به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست
ساعت: ۱۶:۱۱
منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
شناسه خبر: ۱۷۸۴۸۷۸
یکی از اقداماتی که شاید بتواند در جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار باشد دو نرخی کردن هزینه اقامت در هتلها است.این واقعیت را نباید فراموش کرد که هزینه هتلها در مقایسه با دیگر مراکز اقامتی بسیار بالا است و آنها باید هزینه کارکنان خود را براساس حقوق و قوانین کار پرداخت کنند و علاوه بر این، هزینههای گسترده دیگری از مالیات بالا گرفته تا هماهنگی با دیگر نهادها بر آنها تحمیل شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ هتلها مراکز اقامتی جا مانده از استقبال مسافران در بحران کرونا هستند که بیشترین میزان آسیب را پس از همهگیری کرونا متحمل شدهاند. اگرچه هتلها از همان روزهای نخست همهگیری کرونا در جهت رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تدوین قوانین سختگیرانه برای ایجاد محیطی امن برای مسافران تلاش کردند اما تاکنون نتوانستند در زمره انتخاب مسافران قرار گیرند. چه آن زمان که تمامی مسیرهای تردد بسته بود و ممنوعیتهای سفر اجرایی شد و چه زمانی که سفرها آزاد و مسیرها باز بودند.
صنعت هتلداری بیش از سایر اقامتگاهها مورد آسیب قرار گرفت، زیرا از ابتدای همهگیری کرونا و بسته شدن مرزها دیگر هیچ مسافر خارجی به ایران نیامده و در نتیجه هتلها بیش از دو سوم میهمانان خود را از دست دادهاند.هتلهای بزرگ و چند ستاره عمدتا میزبانان مسافران خارجی بوده و مسافران داخلی بسیار کمی هتلهای چند ستاره را به عنوان محل اقامت خود برمیگزینند.
مهمترین دلیل عدم انتخاب هتل به عنوان محل اقامت در سفر برای بسیاری از شهروندان را میتوان در هزینه بالای اقامت در هتل دانست که با توجه به شرایط اقتصادی مردم و وضعیت معیشتی خانوارها، انتخاب هتل تنها برای اقشار مرفه و پردرآمد امکانپذیر است. از این رو بیشتر مردم در سفرها یا در خانههای اقوام اقامت میکنند یا به دنبال اقامتگاههای بومگردی، خانههای شخصی ارزان یا هتلهایی با استانداردهای پایین هستند.
هتلها هر سال در مهرماه نرخها را متناسب با تورم افزایش میدهند که اعتبار یکساله دارد. در مهرماه ۹۹ جامعه هتلداران نرخ اقامت را تا ۳۰ درصد افزایش داد، درحالی که تحت تاثیر کرونا و تورم، معیشت مردم تحت تاثیر قرار داشت و به گفته هتلداران درصد اقامت در این اماکن به زیر ۱۰ درصد رسیده بود.
با این حال، رییس جامعه هتلداران ایران معتقد است: گرانی علت مراجعه نکردن مردم به هتل نیست. بلکه وجود برخی محدودیتها در هتل، مردم را به سمت خانههای اجارهای میکشاند، وگرنه قیمت کرایه همین خانهها چندبرابر هتلها است.
*تعرفه هتل ها با تورم یکسان نیست!
کریم بیگی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، در خصوص تغییر نرخ هتلها اظهار کرد: بعد از تورم های موجود در این چند سال اخیر و رکود گردشگری به علت بیماری کرونا یک ضرر و زیان سنگینی به هتلها وارد شده است، هر ساله تعرفه هتل ها ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش می یابد که این مبلغ اصلاً متناسب با وضعیت تورم جامعه نبوده است و باید درصد بیشتری افزایش پیدا کند.
رئیس جامعۀ هتلداران استان اصفهان افزود: جلسات بسیاری با نمایندگان اداره کل داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر یک هتل با یک هزینه ثابت به صورت استاندارد خدمات کمی ارائه دهد مشکلی ندارد اما اگر بخواهند استاندارد های لازم را بر اساس امتیازی که دارد رعایت کنند طبق هزینه های را برآورد شده به فرض مثال در یک هتل چهار ستاره حدوداً ۷۰۰ هزار تومان هزینه ثابت یک اتاق است و این هزینه بدون در نظر گرفتن هزینه استهلاک، شامل آب، گاز، نیروی خدماتی و.. میشود و اگرهم اتاق ها خالی بماند هزینه ها باقی است.
وی بیان کرد: طبق بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که کلیه تجهیزات اقامتی که اکنون در اختیار مالکین و مدیران هتل ها است از سرمایهگذاریهای گذشته بوده و مطمئناً اگر کسی اکنون بخواهد برای هتلی سرمایهگذاری کند به نتیجهای نخواهد رسید، مسلما مجموعههایی که ما در اختیار داریم با هزینه های قبلی تهیه شده و اکنون با گرانی ها و تورم های موجود ، هزینه های استهلاک تامین میشود، نرخ هتل ها باید خیلی بالاتر باشد اما کشش بازار به حدی نیست که بخواهیم اتاق ها را گران کنیم تا جبران خسارت ها شود. بنابراین در حال تدوین یک برنامه هستیم تا تمام این مسائل را در نظر بگیریم و در نهایت به یک عدد ثابتی برای هزینه ها برسیم.
*هتل های دو نرخی وجود ندارد
بیگی متذکر شد: این که مطرح شده است هتلها دونرخی شدهاند، خیر این چنین نیست، در جامعه هتلداران استان اصفهان همیشه اعتراض داریم که همکاران تخفیف های غیرمتعارف ندهند و تخفیف ها باید در حد متعادل باشد، پیشنهاد شده که به جای تخفیف، خدمات مطلوب تر شود، باید به جای اینکه رقابت ناسالم به وجود بیاید که دیگر مراکز مجبور شوند به علت رقابت خدمات خودشان را تضعیف کنند این تخفیف ها را حذف کنیم و خدمات را مطلوب ارائه دهیم.
وی ادامه داد: مسلما تخفیف های زیاد و خدمات نامطلوب در دراز مدت اثرات نامناسبی خواهد داشت، قطعا اگر خدمات بدی ارائه شود در سطح کشوری و بین المللی انعکاس خواهد داشت، جامعه هتلداران تنها کاری که انجام داده است این است که برای افراد توریست و گردشگران خارجی خدمات را بدون تخفیف و با ارز بین المللی ارائه دهد، ما اعتقاد داریم برای توریست هایی که با ارز وارد کشور می شود تخفیف قائل نشویم اما برای هموطنان خودمان قیمت های متعارف و تعریف شده را ارائه دهیم.
با همهگیری کرونا هتلها، علاوه بر از دست دادن میهمانان اصلی خود یعنی همان مسافران خارجی حتی مسافران داخلی را نیز از دست دادند و به تناسب لغو سفرها و رزروها، هتلها با خسارتهای مالی بیسابقهای مواجه شدند و در ابتدا برای کاهش هزینهها اقدام به تعدیل نیرو یا فرستادن کارکنان خود به مرخصی بدون حقوق کردند اما با طولانی شدن روند محدودیت سفرها، بحران کرونا و هزینههای کمرشکن برخی از هتلها اقدام به تعطیلی موقت و برخی دائم کردند.
*تنها ۳ درصد مسافران در نوروز در اقامتگاه های رسمی ساکن شدند!
در یک سال و نیم گذشته شاهد به مزایده گذاشتن برخی از هتلها و آگهی فروش آنها بودیم حتی برخی از هتلها اقدام به تغییر کاربری کرده تا از این طریق برای تامین هزینهها درآمد کسب کرده و از تعطیلی دائم آن جلوگیری کنند. حتی برداشتن محدودیتهای سفرهای داخلی نیز تاثیری در رزرو هتلها در تعطیلات نداشته و در تعطیلات نوروز تنها سه درصد از مسافران در اقامتگاههای رسمی اقامت کردند و باقی مسافران در اقامتگاههای غیررسمی، خانههای شخصی، ویلاها، خانههای بومگردی یا کمپ زدن در طبیعت اقامت کردند.
یکی از اقداماتی که شاید بتواند در جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار باشد دو نرخی کردن هزینه اقامت در هتلها است.این واقعیت را نباید فراموش کرد که هزینه هتلها در مقایسه با دیگر مراکز اقامتی بسیار بالا است و آنها باید هزینه کارکنان خود را براساس حقوق و قوانین کار پرداخت کنند و علاوه بر این، هزینههای گسترده دیگری از مالیات بالا گرفته تا هماهنگی با دیگر نهادها بر آنها تحمیل شده است.
از این رو هتلها نسبت به دیگر اقامتگاهها گرانتر بهنظر میرسند و شاید یکی از عوامل تمرکز صرف برخی هتلها در جذب گردشگران خارجی، کسب درآمد بیشتر برای تامین هزینهها باشد. اما غفلت از گردشگران داخلی منجر به بحرانی شده که اکنون گریبان هتلها را گرفته و دیگر مسافری برای دریافت خدمات وجود ندارد. با توجه به اینکه مجوز صدور ویزا به گردشگران خارجی به زودی اجرایی میشود، بهترین شیوه جذب گردشگران داخلی در شرایط کنونی نرخگذاری جدید براساس وضعیت اقتصادی خانوارها است و تعرفهها با دو نرخی شدن برای مسافران داخلی و خارجی، هم میتواند به جبران خسارتهای وارده بر هتلها تاثیر بگذارد و هم به افزایش تقاضای مسافران داخلی از هتلها منجر شود.
نکته بسیار مهمی که از زمان همهگیری کرونا تا به امروز بر بازار گردشگری ایران قابل توجه بوده، این است که گردشگری داخلی بیش از گردشگری خارجی در درجه اهمیت قرار دارد و در صورت نادیده گرفتن آن، صدمات غیرقابل جبرانی بر این صنعت وارد خواهد شد، زیرا در صورت از دست دادن گردشگران خارجی به هر دلیلی، در صورت ضعف در گردشگری داخلی و نداشتن زیرساختهای لازم در این بخش، بازار گردشگری در تمامی بخشها با آسیبهای گستردهای همراه میشود.
همانند آنچه که در بحران کرونا به وجود آمد بسیاری از هتلها تعطیل شدند و بهدلیل نبود مسافر ظرفیت پذیرش آن حتی به زیر پنج درصد رسید و در حال حاضر با درنظر گرفتن تخفیف های بسیار، باز شدن سفرها و افزایش روند واکسیناسیون به زیر ۳۰ درصد رسیده است. این امر در دیگر بخشهای صنعت گردشگری همانند صنعت حمل و نقل بهویژه در بخش هوایی اتفاق افتاده و بازگشت آنها در کوتاهمدت امکان پذیر نیست و عمده دلیل آن را میتوان در بیاعتمادی مسافران داخلی در ارائه خدماتی که متکی بر گردشگران خارجی است، دانست.
بنابراین تورم برای صنعت گردشگری را باید بر اساس مصارف گردشگری و هتلداری محاسبه کرده و بر همان اساس افزایش نرخ اعلام کرد. با وجود اینکه بازار کشش ندارد، بسیاری از مراکز اقامتی افزایش ۳۰ درصدی نرخ را نیز اعمال نکرده و نمیکنند، اما این مورد دلیل نمیشود که مخالف افزایش نرخ هتلها باشند.
وزارتخانه باید بررسیهای لازم را انجام دهد و نخستین چالش اعمال این آییننامه همین موضوع است. بسیاری از موارد که مربوط به ورود توریست به کشور است از حیطه وزارت میراث فرهنگی خارج است. وزارت خارجه، وزارت راه و سایر ارگانها نیز باید همکاری کنند. موضوع ورود گردشگر خارجی به ایران با سفرهای داخلی متفاوت است.
برای سفرهای داخلی میتوانید بدون هیچ هماهنگی و تهیه ویزا از یک استان به استان دیگر سفر کنید، اما برای ورود توریست به ایران چندین وزارتخانه درگیر میشوند که باید هر کدام کار خود را به نحو احسن انجام دهند تا بتوانیم پذیرای توریسم باشیم.
انتهای پیام/