• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

5

ماجرای سازماندهی تیپ محمدرسول الله(ص) در دوکوهه با فرماندهی حاج احمد متوسلیان/ بیشترین فرماندهان شهید دفاع مقدس متعلق به لشکر ۲۷ بودند

  • کد خبر : 24392
  • 05 اسفند 1400 - 19:52
ماجرای سازماندهی تیپ محمدرسول الله(ص) در دوکوهه با فرماندهی حاج احمد متوسلیان/ بیشترین فرماندهان شهید دفاع مقدس متعلق به لشکر ۲۷ بودند

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران پرس؛ دوران هشت سال دفاع مقدس دورانی ماندگار و جاودانه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ثبت شده است؛ دورانی که رزمندگان اسلام با دستان خالی در مقابل جبهه کفر و مجهز به سلاح های روز نظامی جهان ایستادند […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران پرس؛ دوران هشت سال دفاع مقدس دورانی ماندگار و جاودانه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ثبت شده است؛ دورانی که رزمندگان اسلام با دستان خالی در مقابل جبهه کفر و مجهز به سلاح های روز نظامی جهان ایستادند و نگذاشتند که یک وجب از خاک کشورمان در تصاحب دشمن باقی بماند. در طول این هشت سال دفاع مقدس، گروه های مردمی بسیج و سپاه و اتش ه نقش عمده ای در پیروزی های بزرگ در جبهه حق علیه باطل داشتند اما نباید از حق گذشت که تشکیل تیپ و لشکرهای عملیاتی در سراسر کشور و انسجام بخشی به گروه های بسیج مردمی در قالب لشکر باعث پیشروی ایران در جنگ تحمیلی شد. تشکیل تیپ محمدرسول الله(ص) تهران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز یکی از اقدامات مهم در دوران دفاع مقدس محسوب می شد که باعث پیروزی های عظیم در جنگ هشت ساله شد و اینک ۴۰ سال از آن روزها می گذرد و لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص) در قالب سپاه تهران بزرگ، به ۴۰ سالگی خود می بالد.

ماجرای تشکیل تیپ محمدرسول الله(ص)
تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) در زمستان سال ۶۰ با توجه به همبستگی نظری و عملی احمد متوسلیان و محمدابراهیم همت در فرماندهی نبرد کوهستانی محمدرسول‌الله (ص) تشکیل شد. در دیداری که محسن رضایی در اثنای انجام عملیات مذکور از مناطق پاوه و مریوان داشت، تصمیم او و دیگر فرماندهان رده‌بالای سپاه بر این شد که با توجه به شایستگی‌های متوسلیان و همت در فرماندهی، از توانایی‌های این‌دو برای تشکیل یک‌تیپ رزمی در نیروی زمینی سپاه برای انجام عملیات کربلای ۲ یعنی فتح‌المبین استفاده کنند.

با عزل بنی‌صدر و در نظر گرفتن تاکتیک جدید رزم ایران، سلسله‌عملیات‌های مشترک کربلا توسط ارتش و سپاه طراحی شده بودند. رضایی هم سال‌ها بعد در سال ۷۷ در مصاحبه‌ای درباره سفر دی‌ماه سال ۶۰ خود که برای زمینه‌سازی تشکیل تیپ به مریوان و پاوه داشته گفت، به متوسلیان و همت چنین گفته است: «وقت آن رسیده است تا شما بیایید و یگان‌های رزمی بیشتری برای نیروی زمینی سپاه تشکیل بدهید.» رضایی در همین‌زمینه به متوسلیان می‌گوید «شما باید یک‌تیپ برای سپاه تشکیل بدهید.» و در خاطراتش درباره آن‌دوران گفته است: «متوسلیان خیلی انسان باعاطفه و پاکی بود.»

قاسم صادقی از رزمندگان لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص) تهران بزرگ در گفت و گو با خبرنگار تهران‌پرس در خصوص تشکیل تیپ ۲۷ رسول الله(ص) می گوید: پیش از جنگ، سپاه در مجموعه هایی به عنوان “گردان” فعالیت می کرد که تهران دارای ۹ گردان بود. در هر گردان ۱۰۰ الی ۲۰۰ رزمنده مشغول به خدمت بودند که این افراد ابتدا در پادگان های ولیعصر امام علی(ع) و…. آموزش های لازم را می گذراند. گردان ها وظایف متعددی از جمله حفاظت از حضرت امام (ره)، شخصیت ها، اماکن مهم همانند فرودگاه و دیگر نقاط حساس کشور، مبارزه با مواد مخدر در سیستان و بلوچستان، مبارزه با ضد انقلاب در سراسر کشور از جمله “خلق عرب” و ضد انقلاب های کردستان را بر عهده داشتند.
به گفته وی، گردان‌های سپاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دائماً در رفت و آمد، ماموریت و درگیر با ضد انقلاب بودند. حاج احمد متوسلیان جزو یکی از این گردان‌ها بود که به کردستان اعزام و پس از مدتی به عنوان فرمانده شهر مریوان منصوب شد. با آغاز جنگ تحمیلی حاج احمد و همراهانش در منطقه مریوان باقی ماندند یک سال پس از آغاز جنگ عملیات آزادسازی ارتفاعات مریوان و سرکوبی ضد انقلاب در این منطقه را با عنوان عملیات محمد رسول الله(ص) را برگزار کردند.

صادقی می افزاید: یک سال پس از جنگ، عملیات ثامن الائمه برای آزاد سازی آبادان برگزار شد و این شهر از محاصره خارج و شهر بوستان نیز آزاد شد. مدیریت سپاه پس از عملیات ثامن الائمه و فرار بنی صدر تصمیم به تشکیل تیپ گرفت که در ابتدا ۴ تیپ تشکیل داده شد که عمده اقدامات این تیم‌ها در جنوب کشور صورت می گرفت. در آن مقطع “محسن رضایی” فرماندهان قدر سراسر کشور را شناسایی کرد تا بتواند “طرح گسترش سازمان سپاه” را اجرایی کند؛ در این شناسایی حاج احمد متوسلیان از مریوان، حاج همت از پاوه و آقای شهبازی شناسایی شدند که به این سه نفر گفته شد که باید تیپ تهران را تشکیل دهند.

تشکیل تیپ محمدرسول الله(ص) تهران به دست حاج احمد ممتوسلیان، حاج همت و شهبازی
به گفته صادقی این سه نفر در خانه‌ای نزدیک اندیشمک جلسه ای برگزار کردند که در این جلسه حاج احمد متوسلیان به عنوان فرمانده تیپ تهران، شهید شهبازی به عنوان معاون و شهید همت به عنوان رئیس ستاد و پشتیبانی انتخاب شدند. همچنین نام این تیپ به پیشنهاد حاج احمد متوسلیان به عنوان تیپ ۲۷ محمد رسول الله نام‌گذاری شد. عدد ۲۷ نیز به مناسبت ۲۷ رجب روز مبعث حضرت پیغمبر انتخاب شد و در تاریخ هفدهم بهمن ماه ۱۳۶۰ تیپ محمد رسول الله نامگذاری شد.

وی اظهار کرد: عمده افراد اعزامی از تهران به جنوب و جبهه در تیپ محمد رسول الله سازماندهی می شدند. حاج احمد متوسلیان با درایت، فرماندهی و نفوذ کلامی که داشت اعضای رسمی و بسیجی مشغول به کار در تیپ محمد رسول الله را در دوکوهه سازماندهی می کرد و پس از آن با تشکیل گردان ها و برگزاری دوره‌های آموزشی، تمرینی، ورزشی و کلاس‌های آموزشی، عقیدتی، سیاسی منجر به تشکیل تیپ قدرتمندی شد.

از رفتن ۱۵ کیلومتر به دل دشمن تا تصاحب توپخانه اش
یکی از محورهای سخت عملیات فتح المبین به تیپ ۲۷ محمدرسول الله(ص) واگذار شد که با تدبیر و فرماندهی حاج احمد و دیگر فرماندهان گردان با یک کار خارق‌العاده‌ای به عقبه دشمن دسترسی پیدا کردند و توپخانه دشمن با بیش از ۸۰ توپ دور بر از را آن خود کردند؛ زمانی که این خبر به فرماندهی کل سپاه رسید با تعجب بیان کرده بود که چطور آنها توانستند ۱۵ کیلومتر در عمق خاک دشمن بروند. صادقی در این باره می گوید: با دسترسی به توپخانه دشمن لوله‌ها را به سمت دشمن کج می کنند؛ لذا خط دشمن در عملیات فتح المبین شکسته شد و توانستیم در این عملیات زمین های اشغالی‌مان را پس بگیریم و این دستاورد تنها با درایت حاج احمد متوسلیان و دیگر فرمانده های او از جمله شهید شهبازی، شهید زمانی، شهید عباس کریمی، شهید عباس ورامینی و دیگر شهدا به دست آمد.

به اسارت درآمدن ۱۶ هزار عراقی در آزاد سازی خرمشهر
سردار صادقی با اشاره به عملیات آزادسازی خرمشهر ادامه می دهد: این عملیات به عملیات الی بیت المقدس معروف است که در آن حاج احمد متوسلیان نقش مهمی را ایفا می کرد. در عملیات آزادسازی خرمشهر دور زدن شهر بر عهده تیپ محمد رسول الله(ص) واگذار شد که این تیپ از جاده اهواز به سمت خرمشهر درگیری تن به تن با دشمن رخ داد که در این درگیری چندین فرمانده حاج احمد متوسلیان به شهادت رسیدند، اما در نهایت موفق شدند به پشت دشمن دسترسی پیدا کنند که این یکی از موفقیت های بزرگ حاج احمد و فرمانده های گردان او بود زیرا در این عملیات ۱۵ الی ۱۶ هزار نفر عراقی در شهر خرمشهر و اطراف آن را به اسارت درآورند.

راه قدس از کربلا میگذرد/ اسارت حاج احمد و همراهانش
پس از آزادسازی خرمشهر شورای عالی دفاع، کمک به مردم مستضعف سوریه را در دستور کار خود قرار داد لذا فرماندهی کل سپاه تیپ ۲۷ محمد رسول الله را به سوریه اعزام کرد و ابتدا با حافظ اسد به توافق اولیه رسیدند و در پادگان ها شروع به کار کردند که با فرمان حضرت امام این افراد به کشور بازگشتند چرا که امام(ره) فرمودند که راه قدس از کربلا میگذرد.
می می افزاید: حاج احمد متوسلیان پس از این فرمان به تهران بازمی گردد و برای ساماندهی نیروهای باقیمانده در سوریه به آنجا باز می گردد که در تاریخ نهم تیرماه سال ۶۱ حاج احمد متوسلیان به همراه سه نفر دیگر در این منطقه به اسارت گرفته می شوند و فرمانده سپاه حاج همت را به عنوان فرماندهی تیپ محمد رسول الله انتخاب می کند. به مرور زمان، تیپ محمدرسول الله(ص) به لشکر تبدیل می شود و شاهد افتخارات و پیروزی های عظیم این لشکر پیروز در دوران دفاع مقدس بودیم.

بیشترین شهید متعلق به لشکر ٢٧ محمد رسول الله (ص) سپاه است

۴ فرمانده، ۶ قائم مقام، ۲ رئیس ستاد، ۱۰ فرمانده تیپ و بیش از ۱۵۰ فرمانده و معاون گردان. هیچ یگانی را پیدا نمی‌کنید که این اندازه از فرماندهانش شهید شده باشند، اما در لشکر ۲۷ این موارد عجیب نبود چراکه فرماندهانش همان قدر شهید می‌شدند که نیرو‌های عادی. رزمندگانی که زیر پرچم فرماندهی حاج احمد متوسلیان و شهید همت می‌جنگیدند با هیچ چیزی جز شهادت یا پیروزی راضی نمی‌شدن؛ برای همین هم بیشترین شهدا و بیشترین پیروزی‌های جنگ مربوط به لشکر ٢٧ محمد رسول الله (ص) است.

ضرورت تبیین دستاورد و عملکردهای سپاه تهران بزرگ در طول ۴ دهه گذشته

۴ دهه از تشکیل تیپ محمدرسول الله(ص) می گذرد و در طول این چند، این لشکر دوران دفاع مقدس تبدیل به سپاه تهران بزرگ شده است و همچنان مسیر پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم ادامه دارد. هفته گذشته مراسم چهلمین سالگرد تاسیس سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ با رونمایی از دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) تهران با تصاویر فرماندهان لشکر ۲۷ در تهران برگزار شد نیز در تهران برگزار شد. سردار حسن حسن زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ در مراسم رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) تهران به‌مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل لشکر ۲۷محمد رسول الله(ص) گفت:بهمن ماه ۱۳۶۰ حاج احمد متوسلیان و همرزمانش مامور به راه اندازی و تشکیل تیپ و یگان ویژه تهران می شوند و امروز چهل سال از این اقدام می گذرد.

وی ادامه داد: امروز همه لشکر ۲۷محمد رسول الله(ص) را به عنوان سپاه تهران می شناسند. بنیان گذار این یگان، شاگرد مکتب امام (ره) و انقلاب بوده است؛ از همین رو اخلاص، آینده نگری و… و دیگر ویژگی های امام راحل را می توان در قامت حاج احمد متوسلیان دید.

به گفته سردار حسن زاده، تیپ محمد رسول‌الله در زمان کوتاهی برای عملیات مهم فتح المبین راه اندازی می شود. این تیپ، لشکر و سپاه همیشه پیروز محمد رسول الله با اخلاص و مجاهدت ها رشد پیدا می کند.
فرمانده سپاه محمدرسول الله(صه) تهران بزرگ ادامه داد: ۹ فرمانده شهید از ویژگی های مهم سپاه تهران است که سه فرمانده آن مدافع حرم هستند. این موضوع بیانگر پیشگام بودن فرماندهان این سپاه است. لشکر محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ ۱۸۸ فرمانده گردان در دوران دفاع مقدس و ۲۲۵ فرمانده شهید دارد. این لشکر با پایان دفاع مقدس به کار خود پایان نمی دهد و بزرگترین سد کشور را می سازد.

سردار حسن زاده با اشاره به اقدامات سازندگی لشکر ۲۷محمد رسول الله(ص) خاطر نشان کرد: در سال ۸۷ این لشکر توسعه پیدا می‌کند و سپاه محمد رسول‌الله(ص) شکل می گیرد.

وی ضمن ابراز امیدواری گفت: فرمانده اصلی این سپاه را حاج احمد متوسلیان می دانیم. منتظریم که به او بگوییم تیپی که شما بنا گذاشتید امروز تبدیل به بزرگترین سپاه های جمهوری اسلامی ایران شده است و دارای موسسات متعدد فرهنگی و جهادی است؛ بالغ بر ۲هزار و ۸۰۰ گروه جهادی دارند.

این فرمانده سپاه تهران بزرگ ضمن یادآوری اقدامات حاج احمد متوسلیان در پاوه گفت: سپاه محمد رسول‌الله نیز این اقدامات را در عرصه های مختلف پیگیری کرده است و الگوی آن از اقدامات حاج احمد متوسلیان گرفت شده‌ است.
وی گفت: امروز سپاه تهران در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و برقراری امنیت پایدار نقش آفرین است. ۱۷ بهمن ماه سالروز تاسیس تیپ ۲۷ سپاه تهران بزرگ است.

سردار حسن زاده در پایان بیان کرد: از امروز تا بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به تبیین دستاورد و چگونگی عملکرد سپاه تهران در طول این چهل سال خواهیم پرداخت.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=24392
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها