• امروز : شنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۵
  • برابر با : Saturday - 27 June - 2026

اخبار ویژه

ویدیو/فسلفی: مسئولان دشمن شادکن نباشند/پوردهقان: صاحبان تریبون اختلاف را به خیابان نبرند قالیباف: دستگاه قضا گام‌های مؤثری در جهت افزایش تقویت سرمایه اجتماعی برداشته است قالیباف: بدون دیپلماسی، زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی»  نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد/ایران را با هم روشن نگه داریم فارس رتبه دوم کشور در حوزه نرخ‌نامه‌های صنفی است واکنش مهاجرانی به تخریب و تهدید رئیس‌جمهور لهستان بالاترین نشان افتخارش را از زلنسکی پس گرفت! جنگ اسرائیل و حزب الله شدت گرفت / تلاش برای عملیات ترور در ادلب/ بمباران فسفری رژیم صهیونیستی/ هشدار صنعا به تل آویو دست به ماشه آماده حراست از امنیت ملی درصورت بدعهدی دشمن هستیم   آینده روابط ایران با همسایگان به کیفیت تفاهم تهران-واشینگتن گره خورده است مبلغ اجاره بها را چه کسی تعیین می کند؟ ویدیو| ورود کریستیانو رونالدو به استادیوم بسیج ۷ هزار نیروی هلال‌احمر برای پوشش مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب اسلامی انتصاب هاشم انصاری جابری به عنوان دبیر حزب خدمت استان فارس اجرای قراردادهایی به ارزش یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سطح استان/ انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج مگاواتی برای شهرداری‌های استان فارس

18

پاسخی تاریخی به ادعای سفیر انگلیس در ایران+ تصویر

  • کد خبر : 28799
  • 05 شهریور 1401 - 20:07
پاسخی تاریخی به ادعای سفیر انگلیس در ایران+ تصویر

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش گروه سیاسی ایرنا، سایمون شرکلیف سفیر انگلستان در ایران همزمان با هشتاد و یکمین سالگرد اشغال ایران توسط ارتش انگلیس و شوروی در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده درباره سابقه منفی دولت انگلستان نسبت به ایران و ذهنیت منفی ایرانیان نسبت به این کشور، مدعی شده مردم کشورش […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش گروه سیاسی ایرنا، سایمون شرکلیف سفیر انگلستان در ایران همزمان با هشتاد و یکمین سالگرد اشغال ایران توسط ارتش انگلیس و شوروی در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده درباره سابقه منفی دولت انگلستان نسبت به ایران و ذهنیت منفی ایرانیان نسبت به این کشور، مدعی شده مردم کشورش نیز چنین حسی نسبت به ایران دارند.

این صحبت‌های سفیر انگلیس در حالی است که عملکرد مداخله‌گرایانه دولت انگلیس در طول تاریخ نسبت به ایران – از رخدادهایی چون مشروطه گرفته و کودتای سوم اسفند رضاخان تا ماجرای جدایی بحرین و امثال آن – به هیچ‌وجه قابل قیاس با عملکرد ایران نسبت به این کشور نبوده است.

تابستان ۱۲۸۵ چند هزارنفر از ایرانیان حدود بیست روز در سفارت انگلیس در قلهک تهران متحصن شدند. خواسته این جماعت، تاسیس عدالت‌خانه و بعدتر مشروطه‌شدن سلطنت عنوان شد. سفارت انگلستان در این مدت، کلیه نیازهای این جمعیت از دستشویی گرفته تا غذا را تامین می‌کرد. این تحصن در نهایت با امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه پایان یافت. سفارت انگلیس در تهران نیز در پشت‌پرده با ابزارهای مختلف از جمله نامه‌نگاری به مقامات ایرانی، مشغول پیگیری خواسته آنها و فشار بر شاه بود.

 موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی متن و تصویر یکی از  این نامه‌ها را منتشر می‌کند تا افکار عمومی با مشاهده لحن و محتوای این نامه، قضاوت کنند چرا ۱۱۶ سال قبل سفارت یک کشور بیگانه باید این چنین در امور داخلی ایران مداخله کند و صراحتا بنویسد متحصنین داخل سفارت گفته‌اند اگر خواسته‌شان برآورده نشود، آن را نزد پارلمان انگلستان خواهند برد.

متن این نامه که ۱۰ مردادماه ۱۲۸۵ خطاب به وزیر خارجه ایران نوشته شده به شرح زیر است:

حضرت مستطاب اجل اکرم افخم

با کمال احترام تصدیع‌افزا می‌گردد

دیشب به‌شهر رفته اشخاصی را که در سفارت متحصن هستند ملاقات کردم و سعی کردم که روسایشان را وادار کنم که نمایندگانی از طرف متحصنین بحضور اعلیحضرت اقدس شاهنشاهی روانه نمایند. ولی حضرات متحصنین بکلی امتناع نمودند و اظهار داشتند که تا از طرف دولت علّیه ایران، اطمینان صحیحی به‌آنها داده نشود که عرایضشان به‌خاک‌پای همایونی مقبول افتاده است، مصمم گردیده‌اند که در این سفارت متحصن و پناهنده باشند. و نیز مصمم‌اند که هرگاه شکایاتشان بزودی اصلاح نشود این‌مسئله را کلیتاً به‌مجلس مبعوثین دولت انگلیس رجوع کنند.

روز یکشنبه گذشته، حضرت مستطاب اجل از جانب سنیّ‌الجوانب اعلیحضرت اقدس همایونی به‌دوستدار فرمودند که شرفیابی دوستدار که بنا بود هشتم شهر حال [این ماه] بحضور اعلیحضرت اقدس شاهنشاهی واقع شود موقوف بدارم. محض احترام اوامر ملوکانه قبول نمودم که تا چهار روز دیگر دستورالعملی را که از طرف دولت متبوعه‌ی خود دارم، انجامش را به‌تاخیر بیندازم. و انتهای مدت مزبور امشب است.

چنانچه از حضرت مستطاب اجل اطمینانی حاصل ننمایم که اقدامی بعمل خواهند آورد که این چهارده هزار نفر متحصنین در سفارت انگلیس از سفارت بیرون بیایند، مجبور خواهم بود که مجددا وقت برای شرفیابی حضور همایونی را منظور بدارم.

زیاده بر این تصدیع نمی‌افزاید.

پاسخی تاریخی به ادعای سفیر انگلیس در ایران+ تصویر

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=28799
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها