• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2

ظاهرا همچنان خام‌فروشی در دستور کار صنایع آلومینیوم است!

  • کد خبر : 7172
  • 01 آبان 1400 - 11:31
ظاهرا همچنان خام‌فروشی در دستور کار صنایع آلومینیوم است!

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست ایسنا/مرکزی مدیر مرکز تحقیقات فناوری آلومینیوم دانشگاه صنعتی اراک گفت: در حال حاضر تمام چالش ها و مشکلات ذکر شده در دنیا با ارتباط موثر با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی برطرف شده است، ولی صنایع آلومینیوم کشور بخصوص استان، متاسفانه تلاش چندانی جهت برطرف کردن مشکلات این صنعت از […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

ایسنا/مرکزی مدیر مرکز تحقیقات فناوری آلومینیوم دانشگاه صنعتی اراک گفت: در حال حاضر تمام چالش ها و مشکلات ذکر شده در دنیا با ارتباط موثر با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی برطرف شده است، ولی صنایع آلومینیوم کشور بخصوص استان، متاسفانه تلاش چندانی جهت برطرف کردن مشکلات این صنعت از طریق ارتباط با این مرکز از خود نشان نمی دهند و ظاهرا همچنان خام فروشی در دستور کار صنایع قرار دارد.

امیرحسین ربیعی در گفت و گو با ایسنا اشاره کرد: با توجه به چشم‌انداز افق ۱۴۰۴، ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور می‌بایست به یک و نیم میلیون تن برسد، ولی معدن بوکسیت در کشور بسیار محدود است. به ‌عنوان مثال ظرفیت معدن بوکسیت جاجرم برای تولید آلومینا نهایتا ۲۵۰ هزار تن در سال است، در نتیجه می توان گفت یکی از مهمترین مشکلات صنایع آلومینیوم کشور بحث تهیه مواد اولیه است.

وی افزود: چالش دوم صنایع آلومینیوم کشور، تولید برق مورد نیاز برای تولید است. مصرف برق صنایع آلومینیوم بسیار بالاست به عنوان مثال کارخانه آلومینیوم سازی ایران در شهر اراک حدود ۳۴۰ مگاوات در روز برق مصرف می کند که بیش از یک سوم برق شهری است و در شرایط بحرانی تامین برق، صنایع آلومینیوم می بایست مصرف برق خود را تا یک سوم کاهش دهند که مشکل زاست بر این اسا، در این شرایط تنها با ارتباط با اساتید خبره و متخصصین برجسته جهت افزایش بهره وری تاسیسات برقی این صنایع می توان این مشکل را برطرف کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش های مهم صنایع آلومینیوم استان، بحث زیست محیطی و آلایندگی این صنایع است که مشکلات جدی را برای شهروندان شهرهای مجاور این صنایع بخصوص شهر اراک ایجاد کرده است. فرسودگی تجهیزات استفاده شده در صنایع آلومینیوم و بهره وری بسیار پایین فرآیند تولید، خام فروشی و عدم توجه به فرآوری نیز از دیگر مشکلات جدی این صنایع است.

وی افزود: برای تمامی موارد مذکور راه حل ها در قالب پیشنهاد به این صنایع ارسال شده است، اما ظاهرا خام فروشی در دستور کار صنایع قرار دارد و نکته حائز اهمیت این است که تولید سنتی نیز با مصرف برق بالا و آلایندگی زیاد انجام می شود.

ربیعی با بیان اینکه موضوع ارتباط دانشگاه‌ها با صنایع و استفاده از ظرفیت‌ علمی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی برای حل مشکلات بویژه در بخش صنعت کشور، همواره مورد تأکید مسئولان ارشد نظام از جمله رهبر معظم انقلاب بوده که بر ارتباط محکم دانشگاه و صنعت و حل مشکلات با استفاده از ایده‌ها، علم، دانش، تکنولوژی موجود و به ‌روز در دانشگاه‌ها تأکید شده است، افزود: مرکز تحقیقات آلومینیوم در راستای حل مشکلات صنایع آلومینیوم به وظیفه خود عمل کرده و تمام تلاش خود را در این زمینه کرده است. امید است مدیران صنایع آلومینیوم بیشتر از گذشته به اهمیت ارتباط با مراکز تحقیقاتی پی ببرند.

وی درخصوص مرکز تحقیقات آلومینیوم اظهار کرد: این مرکز توسط دانشگاه صنعتی اراک براساس مجوز شماره ۹۶۵۴۹/۲۲/۲ مورخ ۲۹ خرداد ۹۵ از شورای گسترش آموزش عالی تأسیس شده است. این مرکز، تنها مرکز تحقیقاتی دارای مجوز رسمی در رابطه با صنایع آلومینیوم در کشور است. مرکز تحقیقات آلومینیوم با بهره گیری از دانش متخصصان و همچنین ارتباط مستمر با صنایع آلومینیوم منطقه، مهمترین مشکلات و نیازهای فناورانه صنایع آلومینیوم را شناسایی کرده است.

ربیعی گفت: این مرکز همچنین، چندین پیشنهاد پژوهشی از اساتید برجسته کشوری جهت رفع این چالش ها به صنایع آلومینیوم ارسال کرده و با ایجاد یک پل ارتباطی بین متخصصان و صنعتگران سعی کرده است، مشاوره‌های تخصصی و فنی به این صنایع ارائه دهد. همچنین جهت هدایت پایان نامه‌های دانشگاهی به سمت رفع نیازهای فناورانه و موانع تولید صنایع آلومینیوم، چندین پروژه دانشجویی در این زمینه تعریف شده است.

وی درباره دلیل تاسیس این مرکز در شهرستان اراک توضیح داد: آلومینیوم پس از فولاد، بیشترین تولید و مصرف را در جهان دارد. بطوریکه میزان مصرف آن به تنهایی بیش از مجموع فلزات غیرآهنی دیگر است. آلومینیوم به علت ویژگی های منحصر بفرد و کاربرد فراوان در صنایع هوا فضا، کشتی‌سازی، حمل و نقل، نظامی، ساختمان، تجهیزات الکتریکی و بسته‌بندی مواد غذایی در دنیا مورد توجه قرار گرفته و حتی آن را فلز قرن ۲۱ نامیده‌اند.

ربیعی گفت: با توجه به استقرار صنایع بزرگ و منحصر بفرد بالادستی و صنایع متنوع و متعدد پایین دستی صنعت آلومینیوم کشور در شهر صنعتی اراک و نیاز مبرم این صنایع به یک مرکز تحقیقاتی دانش بنیان بومی، دانشگاه صنعتی اراک به عنوان تنها دانشگاه صنعتی استان مرکز تحقیقات و فناوری آلومینیوم را در قطب آلومینیوم کشور یعنی شهر اراک راه اندازی کرده است. با عنایت به اینکه جهت ادامه حیات و بقا در بازار گسترده و کاملا رقابتی  آلومینیوم در سطح جهانی و منطقه، نیاز به دستیابی به فناوری های پیشرفته و انجام تحقیقات کاربردی به منظور بومی سازی تکنولوژی های روز جهانی هست، لذا مرکز تحقیقات و فناوری  آلومینیوم می تواند با توجه به مزیت همجواری با صنایع بزرگ تولیدی آلومینیوم و بازار مصرف گسترده در صنایع پایین دستی آن زمینه سوددهی و رقابت پذیری را با شناسایی مشکلات صنایع تولیدی و ارائه فناوری های نوین برای آنها فراهم کند و با این رویکرد گام های موثری جهت پیشرفت صنعت آلومینیوم کشور برداشته است.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز در نظر دارد تا در کنار مباحث پژوهشی، نیروهای متخصص و کارآمد را برای صنایع  آلومینیوم استان و کشور تربیت کرده و دوره های آموزشی تخصصی را جهت صنعتگران و دانشگاهیان فراهم کند. در این راستا بستر بسیار مناسبی برای ارتباط با صنایع آلومینیوم مستقر در اراک فراهم شده ‌است.

وی تصریح کرد: تفاهم در همکاری آموزشی-پژوهشی با صنعت آلومینیوم و بهره برداری حداکثری از پتانسیل های علمی و اجرایی دانشگاه و صنعت در راستای ارائه خدمات پژوهشی مسئولانه با رعایت ارزش های حرفه ای و با هدف تبدیل یافته های پژوهش و دانش به فناوری و صنعت از اهداف اصلی و مهم مرکز تحقیقات و فناوری  آلومینیوم است.

ربیعی بیان کرد: ارتقاء رتبه تولید آلومینیوم کشور در منطقه، توسعه و بومی سازی فناوری های پیشرفته در صنعت آلومینیوم، توسعه کمی و کیفی فناوری های تولید آلومینیوم در مراحل مختلف، تربیت و توانمندسازی نیروهای متخصص و کارآمد در صنعت آلومینیوم، افزایش بهره وری در فرآیندهای تولید آلومینیوم و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از مراحل مختلف تولید آلومینیوم و … از دیگر اهداف این پژوهشکده محسوب می‌شود.

انتهای‌پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=7172
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها