• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی

روایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت از سلوک رفتاری علامه حسن‌زاده

  • کد خبر : 29121
  • 30 شهریور 1401 - 1:30
روایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت از سلوک رفتاری علامه حسن‌زاده
طلوع سیاست/ آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در مراسم نخستین سالگرد رحلت آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی، این فقیه را شخصیت کم نظیری توصیف کرد و گفت: او عارف، فیلسوف، مفسر قرآن و عالم به ریاضیات و نجوم و همچنین شب زنده‌دار بود.

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی عصر سه‌شنبه در مراسم نخستین سالگرد رحلت آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی، این فقیه را شخصیت کم نظیری توصیف کرد و گفت: او عارف، فیلسوف، مفسر قرآن و عالم به ریاضیات و نجوم و همچنین شب زنده‌دار بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مرحوم حسن‌زاده آملی مصداق بارز حدیث پیامبر است که می‌فرمایند بزرگان امت، حاملان قرآن و شب زنده‌داران هستند. شب بیداری‌ها و ادعیه‌ها و مناجات سحری او و آنچه از خود باقی گذاشت آثار همین‌هاست.

آیت‌الله آملی لاریجانی، معرفت نفس را از دغدغه‌های بسیار مهم آیت‌الله حسن‌زاده دانست و گفت: بحث نفس در کتب گذشته بسیار وجود دارد که هم در فلسفه و هم مباحث روانشناسی و حتی رشته‌هایی که دور به‌نظر می‌آید مورد توجه قرار گرفته است.  دو نفر از بزرگانی که در این زمینه مطالب مهمی آوردند یکی مرحوم علامه طباطبایی و دیگری میرزا جواد ملکی هستند.

وی یادآور شد: مرحوم میرزا جواد ملکی در مراقبه‌های مربوط به ماه ذی‌القعده راجع به کعبه می‌گوید که کعبه حقیقی چیز دیگری است. مرحوم طباطبایی در جلد ششم المیزان توضیح می‌دهد که چرا ما به اهمیت معرفت شهودی نفس توجه می‌کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: نخستین قدم در معرفت این است که انسان همه چیز را در خودش ببیند. هر انسانی به این مرحله برسد از قفس نفس آزاد شده است.

آملی لاریجانی اضافه کرد: اهل‌الله وقتی شاگردان سلوکی خود را راه می‌اندازند، سعی دارند انسان را بیدار کنند. چه کسی می‌گوید تصاویری که ما می‌بینیم در مغز ما و نفس در بدن ما است؟ معرفت نفس، مانند غواصی کردن و شنا کردن است؛ نه علم حضوری حاصل از گذاشتن گزاره‌ها در کتاب‌ها.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: راهیابی به معرفت نفس به تمرین نیاز دارد. در این شرایط انسان خود را بی‌ماده و بی صورت می‌بیند و آنجا انسان به حقیقت نفس دست یافته است.

آملی لاریجانی گفت: هر اندازه روح انسان عظیم‌تر شود، تسلطش به عوالم دیگر ظاهرتر و بارزتر می‌شود.

وی ادامه داد: هر جا انسان دیگر خود را ندید، ظهور حق بر او اتفاق می‌افتد؛ این عالم جز ظهور حق نیست. هیچ عدمی به ظهور حق راه ندارد و حق این است که اگر انسان به این مرحله دست یابد نور می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به  کتابهای مرحوم حسن‌زاده آملی در باب معرفت نفس اضافه کرد: کتاب عیون، یکی از بهترین کتابها در باب نفس است که با علاقه و نظم زیبایی آنرا را نوشته است.

آملی لاریجانی با بیان اینکه حقیقت روح آدمی جام جم است، خاطرنشان کرد: اگر معرفت شهودی نفس را پیدا کنیم، بسیاری از حرف‌ها برای ما و نگاه انسان به عالم و آدم تفاوت پیدا می‌کند و کتاب نفس انسان باز می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و دهم، علی‌اکبر ناطق نوری رئیس مجلس ششم، سید عباس صالحی رئیس موسسه اطلاعات، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان شعر و ادب فارسی و آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد عضو هیات امنای سازمان استاد و کتابخانه ملی نیز از حاضران این مراسم بودند.

علامه حسن حسن‌زاده آملی ۳ مهرماه سال ۱۴۰۰ در ۹۲ سالگی درگذشت. رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود در پی درگذشت علامه حسن‌زاده آملی از وی تحت عنوان ذوالفنون یاد کردند.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=29121
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها