• امروز : جمعه - ۹ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 31 October - 2025

اخبار ویژه

دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور چین پس از ۶ سال در کره جنوبی؛ موضوعات تجاری، محور اصلی گفتگو/ تشکر شی از رئیس‌جمهور آمریکا بابت آتش‌بس در غزه/ ویدئو پزشکیان اگر جلوی آتش به اختیارها را نگیرد از مرام داش‌مشتی گری فقط راه رفتنش را دارد!/ میدان دادن به نیرویی تحت عنوان “آتش به اختیار” مانند پرورش مار در آستین حکومت است/ بحث دین نیست و دعوا بر سر لحاف مرحوم ملاست قدردانی از فرشتگان سلامت به همت مرکز آموزشی درمانی حافظ شیراز نقش مؤثر شرکت بازرگانی نفت ایران(nico) در کاستن از رنج بیماران تحریمی دشمنان اگر ذره‌ای عقل داشته باشند دوباره به ایران حمله نمی‌کنند برای برنج ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تخصیص می‌دهیم که محصول با قیمت نهایی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به دست مردم برسد، اما با نرخ ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد برگزاری اولین سمپوزیوم بین‌المللی هوش مصنوعی آموزش، تحقیقات و تولید در سلامت تقدیر از پنج تن از اساتید حامی و عضو صندوق حمایت از دانشجویان رشته پزشکی به همت مجمع خیرین تامین سلامت فارس پیش‌بینی برداشت بیش از ۴۰ تن سنجد در آذربایجان‌غربی تورق تاریخ| قهرمانی تاج، ۶۴ سال پیش با شلیک به قلب کیان +عکس‌های دیده‌نشده کارگروه ویژه رسیدگی به مطالبات پرستاران تشکیل شد آغاز ثبت‌نام صادرکنندگان برگزیده از دهم آبان‌ماه هم‌زمان با بیست‌ونهمین سالروز ملی صادرات لزوم بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های کشاورزی در انتقال یافته‌های تحقیقاتی حضور شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش در اجلاس راهبردی ایران و اوراسیا تامین بستر اطلاع رسانی نیازهای حوزه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی مجمع خیرین تامین سلامت فارس

14

صفری: تقویت ترانزیت و راه‌های مواصلاتی در منطقه از اولویت‌های ایران است

  • کد خبر : 28432
  • 25 مرداد 1401 - 22:16
صفری: تقویت ترانزیت و راه‌های مواصلاتی در منطقه از اولویت‌های ایران است

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، مهدی صفری که برای شرکت در کنفرانس «دیپلماسی حمل‌ونقل کشورهای درحال توسعه محصور در خشکی» در ترکمنستان به سر می‌برد، در سخنرانی خود، با اشاره به موضوع نشست روز دوم همایش تحت عنوان «جایگاه کریدورها در ارتقای تجارت و حمل‌ونقل» به‌ ویژه در […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، مهدی صفری که برای شرکت در کنفرانس «دیپلماسی حمل‌ونقل کشورهای درحال توسعه محصور در خشکی» در ترکمنستان به سر می‌برد، در سخنرانی خود، با اشاره به موضوع نشست روز دوم همایش تحت عنوان «جایگاه کریدورها در ارتقای تجارت و حمل‌ونقل» به‌ ویژه در کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی، به تشریح جایگاه و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور ترانزیتی در حال توسعه پرداخت و با اشاره به چالش‌های حمل‌ونقلی کشورهای محصور در خشکی، تقویت ترانزیت و راه های «مواصلاتی» در منطقه را از اولویت های ایران برشمرد و خاطرنشان کرد که حضور فعال و اثرگذار ایران در ابتکارهای منطقه‌ای و چندجانبه برای ارتقای مواصلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز به همین دلیل است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: «کریدور فقط ابزاری برای حمل‌ونقل نیست، بلکه ابزاری است برای گسترش تجارت و تقویت اقتصاد ملی و منطقه‌ای و جهانی. وی ادامه داد، ارتقای مواصلات از طریق کریدورها به گسترش تجارت و رشد اقتصادی پایدار برای کشورها و جوامع در مسیر کریدورها می‌انجامد و اصطلاح کریدور تجاری و کریدور اقتصادی نیز از همین رو پدید آمده است. به‌بیان دیگر، کریدورها ابزاری‌ هستند برای توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورهای محصور در خشکی.»

به گفته صفری، از ۳۲ کشور در حال توسعه محصور در خشکی در دنیا، ۸ کشور (افغانستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان) با ایران تعاملات ترانزیتی دوجانبه و چندجانبه دارند. وی همچنین خاطرنشان ساخت: «بعضی از کریدورهای منطقه ما چند کشور ترانزیتی و چند کشور محصور در خشکی را به هم متصل کرده‌اند که به معنی مشارکت برای کاهش آسیب‌پذیری کشورهای محصور در خشکی و کمک به آن‌ها در کاهش هزینه تجارت و برخورداری از دسترسی آسان‌تر به بازارهای جهانی است. این در حالی است که کشورهای ترانزیتی منطقه ما با چالش‌های زیرساختی و مالی و فناورانه مواجه‌ هستند و می‌بایست از حمایت و پشتیبانی جامعه جهانی برخوردار باشند.»

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در ادامه سخنان خود در این همایش، ضمن اشاره به لزوم اتخاذ رویکرد سیستمی برای همکاری پایدار و مؤثر کریدوری بین کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی گفت، عناصر چنین رویکردی عبارت است از وجود مرجع متمرکز و واحد برای مدیریت کریدور، حاکم‌بودن رژیم واحد بر هر کریدور و اتخاذ رویکرد کل‌نگرانه برای تأمین مالی زیرساخت‌ها در هر کریدور.

وی افزود: «هر کریدور را باید یک طرح سرمایه‌گذاری یا تأمین مالی واحد به شمار آورد و به نیازهای زیرساختی کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی در مسیر آن به‌عنوان بسته‌ای واحد نگریست.»
صفری همچنین تأکید کرد که جامعه بین‌المللی برای کمک به کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی باید منابع را در قالب «سازوکار جهانی تأمین مالی کریدورها» تجهیز کند.

صفری در پایان خاطرنشان ساخت برای آن‌که کریدورها به رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی کمک کنند، جامعه بین‌المللی باید تعهدات خود را به انجام برساند و همه سازمان‌های مرتبط منطقه‌ای و جهانی همچون سازمان جهانی گمرک (WCO)، اتحادیه جهانی حمل‌ونقل جاده‌ای (IRU)، سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، کمیسیون‌های منطقه‌ای سازمان ملل متحد، آنکتاد، بانک‌های توسعه‌ای و نهادهای مالی بین‌المللی می‌بایست به رهبری سازمان ملل متحد «برنامه جهانی حمایت از کریدورها» را با اهداف و چارچوب زمانی مشخص تدوین نمایند.

گفتنی است کنفرانس «دیپلماسی حمل‌ونقل کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی» با حضور نمایندگان بیش از ۳۰ کشور و نمایندگان شمار زیادی از سازمان‌های بین‌المللی با نظارت سازمان ملل متحد در روزهای ۲۴ و ۲۵ مرداد (۱۵ و ۱۶ اوت ۲۰۲۲) در شهر ترکمن‌باشی در کشور ترکمنستان در حال برگزاری است.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=28432
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها