• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

5

بحران انرژی به قیمت مس ضربه زد

  • کد خبر : 4637
  • 18 مهر 1400 - 1:10
بحران انرژی به قیمت مس ضربه زد

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست کمبود عرضه و آسیب دیدن تقاضا، صنعت مس را در وضعیت ابهام فرو برده و به افت قیمت این فلز صنعتی منجر شده است. به گزارش ایسنا، شاخص فلزات ماهانه مس (MMI) در پی ضعیف شدن دورنمای تقاضا برای مس ۱.۷ درصد کاهش یافت و بهای مس برای تحویل […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

کمبود عرضه و آسیب دیدن تقاضا، صنعت مس را در وضعیت ابهام فرو برده و به افت قیمت این فلز صنعتی منجر شده است.

به گزارش ایسنا، شاخص فلزات ماهانه مس (MMI) در پی ضعیف شدن دورنمای تقاضا برای مس ۱.۷ درصد کاهش یافت و بهای مس برای تحویل سه ماهه در بازار فلزات لندن و قیمت نقدی چین کاهش ماه به ماه داشت.

تاثیر بانک مرکزی آمریکا و بی تحرکی کنگره

با آماده شدن بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل تدابیر محرک مالی دوران کرونا، قیمت مس کاهش پیدا کرده است. بانک مرکزی آمریکای سیگنال افزایش نرخهای بهره و تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه را به بازار مخابره کرده است. این خبر به نفع دلار آمریکا شد که طی ماه گذشته ارزش آن صعود کرد. وضعیت مذکور برای مس اهمیت خاصی دارد. دلار آمریکا و کالاها معمولا رابطه معکوسی دارند.

بعلاوه تصمیمات کنگره آمریکا یا عدم تصمیمات نمایندگان آمریکایی ممکن است باعث آشفتگی بازار و متاثر شدن قیمتهای مس شود. توافق زیرساخت دو حزبی در مجلس نمایندگان همچنان به تعویق افتاده است. کنگره برای افزایش سقف بدهی دولت اقدامی نکرده و به احتمال آشفتگی بازار افزوده است با این حال به نظر می رسد جمهوریخواهان با سقف بدهی کوتاه مدت تا دسامبر موافقت کرده اند.

تاثیر چین بر قیمتها

چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، همچنان نشانه های نوسان را بروز می دهد. این کشور بزرگترین مصرف کننده و تولیدکننده مس پالایش شده است. جدیدترین مسئله مربوط به بحران نیرو می شود که بر تولید مس و همچنین صنعت تولید این کشور تاثیر گذاشته است و هر دو بخش با محدودیتهایی مواجه شده اند.

عمده انرژی چین با استفاده از زغال سنگ تولید می شود. عرضه به پایین سطح ضروری کاهش پیدا کرده و متعاقبا قیمتها را به سطوح بالایی رسانده است. چندین استان چین محدودیت برای مصرف برق وضع کرده اند. در نتیجه تولیدکنندگان برقها را قطع و تولید کالاها را متوقف کرده اند. بعضی انتظار دارند این تعطیلی ها روی موجود بودن کالاهای مصرفی در آمریکا تاثیر بگذارد.

نتایج وضعیت مذکور در شاخصهای اوت و سپتامبر کایشین می تواند دیده شود که به ترتیب ۴۹.۲ واحد و ۵۰ واحد بودند. ارزش پایین ۵۰ واحد رشد منفی فعالیت کارخانه ای را نشان می دهد.

بعلاوه نگرانیها نسبت به وضعیت مالی شرکت سازنده املاک “اورگرند” چین همچنان روی تقاضا تاثیر منفی گذاشته است. آینده بخش ساخت و ساز در چین که مصرف کننده بزرگ مس است، نامعلوم مانده است.

افزایش هزینه پالایش

کندی تقاضا برای مس به کارخانه های ذوب فلز کمک کرده است. کارخانه های ذوب مس چین هزینه تصفیه و پالایش کنسانتره مس را برای سه ماهه چهارم به ۷۰ دلار در هر تن و هفت سنت به ازای هر پوند افزایش داده اند. این افزایش در حالی روی داده که هزینه های مذکور در طول سال ثابت مانده بود.

این افزایش هزینه ها به معنای آن است که کنسانتره مس در نتیجه تقاضای کمتر و پس از توافق مربوط به قراردادهای دستمزد معدنچیان در شیلی، به میزان زیادی موجود خواهد بود. این افزایش همچنین در زمانی اتفاق افتاده که از کارخانه های ذوب مس خواسته شده است تولید را کاهش دهند. کارخانه نانگوئو با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال و کارخانه گوئوران با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن در سال فعالیتشان را در اواسط و اواخر ژوییه متوقف کرده اند و تا ماه جاری در همین وضعیت ماندند.

وضعیت قیمتها در بازار

قیمت مس برای تحویل سه ماهه در بازار فلزات لندن تا اول اکتبر بر مبنای ماه به ماه ۲.۳ درصد کاهش داشت و به ۹۱۰۱ دلار در هر تن رسید.

قیمت نقدی چین به میزان ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۱۰۶۷۸ دلار در هر تن رسید. مس قراضه چین هم کمتر از ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۹۸۴۶ دلار در هر تن رسید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، گریدهای ۱۱۰ و ۱۲۲ تولیدکننده مس آمریکا ۳.۳ درصد کاهش پیدا کرده و به ۴.۹ دلار به ازای هر پوند رسید. گرید ۱۰۲ تولیدکننده به میزان ۳.۲ درصد کاهش یافت و به ۵.۱ دلار در هر پوند رسید.

انتهای پیام



Source link

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=4637
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها