• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

اخبار ویژه

دکتر مرندی: خانواده‌ام هیچ وقت به زندگی در خارج فکر نمی‌کنند حکم کمیته انضباطی برای نکونام چه خواهد بود؟ بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زکات فطریه و کفارات جمع آوری شد  سفیر ایران: درصورت دست زدن مجدد اسرائیل به اقدام نظامی، پاسخ تهران قاطع تر خواهد بود رییس هیأت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قصرشیرین مشخص شد پیام تسلیت همت فارس به رییس شورای هماهنگی شهرستان های این حزب در استان مدیرعامل منطقه آزاد قصرشیرین منصوب شد کلیات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات تصویب شد تحولات کانون وکلا از گذشته تاکنون از زبان دکتر پارسا حقوق امسال کارمندان و بازنشستگان ابلاغ شد + جزئیات دیگر برای تماشای بازی‌های بزرگ به استادیوم نروید! رییس‌جمهور: سازش با صهیونیست‌ها قمار روی اسب بازنده است/ ایران همچنان حامی مقاومت می‌ماند تصویب ۱۳ دستور کار حفاظتی محیط زیست در دولت سیزدهم سودآورترین بازار ایران را بشناسید + عکس دیدار نماینده منتخب شهرستان سپیدان و بیضا با رییس دیوان محاسبات کشور

3
شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه

«طبیب سالم و جوان، بیمار رنجور و پیر»

  • کد خبر : 6335
  • 28 مهر 1400 - 0:01
«طبیب سالم و جوان، بیمار رنجور و پیر»
اسماعیل امینی از تأثیر نگاهی که منجر می‌شود وزیر بیل به دست گرفته و مزرعه را شخم بزند، مدیرکل وارد سیلاب شده و برای عبور سیل راه‌گشایی ‌کند و استاندار داس به دست گرفته و گندم درو کند، می‌گوید.

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست این شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه در یادداشتی با عنوان «طبیب سالم و جوان، بیمار رنجور و پیر»، نوشته است: «این جمله را بسیار خوانده‌ایم و شنیده‌ایم: «مشکلات محرومان را کسی می‌تواند حل کند که خودش طعم  محرومیت را چشیده باشد.» جملاتی از این دست در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسند و به خاطر این‌که مشهور خاص و عام شده‌اند، کمتر کسی است که درباره منطقی بودن آن‌ها تردید کند.

آیا با همین منطق می‌توانیم بگوییم: عوارض و دردهای ناشی از پیری را فقط پزشکی می‌تواند درمان کند که خودش کهن‌سال باشد و درد پیری را تجربه کرده باشد؟ اصلاً پزشک جوان و سالم چه می‌داند که ساییدگی مفصل زانو و نارسایی تنفسی و گوارشی چه رنجی دارد؟ آیا کسی که خودش درد نکشیده، دلش به حال دردمندان می‌سوزد؟

با این منطق مثلا اگر پدر پیری بخواهد به درمان دردهایش بپردازد، لابد باید به یک نفر پیرتر از خودش، مراجعه کند!

این نوع نگاه عوامانه به مسائل انسانی و مشکلات اجتماعی، بر اساس این تصور نادرست است که گویا شناخت مشکلات اجتماعی و اقتصادی، نه بر اساس آمار و مطالعه روشمند بلکه بر اساس تجربه فردی و مشاهدات شخصی است و از آن عجیب‌تر این‌که انگار هر کسی که دردمند و رنج‌کشیده باشد، می‌تواند مشکلات دردمندان را حل کند، بی منت تجربه و تخصص و بی زحمت مطالعه و برنامه‌ریزی و مشورت با صاحب‌نظران.

درآمیختن حوزه دانش، منطق و خردورزی با حوزه احساسات، عواطف و هیجانات که در موج‌آفرینی‌های انتخاباتی، تبلیغاتی و رسانه‌ای رواج دارد گاهی به مجامع علمی و مقالات تخصصی سرایت می‌کند چندان که در عنوان مقالات و موضوع رساله‌های دانشگاهی تبعات همان درآمیختگی‌ها را می‌توان دید.

تأثیر این نوع نگاه به مشکلات و چاره‌جویی برای حل آن‌ها را گاهی در رفتار برخی مسئولان می‌توان دید؛ وزیر بیل به دست گرفته و مزرعه را شخم می‌زند، مدیرکل وارد سیلاب شده و دارد برای عبور سیل راه‌گشایی می‌کند و استاندار داس به دست گرفته و گندم درو می‌کند.»

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=6335
  • نویسنده : اسماعيل اميني
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها