• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

3

داشته‌هایمان را برای رفع کمبود پزشک به کار گیریم/سیستم توزیع عادلانه فراهم شود

  • کد خبر : 21475
  • 17 آذر 1400 - 13:53
داشته‌هایمان را برای رفع کمبود پزشک به کار گیریم/سیستم توزیع عادلانه فراهم شود

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که پیرامون رفع مشکل کمبود پزشکان متخصص برگزار شد، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳۰هزار پزشک عمومی داریم که اگر زیرساخت‌های لازم برای بکارگیری آنها فراهم شود، حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از آنها […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که پیرامون رفع مشکل کمبود پزشکان متخصص برگزار شد، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳۰هزار پزشک عمومی داریم که اگر زیرساخت‌های لازم برای بکارگیری آنها فراهم شود، حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از آنها می‌توانند در سیستم ارجاع و نظام پزشک خانواده مشغول به کار شوند و ۵۰۰۰ نفر هم اگر شرایط دوره دستیاری را تسهیل کنیم وارد این دوره می‌شوند که از همین فردا می‌شود مشکل پزشک عمومی و ۴ سال بعد مشکل کمبود متخصص را حل کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رئیس‌زاده با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: روز گذشته در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه چالشی ولی مثبتی برگزار شد. در این جلسه وزیر محترم بهداشت و معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر مرضیه وحید دستجردی، دکتر سجادی، بنده و دکتر لنکرانی به صورت ویدیو کنفرانس حضور داشتند. نمایندگان حوزه سلامت حاضر در جلسه کاملا از رشد و پیشرفت و خدماتی که جامعه پزشکی ارائه کرده است به شکل قاطعانه دفاع کردند و متفق‌القول بودند اولا این معیار و ملاکی که در رسانه‌ها به عنوان سرانه پزشک به جمعیت مطرح شده است یکی از ۵۰ معیار و شاخص سازمان بهداشت جهانی برای تصمیم گیری در حوزه سلامت است و به هیچ عنوان معیار کامل و جامعی نیست و اینکه فقط بر اساس این معیار برای هر بعدی در نظام سلامت تصمیم گیری کنیم، کار اشتباهی است.

وی افزود: همه اعضای حاضر در جلسه قبول داشتند که ما در برخی مناطق محروم کشور در دسترسی به پزشک متخصص مشکل داریم اما این اشکال در دسترسی در وهله اول ناشی از توزیع نادرست و کمبود زیرساخت‌های لازم برای حضور پزشک در مناطق است. بنابراین ما باید همه زیرساخت‌ها و الزامات را فراهم کنیم تا بتوانیم حضور پزشکان در این مناطق را تسهیل کنیم.

او ادامه داد: نکته بعدی که متفق‌القول بودند این بود که افزایش ظرفیت هیچ وقت متوقف نشده است و وزارت بهداشت در طی این سالها افزایش ظرفیت را در دستور کار خود قرار داده است و تمام این آمارها این موضوع را تایید می‌کند. این افزایش ظرفیت متناسب با توان آموزشی و حفظ کیفیت آموزشی و نیاز کشور در حال انجام است. بنابراین ما مخالف افزایش ظرفیت نیستیم اما با افزایش بی‌رویه ظرفیت بدون توجه به الزامات و زیرساخت‌ها مانند اعضای هیئت علمی، خوابگاه‌، کتابخانه‌ها و نسبت تخت و بیمار موافق نیستیم.  این الزامات باید برای افزایش ظرفیت وجود داشته باشد تا این کار را انجام دهیم.

وی افزود: افزایش پزشک به تنهایی ضامن افزایش دسترسی نیست بلکه افزایش بی رویه پزشک جامعه پزشکی را هم به سرنوشت سایر رشته‌هایی که در وزارت علوم داریم دچار خواهد کرد و تعداد زیاد پزشک بدون اینکه بتوانیم آنها را به شکل منطقی به کار گیریم منجر به خروج پزشکان بی‌کیفیتی می‌شود که بر سر سلامت مردم دچار رقابت‌های معیشتی می‌شوند.

او ادامه داد: در سمت مقابل دوستانی که از حوزه وزارت آموزش عالی و مجلس بودند مطالبی مطرح کردند که همگی به خصوص نمودارهای ارائه شده پاسخ دارد. این نمودارها دارای اشکالات جدی بود و نمودار خامی بود. در نهایت دکتر عاملی جمع بندی بسیار خوبی ارائه کردند و جمع بندی این بود که همه ما قبول داریم دسترسی به پزشک بویژه پزشک متخصص در برخی مناطق کشور دچار مشکل است و دوم اینکه سیستم توزیع عادلانه باید فراهم شود  و نکته سوم اینکه ظرفیت باید متناسب سازی شود و متناسب با زیرساخت‌های کشور ظرفیت افزایش یابد.

رئیس‌زاده تاکید کرد: انتظار این است که این جمع بندی بدون اینکه عددی ذکر شود و آن را به وزارت بهداشت ارائه دهند، در صحن عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود و شان شورای انقلاب فرهنگی در حد سیاست‌گزاری‌های کلان باقی بماند و ما باید به شان شورا احترام بگذاریم اما باید مسائل جزئی‌تر را به وزارت بهداشت بسپاریم و وزارت بهداشت هم اعلام کرد که مشکل رشته‌های تخصصی را با ایجاد تسهیلاتی دنبال کند تا در اسرع وقت مشکل کمبود متخصص در برخی مناطق کشور هم حل شود.

وی افزود: نکته دیگری که به آن اشاره کردم این بود که طرحی که دوستان دادند هشت سال دیگر پزشک عمومی و ۱۴ سال دیگر پزشک متخصص تحویل جامعه خواهد داد؛ در حالیکه در حال حاضر بالغ بر ۳۰هزار پزشک عمومی داریم که اگر زیرساخت‌های لازم برای به کار گیری آنان فراهم شود حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از آنها می‌توانند در سیستم ارجاع و نظام پزشک خانواده مشغول به کار شوند و ۵۰۰۰ نفر هم اگر شرایط دوره دستیاری را تسهیل کنیم وارد این دوره می‌شوند که از همین فردا می‌شود مشکل پزشک عمومی و ۴ سال بعد مشکل کمبود متخصص را حل کنیم؛ ولی احساس می‌کنم چون این کار الزاماتی دارد دوستان نمی‌خواهند به این مطلب فکر کنند.

وی گفت: همین داشته‌هایی که داریم را برای رفع کمبود به کار گیریم بعد به فکر ۸ و ۱۴ سال آینده باشیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=21475
   

نوشته های مشابه

12آذر
بازی درمانی در کودکان پرخاشگر
گزارش تحلیلی معاصر :

بازی درمانی در کودکان پرخاشگر

15آبان
درد بی درمان سوختگی در ایران
رئیس هیئت مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته(ققنوس) :

درد بی درمان سوختگی در ایران

08آبان
شناخت انواع هپاتیت
گزارش تحلیلی معاصر:

شناخت انواع هپاتیت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها