• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

3
وزیر امور خارجه کشورمان

توافق با ترکیه برای آغاز گفت‌وگوهای دیپلماتیک بر سر نقشه راه همکاری‌های بلند مدت

  • کد خبر : 17192
  • 24 آبان 1400 - 11:40
توافق با ترکیه برای آغاز گفت‌وگوهای دیپلماتیک بر سر نقشه راه همکاری‌های بلند مدت
طلوع سیاست / وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌های امروزش با وزیر خارجه ترکیه گفت: در جریان رایزنی‌های امروز توافق کردیم که گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور بر سر نقشه راه همکاری‌های بلند مدت بین دو کشور را شروع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز دوشنبه بعد از انجام دور اول گفت‌وگوهایش با چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه در یک نشست مطبوعاتی ضمن تشریح نتایج این گفت‌وگوها گفت: در جریان رایزنی های امروز توافق کردیم که گفت وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور را در مورد نقشه راه همکاری های بلند مدت بین تهران و آنکارا شروع کنیم و امیدواریم در جریان سفر آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران این سند و نقشه راه به امضاء مقامات دو کشور برسد و این نقشه راه را نهایی کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه در جریان رایزنی های امروز در مورد مسائل متنوع منطقه ای و بین المللی گفت وگوهای مفید و خوبی با هم داشتیم، گفت: در جریان این رایزنی ها در مورد مسائل افغانستان صحبت کردیم. بر ضرورت توسعه ثبات، امنیت و آرامش در غرب آسیا تاکید کردیم و اینکه دولت های مستقر در دو کشور دولت های عمل گرایی هستند و بر این موضوع توافق دارند که باید توافقات صورت گرفته بین دو کشور را اجرایی و عملیاتی کنند.

در همین چارچوب به مکانیزم های مشترکی برای سرعت بخشیدن به همکاری های دو جانبه رسیدیم. در مورد سرمایه گذاری متقابل و فعالیت های بخش خصوصی دو کشور ظرفیت های فراوانی وجود دارد. در این جلسه موانع محدودی که بر سر فعالیت تجار دو کشور وجود دارد شناسایی شد و توافق کردیم که اقدامات لازم را برای رفع این محدودیت ها انجام دهیم.

امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه روابط دو کشور ایران و ترکیه روابطی تاریخی و دیرینه است، گفت: ما در مسیر توسعه همکاری ها به این روابط تاریخی و عمیق دو کشور توجهی ویژه داریم.

امیر عبداللهیان با تاکید بر افزایش همکاری های دو کشور در حوزه هایی همچون انرژی، ترانزیت و حمل و نقل گفت: در این دیدار علاوه بر این مسائل موضوعات کنسولی را نیز مورد توجه قرار دادیم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه نشست مطبوعاتی مشترک خود با وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه در نقشه راه همکاری های بلندمدت دو کشور موضوعات همکاری های سه جانبه و چند جانبه را نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه مورد توجه قرار می‌دهیم، گفت: در مورد مسائل منطقه نیز اتفاق نظر فراوانی بین ایران و ترکیه وجود دارد و در جریان گفت‌وگوهای امروز در مورد این مسائل اتفاق نظر فراوانی با هم داشتیم.

وی با اشاره به بحران یمن گفت: امیدواریم جنگ خانمان سوز یمن هر چه زودتر خاتمه پیدا کند و محاصره انسانی که علیه این کشور مسلمان اعمال شده خاتمه پیدا کند.

وزیر خارجه در مورد نگاه ایران به تحولات در لبنان نیز گفت: ما تحولات در لبنان را با جدیت و نگرانی دنبال می کنیم. اتفاقی که در عرصه دیپلماتیک و تعطیلی برخی از سفارتخانه های عربی در این کشور و برخی دیگر از مسائل به وجود آمده بخاطر حمایت یک مقام رسمی لبنان از پایان جنگ در یمن ابراز نگرانی می‌کنیم. ما به سیاست‌های خود به حمایت از لبنان ادامه می دهیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تصریح کرد: در گفت‌وگوهایی که امروز با آقای چاووش اغلو داشتیم به صورت مشترک اقدام تروریستی صورت گرفته علیه نخست وزیر عراق را محکوم کردیم و امیدواریم در سایه انتخابات برگزار شده در عراق هر چه زودتر دولت و پارلمان جدید در این کشور همسایه شکل بگیرد و ثبات در عراق ایجاد شود و در مورد افغانستان نیز ما با جدیت موضع تشکیل دولت فراگیر در این کشور را دنبال می کنیم.

وی یادآور شد: نماینده ویژه ایران در امور افغانستان سفری به کابل کرده‌اند و اهداف این سفر تشویق همه طرف ها در افغانستان به تشکیل دولت فراگیر است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=17192
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها