• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

3

اهمیت سازمان شانگهای در ادامه نگاه به شرق

  • کد خبر : 30722
  • 13 بهمن 1401 - 7:00
اهمیت سازمان شانگهای در ادامه نگاه به شرق

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست آرمان امروز: رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به رئیس جمهور، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای را ابلاغ کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای را ابلاغ […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

آرمان امروز: رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامهای به رئیس جمهور، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای را ابلاغ کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامهای به سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای را ابلاغ کرد. «سازمان همکاریهای شانگهای» سازمانی اوراسیایی میاندولتی است که برای همکاریهای چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شدهاست. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایهگذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسماً به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد. علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند. در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۵ این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت نمود و این دو کشور در کمتر از دو سال همه شرایط برای عضویت کامل این سازمان را اجرا کردند و عضویت این دو کشور در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس رهبران کشورهای عضو این سازمان که طی در ژوئیه ۲۰۱۷ در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، به تصویب رسید. و در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ با سفر سید ابراهیم رئیسی به دوشنبه پایتخت تاجیکستان این سازمان با عضویت ایران موافقت نمود که عضویت رسمی ایران در این سازمان در تاریخ ششم آذرماه ۱۴۰۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسیده است. در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ایران به عضویت رسمی سازمان همکاری شانگهای درآمد. نقش این سازمان از زمان تأسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافتهاست. این سازمان، بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (پیمان ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه بهشمار نمیرود.

چرا عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای اهمیت دارد؟

باتوجه به اینکه نگاه به شرق در اولویت روابط سیاسی و دیپلماسی جمهوری ایران قرار گرفته است ولی برخی معتقدند که بدون نگاه به غرب و اینجاد تعادل در سیاستخارجه ایران نمیتواند راهی به توسعه داشته باشد. باتوجه به اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران بیش از یک دهه این بود که با کشورهای بلوک شرق ارتباط عمیق و حسنه داشته باشد. در ادامه به برخی خصوصیات حضور ایران در این سازمان مواردی را اشاره خواهیم کرد.

در روند عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای، کشورهای شرقی عضو این سازمان به ویژه روسیه و چین از عضویت جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در این سازمان استقبال کردند. عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای فارغ از افزایش روابط دوجانبه ایران با تکتک اعضا، ظرفیت اقتصادی جدیدی را برای کشور باز خواهد کرد. ایران از سالهای دور همواره به دنبال عضویت کامل در پیمان شانگهای بوده است؛ با این وجود، اعضای این سازمان تحتتأثیر تحریمهای اقتصادی، موافق عضویت کامل ایران نبودند و حتی در سال ۲۰۱۵، چین علت مخالف را تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرده بود. گفتنی است، سازمان همکاریهای شانگهای یک نهاد همکاری میان دولتی است که باهدف همکاری چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، از سوی رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در سال ۱۹۹۶ تشکیل شد. با این وجود، در سالهای اخیر به دلیل بالا گرفتن تنشهای روسیه و چین با ایالات متحده، فضای مساعدی جهت عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای فراهم شد؛ در واقع چین و روسیه در سالهای اخیر به دلیل تنش با آمریکا تحت برخی از تحریمهای این کشور و اتحادیه اروپا قرار گرفتهاند و همین امر فرصت مناسبی را برای ایران ایجاد کرد تا عضویت کامل ایران در این سازمان که یکسوم از اقتصاد دنیا را شامل میشود، تحقق یابد.

مزایای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای

عضویت ایران در این پیمان سبب میشود که روابط دوجانبه کشور با تکتک اعضا بهبود یابد و ایران از ظرفیتهای اقتصادی جدید بهرهمند شود؛ از سوی دیگر به دلیل عدم عضویت غربیها در این سازمان، ظرفیتهای قابلتوجهی برای ایران ایجاد خواهد شد و کشور قادر خواهد بود بدون امتیازدهی به غرب، در مسیر خنثیسازی شرایط تحریمی قدم بردارد. همچنین ایران قادر خواهد بود از ظرفیت کشورهای چین و روسیه در پرونده هستهای یا قطعنامه شورای امنیت بهره ببرد، درعینحال بستر مناسبی جهت نهایی شدن قرارداد ۲۵ سال با چین و قرارداد بلندمدت با روسیه فراهم خواهد شد.

روند عضویت کامل ایران

روند عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای از ۲۶ شهریور سال ۱۴۰۰ در جریان نشست سران این سازمان در تاجیکستان آغاز شد، پیش از این ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر بود و بعد از آن نیز از سال ۲۰۰۸ درخواست عضویت کامل خود را مطرح کرد اما به دلیل تحریمهای سازمان ملل امکان عضویت ایران وجود نداشت تا این که در سال ۲۰۱۵ در پی توافق هستهای تحریم های سازمان ملل علیه ایران برداشته شد و موانع عضویت ایران تا حدود زیادی مرتفع شد البته غیر از اختلافات میان ایران و تاجیکستان، تحریمهای آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل مانع جدی برای عضویت ایران در شانگهای بودند. طبق مقررات سازمان شانگهای کشوری که تحت تحریم شورای امنیت سازمان ملل باشد نمی تواند به عضویت این سازمان درآید.  هر کشوری که عضو این سازمان می شود باید تمام اسناد قبلی را بررسی کرده و در فاصله زمانی چند ماهه به آن ها ملحق شود. هر کشوری که عضو این سازمان می شود باید تمام اسناد قبلی را بررسی کرده و در فاصله زمانی چند ماهه به آن ها ملحق شود. این اسناد قابل تغییر و یا شرط گذاشتن نیستند این اسناد قابل تغییر و یا شرط گذاشتن نیستند. در حال حاضر نیز ۴۹ سند در این سازمان تصویب شده که بخش مهمی از آن درباره همکاری های نظامی و امنیتی است. برای همین منظور با حدود ۳۰ وزارتخانه، نهاد و یا سازمان این اسناد مورد بررسی قرار گرفته اند، در دولت تصویب شده و باید سپس جهت بررسی و تصویب به مجلس رفته و نهایتا مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفت. «ابراهیم رئیسی»، در نشست خبری اخیر خود با اشاره به اهمیت سازمان همکاری شانگهای گفت: حضور ما در شانگهای و همکاری ما با اعضای این سازمان، ما را به زیرساختهای اقتصادی آسیا مرتبط میکند تا سهم خودمان را از تجارت در منطقه داشته باشیم. حضور ما در منطقه امنیت ساز است، اما همانقدر که در تامین امنیت منطقه سهم داریم در اقتصاد منطقه سهم نداریم. ایران همکاریهای بسیاری با چین داشته است و مصمم هستیم به ارتقای آن و ارتباط با چین  و آن را متاثر از مسایل بینالمللی و دیگر مسایل نمیکنیم، به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی این روابط باید توسعه یابد.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=30722
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها