• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد جلسه شورای اسلامی استان فارس با هدف رفع مشکلات مهمانان نوروزی در سطح استان برگزار شد جلسه شورای اسلامی استان فارس با هدف رفع مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت فارس برگزار شد اهدای کمک‌های بانک ملی ایران به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان ماموریت‌های ویژه رئیسی به وزرا در آستانه ماه رمضان و فرارسیدن سال نو پیام تبریک مدیرعامل کانون پیشکسوتان فوتبال استان فارس به هادی چوپان ۷ جام برای پرسپولیس گرفتم ولی پولم را ندادند/ گفتند ۵۰ درصد طلبت را تخفیف بده/ حتی یک یورو هم تخفیف نمی‌دهم! پیام منوچهر متکی درباره انتخابات سفرای کشورهای آفریقایی از بیمارستان «برکت» بازدید کردند پیام تبریک رییس شورای اسلامی استان فارس به هادی چوپان

2
۱۳ ملاقات در سه روز

تمام دیدارهای دیپلماتیک رئیسی در نیویورک

  • کد خبر : 29267
  • 03 مهر 1401 - 1:50
تمام دیدارهای دیپلماتیک رئیسی در نیویورک
طلوع سیاست/ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در نخستین حضورش در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در راستای تلاش برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه گرایی اقتصادی» به نیویورک سفر کرده بود

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در نخستین حضورش در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در راستای تلاش برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه گرایی اقتصادی» به نیویورک سفر کرده بود که در این حاشیه این مجمع با برخی از همتایان اروپایی و آفریقایی و نخست وزیران برخی کشورها طی سفر پنج روزه خود دیدار و گفت و گو کرد.

۲۹ شهریور/آغاز دیدارهای رئیس جمهور

نخستین دیدار آیت‌الله رئیسی در حاشیه نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل با شارل میشل رئیس بلژیکی شورای اروپا کلید خورد که محور این دیدار ارائه راه‌حل‌ها و پیشنهادهای ایران برای حل موضوع هسته‌ای لزوم ارائه تضمین‌های اعتمادآفرین و رفع مشکلات فلسطینیان با اجرای پیشنهاد جمهوری اسلامی در برگزاری همه‌پرسی با حضور همه فلسطینیان، همچنین مسائل مربوط به افغانستان، یمن و اوکراین بود.

رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو پای اعمال تحریم علیه ایران را پیش کشید و آن را اقدامی ضدانسانی و ناقض حقوق بشر خواند و گفت که تحریم ایران نقض ناروای حقوق ۸۰ میلیون ایرانی و از مصادیق جدی نقض حقوق بشر است. موضوع مذاکرات هسته‌ای نیازمند ارائه تضمین‌های اعتمادآفرین است زیرا این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند.

رئیس شورای اروپا هم تاکید کرد که با نظر رئیس جمهور کشورمان درباره استفاده نکردن از موضوع حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی موافق است و گفت که اتحادیه اروپا تلاش کرده با نزدیک کردن نظرات زمینه را برای احیای توافق هسته‌ای فراهم کند و در این مسیر موضوع تحریم‌ها علیه ایران را همواره به عنوان یکی از نگرانی‌های جدی جمهوری اسلامی لحاظ کرده است.

رئیس شورای اروپا این دیدار را به فال نیک گرفت و با تشکر از فرصت ملاقات شخصی با آیت‌الله رئیسی به گفت‌وگوی تلفنی خود با همتای ایرانی گریزی زد و دیدگاه‌های ایران درقبال وضعیت افغانستان و شکل‌گیری دولتی فراگیر را الهام‌بخش دانست.

از دعوت رسمی همتای فرانسوی تا تاکید رئیسی بر مفتوح‌ماندن پرونده‌های ایران در آژانس

دومین دیدار رئیسی با همتای فرانسوی وی امانوئل مکرون بود که با اعلام کاخ ریاست‌جمهوری الیزه این دیدار قبل از ملاقات با رئیس جمهور آمریکا بود و دیداری که به دعوتی رسمی و پیگیری برخی موضوعات در سطح روسای جمهور ایران و فرانسه منجر شد و یکی از حاشیه های این دیدار حضور مکرون پیش از شروع رسمی ملاقات با همتای ایرانی اش بود که هنگام ورود رئیس جمهور کشورمان، به گرمی از وی استقبال کرد. این دیدار که قرار بود ۴۵ دقیقه باشد به دلیل گستردگی و تعداد بسیار موضوعات، یک ساعت و نیم طول کشید.

اشاره ایران به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آن و همچنین عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات خود به منظور انتفاع اقتصادی کشورمان از توافق، تاکید مکرون بر گسترش روابط دوجانبه و مسائل اقتصادی و منطقه و دعوت رسمی از آیت الله رئیسی به فرانسه از محورهای گفت و گوی همتایان ایرانی و فرانسوی بود.

آیت الله رئیسی در دیدار با همتای فرانسوی‌ خود با تأکید بر اینکه ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، لازمه حصول این توافق را تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته‌شدن پرونده‌های پادمانی ایران خواند و گفت که سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقاء است ضمن اینکه اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های مستقل دارد  و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست. رئیس جمهور ایران هم خروج آمریکا از برجام و نقض تعهداتش را به مکرون همتای اروپایی خود یادآور شد و هم از بدقولی اروپایی‌ها در انجام تعهدات برجامی‌شان به نفع اقتصاد ایران گفت و افزود که با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و ما معتقدیم بدون مختومه‌شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکان‌پذیر نیست.

مکرون هم در واکنش، پیشنهادهایی برای مذاکرات جاری مطرح و اذعان کرد: این یک واقعیت است که در شرایطی که آژانس، عمل به تعهدات از طرف ایران را به طور کامل اعلام کرد، آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و طرف‌های اروپایی هم نتوانستند به تعهدات خود مبنی بر استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق عمل کنند.

سومین دیدار روز نخست رئیس جمهور ایران در نیویورک با همتای بولیوی رقم خورد که محور گپ و گفت لوئیس آرسه و آیت‌الله رئیسی توسعه روابط ایران و بولیوی و فعال کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور بود.

و اما آخرین و چهارمین دیدار آیت‌الله رئیسی در ۲۹ شهریور در دیدار  شهباز شریف نخست ‌وزیر پاکستان پایان یافت که در هتل محل اقامت رئیس جمهور انجام شد و رئیس جمهور ایران بر گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با پاکستان  تاکید کرد و  گفت ایران محدودیتی برای توسعه همکاری‌ها با پاکستان در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، انرژی و حمل نقل ندارد.

آیت الله رئیسی البته چندی پیش در اجلاس شانگهای در سمرقند با همتای پاکستانی خود دیدار کرده بود که شریف این دیدار مجدد و کمتر از پنج با همتای ایرانی خود را افتخار بزرگی دانست و گفت ما علاقه‌مند به گسترش هر چه بیشتر روابط به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری با کشور دوست و برادر خود ایران هستیم.

 ۳۰ شهریور و آغاز یک دیدار معنوی 

آیت‌الله رئیسی پس از چهار دیدار در روز نخست، دور دوم ملاقات‌ها را در دیدار مصطفی الکاظمی نخست ‌وزیر عراق  در عصر روز چهارشنبه گذشته آغاز کرد و رئیس جمهور کشور در آغاز این دیدار با ابراز قدردانی صمیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت ایران از دولت و ملت عراق بخاطر میزبانی خالصانه و برگزاری باشکوه مراسم اربعین اظهار امیدواری تا هر چه سریع‌تر روند سیاسی در عراق با تفاهم و گفت‌وگو به تشکیل دولتی مقتدر منجر شود.

رئیس جمهور با قدردانی از حسن نیت و تلاش‌های دولت عراق و شخص نخست وزیر این کشور برای بهبود روابط کشورهای منطقه با یکدیگر و از جمله ایران و عربستان تصریح کرد کهجمهوری اسلامی ایران از اصلاح روابط با عربستان استقبال می‌کند، اما اصرار داریم که این روند بر اساس توافقات و تفاهمات انجام شده در گفتگوهای مسئولان دو کشور در عراق پیش برود.

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با سپاسگزاری از ابراز رضایت مقامات و مردم ایران از مهمان‌نوازی مردم عراق از زوار اباعبدالله الحسین(ع) گفت که مردم عراق تنها به وظیفه خود در قبال زوار عزیز سید و سالار شهیدان عمل کرده‌اند.

مذاکرات هسته پای ثابت دیدارهای رئیسی /برای یک توافق خوب و عادلانه آماده‌ایم

دومین دیدار و پیش از آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل به آقای ایگنازیو کاسیس رئیس‌جمهور سوئیس اختصاص داشت که و طرفین بر افزایش سطح همکاری‌های تجاری‌ و اقتصادی و بویژه تسهیل روابط پولی و بانکیِ دو کشور تاکید داشتند.

دیداری که البته خالی از موضوع مذاکرات هسته‌ای بنود و رئیس‌جمهور مشکل قضیه هسته‌ای را تصمیم نگرفتن آمریکایی‌ها دانست و گفت که ما میز مذاکره را ترک نکرده و برای یک توافق خوب و عادلانه آماده‌ایم، اما با توجه به سابقه آمریکا، مطالبه جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین پایداری توافق، مطالبه‌ای کاملاً منطقی است.

آیت الله رئیسی پس از سخنرانی در مجمع عمومی با دو نخست وزیر دیدار و گفت‌وگو کرد. ابتدا دیدار  نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان و فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن با همتای ایرانی خود.

آقای میقاتی در این دیدار ضمن ابراز خشنودی از فراهم شدن امکان ملاقات با آیت‌الله رئیسی گفت که بسیار دوست داشتم این ملاقات در تهران برگزار شود و حتما به زودی در تهران به حضور شما خواهم رسید و لبنان جز خیر و نیکی از ایران چیزی ندیده و همواره خواهان بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

فویو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن هم با ابراز خرسندی از این ملاقات و یادآوری خاطرات خوب خود از سفر به ایران در سال‌های گذشته، به همکاری‌های جاری دو کشور در بخش‌های سلامت، آب، محیط زیست و پیشگیری از بحران اشاره کرد و گفت که آماده افزایش همکاری‌ها با ایران در بخش‌های مختلف هستیم و به تلاش‌های جاری برای دستیابی به توافق هسته‌ای احترام می‌گذاریم.

۳۱ شهریور و پنج دیدار

چهارمین روز و پایان دیدارهای رئیس جمهور به نیوریورک با دیدار سه همتا از فنلاند و صربستان و زیمباوه، نخست وزیر ارمنستان و دبیرکل سازمان ملل متحد پایان یافت.

رئیس جمهور فنلاند در  دیدار با همتای ایرانی خود ضمن تشکر از برگزاری این ملاقات گفت که: فنلاند و ایران روابط خوبی با یکدیگر دارند و روابط دوجانبه آنها دوستانه و در حال گسترش است.

سائولی نینیسته با تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از جمعیت عظیمی از آوارگان افغانی، از آیت‌الله رئیسی درخواست کرد تا برای پایان درگیری‌ها در اوکراین میانجی‌گری کند.

همچنین رئیس‌جمهور صربستان با تشکر از آیت‌الله رئیسی بابت موافقت با این ملاقات، صربستان را کشوری مستقل و منحصر بفرد در اروپا خواند که از سیاست‌های غرب تبعیت نمی‌کند. الکساندر ووچیچ حفظ صلح و آرامش در منطقه بالکان را از سیاست‌های کشورش خواند و گفت که ما به‌دنبال توسعه و گسترش روابط با ایران در همه عرصه‌های سیاسی و اقتصادی هستیم. آیت الله رئیسی هم بر افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی سپس در دیدار نخست وزیر ارمنستان راه‌حل مشکلات فیمابین آذربایجان و ارمنستان را مذاکره و گفت‌وگو دانست و گفت که مرزهای مشترک ایران و ارمنستان مرزهایی تاریخی است و لازمه ارتقای همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، حفاظت از این مرزهای مهم و راهبردی است.

نیکول پاشینیان هم گفت که ما از تمام اراضی و سرزمین خود محافظت می‌کنیم و در مقابل هر توطئه‌ای با هدف جدا کردن ایران و ارمنستان از یکدیگر، می‌ایستیم. همچنین از مواضع روشن و صریح ایران در حمایت از حفظ تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می کنم.

سپس دبیرکل سازمان ملل چهارمین دیدار آیت الله رئیسی در روز پایانی بود که وی با تأکید بر اهمیت جایگاه این سازمان در نقش دادن به ملتها برای حل مسائل خود و جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور داخلی آنها، گفت که سازمان ملل باید به معنی واقعی سازمان ملتها باشد نه سازمان قدرتها.

آنتونیو گوترش ابتکار ایران در ایجاد قالبی برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای را سازنده و مورد حمایت سازمان ملل دانست و با تأیید مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر گفت که حقوق بشر نباید به‌عنوان ابزار و دستاویز جنگ علیه کشورها بکارگیری شود.

دبیرکل سازمان ملل با ابراز ناخرسندی از تعلیق نشدن تحریم‌ها علیه ایران با وجود کرونا، گفت که ایران دارای تمدنی قدیمی و بخش ضروری و غیرقابل انکار از جهان امروز است و ملاحظات جمهوری اسلامی مبنی بر حل مسائل یمن، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان به دست مردم آنها متین و منطقی است.

دیدار امرسون منانگاگوا رئیس‌جمهوری زیمباوه پایان بخش دیدارهای رئیسی در سطح سران بود که همتای زیمباوه ایی وی بر فعال کردن کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تأکید کرد.
آیت الله رئیسی با اشاره به رویکرد دولت در زمینه توسعه روابط با کشورهای افریقایی، افزود: در بخش‌های متنوعی از جمله انرژی، معدن، کشاورزی و فناوری امکان گسترش همکاری‌ها با زیمباوه وجود دارد.

رئیس جمهور در حاشیه این دیدارها با  درجمع رهبران ادیان الهی، متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی، مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی و ایران مقیم حضور یافت.

همچنین از مجموع ۱۳ دیدار ۶ دیدار رئیس‌جمهور با همتایانی از فرانسه، بولیوی، سوئیس، فنلاند، صربستان و زیمبابوه، پنج دیدار با نخست وزیرانی از پاکستان، عراق، لبنان، ژاپن و ارمنستان و دو دیدار با رئیس شورای اروپا و دبیرکل سازمان ملل برگزار شد.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=29267
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها