• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

3

ایران نگران مردم مظلوم افغانستان است

  • کد خبر : 8573
  • 05 آبان 1400 - 11:11
ایران نگران مردم مظلوم افغانستان است

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امروز افغانستان با بحران های متعدد انسانی، امنیتی و اقتصادی روبروست گفت: شکست سیاست های آمریکا به معنی تغییر راهبرد تخریب و ویرانگری منطقه ای آن نیست. متأسفانه تروریسم تکفیری از جمله داعش که به عنوان نیروی نیابتی در آمریکا در منطقه […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امروز افغانستان با بحران های متعدد انسانی، امنیتی و اقتصادی روبروست گفت: شکست سیاست های آمریکا به معنی تغییر راهبرد تخریب و ویرانگری منطقه ای آن نیست. متأسفانه تروریسم تکفیری از جمله داعش که به عنوان نیروی نیابتی در آمریکا در منطقه فعال هستند، امنیت مردم این کشور را نشانه رفته وبا هدف گیری شهروندان، نظیر آنچه در مساجد قندوز و قندهار رخ داد در صددند تا جنگ داخلی جدیدی را با القای اختلافات و تحریک بدبینی ها بر اساس تکثر قومی و مذهبی در افغانستان دامن بزنند.

به گزارش ایسنا، متن کامل سخنان محمد مخبر در نشست کشورهای همسایه افغانستان که در تهران برگزار شد به شرح زیر است:

“بسم الله الرحمن الرحیم”

وزرای محترم امور خارجه و روسای محترم هیئت های نمایندگی؛

حضور شما را در تهران خیرمقدم گفته و امیدوارم با همسویی و هماهنگی همه شما، این نشست به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.

تحولات پرشتاب افغانستان همراه با نگرانی و امید است؛ نگرانی از سختی ها و بحران های بجای مانده از اشغالگری بیگانگان و ناامنی و خشونت؛ و امید به آن چه مردم افغانستان انتظار دارند که کشوری امن، مستقل و رو به توسعه داشته باشند.

کشورهای همسایه افغانستان دارای پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی با آن کشور هستند و از این منظر می توان گفت نوعی ” هم سرشتی” و ” هم سرنوشتی” میان افغانستان و همسایگانش وجود دارد که ، امنیت، ثبات و صلح را در مناطق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی به هم گره می زند و گزافه نخواهد بود که بگوییم امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت افغانستان بهم پیوسته است. بر همین اساس ما از ابتکار جمهوری اسلامی پاکستان برای برگزاری اولین دور نشست کشورهای همسایه افغانستان حمایت کردیم، میزبانی دور دوم آن را بر عهده گرفتیم و از میزبانی دور سوم آن توسط جمهوری خلق چین استقبال می کنیم.

میهمانان ارجمند؛

مردم افغانستان بیش از چهار دهه است که بی ثباتی، ناامنی، جنگ و خونریزی را تجربه می کنند. بعید است بتوان خانواده ای را در افغانستان یافت که عزیزانی را در تحولات خونین این کشور از دست نداده باشد و دردناکتر، وضعیت کسانی است که در سالهای ناامنی و غربت به دنیا آمده و تمام عمر خود را در چنین وضعیتی سپری کرده اند.

یاد شهدای افغانستان بخصوص نمازگزاران شهید در قندوز و قندهار را گرامی می داریم و از درگاه خدای متعال شفای مجروحین این حملات تروریستی را خواهانیم.

چه کسانی مسئول این وضعیت اسفبار در منطقه و افغانستان هستند؟ دو دهه پیش آمریکا و متحدانش در ناتو با دستاویز قرار دادن حملات یازده سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند، اما حمله و اشغال نظامی بیست ساله آنها در افغانستان جز افزایش ناامنی، گسترش افراط گرایی و رشد تروریسم، عقب ماندگی اقتصادی، تخریب بنیان های استقلال و تضعیف هر چه بیشتر انسجام ملی، افزایش تولید مواد مخدر و داغدار کردن صدها هزار خانواده افغانستانی، نتیجه ای در پی نداشته است.

سیاست نابخردانه و اقدامات غیرمسئولانه، نسنجیده و یکجانبه آمریکا در افغانستان با بیش از ۲,۵ تریلیون دلار هزینه، با شکست کامل همراه بود. واشنگتن حتی در دولت سازی که صرفاً بهانه ای برای تداوم اشغال این کشور بود، شکست خورد. سقوط دولت پیشین افغانستان در کمتر از دو هفته به خوبی نشان داد که آمریکا طی دو دهه اقدام برای دولت سازی و ایجاد ساختارهای حکومتی، تا چه اندازه با مردم، فرهنگ و محیط اجتماعی این کشور بیگانه بوده است. فرار مفتضحانه و فاجعه آمیز آمریکایی ها و متحدانش از افغانستان بدون احساس مسئولیت نسبت به آینده مردم آن کشور، صحنه های دردناک و عبرت آموزی را خلق کرد که برای همیشه در یاد و خاطره مردم افغانستان و تمام مردم آزاده جهان به یادگار خواهد ماند و فراموش نخواهد شد که نه هیچ اشتغالگری می تواند برای سرزمین های اشغالی، امنیت، صلح، ثبات و رفاه بیاورد و نه اتکای به بیگانه می تواند هیچ دولتی را سرپا نگه دارد.

هر چند شکست اشغالگری نظامی آمریکا را فرصتی برای ملت افغانستان و کشورهای منطقه می دانیم، ولی باید توجه داشت که آمریکا با فرار از افغانستان، نتیجه دو دهه ناکارآمدی و اشغالگری را به دوش مردم افغانستان و همسایگان آن کشور انداخته است.

همه ما امروز ناخواسته در برابر وضعیت جاری افغانستان قرار گرفته ایم، اما مسئولیت داریم در ابتدا با همراهی یکدیگر و در گام بعدی با رایزنی و همکاری سایر کشورها و سازمان ملل متحد، موانع فراروی تشکیل دولت قوی و ملی در افغانستان را برطرف و آن دولت را برای تأمین امنیت و بازسازی و توسعه کشور یاری کنیم.

حضار گرامی؛

امروز افغانستان با بحران های متعدد انسانی، امنیتی و اقتصادی روبروست. شکست سیاست های آمریکا به معنی تغییر راهبرد تخریب و ویرانگری منطقه ای آن نیست. بعد از فرار اشغالگران، توقف خشونت و امنیت مهمترین خواسته و نیاز تمام مردم افغانستان است. اما متأسفانه تروریسم تکفیری از جمله داعش که به عنوان نیروی نیابتی در آمریکا در منطقه فعال هستند، امنیت مردم این کشور را نشانه رفته وبا هدف گیری شهروندان، نظیر آنچه در مساجد قندوز و قندهار رخ داد در صددند تا جنگ داخلی جدیدی را با القای اختلافات و تحریک بدبینی ها بر اساس تکثر قومی و مذهبی در افغانستان دامن بزنند. امروز وظیفه مردم و حاکمان افغانستان است که اجازه ندهند مرتجعین و متجاوزین، امنیت مردم افغانستان را تهدید کنند.

بحران اقتصادی در افغانستان فاجعه دیگری است که سیاست های نادرست و سلطه طلبانه آمریکا آن را مزید علت ساخته و مردم این کشور را با مشکل جدی معیشتی روبرو کرده است.

مصادره اموال مردم افغانستان، متوقف ساختن طرح های اقتصادی و قطع کمک های انسان دوستانه کشورهای مختلف از عوامل اصلی بحران اقتصادی فعلی است و اگر هر چه سریعتر برای کنترل و مدیریت بحران اقتصادی در افغانستان چاره ای یافته نشود، قطعاً دامنه این بحران مرزهای این کشور را در خواهد نوردید و همسایگان و جهانیان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بالا رفتن شدید قیمت مواد غذایی و بحران سوخت با توجه به آغاز فصل سرما در افغانستان نگرانی ها را در مورد احتمال بروز یک فاجعه انسانی در این کشور مضاعف می کند.

جمهوری اسلامی ایران نگران مردم مظلوم افغانستان است و همسایگان را دعوت می کند تا با هم اندیشی و همیاری یکدیگر از طریق ساز و کارهای موجود مانند صندوق اکو یا هر ابتکار دیگری، هر چه زودتر راه های کمک به مردم افغانستان در عبور از بحران اقتصادی را پیدا کنند. در این ارتباط، جمهوری اسلامی ایران تمام گذرگاه های مرزی خود را برای تجارت و ارسال کمک های انسان دوستانه دیگر کشورها به افغانستان باز نگه داشته و سایر امکانات و زیرساخت های ترانزیتی خود اعم از بنادر و راه های حمل و نقلی از جمله بندر چابهار را در اختیار قرار می دهد.

بحران انسانی افغانستان نتیجه جبری بحران های امنیتی و اقتصادی این کشور است. امروز میلیون ها افغانستانی به اجبار در داخل و خارج از افغانستان جابجا و آواره شده اند و متأسفانه این روند همچنان ادامه دارد. بحران های امنیتی و اقتصادی موجب بروز نگرانی های جدی در خصوص وضعیت فعلی و آینده افغانستان گردیده است و در نتیجه این نگرانی، موج جدیدی از پناهجویان به سوی کشورهای همسایه روان شده اند.

جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته از میلیون ها خواهر و برادر افغانستانی پذیرایی کرده است. اما، جنگ اقتصادی تحمیلی و تحریم ظالمانه ی آمریکا موجب شده مانند گذشته امکان مدیریت این جمعیت انبوه و جلوگیری از سرازیر شدن آنها به سایر کشورها را نداشته باشد. بر این اساس، لازم است سایر کشورها و سازمان های بین المللی مرتبط با مسائل آوارگان، ضمن توجه به مسئولیت های مشترک انسانی، کمک های پایدار و کافی خود را به کشورهای میزبان آوارگان افغانستانی از جمله جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده و به مدیریت جمعی ابعاد انسانی این تحولات کمک نمایند.

گسترش تولید و قاچاق مواد مخدر و مهمتر از آن، امکان جذب افراد توسط گروه های تروریستی یا باندهای اشرار و جنایتکار که مولود نامبارک گسترش فقر و ناامنی به حساب می آید، یکی دیگر از نگرانی های بزرگ جمهوری اسلامی ایران می باشد. تردیدی نیست که بی توجهی به مشکلات کنونی، در آینده نه چندان دور، افغانستان را با مشکلات جدی تری مواجه خواهد ساخت که اولین قربانیان آن پس از مردم، همسایگان آن کشور خواهند بود. مواجهه با این نگرانی ها در گام نخست نیازمند تقویت همسویی ها و هماهنگی های موجود میان همسایگان به منظور اجماع سازی در درون و بیرون افغانستان است. در این ارتباط انتظار داریم بدون توجه به بحث های سیاسی، همکاری های انتظامی بین کشورهای منطقه و ساختارهای امنیتی و پلیسی افغانستان برای مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر شکل گیرد.

حضار محترم؛

احترام به حاکمیت کشورها، حفظ تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و توجه به واقعیت ها خصوصاً نوع تعامل حکومت ها با مردم خود و توجه آنان به حسن رفتار با همسایگان، اصولی خدشه ناپذیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از استقلال و آزادی خود به شدت حراست می کند، به استقلال و آزادی همسایگان خود نیز متعهد است و از حقوق آنان در تمامی عرصه های بین المللی دفاع می کند. جمهوری اسلامی ایران بدون دخالت در امور داخلی دیگر کشورها از سیاست هایی که آن کشورها برای توسعه و رشد مردم خود با در نظر داشتن منافع همسایگان اتخاذ می کنند حمایت می کند.

حمایت جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت دولتی فراگیر با مشارکت موثر همه گروه های قومی در ساختارهای حاکمیتی افغانستان، به جهت حسن همسایگی و علاقمندی به برقراری هر چه سریعتر امنیت و ثبات و توسعه دراین کشوراست. هیچ برهه ای ازتاریخ افغانستان را نمی یابیم که ثبات و امنیت در این کشور بدون همگرایی و همکاری تمام مردم افغانستان با یکدیگر میسر شده باشد. جمهوری اسلامی همواره در کنار مردم افغانستان بوده و خواهد بود و براین باور است که ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است.

انتظار ما از این نشست، اتخاذ دیدگاه واقعگرایانه، متعادل، دلسوزانه و عاری از هرگونه رویکرد رقابتی و منفعت محور است. همه باید از کشاندن اختلافات کشورها به جغرافیای افغانستان پرهیز و جلوگیری نماییم و این کشور را فصل مشترکی برای تعامل، همکاری و تشریک مساعی و اقدامات دسته جمعی با هدف مبارزه با مشکلات و آوردن ثبات، امنیت و توسعه پایدار برای افغانستان و مناطق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی بدانیم.

افغانستان امن، باثبات، مستقل، توسعه یافته و سعادتمند خواست قلبی ما برای مردم غیور و صبور این کشور همسایه است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=8573
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها