• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

3
رییس کل سازمان توسعه تجارت

تهاتر نفت با کالا پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امکان‌پذیر می‌شود

  • کد خبر : 4837
  • 18 مهر 1400 - 13:49
تهاتر نفت با کالا پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امکان‌پذیر می‌شود
«علیرضا پیمان پاک» روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تهاتر کالا اظهار داشت: آیین نامه اصلاح ضوابط تجاری و ارزی برای تسهیل قوانین تجاری ابلاغ شده که یکی از بخش های آن، تهاتر کالای صادراتی است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست «علیرضا پیمان پاک» روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تهاتر کالا اظهار داشت: آیین نامه اصلاح ضوابط تجاری و ارزی برای تسهیل قوانین تجاری ابلاغ شده که یکی از بخش های آن، تهاتر کالای صادراتی است.

وی افزود: بر اساس این آیین نامه، صادرات کالایی انجام می شود اما به دلیل سخت بودن سیستم انتقال ارز، بازگرداندن ارز آن امکان پذیر نیست، در این شرایط، صادرکننده می تواند در ازای ارز، محصولات مورد نیاز کشور را بدون سقف و سابقه وارد کند که این روند صادرات در شرایط فعلی را توجیه پذیر می کند.

پیمان پاک در خصوص تهاتر نفت با کالا نیز تاکید کرد: تهاتر صادرات نفت عمدتا با کالاهای اساسی صورت می گیرد زیرا امکان تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی نفت با دیگر محصولات سخت است.

وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته این تهاتر با واردات نهاده های دامی، کنجاله سویا، روغن و گندم انجام شده است، تصریح کرد: در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود شرایط برای تهاتر صادرات نفت با تمام کالاهای مورد نیاز کشور فراهم می شود.

توسعه صادرات در گرو رونق تولید
رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به تاکیدات رییس جمهوری برای تجارت با همسایگان ایران، تصریح کرد: این موضوع جزو اولویت های کشور قرار گرفته، اما عملیاتی کردن آن به رونق تولید گره خورده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه فعال هستند، خاطرنشان کرد: تورم ادامه‌دار سال های اخیر که موجب کاهش قدرت خرید مردم شده را نمی توان در کوتاه مدت تغییر داد، اما به مرور با اتکا به بازار داخلی می توانیم شاهد رونق جدی در تولید و سپس صادرات باشیم.
پیمان پاک با با بیان اینکه توسعه صادرات با اولویت بندی و پشتیبانی سرعت می گیرد، تاکید کرد: ایجاد منابع ارزی از طریق توسعه صادرات غیرنفتی باعث می شود تا دولت،  بازار ارز، تامین مواد اولیه و نهاده های تولید را تثبیت کند.
وی با بیان اینکه قوانینی برای وضعیت لجستیکی، ارتباطات سیاسی با کشورها، توسعه بازار و حجم صادراتی در حال تدوین است، اظهار داشت: برخی از کشورهای همسایگان به اضافه کشورهایی مانند هند، چین و آفریقا در اولویت ایجاد مسیرهای تجاری قرار دارند و نوع کالا و میزان صادرات آن احصا شده تا شرایط برای توسعه تجارت با کشورهای هدف فراهم شود.
رییس کل سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در افق چهار سال آینده میزان افزایش صادرات، الزامات لجستیکی، شرایط بانکی، تعرفه ها، قراردادهای تجاری، اصلاح ساختار صادرات، شبکه رایزنان بازرگانی با استفاده از منابع محلی، اعزام هیات های تجاری و اصلاح ساز و کار تجاری برنامه ریزی است.
وی همچنین از پیشنهاد زنجیره تامین بین المللی وزارت صنعت برای توسعه تجارت خبر داد و گفت: در این برنامه مقرر شده تا صادرات انجام شود و در صورتی که کشور هدف کالایی برای تامین نیازهای وارداتی ایران نداشته باشد، محصولاتی با ارز صادراتی از آن کشور خریداری و به مقصد ثالث صادر شود تا بتوانیم کالای مورد نیاز کشور را از این طریق تامین کنیم.
پیمان پاک خاطرنشان کرد: مذاکراتی با کشور سریلانکا در این خصوص انجام شده تا با ارز صادراتی کالاهای ایرانی، چای از این کشور خریداری و به کشور ثالث ارسال شود تا از کشور سوم بتوانیم کالای مورد نیاز ایران را تامین کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه برخی منابع ارزی از طریق بانک های محلی مورد تایید کشورهای هدف بازگردانده می شوند، اظهار داشت: همکاری سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه فرصت تاریخی است که موجب می شود تا به هدف رشد ۳۵ میلیارد دلار صادرات تا سال ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم.

با طرح جرم انگاری عدم بازگشت ارز صادراتی مخالف هستیم
رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی پروژه های زیر ساختی برای افزایش صادرات ارز است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی طرحی را با نام جرم انگاری عدم بازگشت ارز صادراتی پیشنهاد کرده است که می تواند مشکلات فراوانی را به دنبال داشته باشد و با توسعه صادرات تناقض دارد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت با تصویب این طرح مخالف است، اظهار داشت: مراتب اعتراض خود را به کمیسیون های مربوطه در این خصوص اعلام کرده ایم زیرا نباید با استفاده از قوه قهریه با صادرکنندگان برخورد کرد.
وی با اشاره به کارگروه ارزی سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد: مشکلات صادرکنندگان در خصوص بازنگرداندن ارز در این کارگروه بررسی و طی جلساتی برای رفع آن و تعیین مدت زمان جدید اقدام می شود که تهاتر یکی از این راه کارها است.
لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=4837
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

نوشته های مشابه

29اسفند
پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا
دیدار نماینده منتخب فسا در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر کشور

پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها