• امروز : یکشنبه - ۳۰ آذر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 21 December - 2025

اخبار ویژه

دانشگاه شیراز، دانشگاه برگزیده کشور در توسعه مرکز هدایت شغلی خسرو کریمی برگزیده جایزه «بهترین اقدام رسانه‌ای» شد پیام صریح پزشکیان به آمریکا درباره مذاکره | با فرانسه توافق کردیم… | واکنش به درخواست اصلاح طلبان در صورت شکست مذاکرات صلح، شرق اوکراین را تصرف می‌کنیم اقدامات پیشگیرانه شرکت عمران برای مدیریت روان آب‌ها و آبگرفتگی معابر کیش موانع موجود در راه آموزش به زندانیان استان فارس به زودی برطرف می شود نصب پایلوت سیستم پایش هوشمند سوخت بر روی ماشین‌آلات معدنی فارس؛ گامی مهم در بهینه‌سازی مصرف و واقعی‌سازی سوخت مورد نیاز دعوت از علاقه‌مندان فارس برای حضور به‌عنوان نماینده رسمی هیئت ورزش های همگانی استان فارس در پنجمین دوره رشته «مافیا» به میزبانی اصفهان تداوم امدادرسانی هلال‌احمر فارس به بیش از یک هزار و ۴۵۰ نفر طی بارش‌های اخیر سفر مرموز باراک به اسرائیل/ خشم نتانیاهو از ترامپ/ آیا اسرائیل به زودی به لبنان حمله می کند؟ مترو پروژه‌ای فناورانه، اجتماعی، زیست‌محیطی و آینده‌ساز است/ نیاز فوری امروز قطار شهری در شهر شیراز تامین ٧ رام قطار است برگزاری محافل «آبروی بازار؛ افتخار اصناف» به همت و ابتکار اتحادیه های صنفی شهرستان شیراز مراکز روزانه افراد بالای ۱۴ سال دارای اوتیسم برای نخستین بار مجوز می‌گیرند فروش فوق العاده اصناف ویژه شب یلدا با برپایی «نمایشگاهی به وسعت ایران» در واحدهای صنفی منتخب شیراز گرانی ارز ناشی از تحریم و بی ثباتی روابط خارجی است؛ دنبال جمشیدبسم الله نگردید

17

طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس اصلاح شد

  • کد خبر : 12865
  • 16 آبان 1400 - 8:05
طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس اصلاح شد

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان، ایرادات شورای نگهبان در طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را اصلاح کردند. بر این اساس، طبق ماده ۱، کلیه دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت کشوری مصوب  ۸/۷/۱۳۸۶ به استثنای دستگاه های […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان، ایرادات شورای نگهبان در طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را اصلاح کردند.

بر این اساس، طبق ماده ۱، کلیه دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت کشوری مصوب  ۸/۷/۱۳۸۶ به استثنای دستگاه های تحت امر مقام معظم رهبری، قضائی و مشاغلی که برای انتصاب آن ها در قانون اساسی تشریفات خاص ذکر شده، موظفند ضمن احراز تابعیت جمهوری اسلامی ایران و شرایط خدمت نظام وظیفه عمومی (پایان خدمت یا معافیت دائم برای مردان)، در انتصاب افراد به مشاغل موضوع ماده (۶) این قانون، ضوابط مقرر در این قانون را از مراجع سه گانه شامل قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، استعلام نمایند. چنانچه انتصابی برخلاف استعلام صورت گرفته در مورد بند های (الف)، (ب)، (ت)، (ث)، (ج)، (ح)، (خ) و (ذ) ماده (۲) این قانون صورت پذیرد و یا بدون استعلام، انتصاب انجام شود، انتصاب مذکور کان لم یکن بوده و مرتکب به محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم می گردد و در خصوص سایر موارد و بندهای این قانون، مطابق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با حراست ها و قانون تمرکز اطلاعات عمل می شود.

تبصره ۳- قوه قضائیه در خصوص بندهای «ت»، «خ» و «ذ»، و وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در خصوص همه بندهای ماده (۲) این قانون بجز بندهای (ت)، (خ) و (ذ) که قوه قضائیه طبق حکم این تبصره اعلام نظر می کند، اظهار نظر می کنند و نظر منفی هر یک از مراجع سه گانه مذکور، برای مرجع استعلام کننده لازم الاتباع می باشد.

تبصره ۴- رئیس جمهور مکلف است پیش از معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی و انتخاب معاونان خود مطابق این قانون نسبت به استعلام از مراجع ذی صلاح در خصوص شرایط مقرر اقدام نماید.

ماده ۲- انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست های حساس ممنوع است:

الف- کسانی که خود، فرزندان و همسر/ همسران ایشان تابعیت مضاعف دارند.

تبصره- این بند نافی اعمال ماده (۹۸۹) قانون مدنی مصوب ۱۸/۰۲/۱۳۰۷ و اصلاحات بعدی آن و ماده (۹۸) قانون مدیریت خدمات کشوری نمی‌باشد.

ب- کسانی که به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند.

تبصره- اقلیت‌های دینی شناخته‌ شده در قانون اساسی از شرط اعتقاد به اسلام معاف می باشند.

پ- کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر داشته‌اند.

ت- کسانی که به مجازات جرائم خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاء و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محکوم شده‌اند.

تبصره: در تصرف غیر قانونی در اموال عمومی، محکومیت قطعی به مجازات درجه یک تا پنج مقرر در قانون مجازات اسلامی ملاک عمل است.

ث- وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروه های محارب، معاند و غیرقانونی و همچنین کسانی که به جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی و حدود شرعی محکوم شده‌اند.

ج- مظنونان و مرتکبان جاسوسی به نفع بیگانگان و ارتباط با اتباع بیگانه‌ای که مراکز امنیتی و اطلاعاتی مستنداً آن را نهی کرده‌اند.

چ- آمران و مباشران راه اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای و وبگاه(سایت)های اینترنتی ضداسلام، ضد مذهب رسمی کشور و ضد انقلاب و فعالان علیه نظام و عوامل مرتبط با آنها و نیز فعالان در نشر و انتشار موارد مستهجن در فضای مجازی

ح- استعمال‌کنندگان و معتادان به مشروبات الکلی، موادمخدر و روانگردان

خ- محکومان به قاچاق مواد مخدر و روانگردان، سلاح و مهمات جنگی

د- مشهوران به فساد و متجاهران به فسق

ذ- کسانی که در جریان تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، متخلف شناخته شده و توسط مراجع قضایی به مجازات تعزیری قطعی درجه یک تا پنج محکوم شده‌اند.

تبصره- چنانچه در تمامی موارد فوق، خلاف آن در مراجع صالح قضائی اثبات یا حکم برائت صادر شود، ممنوعیت مذکور رفع خواهد شد.

ماده ۵- مصادیق مشاغل حساس هر دستگاه بر اساس مولفه های (ضوابط) تعیین مشاغل مذکور که عبارتند از:

الف: دسترسی به اسناد، مدارک و اطلاعات طبقه بندی شده (سندی یا رقومی)

ب: دسترسی مستمر به اماکن و تاسیسات دارای رده ی حفاظتی بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور.

پ: دسترسی موثر و مستمر به شخصیت های حفاظت شده بر اساس مصوبات شورای امنیت کشور

ت: ارتباط مستمر با اتباع بیگانه.

ث: تاثیرگذاری تصمیمات در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی

ج: اختیارات کلان مالی

به پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و تایید کارگروهی متشکل از وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان اداری و استخدامی کشور و نماینده تام الاختیار دستگاه مربوطه تعیین می شود. محل برگزاری جلسات کارگروه موضوع این ماده در وزارت اطلاعات است.

ماده ۶- معاونان و مشاوران رئیس جمهور و قائم مقام آنها، قائم مقام، معاونان و مشاوران وزرا، روسا و مدیران عامل، مدیران کل و همطرازان آنها در وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل: شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ها و بیمه های دولتی و مدیران سیاسی اعم از سفرا، استانداران، کارداران، رایزن ها، فرمانداران، بخشداران، شهرداران به استثنای دستگاه های تحت امر مقام معظم رهبری، قضائی و مشاغلی که برای انتصاب اشخاص، در قانون اساسی تشریفات خاص ذکر شده و مقامات اصل یکصد و شصت و دوم (۱۶۲) قانون اساسی مشاغل حساس است و مشمول مقررات این قانون می باشد. این قانون نافی اختیارات وزارت اطلاعات در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با حراست ها و قانون تمرکز اطلاعات نیست.

انتهای پیام /



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=12865
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.