ترامپ و تاکید آنها بر «دروغ‌گویی‌» ادامه‌دار رئیس‌جمهور کشورشان، حالا نیویورک تایمز درباره اظهارات اخیر او درباره ایران راستی‌آزمایی کرده است.

«نیویورک تایمز» گزارش داد: «رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی روز جمعه خود با نخست‌وزیر استرالیا در حضور خبرنگاران در یک ادعای نادرست گفت که قبل از رسیدن او به منصب (ریاست جمهوری آمریکا) تاسیسات ناسا “عملا تعطیل و بسته شده بودند”».

رئیس‌جمهور آمریکا در حضور خبرنگاران در این باره گفته بود: «اگر شما به تاسیساتمان نگاه کنید، (قبل از آمدن من) تاسیساتمان عملا تعطیل شده بود اما حالا ما داریم کار می‌کنیم و ما می‌خواهیم به مریخ برویم«.

نیویورک تایمز این ادعای دونالد ترامپ را «غلط» خواند و نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ مانند دیگر سلف خود برنامه فضایی دولت را تغییر داده است اما کاوش در فضا پیش از آغاز منصب او در سال ۲۰۱۷ متوقف نشده بود. در عالم واقع، ناسا سال‌ها است که در نظر دارد به مریخ سفر کند».

این روزنامه ادعای روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا در حضور نخست‌وزیر استرالیا درباره ایران را هم راستی‌آزمایی کرد.

ترامپ در بخشی از سخنانش در توجیه چرایی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام گفت: «آلمان، فرانسه، روسیه و بسیاری دیگر از کشورها در رابطه از (تجارت با) ایران پول زیادی گرفتند و ما (آمریکا) از ایران پولی نصیبمان نشد و این یکی از موضوعات بد این توافق بود».

از نظر نیویورک تایمز، این اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا اظهارنظری «غلط انداز و گمراه‌کننده» است.

این رسانه آمریکایی معتقد است: «ایالات متحده و کشورهای اروپایی به عنوان بخشی از (تعهدات) توافق و بعد از آنکه بازرسان بین‌المللی به این جمعبندی رسیدند که ایران به وعده‌هایش درباره برچیدن بخش‌های بزرگی از برنامه هسته‌ای خودش عمل کرد، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را اوایل سال ۲۰۱۶ لغو کردند».

نیویورک تایمز ادامه داد: «توافق (برجام) همچنین موانع تجارت بین‌المللی با ایران را کم کرد. احتمالا آقای ترامپ وقتی ادعا کرد که دیگر کشورها “پول زیادی در تجارت با ایران به دست آوردند”، منظورش مازاد تجاری بوده است البته موازنه تجاری اساسا چیز خوب یا بدی نیست».

این رسانه آمریکایی افزود: «طبق داده‌های سازمان ملل، سه کشوری که آقای ترامپ از آنها نام برد، در سال ۲۰۱۶ در تجارت کالا با ایران مازاد تجاری داشتند، ۲.۲ میلیارد دلار آلمان، ۱.۳ میلیارد دلار روسیه و ۹۱۸ میلیون دلار فرانسه. ایالات متحده هم در همان سال مازاد تجاری با ایران داشت البته در رقمی پایین‌تر و به اندازه ۱۸۳ میلیون دلار. این عدم توازن تا حد زیادی به این موضوع مربوط بوده که طبق توافق، فقط تحریم‌های مربوط به هسته‌ای ایران برداشته شده بود و تحریم‌های اقتصادی مربوط به حوزه تروریسم، حقوق بشر و فناوری موشکی همچنان دست نخورده باقی ماندند».

راستی‌آزمایی نیویورک تایمز درباره اظهارات اخیر ترامپ در حالی مطرح شده که پیش از این راستی‌آزمایی شبکه «سی‌ان‌ان» درباره سخنان رئیس‌جمهور آمریکا خبرساز شده بود.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=136
  • نویسنده : رضا عسکری
  • ارسال توسط :
  • منبع : مهر
   

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها