• امروز : دوشنبه - ۱ تیر - ۱۴۰۵
  • برابر با : Monday - 22 June - 2026

اخبار ویژه

پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی»  نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد/ایران را با هم روشن نگه داریم فارس رتبه دوم کشور در حوزه نرخ‌نامه‌های صنفی است واکنش مهاجرانی به تخریب و تهدید رئیس‌جمهور لهستان بالاترین نشان افتخارش را از زلنسکی پس گرفت! جنگ اسرائیل و حزب الله شدت گرفت / تلاش برای عملیات ترور در ادلب/ بمباران فسفری رژیم صهیونیستی/ هشدار صنعا به تل آویو دست به ماشه آماده حراست از امنیت ملی درصورت بدعهدی دشمن هستیم   آینده روابط ایران با همسایگان به کیفیت تفاهم تهران-واشینگتن گره خورده است مبلغ اجاره بها را چه کسی تعیین می کند؟ ویدیو| ورود کریستیانو رونالدو به استادیوم بسیج ۷ هزار نیروی هلال‌احمر برای پوشش مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب اسلامی انتصاب هاشم انصاری جابری به عنوان دبیر حزب خدمت استان فارس اجرای قراردادهایی به ارزش یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سطح استان/ انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج مگاواتی برای شهرداری‌های استان فارس اجرای برنامه های متنوع با هدف جلب مشارکت فعال شهروندان در زمینه حفاظت از محیط زیست همزمان با هفته محیط زیست پاکبانان از ارکان مهم حفظ سلامت، امنیت و آرامش شهروندان در شیراز به شمار می‌روند قرعه کشی و تخصیص زمین به ۳۶۶ متقاضی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شهر صدرا / عدالت در تخصیص با اولویت دهک های پایین

30

مصرف گاز در ایران با ۱۲ کشور ثروتمند اروپایی برابری می‌کند

  • کد خبر : 16180
  • 22 آبان 1400 - 11:40
مصرف گاز در ایران با ۱۲ کشور ثروتمند اروپایی برابری می‌کند

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: ما سومین تولیدکننده گاز جهان و چهارمین مصرف‌کننده آن پس از روسیه، آمریکا و چین هستیم و مقدار مصرف گاز در ایران تقریباً با ۱۲ کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند. به گزارش ایسنا، مجید چگنی در نشست هم‌اندیشی مدیران حوزه انرژی با مدیران […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: ما سومین تولیدکننده گاز جهان و چهارمین مصرف‌کننده آن پس از روسیه، آمریکا و چین هستیم و مقدار مصرف گاز در ایران تقریباً با ۱۲ کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند.

به گزارش ایسنا، مجید چگنی در نشست هم‌اندیشی مدیران حوزه انرژی با مدیران رسانه‌ها که با حضور مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران، مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نیرو، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رؤسای روابط عمومی شرکت های گاز، توانیر و آب و فاضلاب (آبفا) برگزار شد گفت: این ارقام نشان می‌دهد چرا دغدغه‌های ما درباره مصرف انرژی در کشور به‌ویژه در حوزه گاز طبیعی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عوامل زیادی بر مصرف تأثیرگذار است، افزود: در زمینه سازوکارهایی که در همه جای دنیا برای کاهش مصرف به‌کار گرفته می‌شود، در کشور ما کم‌کاری شده و مردم به‌درستی توجیه نشده‌اند، بنابراین نتیجه این شده که صادرات گاز و توسعه صنایع مهم وابسته به گاز باید متوقف شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر لزوم عزم ملی برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف گاز، اظهار کرد: امسال نیز شرایط ما به لحاظ تولید و مصرف مطلوب نیست و برای پایداری شبکه مجبوریم محدودیت‌هایی را اعمال کنیم تا بتوانیم از فصل سرد عبور کنیم. این در حالی است که باوجود پیش‌بینی‌ها، امسال فصل سرما زودتر از پارسال آغاز و همین سبب شد مقدار مصرف گاز افزایش یابد.

کاهش صادرات گاز طبیعی با افزایش مصرف بخش خانگی

چگنی تصریح کرد: امروز مقدار مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال، حدود ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و همین موضوع سبب شده محدودیت‌هایی را در حوزه نیروگاهی اعمال کنیم و بخش نیروگاهی به سمت استفاده از سوخت دوم و مایع بروند. به این ترتیب، با افزایش مصرف گازوییل، مقدار صادرات محدود می‌شود و بر همین اساس، صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز کاهش می‌یابد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید در زمینه مصرف بهینه گاز دقت کنیم تا بتوانیم از زمستان عبور کنیم، ادامه داد: در حوزه مشترکان دولتی بخش‌نامه‌هایی صادر شده که آنها نسبت به مصرف بهینه اقدام کنند و مقدار مصرف گاز خود را کاهش دهند.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: امیدواریم بتوانیم سوخت مورد نیاز صنایع عمده و نیروگاه‌ها را تامین کنیم، زیرا تأمین نکردن سوخت این دو بخش، تبعات دیگری نیز خواهد داشت، در واقع، هر قدر مصرف خانگی بهینه باشد، به حوزه فعالیت صنایع کمک کرده‌ایم.

چگنی در ادامه تأکید کرد: ما اکنون ۲۵ میلیون مشترک گاز داریم که از این تعداد، ۷۶ درصد در سه پله نخست مصرف قرار دارند و ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند.

وی در پایان، میانگین قیمت گاز سه پله نخست مشترکان را هر مترمکعب حدود ۶۳ تومان اعلام کرد و افزود: هر مشترک در ماه حدود ۵۰۰ مترمکعب مصرف دارد که با نرخ ۶۳ تومان، ۳۵ هزار تومان در ماه پول گاز می‌پردازند که اگر همین مقدار گاز را صادر کنیم معادل ارزی آن به نرخ صادراتی، برابر با ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود، در حالی که ما با رقم بسیار پایین، آن را در منازل مصرف می‌کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=16180
   

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها