• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

5

ضرورت توجه به ظرفیت‌های منطقه فسیلی مراغه

  • کد خبر : 8326
  • 04 آبان 1400 - 14:39
ضرورت توجه به ظرفیت‌های منطقه فسیلی مراغه

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منطقه فسیلی مراغه جزو مناطق منحصربه‌فرد جهان است و ایران جزء گروه ۲۰ کشور همفکر دارای تنوع زیستی بالاست، گفت: این تنوع زیستی از سرمایه‌های ملی کشورمان محسوب می‌شود و باید از آنها حفاظت و […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منطقه فسیلی مراغه جزو مناطق منحصربه‌فرد جهان است و ایران جزء گروه ۲۰ کشور همفکر دارای تنوع زیستی بالاست، گفت: این تنوع زیستی از سرمایه‌های ملی کشورمان محسوب می‌شود و باید از آنها حفاظت و در جهت اشتغال و درآمدزایی پایدار مطابق اصول حفاظتی برای کشور استفاده شود.

به گزارش ایسنا، محمد مدادی روز دوشنبه (۳ آبان) در آیین روز ملی فسیل‌شناسی که در محل احداث مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه برگزار شد، با اهمیت بر شمردن ذخایر دیرینه شناسی کشور گفت: تکمیل پروژه مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در مراغه که بیش از دو دهه نیمه‌تمام مانده است، اکنون با تشکیل کارگروهی و تامین اعتبار امیدواریم شاهد تکمیل و بهره‌برداری این مرکز باشیم.

وی با توجه به نزدیک شدن فصل بودجه ریزی خاطر نشان کرد: امیدواریم با همکاری مجلس شورای اسلامی و تامین اعتبار جهت تکمیل این مرکز، در قالب یک پروژه در برنامه هفتم و قانون بودجه ۱۴۰۱ تعریف شود.

توجه سازمان حفاظت محیط زیست به حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی  

رئیس انجمن دیرینه‌شناسی ایران که از طریق ویدئوکنفرانس در این آیین شرکت کرده بود، اظهارکرد: اکنون نگاه سازمان حفاظت محیط زیست به سمت دیرینه‌شناسی است و این حوزه در اولویت کاری این سازمان قرار دارد.

عباس قادری افزود: طی ۱۵ سال اخیر و با تاسیس انجمن دیرینه‌شناسی شاهد توجه ویژه به این حوزه در کشور بوده‌ایم و در چهار تا پنج سال اخیر نیز در برنامه‌های مختلف شاهد معرفی روز ۳ آبان به عنوان روز فسیل در ایران هستیم.

وی تاکید کرد: این روز با هدف ترویج و آشنایی بیشتر مردم با فسیل نامگذاری شده است تا همگان بدانند که ذخایر قابل توجهی در کشور وجود دارد و می‌توان از آن به صورت بهینه استفاده کرد.

منطقه فسیلی مراغه جزو مناطق منحصربفرد جهان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه ۱۳ درصد از مساحت این استان جزء مناطق حفاظت شده است، اظهارکرد: منطقه فسیلی مراغه از جمله مناطق دارای اهمیت بالا در حوزه حفاظت به شمار می‌رود و جزء مناطق منحصر به‌فرد در سطح جهان شناخته می‌شود.

عباس‌نژاد اضافه کرد: بر همین اساس احداث مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در مراغه از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تلاش برای تکمیل و شناساندن آن در عرصه ملی و جهانی کلید خورده است که امیدواریم با تزریق اعتبارات لازم، هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه اظهارکرد: شناساندن مرکز دیرینه‌شناسی کشور و استفاده از ظرفیت‌های آن، از جمله اهداف اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان است و راه‌اندازی آن از اولویت‌های سازمان و استان محسوب می‌شود چراکه این بهشت فسیلی، تنها متعلق به شهر مراغه و استان نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که «بهره‌برداری از این مرکز موجب شکوفایی و تحرک علمی و فنی در منطقه خواهد شد.

بهره‌برداری از مرکز دیرینه‌شناسی کشور، گردشگری طبیعی را متحول می‌کند

رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: گردشگری طبیعی ایران با بهره‌برداری از مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه و گسترش مطالعات در خصوص مناطق فسیلی متحول می‌شود.

غلامرضا زارع افزود: مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از شروع فعالیت، رکوردهای جهانی فسیل‌های مهره‌داران را به نام ایران ثبت خواهد کرد اما ساختمان آن اکنون ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل هرچه سریع‌تر مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در مراغه اظهارکرد: این مرکز ۹۲۰۰ مترمربع زیربنا دارد و پس از بهره‌برداری، بیشتر مناطق فسیلی ایران از طریق کارشناسان آن کاوش و نمونه‌های شاخص فسیلی نگهداری خواهد شد.

زارع شناسایی، بازسازی و مدل‌سازی فسیل‌های کشور را از جمله مهمترین اقدامات برای بالندگی روزافزون این ظرفیت بین‌المللی دانست و اظهار کرد: موزه‌های تاریخ طبیعی ایران و دیگر کشورهای جهان باید با ماکت‌هایی که بر اساس فسیل‌های حقیقی استخراج شده است، ساخته شود تا این ظرفیت بیش از پیش به جهانیان معرفی شود.

همچنین در این مراسم از لوگو و مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه‌ای ایران و پوستر همایش ملی دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه کشور که قرار است در سال ۱۴۰۱ برگزار شود، رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، راه‌اندازی سایت اختصاصی مرکز تحقیقات و موزه دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه‌ای ایران و تجلیل از فعالان حوزه محیط زیست مراغه از دیگر بخش‌های این مراسم  به شمار می‌آمد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=8326
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها