به گزارش طلوع سیاست، آرش فرج زاده قائم مقام شهرداری شیراز در بازدید شبانه از روند اجرایی پروژه خط سه قطارشهری دو ایستگاه میلاد و آفرینش که با حضور رئیس و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد، اظهار کرد: در طرح تفصیلی شهر شیراز که مربوط به شش سال گذشته است توسعه شیراز به سمت غرب پیش بینی شد و محدوده خدماتی کمربندی بود و به گویم رسید و این موضوع نشان دهنده آن است که در طرح تفصیلی شهر شیراز پیش بینی برای توسعه شهر شیراز محدوده غرب بسیار پررنگ نشان داده شد.
وی افزود: به جهت این توسعه، شهرداری شیراز توسعه راه ها را در دستور کار قرار داد و بسیاری از راه های تردد به سمت مسیر غربی تکمیل و بازگشایی شد که محور آیت الله حائری، شهید آیت الله رئیسی و بزرگراه حسین الهاشمی از مهم ترین محورها هستند.
قائم مقام شهرداری شیراز تصریح کرد: در راستای توسعه حمل و نقل که بخشی مترو و بخش دیگری اتوبوس است، می بایست توجه جدی به توسعه غربی خطوط مترو در دستور کار قرار می گرفت که این اقدام با درایت شورای اسلامی شهر شیراز و معاونت حمل و نقل صورت گرفت و اجرای خطوط مورد موافقت و تایید شورای حمل و نقل کشور قرار گرفت و در طرح جامع حمل و نقل مصوب شد و با این اقدام سرعت اجرای پروژه بالا رفت و اعتبارات تخصیص یافت که با استفاده از تکنولوژی های به روز احداث خطوط، زمان و هزینه کاهش یافت و در آینده ای نه چندان دور این خطوط به محور غربی شیراز متصل می شود.
فرج زاده با اشاره به اینکه محور غربی شیراز محور تردد به سمت جنوب و شمال نیز در دستور کار است، تاکید کرد: طی روزهای گذشته در نشست شهرداران کلان شهرهای کشور، برخی از مدیران شهری کلان شهرها اذعان داشتند که حوزه کار مترو در شیراز از تمام کشور فعال تر و پررنگ تر است. این در حالی است که خط یک روزانه با ۱۰۰ هزار مسافر در حال مسافرگیری است، خط ۲ و ۳ با سرعت در حال اجرا است و خط چهار نیز عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
به گفته وی؛ در حوزه مترو در شیراز یک شهر زیر زمینی در حوزه حمل و نقل و تردد در حال شکل گیری است و با توسعه ای که در حوزه راه ها و شهرسازی وجود دارد این موضوع نشان دهنده قدرت عمرانی شهر شیراز است.
قائم مقام شهردار شیراز در پایان اضافه کرد: با این حجم از کار عمرانی که با تکنیک به روز در حال انجام است، اقدامات ستودنی است و بسیار سربلند هستیم.
افزایش دوبرابری ظرفیت جا به جایی مسافران در شیراز با قطار شهری تا سال ۱۴۰۶
رضا محمدیان، رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در بیست و هشتمین ایستگاه بازدید شبانه مدیریت ارشد شهری شیراز و اصحاب رسانه از اجرای نوبت شب پروژههای عمرانی بزرگمقیاس گفت:خط ۳ مترو شیراز، تلفیق همت، اعتماد و هنر مهندسی ایرانی است و شاهد دوبرابر شدن ظرفیت حمل و نقل عمومی تا پایان ۱۴۰۶ در شیراز خواهیم بود.
رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در بازدید شبانه از ایستگاههای مترو میلاد گفت: پروژه خط ۳ مترو شیراز که نماد همت مهندسی ایرانی و اعتماد عمومی است، با پیشرفت فیزیکی قابل توجه در آستانه بهرهبرداری قرار دارد. این طرح تحولآفرین که تا پایان ۱۴۰۶ به بهرهبرداری میرسد، نه تنها ظرفیت حملونقل عمومی شهر را دوچندان خواهد کرد، بلکه با کاهش چشمگیر ترافیک و بهبود کیفیت سفرهای درونشهری، تحولی اساسی در نظام حملونقل شیراز ایجاد مینماید.
وی با اشاره به ویژگیهای منحصربهفرد خط ۳ مترو، از اجرای متفاوت این پروژه خبر داد و گفت: هر ایستگاه این خط، داستان خود را دارد؛ از حفاری در عمق خیابانهای شلوغ تا نفوذ به بستر رودخانه. ایستگاه میلاد در زیر خیابان، ایستگاه پل بصیرت در آغوش رودخانه و ایستگاه چمران در عمق جریان آب، هرکدام چالشهای فنی منحصربهفردی دارند که با دقت مهندسی ایرانی در حال حل شدن است.
رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به دستاورد بزرگ این پروژه افزود: دستگاه حفار TBM که نخستینبار در کشور بدون توقف در ایستگاههای از آن عبور می کند و ایستگاه را حفاری نمی کند؛ این فناوری نهتنها زمان اجرا را کاهش داده، بلکه میلیاردها تومان از هزینههای پروژه کاسته است.
محمدیان با اعلام پیشرفت چشمگیر پروژه، اظهار داشت: اگر روند کنونی با همین دقت و سرعت ادامه یابد، شیرازیها تا پایان سال ۱۴۰۶ صاحب مترویی خواهند شد که نهتنها ترافیک را به تاریخ میسپارد، بلکه ظرفیت جابهجایی مسافر را در شهر دو برابر میکند.
وی در ادامه به آمارهای قابلتوجهی اشاره کرد:پوشش جمعیتی ۸۰۰ هزار نفری از معالیآباد تا گویم، افزایش ظرفیت جابهجایی از ۱۰۰ هزار به ۲۰۰ هزار مسافر در روز و اتصال به شبکه ریلی موجود برای ایجاد کریدورهای چندمنظوره است.
یکی از زیباترین ویژگیهای این پروژه، اجرای کمصدای آن است؛ محمدیان با اشاره به این موضوع گفت: مردم شیراز اگر به دیوارههای ایستگاهها دقت نکنند، شاید هرگز نفهمند که زیر پایشان بزرگترین پروژه مهندسی شهر در حال اجراست. این هنر مهندسان ایرانی است که ترافیک و زندگی روزمره را مختل نمیکنند، درحالیکه شهری جدید در دل زمین میسازند.
رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و عمران شورا در پایان گفت: خط ۳ مترو شیراز نهتنها یک پروژه عمرانی، بلکه نماد همت والای مدیریت شهری، مهندسان ایرانی و اعتماد مردم است. پروژهای که میتواند الگویی برای کل کشور باشد و ثابت کند که با فناوری و برنامهریزی دقیق، میتوان چالشهای بزرگ شهری را به فرصتهایی بینظیر تبدیل کرد
































