• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024

اخبار ویژه

دکتر مرندی: خانواده‌ام هیچ وقت به زندگی در خارج فکر نمی‌کنند حکم کمیته انضباطی برای نکونام چه خواهد بود؟ بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زکات فطریه و کفارات جمع آوری شد  سفیر ایران: درصورت دست زدن مجدد اسرائیل به اقدام نظامی، پاسخ تهران قاطع تر خواهد بود رییس هیأت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قصرشیرین مشخص شد پیام تسلیت همت فارس به رییس شورای هماهنگی شهرستان های این حزب در استان مدیرعامل منطقه آزاد قصرشیرین منصوب شد کلیات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات تصویب شد تحولات کانون وکلا از گذشته تاکنون از زبان دکتر پارسا حقوق امسال کارمندان و بازنشستگان ابلاغ شد + جزئیات دیگر برای تماشای بازی‌های بزرگ به استادیوم نروید! رییس‌جمهور: سازش با صهیونیست‌ها قمار روی اسب بازنده است/ ایران همچنان حامی مقاومت می‌ماند تصویب ۱۳ دستور کار حفاظتی محیط زیست در دولت سیزدهم سودآورترین بازار ایران را بشناسید + عکس دیدار نماینده منتخب شهرستان سپیدان و بیضا با رییس دیوان محاسبات کشور

2

آتش اینترنت به «هور» رسید

  • کد خبر : 29348
  • 07 مهر 1401 - 7:00
آتش اینترنت به «هور» رسید

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست گزارش «آرمان امروز» از دومین آتش سوزی در جنوب دود ناشی از آتش سوزی در هورالعظیم باعث بروز آلودگی هوا در شهرهای اهواز، حمیدیه و کارون شده است آتش از بخش عراقی تالاب هورالعظیم به‌ داخل ایران رسید، اما اختلال در اینترنت سبب شده که مساحت حریق مشخص نباشد. […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست</p>

گزارش «آرمان امروز» از دومین آتش سوزی در جنوب

دود ناشی از آتش سوزی در هورالعظیم باعث بروز آلودگی هوا در شهرهای اهواز، حمیدیه و کارون شده است

آتش از بخش عراقی تالاب هورالعظیم به داخل ایران رسید، اما اختلال در اینترنت سبب شده که مساحت حریق مشخص نباشد. تالاب مرزی هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین، در جنوب غربی ایران و در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع شده است. یک سوم این تالاب در کشورمان و دوسوم آن در کشور عراق واقع است. آتش سوزی یکی از چالشهای این روزهای این تالاب است در مرداد ماه  امسال و با توجه به اینکه ۹۰ درصد بخش عراقی عرصه تالاب هورالعظیم کاملاً خشک شده،  حدود ۲۰ هزار هکتار از این بخش دچار آتشسوزی شده است. با این حال و طی چند روز گذشته دود ناشی از آتشسوزی تالاب هورالعظیم هوای برخی از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز را آلوده و تیره کرده است. در چندماه اخیر این دومین آتش سوزی در بخش عراقی تالاب است که هوای شهرهای اهواز، هویزه، حمیدیه و کارون را تحت تأثیر قرار داده است.

 

مشکل نبود اینترنت

در این رابطه محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ادامه آتشسوزی در تالاب هورالعظیم و نبود امکان اندازهگیری آلودگی ناشی از این حریق، گفت: «عمدتاً این آتشسوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم رخ داده اما با توجه به اینکه پایشها از طریق ماهواره انجام میشود، به دلیل اختلال در اینترنت و سختی دسترسی به ماهوارهها فعلا نتوانستهایم مساحت دچار حریق را اندازهگیری کنیم. انتشار دود غلیظ در برخی شهرستانهای خوزستان مشهود است و این آلودگی ناشی از آتشسوزی نیزارهای تالاب هورالعظیم است که عمدتا در بخش عراقی تالاب رخ میدهد. در حال حاضر دود این حریق، شهرهای غربی خوزستان از جمله اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان و بخشهایی از خرمشهر را در برگرفته و تا شادگان امتداد پیدا کرده است. عمدتاً این آتشسوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم رخ داده اما با توجه به اینکه پایشها از طریق ماهواره انجام میشود، به دلیل اختلال در اینترنت و سختی دسترسی به ماهوارهها فعلا نتوانستهایم مساحت دچار حریق را اندازهگیری کنیم.»

 

آلودگی هوا ناشی از خشکسالی

آلودگی ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، شاخص کیفی هوای اهواز را در وضعیت خطرناک ۳۳۵ ppm قرار داده است. توجه به تامین حقابه ها توسط وزارت نیرو یکی از راهکار های اصلی برای جلوگیری از این رخداد خطرناک است. در این میان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص میزان آلودگی ناشی از این حریق در شهرهای مختلف خوزستان تصریح کرد: معمولا دستگاههای سنجش آلودگی هوای ما، این دود را اندازهگیری نمیکنند؛ دستگاههای موجود عمدتاً ذرات با اندازه ۱۰ و ۲٫۵ میکرون و در برخی شهرها آلایندگیهای گازی را اندازهگیری میکنند اما واقعیت این است که اکنون دود غلیظی در برخی شهرهای خوزستان وجود دارد و میتواند برای افراد دارای بیماریهای زمینهای و تنفسی آزاردهنده باشد. توصیه میشود گروههای پرخطر از حضور در محیطهای عمومی و آزاد بپرهیزند و حتما از ماسک استفاده کنند. وی با بیان اینکه مهار حریق در بخش عراقی تالاب از وظایف کشور عراق است، گفت: پیگیریهای متعددی برای مهار این حریق از طریق وزارت کشور، رئیس ستاد مدیریت بحران و وزارت امور خارجه داشتهایم تا در صورت وقوع آتشسوزی نسبت به مهار آن اقدام شود اما با توجه به اینکه حریق در بخش عراقی است نمیتوانیم اقدام اجرایی خاصی کنیم. از دولت عراق خواستهایم مجوزی صادر کنند تا در مواقع لزوم در این زمینه کنیم اما تاکنون عراق همکاری نکرده و پاسخی در این زمینه دریافت نکردهایم. وی در خصوص وضعیت روند این آلودگیها، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی بخش عراقی تالاب هورالعظیم و خودسوزی مکرر هور در این بخش، باید عراق در اطفای حریق همکاری کند یا منتظر بارندگی باشیم.

 

تالابها در آتش میسوزند

چند سالی میشود که چپ و راست، از هر طرف میشنویم که تالابی در نقطهای از کشور خشک شده یا نفسهای آخرش را میکشد؛ در حالی که عمر بیشتر تالابها در کشورمان به چند هزار سال میرسد و در تمام این سالها کمتر پیش آمده است که تالابی خشک و تنوع زیستیاش نابود شود. شاید بپرسید تالاب ها چه اهمیتی دارند؟ هم اکنون به دلیل ریزگردهای عراق، هوای کشورمان در بیشتر روزهای سال آلوده است اکنون تصور کنید با خشک شدن تالابها و رودخانههای کشور و ایجاد گرد و غبار داخلی، چه بر سر آبوهوای کشورمان خواهد آمد. مشکل تالابها محدود به یک استان و شهر نیست و در جایجای کشورمان از تالابهای لرستان و همدان در غرب گرفته تا تالابهای تهران و مرکزی، تالابهای شمال کشور، تالاب «هامون» و «هورالعظیم»، هر کدام مشکلات مشابهی دارند که استمرار بیتوجهی به آنها موجب خسارت های زیادی شده است. گفته میشود، هر هکتار تالاب، ۲۰۰ برابر یک زمین کشاورزی ارزش اقتصادی دارد. تالابها یکی از جاذبه‏های دیدنی و زیبای ایران هستند که هر سال گروههای زیادی از مردم را به سوی خود جذب میکنند، حالت تعدیل کننده آبوهوا را دارند، زمانی که تالابها خشک شوند سطح آبهای زیرزمینی یا پایین میآید یا خشک میشود. تالاب ها همچنین میتوانند شغلهای پایدار و درآمدزایی در حوزه گردشگری ایجاد کنند و موجب جذب گردشگران  داخلی و خارجی شوند. وجود تالابها در هر منطقه موجب ایجاد تنوع زیستی میشود.درواقع میتوان گفت تالابها نقشی حیاتی برای حفظ تنوع جانوری به خصوص پوشش گیاهی دارند و از فرسایش خاک منطقه جلوگیری می کنند.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=29348
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها