• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2

افتتاح و راه‌اندازی دبیرخانه و سایت ملی اسلام و محیط زیست در مشهد

  • کد خبر : 7044
  • 30 مهر 1400 - 12:06
افتتاح و راه‌اندازی دبیرخانه و سایت ملی اسلام و محیط زیست در مشهد

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست ایسنا/خراسان رضوی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دبیرخانه و سایت ملی اسلام و محیط زیست در مشهد افتتاح و راه‌اندازی شد . علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم که در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برگزار شد […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

ایسنا/خراسان رضوی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دبیرخانه و سایت ملی اسلام و محیط زیست در مشهد افتتاح و راه‌اندازی شد .

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم که در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برگزار شد گفت: تمامی مبانی اسلام بر پایه و اساس محیط زیست است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه انسان جزئی از مخلوقات است و نباید به محیط زیست آسیب برساند گفت: توازن و توسعه پایدار باید برمبنای آموزه‌های قرانی باشد .

وی ضمن اشاره به کتاب اسلام و محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی آیت‌آلله عالمی و کتاب مفاتیح الحیاه آیت‌الله جوادی آملی گفت: با استفاده از این کتب با ارزش و ظرفیت سایت اسلام زیست می‌توان ظرفیت‌ها و توجهات اسلام به محیط زیست را ظهور و بروز داد .

سلاجقه ادامه داد: آموزه‌های دینی ما برای یکایک مباحث محیط زیستی دستورات دارد و اصلی‌ترین منبع ما قران کریم است که بارها در این کتب آسمانی اشارات زیادی به مباحث محیط زیستی شده است .

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به پژوهش‌ها و تحقیقات و رساله‌های دانشگاهی در زمینه اسلام و محیط زیست، افزود: باید ظرفیت‌های جدیدی برای پژوهش‌ها در سایت پیش بینی شود که با استفاده از زبان‌های مختلف بتوانیم این مهم را در دنیا گسترش دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر سمن‌سازی در این زمینه درخواست نمود که سمن‌هایی تشکیل شوند تا بتوانند  فرهنگ وآموزه‌های دینی را گسترش دهند و ترویج‌دهنده این افکار مترقی باشند.

وی افزود: در دانشگاه‌ها همچون کتاب‌های پایه تاریخ اسلام، منابعی به نام اسلام و محیط زیست تهیه و تدریس شوند تا دیدگاه‌های اسلام نسبت به محیط زیست  به فرزندان این سرزمین معرفی شوند.

وی ضمن استقبال از این پروژه گفت: لازم است که از بیان دیدگاههای حوزه های علمیه و متخصصین  و صاحبنظران  امر در سرتاسر کشور بهره برد.

تورج همتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این مراسم هدف از ایجاد این سایت را استفاده از پتانسیل‌های معنوی و فرهنگی در شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام در زمینه آموزش، اطلاع‌رسانی و ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی عنوان نمود و گفت: تولید محتوا اعم از صوتی ، تصویری ، موشن گرافیک و …، ارتباط با علماء و روحانیون و پژوهشگران حوزه اسلام و محیط زیست در سراسر کشور ، حمایت از پژوهش‌ها و مقالات علمی، ارتباط و گفت‌وگوهای آنلاین با حضور متخصصان از ویژگی‌های این سایت  است.

وی با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اسلام ومحیط زیست بیان کرد: در قران کریم بارها به کرات به کلماتی همچون ماء و ارض درباره منع کردن انسان از فساد که مصادیق آن جلوگیری از آسیب به محیط زیست است، اشاره شده است.

همتی گفت: در مبانی اسلامی در خصوص محیط زیست پایه و اساس و اصل آن به فرموده پیامبر اکرم (ص) و همانطور آیه ۵۶ سوره اعراف بر اجتناب از ظلم و ضرر رسانی به محیط زیست که شامل انواع آلودگی‌ها و تخریب است که متوجه نسل حاضر و آینده است، اشاره می‌کند . همینطور در برخی موارد لحن شدیدی در آیات نسبت به افراد مفسد و تخریب‌گر وارد شده که حاکی از شدت توجه خداوند متعال نسبت به حفظ محیط زیست دارد .

مسئول دبیرخانه اسلام و محیط زیست در ادامه این مراسم با اشاره به رهنمودهای تشویقی و اخلاقی اسلام در این خصوص گفت: امام جعفر صادق (ع) رئیس مکتب شیعه  فرموده‌اند که سه چیز بر انسان گوارا است؛ هوای تمیز ، آب فراوان و گوارا و زمین حاصلخیز.

وی افزود : احترام به محیط زیست شاخه‌های متعددی دارد که شامل حمایت از حیوانات، نهی از قطع درختان و ازبین بردن مزارع و گیاهان و نظافت زمین و نهی از آلودگی است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به ساختار سازمانی دبیرخانه ملی اسلام و محیط زیست اشاره نمود و گفت : این ساختار شامل  هیات اندیشه‌ورز ، دفتر آموزش و پژوهش‌های علمی، دفتر ارتباطات و اطلاع‌رسانی و دفتر پشتیبانی است.

در پایان تورج همتی افزود : به زودی  با انجمن‌های دینی و مذهبی برای همکاری بیشتر در زمینه تبلیغ و فرهنگ‌سازی اسلام و محیط زیست ارتباط خواهیم گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم سعدی، مشاور حوزوی دبیرخانه ملی اسلام و محیط زیست  با ذکرمطالبی در خصوص اهمیت محیط زیست در اسلام و آیات و روایات فراوان در قران کریم و احادیث ائمه  پیشنهاداتی را در این راستا مطرح نمود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=7044
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها