• امروز : جمعه - ۵ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024

اخبار ویژه

دکتر اسماعیل حسینی عضو ناظر در شورای عالی انرژی شد انتخاب حمید سلیمی به عنوان رییس تعاونی حقوقدانان کشور مراسم شیرخوارگان حسینی در شیرخوارگاه «حضرت ولی عصر (عج)» برگزار شد/ شیرخوارگاه «حضرت ولی عصر (عج)» تنها مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست زیر سه سال استان فارس است بازدید دکتر سید اسماعیل حسینی از کوهمره سرخی ضرورت ورود نهادهای نظارتی و دستگاه قضا به ادعای پست‌فروشی در شهرداری تهران شهر نیازمند عطاری دانا و خموش است/برگزاری انتخابات داخلی شورای شهر تهران در هفته‌های آتی حضور پزشکیان و مخبر در اجتماع عزاداران حسینی نهاد ریاست جمهوری معیارها و روند انتخاب اعضای کابینه چهاردهم تشریح شد تاکید مخبر بر ضرورت اجرای تمام مصوبات ستاد مرکزی اربعین تا نیمه محرم دیدار فرماندهان نظامی و انتظامی با رئیس‌جمهور منتخب ۷۹ ضربه وزارت اطلاعات در رویارویی مستقیم با تروریست‌ها در دولت جدید با آزاد شدن واردات خودرو امکان انتخاب بهتر و رقابت بیشتر وجود دارد نقش تعاون در برنامه پنجم و ششم توسعه/ لزوم توجه به سیاست‌های پشتیبانی و مانع‌زدایی از توسعه‌ی تعاونی‌ها کارگران نتوانسته اند بطور کامل از مواهب اصل ۲۹ قانون اساسی بهره مند گردند/عدم وجود تشکیلات غیر سیاسی و صرفا صنفی بزرگترین معضل کارگران در دهه های گذشته بوده است پیام تبریک رییس شورای اسلامی استان فارس به رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

8
تبیین و روشنگری ماهیت اخبار جعلی

جهاد تبیین، شکستن محاصره تبلیغاتی و امید آفرینی

  • کد خبر : 31411
  • 23 خرداد 1402 - 1:15
جهاد تبیین، شکستن محاصره تبلیغاتی و امید آفرینی
در بیانیه رهبر معظم انقلاب بر دو مساله بسیار مهم یعنی شکستن محاصره تبلیغاتی و امید آفرینی به عنوان نخستین و موثرین عرصه جهاد در فضای مجازی و فضای حقیقی تاکید کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست، در بیانیه رهبر معظم انقلاب بر دو مساله بسیار مهم یعنی شکستن محاصره تبلیغاتی و امید آفرینی به عنوان نخستین و موثرین عرصه جهاد در فضای مجازی و فضای حقیقی تاکید کرده اند.

مجتبی سلگی / یکی از راهکارها برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی را تقویت توانمندی رسانه‌های داخلی در جهاد تبیین دانست و گفت: ازنظر مقام معظم رهبری جهاد تبیین مهم‌ترین عرصه جهاد است.

رسانه‌ها با روش‌های مختلف برای حداکثر تأثیرگذاری بر اقشار مختلف جامعه می‌توانند اولین و بهترین روایت از وقایع را داشته باشند تا در بیان حدایق و تأثیرگذاری، از رسانه‌های بیگانه عقب نمانند، این‌رو رسانه خواهد توانست نقش کلیدی در شکل‌دهی و مسیرسازی مثبت افکار اقشار مختلف مردم داشته باشند.

یکی از راهکارها در مقابله با جنگ روانی رسانه‌ای دشمنان انقلاب اسلامی، جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر تأکید ویژه‌ای بر آن داشته‌اند، از نظر مقام معظم رهبری جهاد تبیین مهمترین عرصه جهاد است.

یکی از روش‌های بیگانگان برای رسیدن به اهداف شومشان، استفاده از رسانه‌ها به‌ویژه ماهواره، اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است کمااینکه با توسعه و رشد روزافزون تکنولوژی در یک دهه اخیر، می‌توان گفت که اکثر قریب به اتفاق مردم به رسانه‌های مختلف به‌عنوان ابزارهایی سریع برای دریافت اطلاعات دسترسی دارند، از این‌رو است که بیگانگان با سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش رسانه، از آن به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود با ارائه اخبار هدفمند استفاده می‌کنند.

از عمده‌ترین وظایف رسانه‌ها در جوامع می‌توان به وظایف خبری و آموزشی، وظایف راهنمایی و راهبردی، وظایف تفریحی و تبلیغی و وظایف سازمان یافته سیاسی اشاره کرد، ادامه داد: رسانه‌ها به‌دلیل قدرت ذاتی برای دسترسی به تعداد بسیاری از افراد، سرعت، فراگیری و… ابزار قدرتمندی برای رساندن پیام به مخاطبان، شکل‌دهی به افکار عمومی و تهییج و بسیج آن برای عبور از بحران‌های ملی هستند و این البته بخشی از مسئولیت اجتماعی آنها است کمااینکه کلیدواژه «جهاد تبیین» در کلام رهبر معظم انقلاب را می‌توان آغازگر تولید ادبیات نوین در شناساندن حقایق انقلاب و خنثی‌سازی تبلیغات مسموم رسانه‌های نظام سلطه درباره حقیقت موجود کشور دانست.

یکی از مسائل مهمی که رهبر معظم انقلاب در سال جاری بارها بدان اشاره کردند و آن را فریضه قطعی و فوری بیان فرمودند «جهاد تبیین» است. مقام معظم رهبری در این باره در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی درباره اهمیت مسئله«تبیین»و وظیفه دانشجویان در این زمینه فرمودند: «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه‌ی دل ملّت و امید آینده‌ی این کشورید، به مسئله‌ی «تبیین» اهمّیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است. هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید.»

مسلما یکی از عرصه های مهم جهاد تبیین، جهاد تبیین در عرصه فضای مجازی است؛ این مساله از آنجا حائز اهمیت است که امروزه عمده فعالیت ها در بستر فضای مجازی انجام می شود و مدیریت فضای مجازی برای جلوگیری از آسیب های ناشی از آن امری ضروری به نظر می رسد.

جهاد تبیین فضای مجازی یک جریان جهادی و انقلابی اصیل برای ابهام زدایی از شبهات، اخبار جعلی و تحریف در سطح جامعه است.
یکی از اولویت های جهاد تبیین، تبیین این واقعیت است است که باید در برابر دیکتاتوری رسانه ای پلتفرم های خارجی عکس العمل و کنشگری فعالانه و مقتدارانه نشان داد.
تبیین چرایی و لزوم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور از موضوعات بسیار مهم جهاد تبیین است.
باید در مقیاس مدیریت و حکمرانی فضای سایبر در جهان حضور پیدا کنیم و فقط و فقط کاربر در این فضا نباشیم. مبارزۀ در سطح کاربری خوب است ولی کافی نیست.
فقدان راهبرد دقیق در حوزه حکمرانی سایبری انقلاب اسلامی و عدم اهتمام کافی برای اجرای بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب از مهمترین عوامل قرار گرفتن در موضع ضعف در فضای مجازی است.
مهمترین راهکار گذر از چالش های فعلی در حکمرانی فضای مجازی توجه کامل به مطالبات رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی است

مساله جهاد تبیین در عرصه فضای مجازی از ابعاد و زوایای مختلف دارای اهمیت و ضرورت است. در شرایط فعلی پس از گسترش و شیوع بیماری کرونا عمده فعالیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دینی و اجتماعی و غیره در بستر فضای مجازی دنبال می شود و متاسفانه این فضای رها شده با فقدان شبکه ملی اطلاعات، تحت مدیریت و کنترل دشمنان ما است و متاسفانه شاهد هستیم که در این فضا، دشمن از انواع فناوری‌ها در حوزه‌هایی مانند علوم داده و هوش مصنوعی برای تولید محتوای هدفمند و مهندسی ذهن مخاطب با بستر پلتفرم های خارجی می کند و همین مساله باعث شده ما را در محاصره تبلیغاتی قرار دهد که باید در این زمینه جهاد تبیین صورت گیرد. همین تمرکز دشمن در فضای مجازی و در عرصه های مختلف، اهمیت جهاد تبیین در فضای مجازی را مضاعف کرده است.

علت اساسی چالش های متعدد موجود در فضای مجازی موجود کشور، عدم توجه و پشت گوش انداختن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مواجهه هوشمندانه با فضای مجازی است. متاسفانه یک فرمانده مقتدر و آگاه مثل حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی نداشته ایم که با اجرای دستورات امام جامعه، کشور را از زیر تسخیر اینترنت آمریکایی و استعمار فرانو نجات دهد و آمریکایی های تروریست هر بار با اعمال حاکمیت سایبری خود به کشور ما با انواع فتنه ها و آسیب های شناختی – سایبری ضربه های سنگینی زده اند.

البته راهکارها را هم رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند که شامل جهاد تبیین، پیاده سازی عدالت با مصادیقش در فضای حقیقی و مجازی، روشنگری، اجرای سریع دستورات بر زمین مانده، توجه ویژه به جایگاه مهم شورای عالی فضای مجازی، توجه ویژه به دیکتاتوری رسانه ای دشمن و مقابله هوشمندانه با آن است. به طور خلاصه در واقع مهمترین راهکار گذر از چالش های فعلی در حکمرانی فضای مجازی توجه کامل به مطالبات رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی است که در راس آن عمل به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=31411
  • نویسنده : مجتبی سلگی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها