میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه: نیازمند تغییر مسیر در طرحهای عمرانی و بودجه ای هستیم، در حال بازنگری تدوین بودجه سالانه هستیم، ۶۳ میلیارد دلار یارانه پنهان داریم / دولت باید به دنبال رفع تحریم ها، عضویت در FATF و بهبود ارتباط با جهان باشد، مفاهیم حقوق مالکیت، امنیت اقتصادی ،احساس تعلق مردم، رفع مصادره و رشد سرمایه گذاری را در دستور کار قرار دهد تا شاهد حضور ایرانیان در صحنه اقتصاد و جامعه باشد و با رشد سرمایه گذاری، رشد بهره وری و رشد اقتصاد، شاهد رشد درآمدهای دولت به صورت واقعی باشیم
ضرورت تغییر مسیر برنامه های اقتصادی و عمرانی، مشکل جدی در رشد ارقام سالانه بودجه و رشد بالای هزینه های دولت و ضرورت بودجه انقباضی، یارانه پنهان ۶۳ میلیارد دلاری، رشد کم اقتصادی و تورم دو رقمی، ضرورت رشد بهره وری در اقتصاد و… موضوعاتی است که در اظهارات مسعود میر کاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد توجه قرار گرفته است و همان طور که اقتصاد دانان و کارشناسان مختلف بر ضرورت خانه تکانی در ساختار بودجه و هزینه و درآمدهای دولت تاکید کرده اند، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت جدید نیز به آنها اشاره کرده است.
اما واقعیت این است که برای ایجاد تعادل در بودجه، بهبود منابع درآمدی دولت، رشد بهره وری، رشد اقتصاد، کنترل تورم، تعادل در بودجه دولت، کاهش یارانه های پنهان و… تنها نباید افزایش درآمد دولت از طریق یارانه ها و مالیات و یا فروش اوراق، فروش دارایی های دولت، بودجه انقباضی و… مورد توجه قرار گیرد. بلکه باید متناسب سازی شاخص های اقتصادی و بودجه و عملکرد دولت، تعادل بودجه و هر انتظاری که دولت دارد، از طریق بهبود فضای کسب وکار محیا شود. یعنی شرایط کشور برای رشد سرمایه گذاری، کاهش هزینه مبادله و بهبود روابط خارجی، کاهش قیمت ارز، افزایش صادرات، رفع تحریم ها، کاهش هزینه انتقال پول و هزینه های تجارت، عضویت در FATF فراهم شود تا از این طریق هزینه تولید کالا و خدمات کاهش یابد، مردم سرمایه گذاری و فعالیت تولیدی بیشتر داشته باشند، درآمد مردم و فعالان اقتصادی رشد کند و از طریق رشد درآمد مالیاتی دولت بتواند بودجه خود را متعادل کند، صادرات بیشتر داشته باشد، قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد و یارانه های پنهان را کاهش دهد.
به عبارت دیگر، تا زمانی که دولت به وظیفه اصلی خود یعنی بهبود فضای کسب وکار توجه نکند، نمی تواند انتظار رشد سرمایه گذاری، رشد اقتصادی و افزایش درآمد مالیاتی را داشته باشد. تا زمانی که مردم احساس نکنند که وضعیت بهتری دارند، در نتیجه در تامین معیشت خود دچار مشکل خواهند بود و مالیات به اندازه کافی پرداخت نخواهد شد و دولت مجبور است که برای امنیت اجتماعی، همچنان یارانه ها را افزایش دهد و امکان رشد قیمت حامل های انرژی را ندارد. اما اگر کار به خود مردم واگذار شود و دخالت دولت در امور مردم و اقتصاد کمتر شود. هزینه های مبادله با جهان کاهش یابد و تحریم ها رفع شود، در آن صورت می توان انتظار تحولات عمده در اقتصاد را داشت.
موضوع دیگر حقوق مالکیت و امنیت سرمایه گذاری، مالکیت بخش خصوصی و احساس تعلق فعالان اقتصادی به جامعه است. اگر افراد احساس امنیت نداشته باشند و درخواست مهاجرت داشته باشند و همچنان میلیون ها ایرانی به خارج سفر کنند و هزاران میلیارد دلار سرمایه ایرانی در کشورهای خارجی باشد، در آن صورت نمی توان انتظار رشد بهره وری در اقتصاد را داشت و در نتیجه رشد اقتصادی اندک خواهد بود، درآمد گردشگری و مالیات، حامل های انرژی و… محدود خواهد بود. در حالی که با همین ۶۳ میلیارد دلار یارانه پنهان، دولت می تواند سرمایه گذاری عمرانی بزرگی داشته باشد و به جای مصرف روزانه ۳ میلیون بشکه نفت وگاز و همچنین مصرف بالای برق و آب، می توان از آن در آمد ایجاد کرد و به کار تولید و رشد اقتصادی مصرف کرد.
به عبارت دیگر، اقتصاد ایران حتی با مصرف روزانه ۳ میلیون بشکه نفت وگاز و این همه منابع دیگر، هنوز در رشد اقتصادی اندک و صفر است و اگر این منابع و یارانه ها نبود، قطعا رشد اقتصادی منفی می شد. مگر آن که قیمت حامل های انرژی منطقی شود و در مقابل مردم آزادی عمل اقتصادی واجتماعی داشته باشند و در نتیجه به رشد سرمایه گذاری منجر شود.
براین اساس، دولت جدید و سازمان برنامه و بودجه کشور به جای این که به دنبال تعادل اسمی و ظاهری اعداد بودجه باشد و فشار بر یارانه ها و قیمت حامل های انرژی، فروش اوراق و دارایی های دولت و افزایش مالیات داشته باشد، حقوق ها کم باشد و بودجه انقباضی باشد و… باید به دنبال انتظارات سرمایه گذاران باشد و به دنبال رفع تحریم ها، عضویت در FATF و بهبود ارتباط با جهان باشد، مفاهیم حقوق مالکیت، امنیت اقتصادی ،احساس تعلق مردم، رفع مصادره و رشد سرمایه گذاری را در دستور کار قرار دهد تا شاهد حضور ایرانیان در صحنه اقتصاد و جامعه باشد و با رشد سرمایه گذاری، رشد بهره وری و رشد اقتصاد، شاهد رشد درآمدهای دولت به صورت واقعی باشیم.
تا زمانی که دولت به دنبال کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی و استقراض از دولت، قرض گرفتن از بانک ها و مردم برای خرید اوراق مالی، فروش دارایی و کارهای شکلی باشد، اقتصاد با تحرک و رشد مواجه نمی شود و دولت تنها مشکل خود را حل خواهد کرد و با تورم دو رقمی همچنان ادامه می دهد.
اما اگر دولت راهکار بهبود فضای کسب وکار و ارتباط با جهان را دنبال کند، اقتصاد از طریق قواعد و منطق اقتصادی رشد خواهد کرد. دولت تنها با بودجه انقباضی و فشار بیشتر بر مردم و کارمندان و طرح های عمرانی مشکلات خود را افزایش خواهد داد و فشار بر خانوار بیشتر می شود لذا باید چاره کار رشد درآمدهای کشور و دولت باشد نه محدود کردن بیشتر مردم و فعالان اقتصادی.میرکاظمی با بیان اینکه امسال و تا پیش از دولت فعلی، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان مصرف شده است، توضیح داد: ۲۲۵ هزارمیلیارد تومان از آن دارای منابع قابل اتکا بوده هرچند که بخشی از آن یعنی حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان از واگذاری اوراق تامین شده است.این در حالی است که ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از محل تنخواه و به عبارتی استقراض از بانک مرکزی بوده است. در مجموع در این مدت ۵۰ درصد هزینههای انجام شده از محل استقراض و اوراق صورت گرفته که منابع پایداری نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با انتقاد از موثر نبودن برنامههای گذشته با وجود هزینه منابع، گفت: نیازمند تغییر مسیری هستیم که پیش از این تجربه شده است.
مسعود میرکاظمی با اشاره به بحث وجود کسری بودجه که اخیراً توسط رسانهها مطرح شده است، گفت: بودجه سال ۱۴۰۰, اساساً متناسب طراحی نشده است و اگر بخواهیم طبق روال، در سال آینده هم ضریبی را بر بودجه امسال اضافه و بودجه سال ۱۴۰۱ را تدوین کنیم مشکل جدی خواهیم داشت.در عملکرد پارسال کشور ۵۶۲ هزار میلیارد تومان مصارف کشور بود که از این رقم، ۳۰درصدش از طریق واگذاری داراییهای مالی مانند اوراق و مانند آن بود و ۷۰ درصد منابع پایدار بود.
میرکاظمی با ابراز اینکه “در بودجه ۱۴۰۰، دو سقف مصرف گذاشتیم”، گفت: سقف نخست، ۹۳۷ هزار میلیارد تومان و سقف دوم هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان است.عملکرد پارسال را ببینیم و منابع پایدار آن را محاسبه کنیم حدود ۲ و نیم تا ۳ برابر شده است. باید پاسخ دهیم؛ به چهعلت این افزایش رقم بودجه را انجام دادیم؟
میرکاظمی اضافه کرد: امسال در ۵ ماه و نیم یعنی در این ۱۳۹ روز، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان مصارف کشور بوده است که از این رقم ۲۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع قابل اتکا بوده است.مابهالتفاوت آن از ۲۲۰ تا ۲۸۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده شده است و ۸۵ هزار میلیارد تومان هم از طریق واگذاری داراییهای مالی بوده است.
میرکاظمی با بیان اینکه این نشان میدهد از اول سال، امکان تأمین بودجه نبوده است، افزود: با توجه به اینکه منابع درآمدی پیشبینیشده ناشی از فروش نفت در بودجه امسال، محقق نشده است در این ۱۳۹ روز، فقط ۱۵ درصد تحقق عملیات داشتیم.
وی با تأکید بر اینکه “باید بهروی منابع تأمین مالی و چگونگی افزایش درآمدها، بازنگری کنیم”، گفت: باید پایداری بودجه را بیشتر و در مصارف، مدیریت کنیم. در پایان سال ۹۱، عملکرد مصارف دولت, ۸۹ هزار میلیارد تومان بوده است؛ چگونه میشود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۹۳۷ هزار میلیارد تومان رسید؟متوسط رشد اقتصادی در ۸ سال گذشته از صفر تا ۸دهم درصد بوده و عمدتاً تورم دورقمی بوده است.
۶۳ میلیارد دلار یارانه پنهان
معاون رئیسجمهور به جریان یارانههای پنهان و وضعیت قابل تامل آن اشاره کرد و گفت: اکنون حداقل ۶۳ میلیارد دلار میزان یارانههای پنهان است که حساب کنید با دلار ۲۵ هزار تومان چقدر میشود؟
علیرغم پرداخت منابع سنگین برای یارانه تولید شاهدیم قیمت پروتئین در بازار بالاست و این مرغ ۴۰ هزار تومانی آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده است؟ از این رو باید به سمت تصحیح این زنجیره حرکت کرد.رئیس سازمان برنامه و بودجه در همین رابطه با اشاره به یارانه حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومانی حاملهای انرژی گفت: این رقم در حالی است که یک عده که وضعیت مالی مطلوبی داشته و دارای اموال و دارایی زیادی هستند بیشترین سهم را میبرند ولی یک فرد روستایی سهم بسیار اندکی از یارانه انرژی دارد.
او همچنین گفت: زمانی که منابع پایداری برای بودجه نیست به خلق نقدینگی و تورم، میانجامد و ضریب جینی هم در ۸ تا ۱۰ سال گذشته، افزایشی بوده است یعنی فاصله طبقاتی بهنفع مرفهین، افزایش یافته است.علت این کسری بودجه این است که به درستی تدوین نشده است. سقف اولیه بودجه امسال از حدود ۵۶۶ هزار میلیارد به ۹۳۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، این اقدام بر چه اساسی بوده است؟
آیا وضعیت اقتصاد درست شده یا رشد اقتصادی داشته ایم که اغلب کمتر از یک درصد و حتی صفر یا منفی بوده و تورم بیشتر دو رقمی بوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ناپایداری بودجه را عامل حرکت دولت به سمت خلق پول و افزایش تورم دانست و افزود: در واقع به نوعی از حساب اقشار ضعیف برداشت میشود. به این ترتیب شاهد آن بودیم که طی سالهای گذشته، فاصله طبقاتی به نفع مرفهین افزایش یافته است.ما نمیتوانیم از بخشهای ضروری صرفهنظر یا تعدیل کنیم.
رسیدگی به وضعیت کرونا و واکسیناسیون در اهم برنامههای ما قرار دارد و اداره معیشت و تامین کالاهای اساسی مورد توجه است.ذخایر این کالاها در زمان تحویل دولت، کاهش یافته بود و اکنون در حال برنامهریزی برای افزایش ذخایر کالاهای اساسی هستیم. با این وجود در طرف دیگر باید مصارف کنترل و به سمت حداقل خلق پول حرکت کرد.
معاون رئیس جمهوری درباره وضعیت بودجه عمرانی کشور هم گفت: به طور حتم امکان تحقق کامل بودجههای عمرانی وجود ندارد و اگر به این روال پیش برویم شاید تکمیل این پروژهها، ۱۰۰ سال دیگر هم طول بکشد. بر این اساس باید به سمت استفاده از مشارکت مردمی پیش رفت.
میرکاظمی، ایران را جزء ۱۰ کشور نخست جهان از نظر منابع توصیف کرد و با انتقاد از وضع موجود، اظهار کرد: در حالیکه همواره از تحریم به عنوان عامل اصلی یاد شده است، تحریم یکی از مسائل است و همه آن نیست؛ نباید خودمان را گول بزنیم و آن را سیاسی کنیم.وقتی کارشناسان تذکر میدادند؛ به جای اینکه بگویند دارند دولت را تخریب میکنند اگر کمی به این تذکرات گوش میکردند اکنون وضع اینگونه نبود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه از اینکه بودجه کشور به نفت گره خورده است، گفت: چرا باید همه مصارف و وضعیت درآمدی به نفت گره بخورد و چرا باید دولت هر ماه منتظر باشد بانک مرکزی سهم ۱۴.۵ درصد شرکت نفت را کنار گذاشته و مابقی را به آن بدهد.
میرکاظمی تصریح کرد: باید به سمت افزایش بهرهوری در سایر بخشها حرکت کرد و ضروری است که این حساسیت ایجاد شود و همه دستگاهها و حوزههای مرتبط به آن ورود کنند.معاون رئیس جمهوری یارانه حاملهای انرژی را نزدیک به یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: یک عده که وضعیت مالی مطلوبی دارند و دارای اموال و دارایی زیادی هستند، بیشترین سهم را میبرند اما یک فرد روستایی، سهم بسیار اندکی از یارانه انرژی دارد.
میرکاظمی یادآور شد زمانی که میخواستیم یارانه نقدی پرداخت کنیم میگفتند باید یارانهها همسان باشد اما نمیدانیم چرا در مورد یارانه انرژی هر وقت که بحث اصلاح مطرح بود، چنین حمایتی وجود نداشت و حساسیتی ایجاد نمیشد. چون یکسری با رسانه در اختیار، آنقدر قدرت داشتند که مانع از این تعدیل شوند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره درآمد معلمان هم گفت: دوستان ما در آموزش و پرورش بر خلاف قوانین، احکامی را در ۳۱ مرداد ماه صادر کردند. در همسان سازی، بیشتر از قانون اعمال شده است که در سال بیش از هزار میلیارد تومان فراتر از منابع پیشبینی شده، باید پرداخت شود.چون این مساله زمانبر میشد، حقوق مرداد ماه معلمان بر مبنای تیرماه پرداخت شد و باید تغییرات اعمال شده، در دولت اصلاح شود.بعضی اتفاقاتی در روزهای آخر دولت رخ داده که اخلاق مدارانه نبوده است و ای کاش این کار را نمیکردند و ما را در تنگنا قرار نمیدادند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پاداش بازنشستگی هم اظهار داشت: با توجه به کسری بودجه و تصمیم ما برای حداقل خلق پول، بتوانیم امسال را بگذرانیم و بتوانیم وارد بودجه سال آینده شویم.
میرکاظمی درباره برنامه هفتم توسعه هم خاطر نشان کرد: نیازمند تجزیه و تحلیل برنامههای گذشته هستیم که چرا برای دستیابی به آنها موفق نبودهایم. ما باید برنامه را نظاممند کنیم و الان منتظریم که مجمع تشخیص مصلحت نظام این سیاست را تدوین و مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار گیرد.در حال بازنگری تدوین بودجه سالانه هستیم. میخواهیم مسیری ساده و اثربخش محقق شود و به نظر میرسد که امکانپذیر باشد.
مسعود میرکاظمی در دولت سیزدهم، جایگزین محمد باقر نوبخت شد که در دولتهای یازدهم و دوازدهم عهدهدار مسئولیت سازمان برنامه و بودجه بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از افزایش تا ۱۰ برابری هزینههای دولت و در برابر آن رشد فاصله طبقاتی به نفع مرفهین در سالهیای اخیر گفت که میگویند اگر هزینهها رشد کرده حقوقها را اضافه کردهایم، اما ما خودمان هم کارمند و حقوق بگیریم چرا این افزایش ۱۰ برابری را در حقوق هایمان حس نکردیم؟
افزایش فاصله طبقاطی به نفع مرفهین
در ابتدا شرایط بودجه سال جاری و برآورد کسری آن مطرح شد که رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که علت این کسری بودجه این است که به درستی تدوین نشده است.
وی با اشاره به رشد تند مصارف دولت از پایان سال گذشته در بودجه امسال و سقف اولیه آن که از حدود ۵۶۶ هزار میلیارد به ۹۳۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است گفت که این اقدام بر چه اساسی بوده است؟ آیا وضعیت اقتصاد درست شده یا رشد اقتصادی داشته ایم که اغلب کمتر از یک درصد و حتی صفر یا منفی بوده است، تورم بیشتر دو رقمی بوده است.
۵۰ درصد هزینهها از طریق استقراض و اوراق بوده است
میرکاظمی در ادامه با اشاره به جریان عملکرد بودجه سال جاری گفت که در ۵.۵ ماه ابتدای سال جاری یعنی قبل از تحویل دولت ، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان مصارف داشتهایم که از آن ۲۲۵ میلیارد تومان منابع قابل اتکا بوده هرچند که بخشی از آن حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان از واگذاری اوراق تامین شده است. این در حالی است که ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از محل تنخواه و به عبارتی استقراض از بانک مرکزی بوده است.
به گفته وی، در مجموع در این مدت ۵۰ درصد هزینههای انجام شده از محل استقراض و اوراق صورت گرفته که منابع پایداری نیست.
وی با بیان اینکه وقتی منابع بودجه پایدار نیست دولت به سمت خلق نقدینگی و افزایش تورم حرکت میکند، گفت: در این حالت به نوعی برداشت از اقشار ضعیف صورت میگیرد و شاهد آن خواهیم بود که طی سالهای گذشته ضریب جینی افزایش داشته که نشاندهنده رشد فاصله طبقاتی به نفع مرفهین است.
باید انقباضی حرکت کرد
معاون رئیسجمهور در رابطه با اینکه در ادامه تا پایان سال چه برنامهای برای مدیریت بودجه در دستور کار خواهند داشت، توضیح داد: ما نمیتوانیم از بخشهای ضروری صرفهنظر کرده و یا تعدیل کنیم.
مثلاً رسیدگی به وضعیت کرونا و واکسیناسیون در اهم برنامههای ما قرار دارد و یا اداره معیشت و تامین کالاهای اساسی مورد توجه است؛ به طوری که ذخایر در زمان تحویل دولت پایین آمده بود و اکنون در حال برنامهریزی برای افزایش ذخایر کالاهای اساسی هستیم. با این وجود در طرف دیگر باید مصارف کنترل و به سمت حداقل خلق پول حرکت کرد.

ماهم کارمندیم چرا افزایش ۱۰ برابری حقوق را حس نکردیم؟
وی با اشاره به اینکه میگویند ما اگر افزایش هزینه داریم افزایش حقوق هم ایجاد کردهایم، یادآور شد: میبینیم از چند سال گذشته تاکنون هزینهها ۱۰ برابر رشد کرده است اما آیا حقوق هم به این نسبت افزایش یافته، ما خودمان هم کارمند هستیم و حقوق میگیریم ولی چنین افزایشی را حس نکردیم که حقوقمان ده برابر شود.
اینطور باشد شاید پروژههای عمرانی ۱۰۰ سال دیگر هم تمام نشود
میرکاظمی همچنین به وضعیت بودجههای عمرانی اشاره داشت و گفت: وقتی که میخواهیم صرفهجویی کنیم با این حجم بالای هزینه و مصارف به طور حتم امکان تحقق کامل بودجههای عمرانی وجود ندارد و اگر به این روال پیش برویم شاید تکمیل این پروژهها صد سال دیگر هم طول بکشد. بر این اساس باید به سمت استفاده از مشارکت مردمی و تدوین بستههای سیاستی پیش رفت.
اگر کمی هم به حرف کارشناسان توجه می شد وضع این نبود
رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصحیح وضعیت موجود به این اشاره کرد که ما کشور ثروتمندی هستیم و در برخی منابع جزء ۱۰ کشور اول دنیا قرار داریم ،بنابراین نباید وضع زندگی مردم ما اینگونه باشد. در حالی که همواره از تحریم به عنوان عامل اصلی یاد شده است، تحریم یکی از مسائل است و همه آن نیست و نباید خودمان را گول بزنیم و آن را سیاسی کنیم وقتی کارشناسان تذکر میدادند به جای اینکه بگویند دارند دولت را تخریب میکنند اگر کمی به این تذکرات گوش میکردند اکنون وضع اینطور نبود.
دولت همه چیز را به نفت گره زده استوی انتقادی هم به وضعیت وابستگی بودجه به نفت داشت و افزود: چرا باید همه مصارف و وضعیت درآمدی به نفت گره بخورد و چرا باید دولت هر ماه منتظر باشد بانک مرکزی سهم ۱۴.۵ درصد شرکت نفت را کنار گذاشته و مابقی را به آن بدهد.
باید به سمت افزایش بهرهوری در سایر بخشها حرکت شود و ضروری است که این حساسیت ایجاد شده و تمامی دستگاهها و حوزههای مرتبط به آن ورود کنند.
جریان فرهنگیان و اتفاقهایی که اخلاقی نبوده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه به موضوع همسانسازی حقوق و فوقالعاده شغل فرهنگیان که اخیراً با آن مخالفتهایی صورت گرفت، اشاره داشت و توضیح داد: ما طی بررسیها به این نتیجه رسیدیم که احکامی در رابطه با حقوق فرهنگیان صادر شده که با قانون مغایرت دارد و اختلاف بالایی ایجاد میکند که اگر قرار بر اجرای آن باشد به مشکل برمیخوریم.
از این رو از وزیر قبلی خواستیم تا این احکام را برای این ماه اصلاح کند و با توجه به اینکه زمانبر بود قرار شد که در ادامه این اصلاحیه صورت بگیرد و ما هر آن چه طبق قانون باشد برای همسانسازی حقوق معلمان انجام خواهیم داد.
به گفته وی، در مورد پرداخت پاداش بازنشستگی نیز به طور حتم براساس چارچوبهای قانونی و با رعایت جوانب کسری بودجه و انضباط مالی اقدام میکنیم.
میرکاظمی انتقاد کرد از اینکه در روزهای پایانی دولت گذشته اتفاقهایی افتاده و احکامی صادر شده که اخلاقی نیست و تاکید دارد که ای کاش اینگونه برخورد نمیکردند تا دولت جدید را در تنگنا قرار داده و این احساس ایجاد شود تا دولت در مقابل مردم و یا فرهنگیان ایستاده است.