• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

6

ارزیابی کیفی خودروها ارتباطی با ما ندارد

  • کد خبر : 14285
  • 18 آبان 1400 - 12:42
ارزیابی کیفی خودروها ارتباطی با ما ندارد

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن تاکید بر اینکه کیفیت ایجاد رقابت می‌کند و برخلاف آنکه کسب استاندارد برای کالا و خدمات ضروری است اما کیفیت اجباری نخواهد بود گفت: ارزیابی کیفی خودروها توسط وزارت صمت رصد و بررسی می‌شود، اما در قالب […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن تاکید بر اینکه کیفیت ایجاد رقابت می‌کند و برخلاف آنکه کسب استاندارد برای کالا و خدمات ضروری است اما کیفیت اجباری نخواهد بود گفت: ارزیابی کیفی خودروها توسط وزارت صمت رصد و بررسی می‌شود، اما در قالب مدل‌های ارزیابی متعالی کیفیت سازمان ملی استاندارد نیست.

به گزارش ایسنا، علی سعادتی‌ در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) خود به مناسبت روز ملی کیفیت، ضمن اشاره به پیشینه نام‌گذاری این روز و قدمت ۲۰ ساله فعالیت در راستای ارتقا کیفیت، بر اجباری نبودن کیفیت و ارتقا آن به صورت الزام برای تولیدکنندگان (برخلاف وجود خط قرمزها در کسب استانداردها) اظهار کرد: کیفیت مفهومی عام است که طی سال‌های اخیر با ارائه کالا  و خدمات مترادف شده است، اما اکنون مردم خواستار کیفیت در همه مقوله‌ها همچون کیفیت هوا، کیفیت رشد، کیفیت زندگی و … هستند.  

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: کیفیت معانی مختلفی دارد. پاسخگویی به نیاز مشتریان مهمترین مفهموم کیفیت است. کشف نیازهای پنهان مشتری، رضایت مشتری، به وجد آمدن مشتری (گامی بالاتر از رضایت)، مشتری برگردد اما کالا برنگردد، تحویل به موقع، بی‌نقص بودن کالا یا خدمات و… همگی از معانی مختلف کیفیت هستند.

وی یادآور شد: اینکه در راستای اجرای بند ۲۰ ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد کشور مصوب سال ۱۳۹۶، سازمان ملی استاندارد ایران در چند مرحله فراخوانی برای تعیین مجری فرآیندهای اجرایی جایزه ملی کیفیت ایران از بین سازمان، نهادها، انجمن یا تشکل‌های علمی، تخصصی و حرفه‌ای که در زمینه مدیریت کیفیت و براساس ارزیابی کیفی و احراز صلاحیت واجد شرایط بودند، سازمان مدیریت صنعتی ایران را به عنوان مجری جایزه ملی کیفیت ایران انتخاب کرد.

سعادتی از انعقاد تفاهمنامه‌ای با مرکز آمار ایران در جهت کیفیت‌بخشی آمارهای رسمی کشور خبر داد و گفت: نتیجه این تفاهم‌نامه در قالب یک تمبر است. از این طریق دستگاه‌های مختلف که آمار ارائه می‌دهند، ملزم به ارائه آمارهای باکیفیت خواهند شد و دستگاه برتر نیز به سازمان ملی استاندارد معرفی می‌شود.

این مقام مسئول در رابطه با جایزه ملی کیفیت، گفت: متولی جایزه ملی کیفیت، سازمان ملی استاندارد است اما مجری، سازمان مدیریت صنعتی خواهد بود و ما به نوعی در این حوزه برون‌سپاری کرده‌ایم. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز ملی با پشتوانه قانونی است که در قالب یک نظام‌نامه با بررسی ویژه به‌منظور ارزیابی کیفیت محصولات و خدمات اجرا می‌شود. مراسم اهدای جوایز در سال گذشته به سبب شرایط کرونا برگزار نشد اما پیش‌بینی شده است، باتوجه به بهبود شرایط، با کمی تاخیر این مراسم در ایام دهه فجر برای تجلیل از برگزیدگان جایزه ملی کیفیت در سطوح اهتمام، اشتهار و تندیس برگزار شود.

کیفیت خودروها مورد تایید سازمان استاندارد نیست

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران، در رابطه با گزارش‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، با توجه به اینکه تعداد غالب خودروهای تولیدی از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند، تشریح کرد: مشکلات و تحریم‌ها، خودروسازان را تحت تاثیر قرار داده است. تدوین نظام جامع کیفیت که در دستور کار قرار دارد، امید است با مشارکت دستگاه‌ها و مردم به نتیجه برسد.   وزارت صنعت، معدن و تجارت در موضوع کیفیت خودرو متولی و سازمان ملی استاندارد وظیفه نظارت را بر عهده خواهد داشت. ارزیابی کیفی خودروها توسط وزارت صمت رصد و بررسی می‌شود اما در قالب مدل‌های ارزیابی متعالی کیفیت سازمان ملی استاندارد نیست و این سازمان هیچگاه به بسیاری از خودروها از جمله وانت‌های تک ستاره کیفی زامیاد، نشان کیفیت نداده است.  

سعادتی ضمن اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای سه ساله‌ با دانشگاه شریف برای تدوین سند راهبرد ملی کیفیت منعقد شده است که با استفاده از این سند، سازوکار جایزه و نرخ کیفیت مشخص خواهد شد، گفت: در زیرمجموعه این سند مباحثی همچون جایزه ملی کیفیت، نرخ کیفیت و مشخص شدن مدل ارزیابی آن دیده شده که در موضوع نرخ کیفیت، برای هر محصول نرخ رشد کیفیت و جایگاه کیفی محصول در هر سال نسبت به سال پایه مشخص خواهد شد. این راهبرد ملی با مشارکت اکثریت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های عضو شورای عالی استاندارد تدوین خواهد شد.

کم بودن  وزن محصولات، مصداق کم‌فروشی است

مدیرکل دفتر ارزیابی کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد در رابطه با وزن‌ها که کمتر از وزن درج شده در بسیاری از کالاهای خوراکی است، تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد بحث کیفیت و استاندارد را کنترل می‌کند. تولیدکننده بایستی وزن و حجم کالا را روی محصول، درج و به سازمان‌های متولی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کند؛ در صورتی که وزن کالا با حجم درج شده روی آن مطابقت نداشته باشد، تولیدکننده کم‌فروشی کرده است.

این مقام مسئول در پایان در رابطه با کیفیت محصولات لوازم خانگی نیز اظهار کرد: در حوزه لوازم خانگی سه موضوع ایمنی محصولات، عملکرد و معیار مصرف انرژی سنجیده می‌شود که تولیدکنندگان ایرانی در این موضوعات رشد خوبی داشته‌ و عملکرد مناسب از خود نشان داده‌اند. در حال حاضر تمامی لوازم خانگی موجود در بازار با نشان استاندارد، تمامی استانداردهای لازم و ضروری را پاس کرده‌اند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=14285
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها