• امروز : دوشنبه - ۱ تیر - ۱۴۰۵
  • برابر با : Monday - 22 June - 2026

اخبار ویژه

پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی»  نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد/ایران را با هم روشن نگه داریم فارس رتبه دوم کشور در حوزه نرخ‌نامه‌های صنفی است واکنش مهاجرانی به تخریب و تهدید رئیس‌جمهور لهستان بالاترین نشان افتخارش را از زلنسکی پس گرفت! جنگ اسرائیل و حزب الله شدت گرفت / تلاش برای عملیات ترور در ادلب/ بمباران فسفری رژیم صهیونیستی/ هشدار صنعا به تل آویو دست به ماشه آماده حراست از امنیت ملی درصورت بدعهدی دشمن هستیم   آینده روابط ایران با همسایگان به کیفیت تفاهم تهران-واشینگتن گره خورده است مبلغ اجاره بها را چه کسی تعیین می کند؟ ویدیو| ورود کریستیانو رونالدو به استادیوم بسیج ۷ هزار نیروی هلال‌احمر برای پوشش مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب اسلامی انتصاب هاشم انصاری جابری به عنوان دبیر حزب خدمت استان فارس اجرای قراردادهایی به ارزش یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سطح استان/ انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج مگاواتی برای شهرداری‌های استان فارس اجرای برنامه های متنوع با هدف جلب مشارکت فعال شهروندان در زمینه حفاظت از محیط زیست همزمان با هفته محیط زیست پاکبانان از ارکان مهم حفظ سلامت، امنیت و آرامش شهروندان در شیراز به شمار می‌روند قرعه کشی و تخصیص زمین به ۳۶۶ متقاضی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شهر صدرا / عدالت در تخصیص با اولویت دهک های پایین

0
مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس و بوشهر در نشست خبری هفته صرفه جویی در مصرف برق و اجرای پویش «همدلی برای روشنایی ایران»:

پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی»  نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد/ایران را با هم روشن نگه داریم

  • کد خبر : 41773
  • 01 تیر 1405 - 15:16
پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی»  نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد/ایران را با هم روشن نگه داریم
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای فارس و بوشهر ر نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف برق و اجرای پویش «همدلی برای روشنایی ایران» گفت: : پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی» به واقع تلاشی است تا در کنار هم «ایران را با هم روشن نگه داریم» و تابستان پیش رو را با کمترین چالش سپری کنیم.

به گزارش طلوع سیاست،مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس و بوشهر در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف برق و اجرای پویش «همدلی برای روشنایی ایران» با تأکید بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی گفت: با احداث نیروگاه و افزایش تولید اگر با مدیریت مصرف و صرفه‌جویی همراه نشود، باز هم دچار کمبود و ناترازی خواهیم بود.
دکتر نواب قائدی، صنعت برق را به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور نیازمند همراهی رسانه‌ها برای آگاهی‌بخشی و اصلاح الگوی مصرف دانست و با
وی با اشاره به گستره فعالیت شرکت برق منطقه‌ای فارس در دو استان فارس و بوشهر اظهار کرد: این دو استان با ۱۱.۳ درصد وسعت کشور، ۷ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مصرف برق، در حوزه مأموریت این شرکت قرار دارند و به دلیل تنوع اقلیمی و وجود بخش‌های کشاورزی و صنعتی، مدیریت شبکه در این منطقه از پیچیدگی بالایی برخوردار است.

مریم شمالیان/
به گفته قائدی، حدود ۲۵۰۰ نیروی متخصص و پرتلاش در مجموعه برق منطقه‌ای فارس به صورت شبانه‌روزی در سخت‌ترین شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی برای پایداری شبکه برق کشور فعالیت می‌کنند.
وی اشاره ای نیز به خسارات ناشی از جنگ به زیرساخت‌های برق داشت و گفت: پست‌ها و خطوط انتقال در دو استان آسیب جدی دیدند اما همکاران صنعت برق در شرایطی دشوار و حتی همزمان با تهدیدات، برای حفظ پایداری شبکه در میدان حضور داشتند و توانستند خدمات‌رسانی به مردم را بدون وقفه ادامه دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ موافقت‌نامه پروژه‌ای در دست اقدام است که از این تعداد ۵۶ پروژه فعال هستند و علی‌رغم محدودیت‌های مالی و شرایط سخت اقتصادی، اجرای پروژه‌ها حتی در شرایط بحرانی نیز متوقف نشده است.

پیشرفت قابل توجه در نیروگاه های خورشیدی

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با اشاره به برخی پروژه‌های اجرایی اعلام کرد: پروژه‌هایی در شهرستان داراب، بخش کلمه بوشهر و مناطق صعب‌العبور با تلاش جهادی همکاران در مدت زمان کمتر از برنامه‌ریزی اولیه اجرا شده‌اند که نشان‌دهنده روحیه ایثار و تعهد مجموعه است.
دکتر قائدی با تأکید بر اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی پاک و پایدار در دستور کار جدی قرار دارد و استان فارس و بوشهر از بهترین ظرفیت‌ها در این حوزه برخوردارند؛ ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در این دو استان از ۹۰ مگاوات در ابتدای دولت چهاردهم با تلاش سرمایه گذاران و همکاران در شرکت های برق فارس و شیراز با رشد ۲۳۸ درصدی به ۳۰۴ مگاوات رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به رشد ۱۲۷۰ درصدی برسد.

وی ادامه داد: ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی استان فارس نیز از ۸۴ مگاوات به ۲۲۶ مگاوات افزایش یافته و این روند با رشد حدود ۱۷۰ درصدی ادامه دارد و امیدوارم تا پایان سال به رشد ۱۰۰۰ درصدی برسد‌.

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس با اشاره به الگوی مصرف در استان اظهار کرد: حدود ۳۵ درصد مصرف برق مربوط به بخش خانگی و ۳۵ درصد مربوط به بخش کشاورزی است و همراهی این دو بخش نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت مصرف دارد.
وی با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی گفت: پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی» می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف برق داشته باشد و لازم است تنظیم سیستم‌های سرمایشی بر روی این دما به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود؛ در واقع مدیریت مصرف یک موضوع مهم و اساسی است و بدون همراهی مردم و اصلاح الگوی مصرف، عبور پایدار از شرایط فعلی امکان‌پذیر نخواهد بود.
قائدی با قدردانی از تلاش کارکنان صنعت برق و همکاری رسانه‌ها نیز اظهار کرد: برای نگهداری و پایداری شبکه انتقال و فوق‌توزیع ماهانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و این هزینه‌ها نشان‌دهنده اهمیت حفظ زیرساخت برق کشور است.
وی تصریح کرد: : پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی» به واقع تلاشی است تا در کنار هم «ایران را با هم روشن نگه داریم» و تابستان پیش رو را با کمترین چالش سپری کنیم.

مدیریت مصرف؛ حلقه تکمیل‌کننده پایداری/ آمادگی برای عبور از پیک تابستان ۱۴۰۵

دکتر قائدی در خصوص اهمیت مدیریت مصرف گفت: با وجود تمام تدابیر فنی، عبور بدون خاموشی از تابستان تنها با مشارکت مشترکان محقق می‌شود؛ شرکت برق منطقه‌ای فارس، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با صنایع بزرگ برای کاهش پیک بار، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را از خود آغاز کرده و با نصب ۲۰ کیلووات پنل خورشیدی روی ساختمان مرکزی، الگوسازی کرده است.

مدیرعامل این شرکت در پایان با قدردانی از زحمات خاموش و بی‌ادعای کارکنان خود، از آحاد مردم، اصناف و ادارات خواست تا با اقداماتی ساده نظیر عدم استفاده هم‌زمان از وسایل پرمصرف در ساعات اوج بار، تنظیم دمای سیستم‌های سرمایشی روی حداقل ۲۵ درجه و خاموش کردن روشنایی‌های غیرضروری، سهم خود را در حفظ پایداری شبکه و تداوم جریان زندگی در تابستان امسال ایفا کنند.

پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی

روشنایی بر مدار ایثار؛ از تدابیر پدافندی تا مجاهدت خادمان صنعت برق در شرایط جنگی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح آخرین وضعیت شبکه، ضمن گرامیداشت یاد شهید مهندس «محمدباقر محمدی»، از آمادگی زیرساخت‌ها، پایش ۲۴ساعته شبکه، تدوین ۱۶ سناریوی بازیابی، مسدودسازی هزاران حمله سایبری و اجرای پروژه‌های حیاتی در اوج شرایط جنگی خبر داد و عبور موفق از تابستان را در گرو همراهی مردم دانست.

در روزهایی که زیرساخت‌های حیاتی کشور بیش از هر زمان دیگری با امنیت و آرامش مردم گره خورده است، تأمین برق پایدار نه یک وظیفه صرفاً فنی، بلکه جلوه‌ای از مسئولیت‌پذیری ملی است. شبکه برق فارس و بوشهر در ماه‌های اخیر شرایطی پرالتهاب و حساس را پشت سر گذاشته است؛ روزهایی که خادمان صنعت برق با روحیه جهادی در برابر تهدیدات فیزیکی و سایبری ایستادند تا جریان زندگی در خانه‌ها، صنایع و مراکز درمانی متوقف نشود.

دکتر قائدی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر، در تشریح اقدامات انجام‌شده برای حفظ این پایداری، روایتی از توسعه زیرساخت‌ها، پدافند غیرعامل و ایثار سرمایه‌های انسانی این مجموعه ارائه داد.

از ارتقای بهره‌برداری تا سد مستحکم سایبری؛ پایداری شبکه در شرایط متلاطم، تصادفی نیست

به گفته مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس و بوشهر، در ماه‌های اخیر و با تلاش شبانه‌روزی همکاران در حوزه صف و ستاد ، خصوصاً همکاران امور مالی ، بهره‌برداری، دیسپاچینگ، مخابرات و فناوری اطلاعات و خدمات با همکاری صورت گرفته فراواحدی ،کنترل‌پذیری ۳۶۳ ترانس و ۵۹۳ فیدر در ایستگاه‌های فوق‌توزیع ارتقا یافته است.

دکتر قائدی با اشاره به اهمیت جنگ سایبری و حفاظت از زیرساخت‌های نامرئی شبکه افزود: «امروز بخش مهمی از پایداری در جبهه فناوری اطلاعات رقم می‌خورد. در این مدت، ضمن اجرای بیش از ۵۰ اقدام مقاوم‌سازی در سامانه‌های حیاتی و راه‌اندازی سیستم پشتیبان مرکز دیسپاچینگ جنوب کشور، بیش از ۵۰۰۰ آی‌پی (IP) مخرب یا مشکوک مسدود شد تا تاب‌آوری شبکه در برابر تهدیدات به بالاترین سطح برسد.

برق منطقه ای فارس و بوشهر

جهش توسعه؛ از برنامه‌ریزی‌های کلان تا رکوردشکنی در شرایط جنگی

شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر در کنار اقدامات بهره‌برداری، نقشه راه توسعه شبکه را نیز با دقت دنبال می‌کند.

دکتر قائدی در همین خصوص گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ اعتبارنامه برای پروژه در حوزه‌های مختلف انتقال و فوق‌توزیع ثبت و برنامه‌ریزی شده است که از میان آنها ۵۶ پروژه به صورت فعال در دست اجرا قراردارد که پست ۲۰/۱۳۲ کیلوولت نخلستان (کلمه) از جمله طرح‌های موفق به ثمر نشسته در این مسیر به شمار می‌رود؛ همچنین برای تقویت زیرساخت‌های منطقه در سال‌های پیش رو، احداث ایستگاه ۴۰۰ کیلوولت شهر راز و شروع پروژه رینگ خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت شهر شیراز (خط ۴۰۰ شهر راز)  ،  احداث ایستگاه ۴۰۰ کیلوولت سرحد  و ۲۳۰ کیلوولت سیاه‌مکان، در کنار اجرای خط ۴۰۰ کیلوولت عسلویه–گله‌دار، در دستور کار و برنامه‌ریزی توسعه‌ای این شرکت قرار گرفته است؛ در کنار این پروژه ها ، پروژه های مهم دیگری نیز در دست اقدام است ،از جمله آن ها می توان به پست ۶۶ کیلوولت سراج ، پست ۶۶ کیلوولت گویم ، پست ۶۶ کیلوولت بالاده و پست ۶۶ کیلوولت برازجان ۶ اشاره کرد؛ پروژه هایی که در کنار ده ها طرح مهم دیگر ، نقش اساسی در تقویت زیرساخت های شبکه برق، افزایش قابلیت اطمینان و پشتیبانی از توسعه صنعتی و اقتصادی منطقه ایفا خواهند کرد.

وی ادامه داد: اما یکی از درخشان‌ترین نمادهای مدیریت جهادی در این شرکت، عملیات افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ کیلوولت داراب بود؛ جابه‌جایی، نصب و راه‌اندازی یک ترانسفورماتور قدرت در این سطح ولتاژ، در حالت عادی پروژه‌ای سنگین است که ماه‌ها زمان می‌برد؛ اما متخصصان برق فارس در اوج شرایط خاص امنیتی، تهدیدات جنگی اخیر و التهابات منطقه‌ای که تمرکز و منابع در بالاترین سطح تنش قرار داشت، این پروژه حیاتی را در یک رکوردشکنی بی‌سابقه، معادل نصف زمان استاندارد و تنها ظرف دو ماه به سرانجام رساندند؛ این اقدام جهادی زیر آتش تهدیدات و فشارهای همه‌جانبه، ثابت کرد که برای خادمان صنعت برق، هیچ مانع و بحرانی نمی‌تواند سد راه تأمین روشنایی و آسایش مردم شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای فارس و بوشهر همچنین گفت: در پایان سال ۱۴۰۳ مجموع ظرفیت نیروگاه های خورشیدی بهره برداری شده در محدوده تحت پوشش شرکت برق منطقه ای فارس حدود ۹۰ مگاوات بود که در حال حاضر این ظرفیت به ۳۰۴ مگاوات رسیده است که نشان دهنده رشد حدود ۲۳۸ درصدی در مدت کوتاهی است؛ براساس برنامه ریزی های انجام شده ، پیش بینی می شود ظرفیت نیروگاه های خورشیدی در این منطقه تا پایان سال جاری به حدود ۱۲۳۶ مگاوات برسد که در این صورت نسبت به پایان سال گذشته ۱۲۷۰ درصد رشد خواهد داشت؛ این موضوع نشان دهنده حرکت جدی منطقه به سمت توسعه انرژی های پاک و استفاده از ظرفیت های طبیعی برای تامین انرژی پایدار است .

نواب قائدی مدیرعامل برق منطقه ای فارس و بوشهر

پدافند غیرعامل

قائدی با تاکید بر اینکه خط قرمز ما سلامت تجهیزات است هم عنوان کرد: باید توجه داشت که با نزدیک شدن به روزهای گرم سال، دغدغه ناترازی انرژی پررنگ‌تر می‌شود؛ آمارها نشان می‌دهد اوج بار شبکه فارس در تابستان گذشته (۸ تیرماه) به ۴۸۶۱ مگاوات رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم در تابستان پیش رو با رشد ۵ درصدی به حدود ۵۱۰۰ مگاوات برسد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با تأکید بر اینکه «خط قرمز ما جلوگیری از آسیب به ترانس‌ها و تجهیزات حیاتی است»، خاطرنشان کرد: تمامی خطوط انتقال و ترانسفورماتورهای قدرت به‌صورت ۲۴ساعته پایش می‌شوند؛ در لایه پیشگیری، رله‌های حذف بار و سیستم‌های حفاظت ویژه نصب شده‌اند تا در صورت افت ناگهانی تولید یا افزایش غیرعادی بار، شبکه با واکنش هوشمند مانع از فروپاشی کامل شود.

وی افزود: برای مقابله با بدبینانه‌ترین شرایط، ۱۶ سناریوی جامع بازیابی شبکه تدوین شده و مانور عملیاتی آن نیز با موفقیت به اجرا درآمده است تا قطعی‌های احتمالی در سریع‌ترین زمان ممکن مدیریت شوند.

شهیدی که نامش با روشنایی گره خورد

در پسِ تمام این دستاوردهای مهندسی، انسان‌هایی از جان‌گذشته ایستاده‌اند. در جریان مأموریت‌های اخیر، داغی بزرگ بر دل خانواده برق فارس و بوشهر نشست. شهید مهندس «محمدباقر محمدی»، از متخصصان شریف این مجموعه، در پست برق گویم شیراز و در جریان یک حمله تجاوزکارانه، جان پاک خود را فدای امنیت و روشنایی میهن کرد.

دکتر قائدی با ادای احترام به مقام این شهید والامقام گفت: حضور بهره‌برداران با کلاه‌های زرد در تشییع پیکر ایشان و طنین جمله “لباس کار، کفن ماست”، برای همیشه در تاریخ این صنعت ثبت شد. نام‌گذاری ایستگاه برق مجاور محل آرامگاه ایشان به نام این شهید عزیز، تجدید عهدی با راه تخصص، تعهد و فداکاری است که او به ما آموخت.

پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی

 

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=41773
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها