• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

5

بازگشت شرایط عادی به بازار ماهی‌فروشان مازندران

  • کد خبر : 4547
  • 17 مهر 1400 - 13:35
بازگشت شرایط عادی به بازار ماهی‌فروشان مازندران

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست گزارش میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که افزایش قیمت ماهیان دریایی در بازار ماهی فروشان مازندران تنها در روز جمعه ۱۶ مهر ماه و نخستین روز صید ماهیان استخوانی ادامه داشت و از صبح امروز بازار به وضعیت عادی بازگشته است. حجره داران بازار فروشی مازندران در مناطق […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که افزایش قیمت ماهیان دریایی در بازار ماهی فروشان مازندران تنها در روز جمعه ۱۶ مهر ماه و نخستین روز صید ماهیان استخوانی ادامه داشت و از صبح امروز بازار به وضعیت عادی بازگشته است.

حجره داران بازار فروشی مازندران در مناطق مختلف علت التهاب دیروز در بازار و افزایش سه برابر قیمت نسبت به نوبرانه سال گذشته را هجوم مسافران اعلام کردند و گفتند که مهمانان تعطیلات مازندران دیروز با توجه  به پایان یافتن تعطیلات و ضرورت بازگشت به خانه بر سر تهیه ماهی نوبرانه دریایی با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشتند و به همین خاطر هم بازار وضعیت مزایده ای به خودش گرفته بود.

شاهدان عینی و حجره داران به خبرنگار ایرنا گفتند که دیروز در بازار ماهی فروشان ساری و فریدونکنار هر کیلوگرم کپور دریایی با وزن حدود ۸۰۰ گرم تا یک کیلو که بیشترین گونه ماهی دریایی موجود در بازار بود هر کیلو گرم ۸۰ هزار تومان معامله شد در حالی که سال گذشته نوبرانه این ماهی در همین وزن ۳۵ هزار تومان بود.

یک حجره دار بازار ماهی فروشان ساری گفت : دیروز هر کیلوگرم ماهی کفال جثه ریز ۳۵۰ تا ۴۵۰ گرمی ۱۴۰ هزار تومان و ماهی سفید حدود ۷۰۰ گرمی که بسیار هم کم در بازار وجود داشت هر کیلو گرم ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

سیدعباس خرسندی  افزود : بررسی مقایسه ای قیمت ماهی نوبرانه امسال نسبت به روزهای نخست فصل صید سال گذشته در بازار ماهی فروشان نشان می دهد که  امسال قیمت نوبرانه به صورت چشمگیر یعنی تا حدود سه برابر بیشتر شده است.

وی توضیح داد : پارسال در چنین روزهایی هر کیلو ماهی کپور در اوزان ۳۰۰ تا ۸۰۰ کیلو گرم ۳۵ هزار تومان به فروش می رسید.ماهی کفال در وزن های ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرمی نیز تا ۵۵ هزار تومان بود و هر قطعه ماهی سفید  در  وزن حدود ۷۰۰ گرم حدود ۷۰ هزار تومان فروخته می شد.

این ماهی فروش بازار ساری علت التهاب در بازار ماهیان دریایی را در درجه نخست وجود مسافران زیاد به خاطر تعطیلات پایان ماه صفر در مازندران برشمرد و گفت : همچنین امسال هنوز تمامی شرکت های پره وارد دریا نشده اند و تنها در شرق مازندران کار صید و صیادی شروع شد و در آنجا هم به خاطر شرایط  آب و هوایی صیادان فعالیت کامل نداشتند.

طبق اعلام رسمی کمیته صیادی شیلات ایران ،صیادان عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره در شرق مازندران از صبح روز پنجشنبه ۱۵ مهر ماه در سواحل دریای خزر حاضر شدند تا تورهایشان را برای صید ماهیان استخوانی پهن کنند که به دلیل باد و باران نتوانستند تورهای یشان را  به آب بیندازند ، اما با مساعد شدن شرایط آب هوایی روز گذشته ماهیگیران این منطقه توانستند انواع  ماهیان استخوانی دریای خزر را با فراوانی گونه کپور صید کنند.

یکی از حجره داران بازار ماهی فروشان فریدونکنار که بازارش برای ۱۵ شهرستان ساحلی مازندران مرکزیت دارد و یعنی همه صیادان از هر نقطه از شهرهای استان و حتی از استان های  همجوار به خصوص گلستان ماهیان صید شده را به این بازار منتقل می کنند، به خبرنگار ایرنا گفت : بازار ماهی  فروشان مازندران دیروز یک روز استثنایی را سپری کرد ولی از امروز وضعیت به حالت عای بازگشته است.

محمدی بخشی با اظهار این که افزایش صید ماهیان استخوانی طی روزهای آینده سبب می شود تا قیمت ماهی به تعادل برسد و مردم نباید نگران باشند ، افزود : حضور و تقاضای بیش از حد مسافران برای خرید ماهیان دریایی در آخرین روز تعطیلات چند روزه اخیر تنها دلیل فروش ماهی با قیمت دلخواه در بازار ماهی فروشان بود.

وی با بیان این که قیمت ماهی نوبرانه دریایی روز گذشته تابع هیچ مقررات اقتصادی نبود ، فروش هر قطعه ماهی سفید  ۷۰۰ گرمی تا ۲۰۰ هزار تومان را « بی سابقه » توصیف کرد و گفت : ولی امروز همین گونه به زیر ۸۰ هزار تومان رسیده است ، یعنی قیمت های نوبرانه پس از یک روز شکسته شده است.  

بخشی گفت : البته هنوز صید در  شرکت های تعاونی پره استان در مناطق مرکزی و غربی مازندران شروع نشده است و ماهی از شرق استان به این بازار منتقل می شود که بسیار کم هم است.

وی توضیح داد : قیمت ماهی کفال با وزن ۴۰۰ گرمی از  ۱۴۰ هزار تومانی روز گذشته امروز به ۸۰ هزار تومان کا هش یافته است . کپور همانند ۲ سال اخیر بیشترین فراوانی ماهیان دریایی بازار ماهی فروشان را تشکیل می دهد که امروز هر قطعه حدود ۷۰۰ گرمی از ۸۰ هزار تومان روز گذشته به ۵۰ هزار تومان کاهش یافت. 

بخشی قیمت ماهیان پرورشی بویژه قزل آلا با وزن یک کیلو گرم را ۱۰۵هزار تومان اعلام کرد و گفت : ماهی پرورشی فیتوفاک با وزن یک کیلوگرمی ۳۰ هزار تومان ، کپور پرورشی هم با همین وزن  ۳۳تا ۳۵هزار تومان است .

طبق گزارش رسمی شیلات مازندران ، چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در این استان در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره فعال هستند. این صیادان در فصل صید گذشته یعنی از ۱۵ مهر سال ۹۹ تا بیستم مهر سال ۱۴۰۰ ، حدود ٢ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید کرده بودند که نسبت به فصل قبل از آن ٢٧ درصد کاهش داشت. در فصل صید ۱۳۹۸ -۱۳۹۹ صیادان عضو شرکت تعاونی پره استان مازندران در مجموع سه هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی را از دریای خزر صید کرده بودند.

صیادی به طور کلی در سواحل جنوبی دریای خزر یعنی در ایران به صورت « پره کشی » است. در این روش عمدتا تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا ۱۴ متری عمق دریا پهن می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎ شود. در این روش شرایط جوی و موج دریا یکی از مهم ترین عوامل برای پهن کردن تور در دریا است.



Source link

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=4547
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها