• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2

جدال بر سر مالیات سیگار بالا گرفت

  • کد خبر : 14229
  • 18 آبان 1400 - 11:41
جدال بر سر مالیات سیگار بالا گرفت

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست در حالی که اخیرا رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی از افزایش قیمت سیگار در سه ماهه چهارم سال و در پی اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سیگار و در نتیجه آن افزایش قاچاق خبر داده بود، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات می‌گوید ایران کمترین […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

در حالی که اخیرا رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی از افزایش قیمت سیگار در سه ماهه چهارم سال و در پی اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سیگار و در نتیجه آن افزایش قاچاق خبر داده بود، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات می‌گوید ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد.

به گزارش ایسنا، در پی مصاحبه ایسنا با رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات مالیات طی نامه‌ای با اشاره به اینکه دخانیات یکی از اجزای اصلی معاهده جهانی کنترل دخانیات است و در سال ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب و جمهوری اسلامی ایران عضو رسمی این معاهده شده، تصریح کرده که بر اساس این دستور العمل کشورها باید به سویی حرکت کنند که حداکثر ۷۰ درصد قیمت خرده فروشی فرآورده‌های دخانی مالیات باشد. بر این اساس کشور ایران طبق آخرین بررسی سازمان بین المللی در زمینه رسیدن به این اهداف، پایین ترین درجه و امتیاز در مقایسه با دیگر کشورهای جهان و منطقه داشته است.

بر اساس اعلام جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، در حال حاضر مالیات دخانیات در ایران کمتر از ۳۰ درصد نرخ خرده فروشی است که در مقایسه با ترکیه (۸۱)، اردن (۸۴)، فلسطین (۹۸) و… رقم پایینی محسوب می‌شود.

این جمعیت همچنین معتقدند که عمده قاچاق توسط عوامل و صاحبان اصلی صنعت و تجارت مواد دخانی در کشور، منطقه و جهان انجام می‌شود و همیشه بهانه و توجیهی برای جلوگیری از افزایش مالیات و متقاعد ساختن دولت و مجلس برای عقب نشینی از تصمیماتی که می‌تواند منجر به کاهش مصرف مواد دخانی از یک طرف و به کار گیری مالیات دریافت شده برای رفاه مردم شود، عنوان می‌کنند.

گفتنی است که موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار به همراه داشته؛ چرا که مجموعه وزارت بهداشت و ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور معتقدند سیگار در ایران ارزان است و با افزایش مالیات بر سیگار مصرف کاهش می‌یابد و برای خزانه نیز یک منبع درآمد است. از طرف دیگر بر اساس آمارهای مجموعه بهداشتی کشور، مصرف دخانیات سالانه نزدیک به ۶۰ هزار مرگ را در کشور رقم می‌زند و ضرر ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای حوزه سلامت به دنبال دارد، اما در بین ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت، ایران حداقل میزان مالیات بر محصولات دخانی را دارد و بر این اساس خواستار اصلاح ساختار مالیات بر دخانیات در فصل بودجه هستند. اما تولیدکنندگان محصولات دخانی معتقدند سیگار به نسبت سرانه درآمد در مقایسه با کشورهای دیگر ارزان نیست و افزایش مالیات سیگار عموما منجر به افزایش قاچاق می‌شود؛ چرا که اساسا تولید در ایران گران‌تر از کشورهای همسایه تمام می‌شود.

جدال بر سر مالیات سیگار بالا گرفت

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=14229
   

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها