• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

3

استفاده از اوراق مرابحه کمکی به دولت برای تامین کسری بودجه/ نقش صندوق تضمین در بورس چیست؟

  • کد خبر : 26643
  • 02 خرداد 1401 - 16:31
استفاده از اوراق مرابحه کمکی به دولت برای تامین کسری بودجه/ نقش صندوق تضمین در بورس چیست؟

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش ایرنا، غلامرضا مصباحی مقدم” امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته کمیته فقهی بورس مسایلی را مورد بررسی قرار داد و نخستین موضوع مساله بررسی و تصویب معاملات کپی و انعکاسی بود. وی افزود: در بازار سرمایه برخی معتقد به دانش و تجربه طولانی در […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش ایرنا، غلامرضا مصباحی مقدم” امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته کمیته فقهی بورس مسایلی را مورد بررسی قرار داد و نخستین موضوع مساله بررسی و تصویب معاملات کپی و انعکاسی بود.

وی افزود: در بازار سرمایه برخی معتقد به دانش و تجربه طولانی در بورس هستند و دانش آنها از قابلیت استفاده در بورس برخوردار است.

مصباحی مقدم گفت: افرادی که تازه وارد هستند و نسبت به دانش بورس آشنایی ندارند، می‌توانند از کسانی که از این دانش برخوردارند تبعیت کنند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از طریق کارگزار، اطلاعات افراد ماهر که طرف قرارداد آنها هستند، دانش را در اختیار افراد تازه وارد قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: این هماهنگی بین نهاد واسط، کسی که مورد رفتار سرمایه‌گذاری آن مورد تبعیت قرار می‌دهد با کسی که می‌خواهد تبعیت کند انجام می‌شود.

مصباحی مقدم با بیان این اینکه این اقدام در بورس جهان انجام می‌شود و ما هم به دنبال انجام این روش بودیم، خاطرنشان کرد: تبعاً این اقدام با منافعی برای سرمایه‌گذار و نهاد واسط همراه است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: انتخاب فرد راهبر بر اساس کارنامه واقعی وی در انجام معاملات انجام می‌شود که از طریق این اقدام پرتفوی سرمایه‌گذاری متنوع و ریسک سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد که در نهایت کمیته فقهی آن را بررسی و مشروعیت آن را تایید کرد.

وی به اقدام دیگر کمیه فقهی سازمان بورس اشاره کرد و گفت: اوراق وکالت برای تامین مالی دولت است، در گذشته تامین مالی دولت از طریق اوراق مرابحه انجام می‌شد که برای گندم از این اوراق استفاده کرده بود.

مصباحی مقدم اظهار داشت: افرادی که اقدام به خرید اوراق مرابحه می‌کنند به دولت این وکالت را می‌دهند تا هر نوع خریدی را انجام دهند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه این اوراق می‌تواند کمک‌کننده به بودجه دولت باشد، اظهار داشت: این اوراق دست دولت را باز می‌گذارد تا خرید کالاهای موردنیاز را از طریق سرمایه‌های خرد و نیز اوراق مرابحه انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته که استاد خزانه مورد تصویب قرار گرفت دولت از آن برای پرداخت بدهی خود استفاده کرد و پیمانکاران از این طریق قادر به پرداخت بدهی خود بودند.

نقش صندوق تضمین در بورس چیست؟

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: مساله‌ای که از سال ۹۹ مطرح شد، موضوع سرمایه‌گذاری در بورس بود که باز استقبال گسترده مردم همراه شد و شاخص بورس را با رشد زیادی همراه کرد، اما بعد از مدتی در بازار با مشکل سقوط شاخص بورس مواجه شدیم و سرمایه آنها در این بازار از دست رفت.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس اظهار داشت: این موضوع باعث شد تا سازمان بورس، پیشنهادی را تحت عنوان صندوق تضمین با هدف تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری داد که این صندوق می‌تواند کمک‌کننده به سهامداران باشد.

وی ادامه داد: این صندوق تضمین کننده سرمایه مردم در بورس خواهد بود. اگر سود سهام در این صندوق از مقدار تضمین شده فراتر برود، مازاد آن را نزد صندوق در راستای کنترل هیجانات بازار نگه خواهیم داشت.

مصباحی مقدم گفت: این صندوق مطابق با شرایط نوسانی بازار است که اصل سرمایه در این صندوق تضمین می‌شود اما نسبت به سود آزاد خواهد بود.

درخواست آستان قدس رضوی از سازمان بورس

رییس کمیته فقهی سازمان بورس در ادامه این نشست خبری گفت: در چند وقت گذشته آستان قدس رضوی از سازمان بورس تقاضای تاسیس یک صندوق در سازمان بورس داشت تا از این طریق کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری هستند، بتوانند سهام خود را وقف کنند.

به گفته مصباحی مقدم، این‌ مساله مورد ارزیابی قرار گرفت، با رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع عالی‌قدر مشورت و در نهایت با وقف سهام موافقت شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: افراد در صورت تمایل قادر به واگذاری سهام خود  در این صندوق هستند و سهامداران وقف‌کننده می‌توانند چنین درخواستی داشته باشند که در صورت کاهش ارزش سهام، سهام تغییر پیدا کند و تبدیل به احسن شود.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس در ادامه به قرارداد آتی تاکید کرد و افزود: قرارداد آتی از سال‌ها قبل در کمیته فقهی مورد بررسی قرار گرفته بود و در کالاهایی مثل سکه و زعفران مورداستفاده قرار ‌گرفت؛ اکنون قرارداد آتی با شرایط خاص مورد بررسی است.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=26643
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها