• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد جلسه شورای اسلامی استان فارس با هدف رفع مشکلات مهمانان نوروزی در سطح استان برگزار شد جلسه شورای اسلامی استان فارس با هدف رفع مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت فارس برگزار شد اهدای کمک‌های بانک ملی ایران به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان ماموریت‌های ویژه رئیسی به وزرا در آستانه ماه رمضان و فرارسیدن سال نو پیام تبریک مدیرعامل کانون پیشکسوتان فوتبال استان فارس به هادی چوپان ۷ جام برای پرسپولیس گرفتم ولی پولم را ندادند/ گفتند ۵۰ درصد طلبت را تخفیف بده/ حتی یک یورو هم تخفیف نمی‌دهم! پیام منوچهر متکی درباره انتخابات سفرای کشورهای آفریقایی از بیمارستان «برکت» بازدید کردند پیام تبریک رییس شورای اسلامی استان فارس به هادی چوپان رییس جمهور وارد خوزستان شد

4
شبکه‌هاي بزرگ دلالان برنج

آشفتگی بازار برنج و قصه طولانی نفوذ دلالان

  • کد خبر : 29784
  • 28 مهر 1401 - 4:50
آشفتگی بازار برنج و قصه طولانی نفوذ دلالان
شبکه‌هاي بزرگ دلالان برنج با ذخيره‌سازي و انبار کردن، برنج را در بازار گران مي‌کنند و واسطه‌ها و شبکه‌هاي بزرگ نقش مهمي در تعيين نرخ برنج دارند اين گوشه‌اي از سخنان محمد قرباني، معاون وزير جهاد کشاورزي است. جمله‌هايي تکراري که تنها هدف آنها شانه خالي کردن دولت از زير بار مسئوليت‌هاي مربوط به خود است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست ، شبکه‌های بزرگ دلالان برنج با ذخیره‌سازی و انبار کردن، برنج را در بازار گران می‌کنند و واسطه‌ها و شبکه‌های بزرگ نقش مهمی در تعیین نرخ برنج دارند این گوشه‌ای از سخنان محمد قربانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی است. جمله‌هایی تکراری که تنها هدف آنها شانه خالی کردن دولت از زیر بار مسئولیت‌های مربوط به خود است.

مجتبی سلگی / بازار برنج و قصه طولانی نفوذ دلالان بر بازار برای دیروز و امروز نیست و سال‌هاست از آن صحبت می‌شود و دست‌های پشت پرده‌ای که قطع نمی‌شوند. گاهی به‌دنبال فشار افکار عمومی و رسانه‌ها، برخی دست به‌کار شده و دلالان متهم ردیف اول نابسامانی‌ها در بازار را معرفی می‌کنند اما در نهایت هیچ‌وقت مشخص نیست این برهم زنندگان نظم بازارچه کسانی هستند و چه نهادی وظیفه مبارزه با آنها را دارد؟ هر دولتی نیز قبل از ورود شعار مبارزه با آنها را سر می‌دهد و در دوران سکانداری به فراموشی مبتلا می‌شود که در این گزارش به بررسی وضعیت نابسامان بازار برنج از دیدگاه فعالان این حوزه می‌پردازد.

این روزها شاهد عبور قیمت برخی از اقلام برنج از ۱۰۰ هزار تومان برای هر کیلو هستیم و این کالای پرمصرف در محدوده قیمتی ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و بسیاری از شهروندان با مشکل خرید این کالا مواجه هستند.

این در حالی است که برنج از کالاهای کشاورزی است که قابلیت کشت در شهرهای شمالی کشورمان را دارد؛ بنابراین بخشی از نیاز برنج مصرفی در داخل تولید و کسری نیاز با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت وارد می‌شود.

برنامه‌ریزی دقیق برای میزان تولید داخل و میزان واردات از الزاماتی است که در صورت تعلل بازار را با کاهش کالا و افزایش قیمت مواجه می‌کند. در مقابل با توجه به تولید برنج، موضوع کنترل واردات نیز از دیگر موضوع‌های موردمناقشه تمام این سال‌هاست.

برخی معتقدند تولید داخل کفاف نیاز بازار را داده و نیازی به حجم بالای واردات برنج نیست. هرچند این استدلال مخالفانی هم دارد. به اعتقاد برخی از کارشناسان، کار از کار گذشته و کنترل واردات نیز دردی از این بازار پر زخم را دوا نمی‌کند و واردات برنج مازاد بر نیاز کشور موجب‌شده تولید داخل روی دست کشاورز بماند. از سوی دیگر، طبق آمار تولید برنج امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۵ درصد افزایش یافته است.

با این حال، گزارش رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ برنج ایرانی فقط در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۵ درصد رشد کرد تا گران‌ترین کالای اساسی در سال گذشته لقب بگیرد.

جمیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج با اشاره به نبود ثبات قیمتی در بازار برنج به گفت: وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به بازار برنج ثابت قدم باشد.

برنامه‌ای که در گذشته توسط وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شد، اعلام نرخ خرید تضمینی برنج بود. طبق قانون در فرآیند خرید تضمینی، سازمان تعاون روستایی با اعلام نرخ تضمینی برای کالا و هماهنگی با کشاورز، اقدام به خرید محصول کشاورز می‌کند. این فعال بازار در توضیح سیاست خرید تضمینی برنج گفت: در این سیاست، اگر کشاورز قادر به فروش کامل محصول خود نبود، سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید محصول از کشاورز می‌کرد.

در آن زمان کمتر کشاورزی پیدا می‌شد که برنج خود را به وزارت تعاون روستایی بفروشد. با این وجود، هنگامی‌که سازمان تعاون روستایی آمار فروش را کاهشی اعلام می‌کرد، وزارت جهاد از نتیجه عملکرد راضی‌تر و بدان معنا بود که کشاورز توانسته بیشتر محصول خود را در بازار بفروشد. از سوی دیگر، خریدار نیز می‌دانست که قادر به خرید محصول با نرخ پایین‌تر از عرف بازار نیست، چراکه به هر ترتیب محصول روی دست کشاورز نمی‌ماند.

وی با اشاره به تغییر این عملکرد اظهار کرد: پس از مدتی یکی از مسئولان اعلام کرد نرخ توافقی جایگزین نرخ تضمینی شود. این در حالی است که عملا قیمت اعلام شده توسط مسئولان نمی‌تواند توافقی باشد و تعیین قیمت نیاز به شنیدن نظرات کارشناسی فعالان بازار و کشاورزان دارد. با تغییر این سیاست، دولت نه‌تنها برای برنج، بلکه برای همه محصولات، نرخ تعیین می‌کند.

علیزاده‌شایق با بیان راهکار اصلی برای ثبات بازار برنج، افزود: باید به نظرات کارشناسی فعالان این حوزه قبل از تصمیم‌گیری توجه شود، اما متأسفانه تصمیم‌گیری‌ها فردی شده است. دولت باید نرخ تضمینی را مشخص کند و در سود عادلانه کشاورز را نیز مدنظر قرار دهد. این در حالی است که متأسفانه در موضوع قیمت‌گذاری از دیدگاه‌های کارشناسی استفاده نمی‌شود.

حتی اگر تصمیم‌گیران تخصصی در فرآیند تولید، قیمت تمام‌شده و تعیین قیمت کالا داشته باشند، اتفاقات بهتری رخ می‌دهد، زیرا سردرگمی‌های بسیاری به‌واسطه نظرات غیرکارشناسی ایجاد می‌شود. وی با توجه به اینکه کشاورزان سود در نظر گرفته برای فروش برنج را قبول ندارند، اظهار کرد: کشاورزان با تعیین سود ۲۰ درصدی موافق نیستند، بلکه معتقدند باید سود ۵۰ درصدی برای فروش برنج توسط دولت تعیین شود.

به همین علت، متأسفانه کشاورزان به کمتر از سود ۵۰ درصدی راضی نیستند، اما دولت نیز تعیین ارقام بالا برای برنج را به نفع مصرف‌کننده نمی‌داند. از سوی دیگر، کشاورز مشاهده می‌کند بیش‌ترین سود به دلال و واسطه می‌رسد؛ در نتیجه برنج خود را در شالیکوبی‌ها نگه می‌دارد و از فروش آن خودداری می‌کند تا در آبان و آذر محصول خود را بفروشد. نگه‌داشتن برنج به دلال اجازه می‌دهد بر نرخ برنج بیفزاید و دود این مساله تنها به چشم مصرف‌کننده می‌رود. د

بیر انجمن برنج با بیان اینکه بیش از یک ماه از وعده تعیین نرخ برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌گذرد، گفت: بیش از یک ماه است وزارت جهاد کشاورزی قرار است نرخ فروش برنج را اعلام کند و ما مخالفت خود با این شیوه قیمت‌گذاری را بارها اعلام کردیم. از سوی دیگر، دولت اعلام نرخ برنج را به تعویق می‌اندازد که به‌واسطه آن، ممکن است بازار آشفته‌ای در ماه‌های مهر و آبان داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=29784
  • نویسنده : مجتبی سلگی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها