• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

5

فضای مجازی و زندگی‌های نمایشی/ نفوذ فرهنگی ریشه‌های بنیان خانواده را نشانه گرفته است

  • کد خبر : 16449
  • 23 آبان 1400 - 7:31
فضای مجازی و زندگی‌های نمایشی/ نفوذ فرهنگی ریشه‌های بنیان خانواده را نشانه گرفته است

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست ساعت: ۰۸:۳۱ منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ شناسه خبر: ۱۷۸۴۰۶۰ شبکه های اجتماعی، ابزاری برای تغییر سبک زندگی؛ تغییر سبک زندگی، ارمغان شبکه‌های اجتماعی است و سیر تا پیاز زندگی‌ها در قاب فضای مجازی به نمایش گذاشته می‌شود. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

ساعت: ۰۸:۳۱
منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
شناسه خبر: ۱۷۸۴۰۶۰

شبکه های اجتماعی، ابزاری برای تغییر سبک زندگی؛

تغییر سبک زندگی، ارمغان شبکه‌های اجتماعی است و سیر تا پیاز زندگی‌ها در قاب فضای مجازی به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، امروزه گستردگی تکنولوژی و فناوری اطلاعات، پنجره جدیدی را در زندگی بشر باز کرده و استفاده از محتویات این نوع از تکنولوژی بخشی جداناپذیر از زندگی محسوب می شود، استفاده از فضای مجازی همه رفتارها، اخلاق و حتی سبک و شیوه زندگی ها را تحت تاثیر قرار داده است.

اگرچه ظهور و بروز فضای مجازی عرصه های مختلفی را برای استفاده بهینه از این فضا مانند تبادل سریع اطلاعات، انتشار اخبار و عکس ها در کمترین زمان و شیوه های جدیدی را برای برقراری ارتباط های غیر حضوری فراهم کرده اما به دنبال آن، آسیب ها و تهدیدهایی جدی در این فضا دیده می شود که گاهی چهره آسیب های ناشی از فضای مجازی در پشت این همه جذابیت پنهان شده است.

امروزه کاربران شبکه های اجتماعی سن و سال خاصی ندارند بلکه فضایی مهیا شده که از کمترین سنین تا بیشترین سنین از بخش های مختلف شبکه های اجتماعی استفاده نمایند و جوانان و نوجوانان بیشترین افرادی هستند که شیفته حضور در این شبکه های مجازی بوده در حالی که اعتیاد فضای مجازی و استفاده بی رویه می تواند فرصت های طلایی زندگی جوانان را هدف قرار دهد.

این روزها در بسیاری از گفتگوهای روزمره، از گذشته به عنوان بهترین روزهای زندگی و پر از خاطرات یاد می شود، روزهایی که آداب و رسوم و بسیاری از برنامه ها به صورت سنتی و در کمال سادگی، یک دنیا آرامش و لحظه های ناب را رقم می زد اما به لطف شبکه های اجتماعی بسیاری از برنامه ها و رسم و رسومات گذشته تغییر کرده و گاهی گرد فراموشی بر چهره آنها نشسته است.

در سال های نه چندان دور رفت و آمدها و شب نشینی ها در اوج سادگی بسیار رواج داشت، روابطی که تعاملات اجتماعی را افزایش می داد و به دنبال آن آسیب های اجتماعی کمتر می شد، روابطی گرم که می توانست گره بسیاری از مشکلات را در همین گفتگوهای خانوادگی و فامیلی باز کند اما با گسترش شبکه های اجتماعی، انزوای افراد بیشتر شده است، بسیاری با همان گوشی که در دست دارند ارتباط های غیر کلامی را در فضای مجازی برقرار می کنند و از این ارتباط خوشنود هستند.

از برگزاری مراسم عروسی و شادی گرفته تا مهمانی های ساده همگی تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته اند و یکی از آسیب های فضای مجازی، افزایش چشم و همچشمی است تا جایی که کاربرد اصلی استفاده از این تکنولوژی گویا به یک آلبوم عکس تبدیل شده و برخی از کاربران از این فضا برای انتشار عکس های خانوادگی استفاده می کنند.

مهمانی هایی که در گذشته به ساده ترین شکل برگزار می شد امروز به کلکسیونی از انواع غذاهای رنگارنگ تبدیل شده تا وقتی در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می شود، بیشترین لایک را داشته باشد، رفته رفته زندگی ها رنگ و بوی سادگی خود را از دست داده اند و شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام در تغییر سبک زندگی تاثیر بسیار منفی داشته است.

پذیرش این نوع زندگی که بخشی از این تغییر برگرفته از سبک زندگی غربی است، برای بسیاری از افراد جامعه غیر قابل تحمل است که در این راستا میزگردی با حضور جامعه شناس، کارشناس خانواده و کارشناس مسائل دینی برگزار شده است.

شبکه های اجتماعی، ابزاری برای تغییر سبک زندگی

حامد پرچی جامعه شناس اظهار داشت: در هر دوره ای از زندگی نوع اعتقادات، ارزشها و سبک زندگی بستگی به کوچکی و بزرگی جامعه شهری و روستایی تغییر می یابد، معمولا در جوامع قدیمی که بسیار بسته تر و محدودتر بودند به دلیل اینکه ابزارهای ارتباطی فقط مسافرت و ارسال مکتوب نامه ها بود، با این حال سرعت تغییر سبک زندگی بسیار کم بود و شاهد مقاومت در برابر این تغییر سبک بودیم.

وی افزود: وقتی در یک محیط که همه یک رنگ، یک شکل و با یک نوع نگرش و اعتقادات زندگی می کنند، قطعا مقاومت در برابر تغییرات سبک زندگی کمتر است اما جوامع در طول زمان بزرگتر و پیشرفته شده و راه های ارتباطی بین جوامع افزایش و سرعت ارتباط بین آنها بسیار زیاد شده است.

جامعه شناس تصریح کرد: گسترش راه های ارتباطی با جوامع مختلف، به معنی تضارب فرهنگ هاست و مواجه با فرهنگی های مختلف، وقتی افراد در جامعه با سبک های زندگی مختلف مواجه می شود قطعا جوامع هم تاثیر می پذیرند و هم تاثیر می گذارند و اندازه تاثیر پذیر بودن بستگی به فاکتورهایی است که جامعه  دارد مانند علم، تکنولوژی، اقتصاد و غیره می تواند کمک کند سبک زندگی یک جامعه مطلوب باشد و بقیه جوامع حتی از آن استفاده کنند.

پرچی عنوان کرد: در گذشته وقتی فرهنگ یک کشور برتر بود، کشورهای دیگر سعی می کردند تا از آن الگو گرفته و از همان سبک در فرهنگ و جامعه استفاده کنند ولی امروزه سبک زندگی به سمتی رفته که قالب نیست یعنی محدودیتها و مرزها برداشته شده و جوامعی که خیلی در برابر تغییر سبک زندگی مقاومت می کردند امروزه تغییرات براحتی قبول و در فرهنگ و جامعه اجرا می شود.

وی با بیان این که سبک زندگی به آسانی و بدون مقاومت دستخوش تغییرات قرار گرفته است، گفت: امروزه شرایطی فراهم شده که افراد در جوامع مختلف خیلی زود خود را با تغییرات انطباق می دهند که در این میان فضای مجازی سبب شده تا سرعت تغییرات را شاهد باشیم و کوچکترین سبک زندگی در هر نقطه از دنیا را می توان از طریق فضای مجازی مشاهده کرد و براحتی از آن استفاده شود.

نقش رسانه در تغییر سبک زندگی

جامعه شناس با اشاره به نقش قدرت رسانه در تغییر سبک زندگی، خاطر نشان کرد: برخی از رسانه ها بنیان خانواده، ریشه، اعتقاد، اصالت را هدف قرار داده و تلاش دارند تا به جای تقویت روابط اجتماعی، فرهنگ فردگرایانه و خود محور را القا کنند و رسانه های خصوصا کشورهای غربی سبک زندگی را تبلیغ می کنند که خود برای خود باش، در این نوع از سبک زندگی احترام ها از بین رفته و این تاثیر در بسیاری کشورها رسوخ کرده است.

پرچی گفت: پایبندی به ازدواج در جهان با انتشار این حجم از محتویات فرهنگی که تولید می شود، کمرنگ شده و کشور ما مصون از این امواج محتواهای فرهنگی نیست و یکی از این ابزارها اینستاگرام است و در این شبکه چالش هایی ایجاد شده و حرکاتی را مطرح می کنند که حرمت ها و احترام ها  از بین رفته و سبک زندگی تغییر یافته است.

وی با اشاره به این که سرعت تغییرات سبک زندگی به شدت بالاست، افزود: زمانی خودمان را با نام و نام خانوادگی و ریشه و اصالت معرفی می کردیم ولی امروز به دلیل تغییر سبک زندگی، خودمان را با نوع مصرف کالاها معرفی می کنیم که برای این نوع معرفی از اینستاگرام استفاده می شود مثلا من فلان لباس را با برند خاصی که دارد پوشیدم و برای این معرفی فقط یک عکس در این شبکه گذاشته می شود یا مثلا از مسافرتها، مهمانی، سرو غذا لایوهایی گذاشته می شود تا نشان دهند که لحظه به لحظه چه کاری انجام می دهند.

تحکیم روابط اجتماعی با ارتباط های چهره به چهره

جامعه شناس بیان کرد: برخی تلاش دارند تا از طریق شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام خود را معرفی کنند و با انتشار پست ها خود را نشان دهند به طوری که هویت افراد دستخوش تغییراتی قرار گرفته و بنیان خانواده و ارزشها تغییر یافته که نشان می دهد سرعت زیادی در تغییر سبک زندگی ایجاد شده است.

پرچی اظهار داشت: آگاهی سازی لازم است در راستای تغییر سبک زندگی صورت گیرد و در روابط اجتماعی چهره به چهره می توان اثرات منفی فضای مجازی را کمتر کرد چرا که صله رحم از مهمترین موضوعات تاکید شده در آیات و روایات است و تحکیم روابط اجتماعی به صورت فیزیکی در جامعه می تواند سرعت تغییر سبک زندگی را کاهش دهد.

وی بیان کرد: اگر می خواهیم اصالت را حفظ کنیم باید تبلیغ کرد که صله رحم و رفت و آمد خانوادگی افزایش یابد تا فرد را درون اجتماع قرار دهد و این افراد با مفاهیم جذاب و روابط گرم اجتماعی روبرو شوند اما در صورتی که اگر افراد به صورت فردگرایانه در پشت صفحات اینستاگرام باشند و هویت افراد در پس از این قابها نشان داده شود راه بازگشتی ندارد.

خودنمایی برخی از کاربران در شبکه های اجتماعی

روح انگیز جهان افروز کارشناس امور فرهنگی و خانواده اظهار داشت: امروزه فضای مجازی به عنوان یک وسیله ارتباطی همگانی، با سرعت زیادی که دارد می تواند تاثیرات زیادی را در بخش های فرهنگی، اقتصادی و روانی در جامعه داشته باشد به طوری که طبق آمارها حدود ۷۰ درصد مخاطبان شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام بانوان هستند که تمایل بیشتری برای حضور در این شبکه اجتماعی دارند.

وی افزود: استفاده از شبکه های اجتماعی در تغییر سبک زندگی بسیار اثر گذار بوده تا جایی که این تغییر را می توان در نوع غذا خوردن خودآرایی، پوشاک، مد، چیدمان منزل، مدل خودرو، حتی ورزش و تفریحات مشاهده کرد.

کارشناس امور فرهنگی و خانواده تصریح کرد: استفاده و حضور بیش از اندازه در شبکه های مجازی خصوصا اینستاگرام سبب شده تا تاثیرات منفی عمیقی را بر جای گذارد و متاسفانه خودنمایی و خودشیفتگی در وجود انسان‌ها شکل گیرد به طوری که نتیجه آن سبب ایجاد رفتارهای دوگانه در زندگی‌ شده که مشکلات و اختلافات بسیار زیادی را برای خانواده ها رقم زده است.

رواج تجمل گرایی در اینستاگرام

جهان افروز عنوان کرد: وقتی یک کاربر عکس هایی از وضعیت زندگی و تفریح دیگر افراد در این شبکه ها مشاهده می کند، تلاش دارد تا باورها و رفتارهای شخصی خود را تغییر دهد و به این سمت حرکت کند تا از قافله مدهای عجیب این دنیای فضای مجازی جا نماند.

وی با اشاره به تجمل گرایی در شبکه های اجتماعی، بیان کرد: رغبت  و تمایل بیش از حد به تجمل گرایی و تمرکز بی‌اندازه بر روی ظاهر فرایندی است که اینستاگرام به تسریع آن دامن می‌زند و رقابت شدیدی در این شبکه برای نشان دادن بخش های مختلف زندگی دیده می شود که قطعا اثرات منفی را به دنبال دارد.

کارشناس امور فرهنگی و خانواده گفت: متاسفانه امروز مخاطبان این شبکه اجتماعی فقط جوانان و نوجوانان نبوده بلکه با توجه به شرایط کنونی، کودکان و همه سنین در این شبکه ها حضور دارند و به راحتی به همه عکس و فیلم و محتواهای این شبکه ها دسترسی دارند، در واقع این افراد در معرض تولیداتی هستند که به هیچ وجه تناسبی با شرایط سنی آنها ندارد.

جهان افروز اظهار داشت: بسیاری از محتواهایی که در شبکه های اجتماعی دیده می شود، افراد را از مسیر و راه درست منحرف می کند و آسیب هایی بسیار جدی را برای آنها به وجود می آورد.

وی افزود: بسیاری از اقشار جامعه اعم از کوچک و بزرگ و با هر سطح سوادی که دارند به دلایلی مجذوب این شبکه ها شده و گاهی از پرتگاه این شبکه ها به دلیل عدم آگاهی از آسیب های آن، سقوط می کنند.

کارشناس امور فرهنگی و خانواده با اشاره به نقش سلبریتی ها و برخی دیگر از افراد در تغییر سبک زندگی گفت: این افراد با انتشار پست ها و تصاویر مختلفی در شبکه اینستاگرام به فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی ضربه می زنند و از اینستاگرام به عنوان ابزاری برای شهرت و ثروت استفاده می کنند و خودنمایی این دسته از افراد بسیار زیاد است.

فقر سواد رسانه ای در فضای مجازی

جهان افروز خاطر نشان کرد: این دسته از افراد جامعه به دلیل داشتن فالوورهای بالا، متاسفانه در فضای مجازی رفتارهای غیر اخلاقی را نشان می دهند و ضربه های جبران نشدنی را به فرهنگ وارد می کنند.

وی بیان کرد: به جرات می توان گفت که در اینستاگرام جای ارزش ها و ضد ارزش ها تغییر پیدا کرده و در این فضا شاهد اختلاف طبقاتی هستیم و این امر در زندگی افراد اثرات بسیار مخربی را ایجاد کرده است.

کارشناس امور فرهنگی و خانواده افزود: فقر سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی از دلایل فراگیر شدن و منفعل شدن در مقابل تبلیغات این شبکه های اجتماعی و همچنین عدم حساسیت در مباحثی همچون قائل شدن به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی در بین افراد جامعه می باشد.

لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی

حجت الاسلام محمد پیریایی کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: سبک زندگی شیوه ای برای زیستن است و هر کسی در طول عمر و زندگی خود دوست دارد یکی از بهترین زندگی ها توام با آرامش را داشته باشد که برای رسیدن به این سبک زندگی، زندگی خود را براساس آرمانها و خواسته ها تنظیم می کند.

وی افزود: اگر خواسته هایی که برای این سبک زندگی انتخاب می شود، معقول باشد قطعا دستیابی به آنها راحت تر است و در غیر این صورت دسترسی به هدف هایی که در زندگی دنبال می شود، امکان پذیر نیست.

کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: در گذشته به دلیل این که وسایل ارتباطی مانند امروز گسترده نبود بنابراین ارتباط های زیادی با دیگر جوامع وجود نداشت اما با ظهور وسایل مختلف ارتباطی، سبک زندگی های مختلف در دنیا دیده می شود و برای این که به سبک زندگی واقعی برسیم و منفعتی برای ما داشته باشد لازم است که سبک زندگی عقلایی و پسندیده ای باشد تا آرامش دنیا و آخرت را برای انسان فراهم نماید.

حجت الاسلام پیریایی عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی ایرانی، بهترین سبک زندگی است و با توجه به این که قدیمی ترین تمدن بشری را داریم که نیاکان ما با هوش و درایت بوده، این صفات را به ارث ببریم چرا که هیچ دینی از نظر شادابی و مبنای اعتقادی که به انسان ها شخصیت می بخشد مانند دین اسلام نیست.

وی بیان کرد: دین اسلام و سبک زندگی اسلامی ایرانی ما را هم در دنیا و هم در آخرت و معنویت همراهی می کند و منغفعت زیادی در این بخش ها برای انسان به ارمغان می آورد.

فضای مجازی فرصتی برای تقویت باورها

کارشناس مسائل دینی خاطر نشان کرد: با ورود رسانه ها، زندگی ها نیز متحول شدند و برخی از سبک های زندگی، مدل هایی را پیشنهاد کردند که هدفشان ثروتمند کردن کمپانی های مد نظر بود که سایر افراد جوامع دیگر از این مدها پیروی کنند و همین سبب شده تا سبک زندگی در برخی از جوامع دستخوش تغییراتی شود.

حجت الاسلام پیریایی اظهار داشت: امروز رسانه ها قدرت برتر را در شیوه های زندگی دنیال می کنند که لازم است با توجه به گستردگی و استفاده از فضای مجازی، باورها و اعتقادات نیز قوی شوند و می طلبد که سنت ها را حفظ کنیم، اسلامی بودن و ایرانی بودن را حفظ کنیم.

وی با اشاره به مراقبت فرزندان در فضای مجازی گفت: ضروری است تا والدین از نظر تمدنی، سبک زندگی و اعتقادی فرزندان خود را با آگاه سازی در این فضا واکسینه و بیمه کنند البته در کنار همه این موارد می توان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای تقویت باورهای اعتقادی و سنت ها استفاده کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=16449
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها