• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2

لزوم ادغام همه جانبه طب سنتی ایرانی در نظام سلامت

  • کد خبر : 14537
  • 18 آبان 1400 - 9:33
لزوم ادغام همه جانبه طب سنتی ایرانی در نظام سلامت

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت با بیان اینکه مسیر توسعه طب سنتی اجرا نمی‌شود مگر با ادغام همه جانبه در نظام سلامت، گفت: ادغام طب ایرانی در نظام سلامت یعنی ادغام همه جانبه در آموزش، پژوهش، درمان و… که اگر این مهم محقق شود می‌تواند […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت با بیان اینکه مسیر توسعه طب سنتی اجرا نمی‌شود مگر با ادغام همه جانبه در نظام سلامت، گفت: ادغام طب ایرانی در نظام سلامت یعنی ادغام همه جانبه در آموزش، پژوهش، درمان و… که اگر این مهم محقق شود می‌تواند طب سنتی ایرانی را به عنوان الگویی موثر در پیشرفت ایران معرفی کند.

به گزارش ایسنا، دکتر نفیسه حسینی یکتا در اختتامیه دومین جشنواره طب ایرانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: امروز در این جشنواره گرد هم آمدیم تا بخشی از دستاوردهای حوزه طب ایرانی، داروسازی طب سنتی و تاریخ پزشکی را بعد از گذر ۱۴ سال از ورود رسمی طب ایرانی به آموزش کشور به نظاره بنشینیم. طب ایرانی گنجینه غنی فرهنگی ما بعد از یک دوره فطرت ۱۵۰ ساله به یمن و برکت انقلاب اسلامی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفت و در سال ۱۳۸۶ توانست اجازه ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی را پیدا کند. اتفاقی میمون و مبارک که مقام معظم رهبری از آن به عنوان یک مژده یاد کردند. این اتفاق آغاز حرکتی سخت، پرفراز و نشیب اما شیرین و گوارا است برای تمامی دغدغه‌مندان، علاقه‌مندان و تمام آنانی که ایمان داشتند باید برای احیای این میراث بکوشیم.

وی افزود: حرکت احیای طب سنتی از پشتوانه غنی اسناد بین‌المللی و ملی برخوردار است‌. در زمینه بین‌المللی راهبرد سازمان بهداشت جهانی را داریم که کشورهای عضو را موظف به استفاده از ظرفیت طب سنتی می‌کند و از جمله اسناد قوی ملی ما سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.

او تاکید کرد: گستره اثرگذاری توسعه منطقی و عالمانه طب ایرانی بیرون از دایره حوزه سلامت می‌تواند مدنظر قرار گیرد. همانطور که گسترش آن می‌تواند مولفه‌های سلامت را به جد تحت تاثیر قرار دهد، بدون شک در دایره خارج از حوزه سلامت هم اگر توسعه منطقی آن را داشته باشیم می‌توانیم تاثیر آن را بر مولفه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شاهد باشیم. در حوزه سلامت رویکرد اولویت پیشگیری بر درمان به عنوان حلقه گم شده نظام سلامت ما در طب ایرانی به جد مور توجه قرار گرفته است‌. توجه ویژه‌ای که طب سنتی به اصلاح سبک‌ زندگی و بعد معنوی و روحانی ما در کنار بعد جسمی دارد نباید مغفول بماند. توسعه منطقی طب ایرانی اگر با برنامه‌ریزی انجام شود بدون شک با توجه به ظرفیت موجود بر بسیاری از مولفه‌های اقتصادی اثرگذار خواهد بود. اگر توسعه منطقی طب ایرانی را داشته باشیم با استفاده از ظرفیت غنی گیاهان دارویی به عنوان بستری برای تولید داروهای گیاهی می‌توانیم به جایگاه واقعی ایران در این بازار دست یابیم.

او تاکید کرد: نقطه مغفول مانده گردشگری سلامت و صنعت توریسم سلامت به عنوان یک موضوع منحصر به فرد است که برنامه‌ریزی‌هایی در این بعد در حال اجرا است‌. اگر بتوانیم برنامه را به سرمنزل مقصود برسانیم می‌توان به دریچه‌ای به عنوان جهش صنعت گردشگری سلامت بدل شود.

وی افزود: اگرچه توسعه طب ایرانی بعد از ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال های گذشته با پستی و بلندی‌هایی روبرو بوده و گاهی بی‌مهری‌هایی به خود دیده است و اگر نبود برخی رویکردهای افراطی و تفریطی بدون شک امروز ایران عزیز ما می‌توانست از این ظرفیت در مقاطع بهتری استفاده کند، اما شرایط گذشته، امید و تلاش متخصصین، محققین و… را متوقف نکرد. یکی از نمودهای موفق جریان دانشگاهی طب ایرانی کسب رتبه چهارم برای ما در تولید علم در طب سنتی است.

حسینی یکتا ادامه داد: ما بر این باور هستیم که رویکرد دولت انقلابی سیزدهم و توجه ویژه به اجرایی شدن اسناد بالادستی که بارها به آن تاکید شده است مسیر توسعه طب ایرانی را نظاره‌گر خواهیم بود. در آینده نه چندان دور مژده مرجعیت علمی ایران را برای تولید علم در حوزه طب سنتی به عموم اعلام کنیم و اعتقاد داریم مسیر توسعه طب سنتی اجرا نمی‌شود  مگر با ادغام همه جانبه در نظام سلامت. ادغام طب ایرانی در نظام سلامت یعنی ادغام همه جانبه در آموزش،پژوهش، درمان و… که اگر این مهم محقق شود می‌تواند طب سنتی ایرانی را به عنوان الگویی موثر در پیشرفت ایران معرفی کند.

به گزارش ایسنا، دکتر نفیسه حسینی یکتا در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، گفت: بودجه طب سنتی قبل از امسال ٧ میلیارد تومان بود که امسال این میزان رشد کرده است و امسال به ۵٠ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: استفاده از طب ایرانی و طب سنتی در رویکرد اسناد بین المللی و اسناد داخلی بر ادغام در سایر خدمات تاکید دارد. بیمار در بستری باید در اختیار پزشک طب ایرانی و طب رایج در کنار یکدیگر باشد تا مسیر درمان طی شود. در دو ماه گذشته مشاوره تخصصی طب سنتی را داشتیم‌ و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی قم مشاوره‌های طب سنتی را ارائه دادیم و همچنین در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بقیه الله از مشاوره‌های طب سنتی استفاده می‌شود.

حسینی یکتا، تصریح کرد: مسیری که یک دارو طی می کند که از سازمان غذا و دارو مجوز بگیرد این است که باید مورد بررسی کارآزمایی بالینی قرار گیرد و لیبلی که روی دارو میخورد همان اثری است که در کارآزمایی بالینی نشان داده است.

وی گفت: ما تازه به عضویت کمیته علمی کرونا درآمدیم و این اتفاق در حال رخ دادن است که داروهای کمک کننده به درمان کرونا به عنوان پروتکل الحاقی وارد شود و در درمان سرپایی یا بستری استفاده شود. اقناع کمیته علمی و… دلایلی است که نتوانسته بودیم تا کنون داروهای طب ایرانی را برای کمک به درمان کرونا مورد استفاده قرار دهیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=14537
   

برچسب ها

نوشته های مشابه

12آذر
بازی درمانی در کودکان پرخاشگر
گزارش تحلیلی معاصر :

بازی درمانی در کودکان پرخاشگر

15آبان
درد بی درمان سوختگی در ایران
رئیس هیئت مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته(ققنوس) :

درد بی درمان سوختگی در ایران

08آبان
شناخت انواع هپاتیت
گزارش تحلیلی معاصر:

شناخت انواع هپاتیت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها