• امروز : جمعه - ۵ تیر - ۱۴۰۵
  • برابر با : Friday - 26 June - 2026

اخبار ویژه

ویدیو/فسلفی: مسئولان دشمن شادکن نباشند/پوردهقان: صاحبان تریبون اختلاف را به خیابان نبرند قالیباف: دستگاه قضا گام‌های مؤثری در جهت افزایش تقویت سرمایه اجتماعی برداشته است قالیباف: بدون دیپلماسی، زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی»  نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد/ایران را با هم روشن نگه داریم فارس رتبه دوم کشور در حوزه نرخ‌نامه‌های صنفی است واکنش مهاجرانی به تخریب و تهدید رئیس‌جمهور لهستان بالاترین نشان افتخارش را از زلنسکی پس گرفت! جنگ اسرائیل و حزب الله شدت گرفت / تلاش برای عملیات ترور در ادلب/ بمباران فسفری رژیم صهیونیستی/ هشدار صنعا به تل آویو دست به ماشه آماده حراست از امنیت ملی درصورت بدعهدی دشمن هستیم   آینده روابط ایران با همسایگان به کیفیت تفاهم تهران-واشینگتن گره خورده است مبلغ اجاره بها را چه کسی تعیین می کند؟ ویدیو| ورود کریستیانو رونالدو به استادیوم بسیج ۷ هزار نیروی هلال‌احمر برای پوشش مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب اسلامی انتصاب هاشم انصاری جابری به عنوان دبیر حزب خدمت استان فارس اجرای قراردادهایی به ارزش یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سطح استان/ انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج مگاواتی برای شهرداری‌های استان فارس

29

جوهای حشره‌زده هم به حاشیه رفت/ مجوزها در ابهام!

  • کد خبر : 18012
  • 25 آبان 1400 - 13:48
جوهای حشره‌زده هم به حاشیه رفت/ مجوزها در ابهام!

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست ترخیص محموله جوهای حشره‌زده در گمرک در شرایطی با ابهام مواجه است و سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که مجوز خروج به آن نخواهد داد که ترخیص ۶۵۰ تن از آن در مردادماه، در رابطه با وضعیت ترخیص و مجوزهای موجود برای این محموله ابهام بیشتری ایجاد کرده است. […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

ترخیص محموله جوهای حشره‌زده در گمرک در شرایطی با ابهام مواجه است و سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که مجوز خروج به آن نخواهد داد که ترخیص ۶۵۰ تن از آن در مردادماه، در رابطه با وضعیت ترخیص و مجوزهای موجود برای این محموله ابهام بیشتری ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، اعلام اخیر گمرک ایران نشان داد که محموله ۲۸۱۷ تنی جو که از اواخر سال گذشته در گمرک نوشهر مانده بود در آستانه فساد قرار داشته و طعمه حشرات شده است؛ به طوری که تصاویر دریافتی نیز تایید می‌کرد انبوهی از حشرات در جوهای دپو شده،  وجود دارد.

 پیگیری‌ از سازمان ملی استاندارد در رابطه با جریان ترخیص و ورود این جوها به کشور با این اعلام مسئولان سازمان همراه بود که محموله مربوطه هنوز به سازمان ملی استاندارد اظهار نشده که برای فرآیند ترخیص نظر دهند اما اگر اظهار هم شود به هیچ وجه اجازه ترخیص نخواهند داد.

اگر ترخیص شده با کدام مجوز؟

اما بررسی وضعیت محموله جو قابل تامل است، چرا که این محصول جزو اقلام اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که برای ترخیص آن مجوز خاص وجود دارد؛ به طوری که براساس مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار، کالاهای اساسی امکان ترخیص ۹۰ درصدی دارند یعنی صاحب کالا می‌تواند آن را بدون صدور کد رهگیری بانک ولی با داشتن سایر مجوزهای لازم از جمله قرنطینه و مجوز سازمان ملی استاندارد نسبت به ترخیص اقدام کند و ۱۰ درصد مابقی بعد از صدور کد رهگیری بانک امکان ترخیص دارد.

مستندات نشان می‌دهد که محموله جو قبلا به گمرک اظهار شده و از آن ۶۵۰ تن در مردادماه امسال ترخیص شده است و مابقی در گمرک مانده است. 

راین اساس، محموله مربوطه تاکنون باید با دریافت مجوزهای لازم از جمله قرنطینه و استاندارد ترخیص شده باشد و این مجوز در صورتی صادر شده که کالا به استاندارد اظهار شده باشد.

تناقض‌های موجود جای سوال دارند که اگر محموله به استاندارد اظهار نشده، چطور  بدون مجوز استاندارد ترخیص شده است؟ آیا فقط همان بخش ترخیص شده مجوز داشته یا مجوزها مدت دار هستند؟ آیا در مدت اخیر از این محموله حشره زده ترخیص صورت گرفته و درخواستی برای خروج وجود داشته است یا خیر؟

 در حالی وضعیت محموله جوهای حشره زده در ابهام قرار دارد که با توجه به اهمیت موضوع و سلامت این محصول برای ورود به کشور ضرورت دارد، دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک به عنوان مجری مجوزهای صادره و ترخیص کننده، جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد در رابطه با آن پاسخ دهند.

این بار هم همه بی‌اطلاع هستند

این بار اول نیست که جریان کالاهای اساسی و فساد آن با حاشیه و اظهار بی‌اطلاعی و یا پاسخ‌های مبهم مواجه می‌شود و معمولا دستگاهی مسئولیت بر عهده نمی‌گیرد، در همین رابطه می‌توان به ماجرای ۵۰۰۰ تن ذرت آلوده اشاره کرد که دستگاهی حاضر به تائید نبود تا اینکه گزارش گمرک ایران به وزارت اقتصاد نشان داد که آلودگی محموله ذرت به سم آفلاتوکسین حداقل دوبار تایید و از یکسال پیش دستگاه‌های ذیربط در جریان آن بوده‌اند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=18012
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها