• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

4

ارشادی: تحمیل اقدامات قهرآمیز یکجانبه به‌عنوان اهرم‌ سیاسی را محکوم می‌کنیم

  • کد خبر : 21760
  • 19 آذر 1400 - 21:14
ارشادی: تحمیل اقدامات قهرآمیز یکجانبه به‌عنوان اهرم‌ سیاسی را محکوم می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست معاون سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران قویاً به گروگان گرفتن نیازهای بشردوستانه به‌عنوان ابزار سیاسی یا نظامی از جمله با اعمال محاصره برای تحمیل قحطی در میان غیرنظامیان را محکوم می‌ کند. به گزارش ایسنا، زهرا ارشادی در سخنانی در سازمان ملل درباره […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

معاون سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران قویاً به گروگان گرفتن نیازهای بشردوستانه به‌عنوان ابزار سیاسی یا نظامی از جمله با اعمال محاصره برای تحمیل قحطی در میان غیرنظامیان را محکوم می‌ کند.

به گزارش ایسنا، زهرا ارشادی در سخنانی در سازمان ملل درباره تقویت هماهنگی کمک‌های بشردوستانه و کمک به کاهش بلایا شامل کمک های اقتصادی توسط سازمان ملل متحد سخنانی را ایراد کرد.
متن کامل این سخنان در زیر می آید:

در آغاز، اجازه می‌خواهم به‌موجب تمامی ‌تلاش‌ها برای دستیابی به اجماع فی‌مابین کشورهای عضو، مراتب سپاسگزاری خود را از هماهنگ‌کنندگان و تسهیل‌کنندگان قطعنامه‌های ذیل دستور این جلسه اعلام نموده، و از دبیرکل سازمان ملل متحد به‌خاطر گزارش‌های ایشان قدردانی نمایم.
جمهوری اسلامی ‌ایران همسوییِ خود را با بیانیه‌ای که توسط نماینده محترم گینه از طرف گروه ۷۷ و جمهوری خلق چین قرائت گردید، اعلام می‌دارد. موارد ذیل جهت توجه حضار ایفاد می‌گردد.
آقای رئیس،
ماهیت و گستره موضوعات بشردوستانه از این جهت که این مساله در طول دهه‌های پیشین ابعاد جدیدی پیدا نموده، دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. در نتیجه، جامعه بین‌الملل در مسیر رسیدگی به چنین اوضاعی اضطراری، با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه شده است. با افزایش تعداد افرادی ‌که از اثرات بلایای طبیعی رنج‌ ‌می‌برند، گستردگی و فراوانی چنین رخدادهایی علاوه بر ممانعت از توسعه کشورهای آسیب‌دیده، موجب شده تا ظرفیت رسیدگی به رویدادهایی از این قبیل از بین برود و یا تحت تأثیر قرار بگیرد. شرایط اضطراری بشردوستانه نیز متعاقب درگیری‌های مسلحانه روزافزون و هدف قرار دادن غیرنظامیانِ بی‌گناه پدید می‌آید. لذا، جمهوری اسلامی ایران توجه حضار را به موضع دبیر کل سازمان ملل متحد پیرامون افزایش نیازهای بشردوستانه در سال ۲۰۲۰ به‌موجب درگیری، تغییرات آب و هوا و همه‌گیری کرونا بود، جلب می‌نماید.
آقای رئیس،
جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر نقش محوری دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه، بر این عقیده است که رویارویی پایدار با موقعیت‌های بشردوستانه مستلزم بسیج منابع با اتخاذ رویکردهای تأمین مالی پیش‌بینی‌کننده در سیستم بودجه این سازمان است. در همین راستا، کشورهایی که با مشارکت خود یا از طریق تهیه تسلیحات پیشرفته در جنگ‌ و اِشغال‌ طویل‌المدت نقش دارند، باید بار بیشتری را در تأمین مالی اقدامات بشردوستانه سازمان ملل متحد بر دوش کشند. چنین وظیفه‌ و مسئولیتی نیز شامل کشورهایی ‌می‌شود که به‌دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث تغییرات آب‌وهوایی و در نتیجه وقوع بلایای طبیعی‌ شده‌اند. امسال، سی‌امین سالگرد پذیرش قطعنامه مهم ۱۸۲/۴۶ را به‌عنوان پایه‌ای محکم برای فعالیت‌ها و اقدامات بشردوستانه گرامی‌ ‌می‌داریم. جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه فوق‌الذکر معتقد است که تمامی ‌اصول و اهداف منشور ملل متحد، به‌ویژه اصل احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، باید توسط همگان در هنگام ارائه کمک‌های بشردوستانه رعایت گردد. جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن تأکید بر نقش و مسئولیت اصلی کشورها در رسیدگی به شرایط اضطراری بشردوستانه در حوزه قلمرویی خود، بر این باور است که مالکیت و رهبری ملّی در هماهنگی کمک‌های بشردوستانه برای اطمینان از ارائه مؤثر آن می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا، هرگونه بحران یا شرایط اضطراری بشردوستانه، علی‌الخصوص آن‌هایی که به‌صورت تعمدی تحت لوای اهداف صرفاً سیاسی ایجاد شده‌اند، نباید به بهانه اصل مسئولیت حفاظت منجر به مداخله خارجی شود.
جمهوری اسلامی ‌ایران با توجه به درخواست‌ دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر آتش‌بس جهانی و توقف تخاصمات با اهداف بشردوستانه به‌عنوان راه‌حلی موقت برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان، قویاً معتقد است رسیدگی به علل ریشه‌ای بحران‌ها و شرایط اضطراری انسانی و همچنین سرمایه‌گذاری بیشتر در پیشگیری از وقوع مجدد آن‌ها، جزئی از اصلی‌ترین راه‌حل‌های پایدار برای پدیده‌هایی از قبیل بلایای طبیعی و بحران‌های انسان‌ساز همانند اِشغال، مداخلات نظامی ‌خارجی، و تحمیل اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه غیرقانونی و غیرانسانی می‌باشد. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر اهمیت مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، نسبت به ناکامی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در تمدید مأموریت گروه کارشناسان برجسته یمن در ۷ اکتبر ۲۰۲۱ ابراز تأسف و ناامیدی می‌نماید.
آقای رئیس،
جمهوری اسلامی ‌ایران ضمن تعهد به حفاظت از سازمان ملل متحد و نیروهایی که به مأموریت‌ بشردوستانه اعزام می‌شوند، تأکید دارد که می‌بایست قداست فعالیت‌ها و کمک‌های بشردوستانه، از جمله اعتبار سازوکار واکنش بشردوستانه سازمان ملل متحد و رعایت اصول موجود حفظ گردد. نگرانی‌های مشروع پیرامون انحراف کمک‌های بشردوستانه و همچنین فعالیت‌های غیرانسانی در پوشش ارائه کمک‌های بشردوستانه باید مورد بررسی جدی، همه‌جانبه و مستقل قرار گیرد.
جمهوری اسلامی ایران قویاً به گروگان گرفتن نیازهای بشردوستانه به‌عنوان ابزار سیاسی یا نظامی از جمله با اعمال محاصره برای تحمیل قحطی در میان غیرنظامیان را محکوم می‌نماید. علاوه بر این، سازمان ملل متحد باید اطمینان دهد که تمامی کمک‌های بشردوستانه بین جمعیت‌های نیازمند به‌طور کاملاً مساوی، عاری از هرگونه تبعیض و مداخله‌ای توسط اهداکنندگان توزیع گردد.
آقای رئیس،
بحران‌های بشردوستانه بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که نیازمند توجه فوری جامعه بین‌المللی است. با توجه به وضعیت موجود در افغانستان، با نزدیک شدن به فصل زمستان و تداوم وخامت وضعیت مردم این کشور، ارائه به‌موقع کمک‌های بشردوستانه و آزادسازی دارایی‌های مسدودشده افغانستان که برای احیای اقتصاد و نجات جان این مردم ضروری می‌باشد، تحت هیچ عنوان نباید دستخوش تصمیمات سیاسی و یا مشروط بر اقدامی خاص گردد. لذا، باید تمامی ظرفیت‌ها به‌کار گرفته شود تا کشورهایی که میزبانِ پناهجویان افغانستانی می‌باشند، علی‌الخصوص همسایگان افغانستان، بدون مانع به کالاهای بشردوستانه و همچنین واکسن دسترسی داشته باشند. در رابطه با فلسطین، علی‌الخصوص نوار تحت محاصره غزه، جمهوری اسلامی ایران نگرانی شدید خود را نسبت به موانع موجود که توسط رژیم اشغالگر در اراضی فلسطین و با هدف جلوگیری از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه طراحی شده است، اعلام می‌دارد. این موارد در گزارش A/76/78 دبیر کل سازمان ملل متحد بدان پرداخته شده است. از سال ۲۰۰۰ تاکنون، نزدیک به ۲۲۰۰ کودک فلسطینی کشته و ۱۸۵۰۰ کودک دیگر دستگیر شده‌اند.
آقای رئیس،
جمهوری اسلامی ‌ایران، اقدامات قهرآمیز یکجانبه غیرانسانی و غیرقانونیِ ایالات متحده آمریکا را نه‌تنها یکی از موانع اصلی موجود در مسیر تلاش‌های بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه می‌داند، بلکه معتقد است چنین اقداماتی موجب وقوع بحران‌های انسانی در سراسر جهان‌ می‌شود. اقدامات قهرآمیز یکجانبه همچنین توانایی کشورهای هدف از جمله جمهوری اسلامی ایران را در انجام تعهدات خود طبق معاهدات و کنوانسیون‌های مربوطه، از جمله سند موسوم به «چارچوب سِندای برای کاهش خطر بلایا»، تضعیف‌ نموده است. جمهوری اسلامی ایران تحمیل اقدامات قهرآمیز یکجانبه توسط برخی کشورها به‌عنوان اهرم‌ سیاسی، به‌ویژه در طول همه‌گیری کرونا را قویاً محکوم می‌نماید. حتی در زمان شیوع ویروس منحوس کرونا، ایالات متحده آمریکا با اقدامات قهرآمیز یکجانبه، غیرقانونی و غیرانسانیِ خود و مسدود نمودن دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در بانک‌های خارجی، شهروندان بی‌گناه ایرانی را مورد هدف قرار داده است؛ دارایی‌هایی که برای تهیه واکسن و سایر نیازهای بشردوستانه به‌شدت ضروری می‌باشد.

در نتیجه، مسائل بشردوستانه از جایگاه برجسته‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. از این رو، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری، هماهنگی و همچنین تسهیل در ارائه هرگونه کمک بشردوستانه ابراز می‌نماید.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=21760
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها