• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

3
رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش

اقتصاد چرخشی در حوزه پسماند و بازیافت کیش مورد بررسی قرار گرفت

  • کد خبر : 21405
  • 13 آذر 1400 - 15:55
اقتصاد چرخشی در حوزه پسماند و بازیافت کیش مورد بررسی قرار گرفت
طلوع سیاست/نخستین نشست هم اندیشی با فعالان و علاقمندان به حوزه پسماند کیش با محوریت "مشارکت شرکت های دانش بنیان، تفکیک از مبدا، در سالن اجتماعات مرکز آموزش این سازمان برگزار شد.

به گزارش طلوع سیاست، مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش  در نخستین نشست هم اندیشی با فعالان و علاقمندان به حوزه پسماند کیش با محوریت “مشارکت شرکت های دانش بنیان، تفکیک از مبدا، بازیافت باطری و چوب اره، ارسال کارتن های بازیافتی به سرزمین اصلی، شوتینگ زباله در ساختمان های مسکونی، پسماند های الکترونیکی، تفکیکان پلت فرم، تبدیل پسماند به انرژی، تولید سرکه چوب از گیاهان بازیافتی” در سالن اجتماعات مرکز آموزش این سازمان برگزار شد.

مریم محمدی با اشاره به تاکید سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر جذب سرمایه گذاران توانمند و دارای ایده های نو برای تحقق بازیافت واقعی و اقتصاد چرخشی در کیش، گفت: کارگروه مدیریت پسماند در چار چوب قوانین و اختیارات محوله با احصاء مشکلات پیش رو نسبت به تسریع حل آنها اقدام خواهد کرد.

محمدی با بیان این که برای مرتفع کردن مشکلات در این حوزه مناسب ترین راه کار ارائه شده از سوی اداره محیط زیست خارج کردن زباله از جزیره است، اظهار داشت: با قوانین سخت گیرانه نظارتی و تشویقی می توان تفکیک از مبدا به حداکثر ممکن برسد تا مرغوبیت کمپوست افزایش یابد.

به گفته محمدی اجرای این کار به شکل ایده آل سبب کاهش ۲۰ درصدی زباله دفنی می شود که می توان با انجام فرایند پرس و خارج کردن از جزیره؛ مشکل پسماند کیش را حل کرد.

محمدی در رابطه با زباله سوزی که از نظر آلودگی هوا مشکلات دیگری را نیز به دنبال دارد و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، افزود: نگهداری و محل استقرار دستگاه زباله سوزی باید بیرون از حریم شهرها باشد که در کیش این شرایط فراهم نیست.

وی خاطر نشان کرد: جزیره کیش به خاطر پاکیزیگی آب و هوا یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می آید که مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور به جزیره سفر می کنند.پرویز عطائی رئیس اداره مرکز نوآوری کیش برنامه راهبردی این مرکز را استقرار شرکت های دانش بنیان برای توسعه بازار و صادرات محصولات دانش بنیان عنوان کرد و گفت: با قدردانی از دستور محمدرضا لواسانی مبنی بر تشکیل جلسه هم اندیشی در حوزه محیط زیست، تلاش می کنیم راه کارهایی را در این خصوص از سوی مرکز نوآوری ارائه دهیم.

عطائی افزود: برخی از شرکت های مستقر در مرکز نوآوری کیش به صورت مستقیم می توانند به این حوزه معرفی شوند از جمله شرکت سافات انرژی یزد که در جزیره کیش بیش از این هم فعالیت داشته است.

رضا جواد پور مدیرعامل شرکت صافات انرژی یزد با بیان این که عمده تلاش شرکت تمرکز بر کیفیت و ارتباط مستمر با مشتریان است، گفت: هم اکنون مهمترین موضوع حفظ منافع محیط زیست که یکی از بزرگترین ذینفعان در هر پروژه ای محسوب می شود مورد توجه قرار گرفته است.

جواد پور در خصوص فرایند فرآوری گیاهان بازیافتی در کیش، اظهار داشت: گیاهان بازیافتی فاقد پسماند و دارای سرکه چوب هستند که می توان به عنوان بهترین کود برای گیاهان داخل جزیره مصرف کرد.

مدیرعامل شرکت صافات انرژی یزد در رابطه با میزان بازیافت پسماندهای گیاهی جزیره؛ اظهار داشت: با استفاده از دستگاه یک تنی که روزانه قابلیت انجام سه تن در سه مرحله را دارد به تدریج در هر محصول قابل ارائه است و بر اساس ظرفیت های موجود جزیره این کار را می توان توسعه داد.

امیر میثم گیاهی شرکت شتابدهنده رادمان کیش در خصوص پسماند الکترونیک، گفت: باطری های الکترونیکی که به عنوان پسماند خانگی، تلویزیون و یخچال شناخته می شود و کالای مصرفی است در طرح ها پیش بینی نشده است.

گیاهی اجرای طرح پسماند الکترونیکی را نیازمند یک انسجام بخشی و محل پایلوت قرار گرفتن این طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به این که در کیش زباله گردی وجود ندارد، کارهای مطالعاتی در این خصوص انجام شده است و افرادی که قصد فروش کالاهای الکترونیکی را داشته باشد، قابل محاسبه خواهد بود.

به گفته گیاهی این طرح یکی از کارهای ملی و صادرات محور محسوب می شود.

امیر میثم گیاهی یکی دیگر از طرح ها را به نام “تفکیکان پلت فرم” خرید و فروش ضایعات و پسماند معرفی کرد و گفت: این سایت در قالب عرضه کننده خرد و کلان و یک سایت خریدار است.

وی افزود: این پروژه به عنوان طرح فرامنطقه ای است و می توانیم با اجرای این طرح در جزیره کیش ضمن مدیریت هزینه ها، ساز و کارهای خرید و فروش را تسهیل کنیم.

رضا قاسم زاده مدیرسایت پردازش پسماند و بازیافت مواد در کیش، گفت: اگر قرار است در حوزه پسماند و بازیافت طرحی ارائه شود ابتدا باید یک فرایندهایی سپری شود که با شناسایی مشکلات و ارائه طرح این فرایندها گام به گام بر اساس اولویت بندی های لازم مورد بررسی قرار گیرد.به گفته قاسم پور با شناسایی معضلات هر کدام از این پسماندها طرحی متناسب با آن ارائه شود که فرآیند طرح ها باید کاملا مشخص باشد

وی اظهار داشت: تبدیل پسماند به انرژی قابل بررسی است و پروپوزال هایی که در این زمینه آماده و به روز رسانی شده است می توان ارائه کرد.

ابوالفضل ترابی بنیان گذار گروه فناوری بوم بانان کیش، گفت: طی نیاز سنجی های انجام شده در حوزه بازیافت و پسماند ۴ تیم را در مجموعه گروه بوم بانان کیش مستقر کردیم که یکی از آن تیم ها در حوزه بازیافت پسماند چوب فعالیت می کنند، اظهار داشت: یکی از پسماندهای صنایع چوبی در جزیره کیش خاک اره است که این موضوع برای خیلی از فعالان حوزه صنعت چوب به یک معضل تبدیل شده است.

ترابی در ادامه سخنان خود افزود: پسماندهای چوبی در جزیره کیش یک فرصت بسیار عالی است و سرمایه گذاران می توانند به این بخش ورود پیدا کند.

به گفته ابوالفضل ترابی در کیش کسی نسبت به جمع آوری آنها اقدام نکرده است و در منطقه صنعتی کیش واقع در درخت سبز بیشترین تمرکز در حوزه چوب وجود دارد و جمع آوری خاک اره ها به یک معضل جدی تبدیل شده است.

ترابی خاطر نشان کرد: در بحث زباله به نحوی می توان عمل کرد که در کشورهای صنعتی از آن به عنوان طلای کثیف یاد می شود که دارای ارزش بالایی است.

وی در خصوص بازیافت باطری گفت: بر اساس نیاز سنجی بومی، باطری های اسیدی در موتور سیکلت هایی که یک سال عمر مفید دارند منجربه تولید زباله می شوند در حالی که این باطری ها قابلیت به روز رسانی و آماده سازی دارند و تا ۸۰ درصد می تواند با هزینه فوق العاده کم به چرخه باز گردد.

گفتنی است با حضور صمد جعفری پور نماینده صافات انرژی یزد، مصیب شیرانی کارشناس محیط زیست، حامد محمدی کارشناس محیط زیست و فرزاد نژاد مهدی پور سرمایه گذار ضایعات کارتن در نخستین نشست هم اندیشی با فعالان و علاقمندان به حوزه پسماند کیش حضور داشتند.

همچنی طرح های ارائه شده فعالان و علاقمندان به محیط زیست در این نشست هم اندیشی، در جلسات آینده مورد بررسی قرار می گیرد و پس از سپری کردن فرایند تایید، طرح مورد نظر اجرایی می شود.

۴۸

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=21405
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها