• امروز : چهارشنبه - ۲۸ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 19 November - 2025

اخبار ویژه

از تجلیل از خانواده های شهدای اصناف تا برگزاری ویژه برنامه هفته بسیج در بازار تاریخی شیراز استارتاپ‌ها هیات‌های ۳ یا ۵ نفره برای اخذ رضایت از شاکیان خصوصی تشکیل دهند تشییع شهید گمنام در اداره کل آموزش و پرورش فارس همزمان با ایام فاطمیه حمایت خیرین عرصه سلامت از سرای سالمندان شیراز مصوبات کمیته‌های تخصصی ذیل کارگروه، همانند مصوبات کارگروه اصلی، برای تمامی دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست/ رسیدگی به مسائل ۱۳۰ بنگاه اقتصادی در ششصد و یکمین نشست استانی منطقه آزاد اروند نیازمند تحول فوری اقتصادی است برگزاری نشست مجمع عالی خیرین استان فارس با محوریت اشتغال و کارآفرینی تذکر دیوان محاسبات نسبت به تاخیر هیئت وزیران در تصویب صورت‌حساب عملکرد بودجه ۱۴۰۳ سلامت غذاهای ارزان قیمت در واحدهای صنفی متخلف زیر تیغ بازرسان اتاق اصناف مرکز استان فارس/ شناسایی و برخورد قانونی با منبع تولیدکننده رنگ غذای غیرمجاز در شیراز افشای ارتباط «انسانی» سفیر آمریکا با قاچاقچی جنسی کودکان داستان سری ترین ساختمان آمریکا/ در پناه گاه ریون راک چه خبر است؟/ آمریکا برای جنگ اتمی بزرگ آماده می شود؟ بنیاد شهید رئیسی اندیشکده حکمرانی تأسیس می‌کند اتللو به احترام برخاست /زهرا حق‌شناس ستاره بی‌حد و مرز اتللو شد/ تجلی اراده و الهام در رقابت‌های اتللو شیراز اعزام تیم رسانه استان فارس به رویداد جام رسانه امید کشور پیش فروش بلیط قطار آذرماه آغازشد

11

ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به سوریه چیست؟

  • کد خبر : 18541
  • 26 آبان 1400 - 13:29
ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به سوریه چیست؟

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره چرایی ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به سوریه توضیح داد. به گزارش ایسنا، بر اساس براوردهایی که از میزان تولیدات دو خودروساز بزرگ ایرانی صورت گرفته، در ماه‌های ابتدایی سال جاری، میزان صادرات محصولات نهایی این دو شرکت نزدیک به صفر بوده است […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره چرایی ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به سوریه توضیح داد.

به گزارش ایسنا، بر اساس براوردهایی که از میزان تولیدات دو خودروساز بزرگ ایرانی صورت گرفته، در ماه‌های ابتدایی سال جاری، میزان صادرات محصولات نهایی این دو شرکت نزدیک به صفر بوده است و به این ترتیب تمام ظرفیت تولیدی آنها به تامین نیاز داخلی اختصاص یافته است.

این آمارها در حالی به دست آمده که در دهه ۸۰، ایران خودرو و سایپا در چند کشور منطقه و حتی مقاصد دورتر پایگاه صادراتی جدید به خود اختصاص داده بودند و محصولات جدید آنها به مقاصد مختلف صادر می‌شد. این عملکرد اما در سال‌های گذشته بسیار محدود شده است.

در کنار صادرات، ایران خودرو در دهه ۸۰ سایت‌های تولید محصولات خود را در چند کشور خارجی از جمله ونزوئلا و سوریه نیز فعال کرده بود و به این ترتیب محصولات این شرکت در خارج از کشور تولید و عرضه می‌شدند و ارز حاصل از آن به ایران می‌رسید. در حوزه قطعات نیز همین سایت‌های تولیدی امکان صادرات را به وجود آورده بودند.

با گذشت نزدیک به دو دهه، نه تنها خبری از صادرات و فعالیت سایت‌های تولید نیست که حتی چند روز قبل اتاق بازرگانی تهران خبری را منتشر کرد که حاکی از آن بود که دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی به این کشور را صادر نمی‌کند و عملا ورود این محصولات ممنوع شده است.

محمدرضا نجفی منش – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران – در گفت و گو با ایسنا، درباره این خبر توضیح داد: اصل این خبر صحت دارد و در حال حاضر امکان صادرات خودروهای ایرانی به سوریه وجود ندارد اما پس از انتشار این خبر تفسیری شکل گرفت که به دور از واقعیت است.

او توضیح داد: اگر واردات خودروهای ایرانی به سوریه ممنوع شده نه به دلیل مشکلات فنی یا تیره شدن روابط که به دلیل مسائل اقتصادی است که در حال حاضر دولت سوریه با آنها رو به رو است. با توجه محدودیت‌های ارزی، دولت دمشق محدودیت‌هایی را بر سر واردات برخی کالاها به این کشور وضع کرده که خودرو نیز بخشی از آن است. در این رابطه نیز بحث کشورها مطرح نیست و در کنار ایران واردات خودرو از بسیاری از دیگر کشورها نیز متوقف شده است.

نجفی منش با اشاره به ظرفیت بازار خودرو سوریه برای محصولات ایرانی، بیان کرد: ما صادرات خودرویی قابل قبولی داشتیم اما مشکلاتی که در سال‌های قبل به وجود آمد عملا امکان تداوم آن شرایط  شکل گرفت. با توجه به اینکه ایران خودرو در سوریه سایت تولید خودرو دارد، می‌توان مذاکرات با این کشور را طوری ادامه داد که محصولات ایرانی در خاک سوریه تولید شوند و به این ترتیب هم محدودیت واردات کنار برود و هم راهی جدید برای عرضه محصولات ما فراهم شود. رابطه ایران و سوریه چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی گسترده است و باید تلاش کرد که از این بستر به نفع صنعت خودرو کشور نیز استفاده شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=18541
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها