• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

1
یک کارشناس مسایل بین‌الملل

بهشتی‌پور: تحریم‌ها بدون مذاکره لغو نمی‌شوند

  • کد خبر : 7368
  • 02 آبان 1400 - 4:15
بهشتی‌پور: تحریم‌ها بدون مذاکره لغو نمی‌شوند
طلوع سیاست/ یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: باید به میز مذاکره برگشت و گفت‌وگوهای برجامی را از سر گرفت؛ چه به نتیجه برسیم چه نرسیم باید بدانیم که تحریم‌ها بدون مذاکره لغو نمی‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست حسن بهشتی‌پور با اشاره به تصمیم ایران و اروپا برای برگزاری یک دور مذاکرات در بروکسل گفت: از برگزاری  این نشست در بروکسل این تلقی شد که ایران می‌خواهد بین اروپا و آمریکا تفکیک ایجاد کند اما واقعیت این است که اتحادیه اروپا از وقتی در قالب تروئیکای اروپا از سال ۸۲ و توافقات آن سال‌ها با ایران در تعامل بود تا الان نتوانسته مستقل عمل کند. بنا بر این تجربه ای که با تروئیکای اروپا داشتیم، موفق نبود، در آن زمان می‌گفتند بدون آمریکا نمی‌توانند تعهداتشان را اجرا کنند.

وی ادامه داد: دومین تجربه هم بعد از خروج آمریکا از برجام بود که با وجود اینکه اروپا از ایران خواست از برجام خارج نشود و آنها عدم حضور آمریکا را جبران می کنند اما در حد سیاسی فقط موثر بودند و در بخش اقتصادی و عملی هیچ اقدامی را پیش نبردند.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: از نظر اقتصادی شرکت‌های اروپایی از دولت‌هایشان حرف شنوی ندارند و از ترس آمریکا حاضر به تعامل با ایران نیستند و حتی چین و روسیه هم از این مساله متاثر بودند. پس با این تجربه چرا می خواهیم باز اروپا را تست کنیم آیا اروپا بدون آمریکا می‌تواند کاری از پیش ببرد؟ از طرفی روابط دو جانبه ایران و اروپا هم بدون روابط اقتصادی معنای خاصی ندارد، بنا بر این سیاست تفکیک بین اروپا و آمریکا راه به جایی نمی برد. شاید در زمان ترامپ امیدواری‌هایی را ایجاد می کرد اما در دوره بایدن دیگر امکان پذیر نیست.

بهشتی پور تصریح کرد: بعد از موضع آمریکا درباره نشست بروکسل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که هنوز زمان برگزاری این نشست مشخص نیست و همین مساله نشان می دهد که بدون هماهنگی با آمریکا این مساله قابل مدیریت نیست. این در حالی است که عملا روسیه هم از برگزاری نشست بروکسل استقبال نکرد.

وی درباره رویکرد ایران به بازگشت به مذاکرات وین گفت: منطق ایران این است که مذاکراتی را انجام می دهم که در نتیجه آن تحریم‌ها لغو شود و مذاکراتی نمی‌کنم که به جز تحریم بحثی باشد، اما طرف مقابل می‌گوید همه تحریم‌ها را یک جا بر نمی‌دارد. در شش دور مذاکرات وین پذیرفته بودند بعضی از تحریم ها مثل تحریم نفت و بانک مرکزی بردارند به شرط اینکه ایران به تعهدات قبل برگردد و ایران هم می‌گوید تضمینی نیست که این کارها انجام شود و دوباره آمریکا نقض تعهدات نکند. در عین حال همه این مسایل به مذاکره نیاز دارد و از طریق رسانه‌ها و تریبون‌ها نمی‌شود مواضع را منتقل کرد. باید به میز مذاکره برگشت و گفت‌وگوها را از سر گرفت، چه به نتیجه برسیم چه نرسیم باید نقطه نظرات را به طرف‌های برجامی در قالب مذاکره بیان کرد.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: دیپلماسی هیچ وقت بن بست ندارد و راه‌های مختلف را می‌تواند بررسی کند. باید به هر حال دنبال راهکاری باشیم که دو طرف بر سر آن توافق داشته باشند.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها بدون مذاکره لغو نمی‌شوند. باید وارد مذاکره شد البته اگر در داخل اصلاحات اقتصادی انجام دهیم برای مقابله با تحریم ها موثر است با این حال حتی اگر تحریم را کم اثر یا بی‌اثر کنیم، باز هم نیاز است تا تحریم‌ها لغو شود وگرنه مانع جدی بر سر راه اقتصاد کشور خواهند بود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=7368
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

نوشته های مشابه

04فروردین
لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد
دبیر حزب همت در استان فارس تاکید کرد

لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد

29اسفند
پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا
دیدار نماینده منتخب فسا در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر کشور

پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها