• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

4

طرح همسان‌سازی حقوق مطالبه کارگران شهرداری خاش

  • کد خبر : 7379
  • 01 آبان 1400 - 14:22
طرح همسان‌سازی حقوق مطالبه کارگران شهرداری خاش

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش ایرنا، دولت برای اجرای برنامه‌های عمران و آبادانی نیاز به نیروی انسانی کارآمد دارد که مسائل مادی و معنوی‌اش تعیین و توانا بر انجام وظایف اساسی خودش باشد به همین دلیل با تصویب قوانین و مقرراتی مشخص و برنامه‌ریزی‌های بنیادین در طی سال‌های اخیر سعی کرده برای رفع […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش ایرنا، دولت برای اجرای برنامه‌های عمران و آبادانی نیاز به نیروی انسانی کارآمد دارد که مسائل مادی و معنوی‌اش تعیین و توانا بر انجام وظایف اساسی خودش باشد به همین دلیل با تصویب قوانین و مقرراتی مشخص و برنامه‌ریزی‌های بنیادین در طی سال‌های اخیر سعی کرده برای رفع مشکلات مالی و معیشتی نیروهای فعال کار در کشور قدم بردارد.

طرح رتبه‌بندی مشاغل، طرح همسان‌سازی از همین اقدامات و برنامه‌هایی است که دولت برای نیروهای کار فعالش ترتیب داده طرح‌هایی که سوژه اصلی گزارش، ما را به  جزییات اجرایی شدنش در یکی از شهرداری‌های سیستان و بلوچستان کشاند.

یکی از کارگران شهرداری که خود را حدود چهل ساله معرفی و از ذکر نامش خودداری کرد؛ با صدای غمگینی به درد دل خود پرداخت؛ «ای خواهر چه بگویم که این روزها حال خوبی نداریم»؛ سه ماه است حقوق نگرفته می‌خواست به این بخش از حرف‌هایش بیشتر توجه شود با صدایی بلندتر ادامه داد: من جرات نمی‌کنم دخترم را بازار ببرم چراکه می‌ترسم داخل ویترین مغازه‌ها چیزی ببیند من نتوانم بخرم و شرمنده خانواده شوم.

دغدغه همکاران دیگرش را داشت، از نوزاد چهارماهی می‌گفت که پدر کارگرش شیر خشک هم نمی‌تواند برایش تامین کند و به او چایی شیرین می‌دهد و ادامه داد: خیلی‌های دیگر چهار ماه یا پنج ماه حقوق نگرفته اند.

 کارگر اگر حقوق نگیرد چگونه کار و زندگی کند؟ این را گفت و افزود: سرِ کار تمام فکر و ذکرمان معیشت و مشکلات مادی خانواده است و تصریح کرد: شهرداری می‌گوید بودجه و منابع مالی ما کم است و پول نداریم.

این کارگر شهرداری از طرح رتبه‌بندی مشاغل کارگری و طرح همسان‌سازی حقوق در شهرداری گلایه داشت و گفت: با خودمان گفتیم این طرح‌ها اجرا می‌شود و به امید خدا روزهای بهتر هم می‌آید ولی متاسفانه تا امروز این طرح‌ها اجرا نشده که هیچ، از دستور کار هم خارج شده و همه ما را فراموش کرده‌اند.

 او با بیان اینکه با این پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حقوق که آنهم چند ماه حقویقی پرداخت نشود کارگر نمی‌تواند زندگی کند توضیح داد: اگر رتبه‌بندی مشاغل کارگری و  طرح همسان‌سازی حقوق اجرا می‌شد این حقوق به مراتب بالا می‌رفت و وضع زندگی ماهم بهتر می‌شد.

مسوولان چه می‌گویند؟

بعد از شنیدن حرف‌های این کارگر شهرداری و دغدغه‌هایش به سراغ شهردار خاش رفتیم تا جواب سوالاتی که در ذهنمان ایجاد شده بود بشنویم، مهدی شهنوازی با بیان اینکه شهرداری خاش نسبت به بقیه شهرداری‌های استان حقوق‌های کارگرانش خیلی زودتر پرداخت می‌شود گفت: ما حقوق تا آخر تیر ماه را کلا تسویه کرده ایم و برای نیروهای خدمات شهر در همین ۲ ماه مرداد و شهریور ۵۰۰ میلیون فقط مساعده به کارگرانی که مشکل داشتند پرداخت کردیم.

وقتی از گلایه کارگران و حقوق سه یا چهار ماه پرداخت نشده‌شان گفتم شهردار خاش ادامه داد: هر کس مشکلی داشته  به آنان  مساعده دادیم از لحاظ حقوقی اصلا مشکلی نداریم.

او شهرداری‌ها را متکی به درآمدهای شهری دانست و از راهکارهای شهرداری خاش برای تامین منابع مالی و بودجه‌ای گفت: سنگ شکن این شهرستان هفته آینده شروع به کار می‌کند که منبع درآمدی خوبی بوده سی. ان .جی(CNG) نیز در این شهرستان شروع به کار شده است.

«همسان‌سازی حقوق، یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود»

شهنوازی در رابطه با همسان‌سازی حقوق‌ها و اجرایی شدنشان در این شهرداری توضیح داد: حقوق‌ها را قانون کار به ما اعلام می‌کند و حقوق کارگری نیز بر این مبنا است البته یکسری چیزها در خود چارت مورد نظر تعریف نشده که پیگیری می‌کنیم تا اصلاح شود.

او ادامه داد: هفته گذشته ۲ جلسه برای طرح همسان‌سازی حقوق‌ها داشتیم و پیگیری می‌کنیم این موضوع را و در بحث کارگری به یاری خدا در آینده نزدیک مشکلی نداریم.

«منظور از طرح رتبه‌بندی مشاغل کارگران مشمول قانون کار این است که کارگران با رعایت شرایط احراز پیش بینی شده در شناسنامه شغلی از گروه و مزد شغل و مزد سنوات برخوردار می‌شوند بر اساس این طرح فرد بعد از گذراندن دوران کاری و افزایش سوابق و یا تحصیل در رشته‌ای و بالا رفتن مدرک تحصیلی و یا کار مفید و موثر و مورد رضایت کارفرما می‌تواند ارتقاء شغلی یافته و در گروه بالاتر شغلی کار کند »

شهردار خاش به طرح رتبه‌بندی مشاغل کارگری در این شهرداری اشاره و با بیان اینکه برای این طرح هفته گذشته ۲ جلسه با اداره تعاون و کار داشتیم افزود: حقوق‌های ما از ابتدای سال براساس یکسری بخشنامه‌ها از طرف اداره کار و بر مبنای دستورالعمل‌های این اداره تعیین شده است.

او با تاکید بر اینکه شهرداری خاش از لحاظ میزان حقوقی که پرداخت می‌کند پیشتازتر از شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان است بیان کرد: دیگر شهرداری‌ها اکثرا نیروهایشان را  شرکتی کردند و شرکت‌ها هم حقوق کامل را نمی‌دهند اما در این شهرداری قرارداد مستقیم با خود کارگر امضا می شود.  

اداره کار و پیگیری وضعیت کارگران

رییس اداره  تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خاش نیز گفت: در ارتباط با طرح طبقه‌بندی مشاغل این طرح قبلا در شهرداری خاش اجرا شده و برای عده‌ای هم در حال انجام است.

احمد جمشیدزهی با توضیح اینکه یک بخش از طرح طبقه‌بندی مشاغل رتبه‌بندی مشاغل است و براساس این رتبه‌بندی  شغل افراد مشخص می‌شود افزود: بر همین اساس حقوق‌ها متفاوت است و آنان که رتبه‌ی بالاترند حقوق و مزایای  بیشتری می‌گیرند و این رتبه نیز از معیارهای سابقه کار، مدارک تحصیلی  و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای تبعیت می‌کند.

 وی با اشاره به اقدامات انجام شده در رابطه با طبقه‌بندی مشاغل در شهرداری خاش بیان کرد: چند روز پیش جلسه ای با حضور اعضای شورای اسلامی این شهرستان و شهردار تشکیل و صورت جلسه شده که یک پیمانکاری که طرح طبقه‌بندی مشاغل شهرداری را بازنگری کند و رتبه‌ها را شرح دهد در این زمینه اقدام کند.

رییس اداره  تعاون، کارورفاه اجتماعی شهرستان خاش اشاره کرد: وقتی طرح طبقه‌بندی مشاغل در شهرداری خاش اجرا شود از تاریخی که کارگران از مزایای این طرح طبقه بندی بهره مند نشدند جزو دیونشان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه همسان‌سازی حقوق نیز براساس رتبه‌بندی مشخص می‌شود تصریح کرد: ما یک پایه حقوق حداقل داریم که قانون هر ساله شورای عالی کار اعلام می‌کند و براساس میزان سوابق کاری، میزان تحصیلات، میزان مهارت فنی و نوع شغل مزد افراد این مهم متفاوت است.

جمشیدزهی تاکید کرد: به زودی امیدواریم که طرح طبقه‌بندی مشاغل در شهرداری خاش اجرا شود و  به شهرداری هم اعلام کردیم و تذکر هم دادیم از زمانی که برای افرادی این طرح اجرا نشده تفاوت محاسبه و جزو طلب کارگر محسوب می شود.

 کارگر زمانی می‌تواند بهره‌وری مناسب داشته و وظایفش را به خوبی انجام دهد که خیالش از خیلی چیزها راحت باشد وقتی حقوقش را مرتب دریافت کند و از طرح‌های حمایتی دولت هم استفاده کند مطمئنا سفره‌اش رنگین‌تر و انگیزه‌اش دوبرابر خواهد بود.

در این گزارش کارگر شهرداری خاش دغدغه‌‍اش را گفت دغدغه‌ای که شهردار و مسوولان اداره کار این شهرستان از حل شدنش در آینده نزدیک خبر دادند.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=7379
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها