• امروز : سه شنبه - ۲ تیر - ۱۴۰۵
  • برابر با : Tuesday - 23 June - 2026

اخبار ویژه

قالیباف: بدون دیپلماسی، زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی»  نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد/ایران را با هم روشن نگه داریم فارس رتبه دوم کشور در حوزه نرخ‌نامه‌های صنفی است واکنش مهاجرانی به تخریب و تهدید رئیس‌جمهور لهستان بالاترین نشان افتخارش را از زلنسکی پس گرفت! جنگ اسرائیل و حزب الله شدت گرفت / تلاش برای عملیات ترور در ادلب/ بمباران فسفری رژیم صهیونیستی/ هشدار صنعا به تل آویو دست به ماشه آماده حراست از امنیت ملی درصورت بدعهدی دشمن هستیم   آینده روابط ایران با همسایگان به کیفیت تفاهم تهران-واشینگتن گره خورده است مبلغ اجاره بها را چه کسی تعیین می کند؟ ویدیو| ورود کریستیانو رونالدو به استادیوم بسیج ۷ هزار نیروی هلال‌احمر برای پوشش مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب اسلامی انتصاب هاشم انصاری جابری به عنوان دبیر حزب خدمت استان فارس اجرای قراردادهایی به ارزش یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سطح استان/ انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج مگاواتی برای شهرداری‌های استان فارس اجرای برنامه های متنوع با هدف جلب مشارکت فعال شهروندان در زمینه حفاظت از محیط زیست همزمان با هفته محیط زیست پاکبانان از ارکان مهم حفظ سلامت، امنیت و آرامش شهروندان در شیراز به شمار می‌روند

25

بیماران کرونایی بستری شده فقط ۱۵ درصد نیاز به آنتی بیوتیک دارند

  • کد خبر : 16145
  • 22 آبان 1400 - 11:04
بیماران کرونایی بستری شده فقط ۱۵ درصد نیاز به آنتی بیوتیک دارند

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، محمد مهدی گویا روز شنبه در نشست خبری هفته اطلاع رسانی مقاومت میکروبی (۲۲ تا  ۲۷ آبان) که بصورت مجازی برگزار شد، افزود: با وقوع پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از مشکلات بهداشتی و دارویی که برای کنترل آنها برنامه ریزی شده بود، […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، محمد مهدی گویا روز شنبه در نشست خبری هفته اطلاع رسانی مقاومت میکروبی (۲۲ تا  ۲۷ آبان) که بصورت مجازی برگزار شد، افزود: با وقوع پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از مشکلات بهداشتی و دارویی که برای کنترل آنها برنامه ریزی شده بود، تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفت و به فراموشی سپرده شد.

وی با هشدار به افزایش بی رویه مصرف دارو و ایجاد مقاومت میکروبی برای درمان بیماری ها افزود: مصرف بی رویه دارو در بیمارستان ها زیاد است در حالی که مسوولان بهداشت اعلام می کنند خطر قریب الوقوع مقاومت میکروب ها به داروهایی که برای درمان بکار می رود، وجود دارد.

گویا تصریح کرد: در حال حاضر این نگرانی به وقوع پیوسته و باید داروها به درستی و میزان لازم توسط پزشک به بیمار برای مصرف آموزش داده شود تا مقاومت دارویی رخ ندهد،  بعضی از درمان بیماری ها بصورت بستری و سرپایی در بیمارستان ها به علت بروز مقاومت میکروبی با سختی زیادی روبرو هستند به عنوان مثال بیماری سل که در بازده زمانی ۶ ماه بیمار می تواند کاملا بهبود یابد به دلیل مصرف ناشی از داروهای بی رویه،  مقاوم شده و درمان های قبلی بر روی آن موثر نیستند، باید بیمار با داروهای گران قیمت تر و پرعارضه تر تحت مداوا قرار داد و  ۶۰ درصد موجب بهبودی بیمار می شود.

وی اظهار داشت: مواردی از بیماریهای آمیزشی نیز داریم که به دلیل مقاومت میکروب ها ناشی از مصرف بی رویه داروها درمان نمی شوند زیرا پزشک داروها را به صورت مناسب تجویز نکرده است و این بیماری ها مقاوم به دارو شده  مانند انواع سوزاک که هیچ درمانی ندارند و دارویی هم موثر نیست.

به گفته گویا، مواردی از عفونت اچ آی وی نیز داریم  که  مقاوم به دارو شده و میلیون ها تومان هزینه درمان آن است، پزشک باید به بیمار آموزش دهد که چه میزان دارو مصرف کند.

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عوامل مختلفی  در بروز مقاومت میکروبی دخیل هستند و بسیاری از این مقاومت ها نسبت به میکرو ارگانیسم در بخش های آی سی یو بیمارستان ها اتفاق می افتد که امید است برنامه ریزی مناسبی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: باید عزم ملی و جهانی برای جلوگیری از تجویز بی رویه دارو و ایجاد مقاومت میکروبی بوجود آید. 

نظارت سخت گیرانه بر تاریخ مصرف واکسن ها
گویا درباره تاریخ مصرف واکسن های کرونا اظهار داشت: نظارت بر واکسن هایی که تجویز می شود بسیار دقیق است و تا وقتی از فیلترهای سخت گیرانه سازمان غذا و دارو عبور نکرده باشد اجازه مصرف وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تمام واکسن ها تاریخ مصرف شان توسط سازمان و غذا و دارو بررسی می شود و اگر یک روز از تاریخ آنها گذشته باشد مورد مصرف قرار نمی گیرند.

تهیه کیت های تشخیص آنفلوآنزا و کرونا
به گفته گویا، با همکاری انستیتوپاستور کیت هایی برای تشخیص همزمان آنفلوآنزا و کرونا تهیه شده تا در صورت همه گیری  از آنها استفاده و ، اطلاع رسانی نیز به موقع انجام می شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته شیوع آنفلوآنزای فصلی در کشور وجود نداشت  ولی امسال نگران شیوع این بیماری هستیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: موارد ابتلا به آنفلوانزای فصلی زیاد نبوده و در چند استان مشاهده شده است.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=16145
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها