• امروز : چهارشنبه - ۲۶ آذر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 17 December - 2025

اخبار ویژه

مترو پروژه‌ای فناورانه، اجتماعی، زیست‌محیطی و آینده‌ساز است/ نیاز فوری امروز قطار شهری در شهر شیراز تامین ٧ رام قطار است برگزاری محافل «آبروی بازار؛ افتخار اصناف» به همت و ابتکار اتحادیه های صنفی شهرستان شیراز مراکز روزانه افراد بالای ۱۴ سال دارای اوتیسم برای نخستین بار مجوز می‌گیرند فروش فوق العاده اصناف ویژه شب یلدا با برپایی «نمایشگاهی به وسعت ایران» در واحدهای صنفی منتخب شیراز گرانی ارز ناشی از تحریم و بی ثباتی روابط خارجی است؛ دنبال جمشیدبسم الله نگردید یاسر آسانی: فوتبال است، نه جنگ/ روزبه و رامین بازیکن تیم ملی هستند و این خوب نیست تأکید شهردار کلان‌شهر شیراز بر هماهنگی شبانه‌روزی و بسیج کامل امکانات در ستاد مدیریت بحران دستور ویژه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارش‌های شدید و سیل/ آماده‌باش کامل بیمارستان‌ها در فارس اتاق اصناف مرکز استان فارس ظرفیت مطلوبی برای مدیریت بحران به شمار می رود تأکید دادستانی بر تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها و جلوگیری از قطعی گاز و برق در زمستان بازار تحت رصد و کنترل مستمر قرار دارد/ انجام بیش از ۳۷ هزار مورد بازرسی در استان فارس با هدف نظارت بازار/ رصد بازار شب یلدا با ۳۵۰ اکیپ بازرسی نمایشگاه های عرضه کالا ویژه شب یلدا در شیراز همزمان با میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) افتتاح شد رونمایی رسمی از ایستگاه ورزش صبحگاهی قره‌آغاج در باغ جنت شیراز/ جشن نشاط همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) و تقدیر از مسئول ایستگاه میزان با سوادی و تحصیلات تکمیلی بانوان کیش بالاتر از میانگین کشوری است لایحه حمایت از زنان نباید بیش از این معطل بماند

0

مترو پروژه‌ای فناورانه، اجتماعی، زیست‌محیطی و آینده‌ساز است/ نیاز فوری امروز قطار شهری در شهر شیراز تامین ٧ رام قطار است

  • کد خبر : 40797
  • 26 آذر 1404 - 8:53
مترو پروژه‌ای فناورانه، اجتماعی، زیست‌محیطی و آینده‌ساز است/ نیاز فوری امروز قطار شهری در شهر شیراز تامین ٧ رام قطار است
‌‌رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: مترو شیراز یک پروژه صرفا عمرانی نیست، گفت: مترو پروژه‌ای فناورانه، اجتماعی، زیست‌محیطی و آینده‌ساز است و برای پوشش کامل ٤ خط مترو با سرفاصله ۵ دقیقه‌ای، به ۶۸ رام قطار نیاز است که در حال حاضر ۱۴ رام در اختیار داریم و ۵۴ رام دیگر باید تامین شود. نیاز فوری امروز شهر، تامین ٧ رام قطار است تا بتوان سرفاصله خط یک و خط ٢ را کاهش داد.

به گزارش طلوع سیاست، رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری در نشست خبری با خبرنگاران  درباره تعامل با پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: ما پدیده‌ای به نام میراث فرهنگی داریم و این موضوع برای مجموعه مترو کاملا شناخته‌شده است. در پروژه‌های مختلف، از‌جمله خط ٢، پژوهشگاه میراث فرهنگی به‌صورت مستقیم در جریان قرار‌گرفته و حتی در برخی مقاطع، پروژه‌ها به‌صورت میدانی و مشترک بررسی شده‌اند.

وی افزود: در محدوده حافظیه، با‌توجه‌به حساسیت‌ها، تمامی پیوست‌های فنی پیش‌بینی شد و جلسات تخصصی متعددی با حضور اساتید دانشگاه برگزار شد که در‌نهایت تاییدیه لازم اخذ شد؛ دستگاه حفار دوم نیز به دلیل همین بررسی‌ها از نزدیکی بیش‌از‌حد به حافظیه عبور نکرد و مجموعه میراث فرهنگی در‌این‌خصوص مسئله‌ای نداشت.

کلانتری ادامه داد: در اتصال خط یک به چهار، به دلیل عبور از بافت تاریخی، توافق شد فضای کارگاهی به مدت ٣ تا ۴ ماه در اختیار مجموعه میراث فرهنگی قرار گیرد و بزرگ‌ترین کاوش شهری کشور در حوزه عمرانی شیراز انجام شد. هزینه این کاوش‌ها توسط مترو پرداخت شد و پس از بررسی‌ها مشخص شد که آثار کشف‌شده مربوط به دوره‌های متاخر بوده و اثر فاخر و منحصربه‌فردی که مانع ادامه پروژه شود، وجود ندارد.

وی گفت: در‌عین‌حال، برنامه‌ریزی شده بخشی از آثار کشف‌شده که ارزش نمایشی دارند، پس از اخذ مجوز‌های لازم، در قالب گالری یا نمایشگاه دائمی در برخی ایستگاه‌های مترو به نمایش گذاشته شوند. در حال حاضر، به‌جز یک تاییدیه برای خط چهار، مشکل خاصی در حوزه میراث فرهنگی وجود ندارد و با به‌روزرسانی هماهنگی‌ها در سطح وزارت میراث، این موضوع نیز در حال پیگیری است.

‌رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به فعالیت‌های گسترده در حوزه قطار شهری و مترو گفت: از سال گذشته تاکنون، خط ۴ به شبکه اضافه شده، توسعه خط ٣ انجام شده و در خط ٢ نیز اقدامات موثری صورت گرفته است و در بخش بهره‌برداری نیز افزایش ساعات فعالیت خط دو در دستور کار قرار‌گرفته است.

‌کلانتری اظهار داشت: در خط یک، قرارداد جدیدی در حوزه تعمیر و نگهداری ناوگان منعقد شد که با‌توجه‌به رسیدن قطار‌ها به زمان تعمیرات اساسی، این ماموریت به یک مجموعه ذی‌صلاح واگذار شد. قرارداد سه‌ساله‌ای با شرکت مپنا به‌عنوان یکی از توانمند‌ترین مجموعه‌ها در حوزه ناوگان ریلی منعقد شده و این قرارداد وارد فاز عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در ذیل این قرارداد، پیشنهاد ورود به حوزه ساخت قطار داخلی نیز مطرح شد و مقرر است تفاهم‌نامه این موضوع به‌صورت رسمی رونمایی شود. در این راستا، مشارکت برای ساخت داخلی قطار با الگوبرداری از تجربیات تهران و سایر شهر‌ها در دستور کار قرار گرفت و شیراز به همراه قم در این مسیر پیش‌قدم شدند.

‌رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: بر اساس این برنامه، ساخت ١٠ رام قطار با مجوز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با مشارکت داخلی دنبال می‌شود و زمان‌بندی اجرای پروژه ۲۴ ماه پیش‌بینی شده است تا نمونه اولیه قطار داخلی آماده شود. در این مسیر از ظرفیت‌های بومی و شناسایی‌شده استفاده خواهد شد و هدف، توسعه صنعت داخلی در سطح کشور است.

کلانتری با اشاره به بومی‌سازی تجهیزات گفت: امروز به دانش فنی تولید بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد قطعات قطار در داخل کشور دست یافته‌ایم؛ از سیستم‌های ترمز و تامین برق گرفته تا تجهیزات الکتریکی، PLC و سایر اجزای اصلی. تحریم‌ها موجب شد توجه بیشتری به ظرفیت‌های داخلی شود و اکنون این توانمندی به اثبات رسیده است.

‌وی درباره هزینه‌ها نیز توضیح داد: برای ساخت ١٠ رام قطار، رقمی در حدود ۴.٧ همت پیش‌بینی شده است. قیمت نمونه اولیه بالا‌تر است، اما در مجموع قیمت هر واگن بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون یورو و هر قطار حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون یورو برآورد می‌شود که حدود ۲۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی است.

‌کلانتری افزود: در این پروژه، دولت در گام نخست از محل تسهیلات تولید بار اول و در بخش طراحی و مهندسی مشارکت دارد و در ادامه، تامین مالی از طریق منابع شهرداری، بانک شهر، روش‌های تهاتری و سایر ابزار‌های مالی پیگیری می‌شود.

‌رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به وضعیت خط ٢ مترو گفت: از مهرماه ساعات بهره‌برداری افزایش یافته و خدمات از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر ارائه می‌شود. با‌این‌حال، به دلیل فاصله حرکتی قطار‌ها که گاهی به ۴۰ دقیقه می‌رسد، جذابیت خدمات کاهش می‌یابد و رفع کمبود ناوگان در اولویت است.

وی در ادامه به وضعیت پله‌های برقی و آسانسور‌ها اشاره کرد و گفت: بخش عمده تجهیزات عملیاتی شده و تنها دو دستگاه باقی‌مانده که در قرارداد قبلی لحاظ نشده بود، با توافق جدید در حال ساخت است و تا مدت کوتاهی آینده تکمیل خواهد شد.

کلانتری همچنین از تکمیل نیروی انسانی خط ٢، برگزاری آزمون‌ها، افزایش ظرفیت جابه‌جایی در مناسبت‌های خاص و رفع نواقص تونل‌ها و ایستگاه‌ها خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا پایان سال، خط ٢ به‌صورت کامل تا سعدی به بهره‌برداری برسد.

وی درباره حفاری خطوط نیز توضیح داد: حفاری تونل خط ٢ به مراحل پایانی رسیده و با برنامه‌ریزی انجام‌شده، پس از دهه فجر دستگاه‌ها آزاد شده و عملیات اجرایی خطوط جدید آغاز می‌شود. در این مسیر، هم از روش‌های مکانیزه و هم غیرمکانیزه متناسب با شرایط شهری استفاده خواهد شد.

کلانتری تاکید کرد: ایمنی در حفاری‌های مکانیزه در سطح بالایی قرار دارد و نیرو‌های انسانی کمترین تماس مستقیم با خاک دارند. همچنین روش‌های اجرایی به گونه‌ای انتخاب می‌شود که کمترین تداخل را با ترافیک شهری داشته باشد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: توسعه خط ٢ و سایر خطوط بر اساس مطالعات جامع حمل‌ونقل شهری دنبال می‌شود و تلاش بر این است که پروژه‌ها به‌صورت ایستگاه‌به‌ایستگاه تکمیل شده و خدمات قابل اتکا و منطقی به شهروندان ارائه شود.

مترو شیراز؛ از مرجع تقلید فنی به الگوی ملی مهندسی

‌رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با تاکید بر توان بالای فنی و تجهیزاتی مترو شیراز گفت: امروز در حوزه تجهیزات و مهندسی، مجموعه مترو شیراز جزو قوی‌ترین مجموعه‌های کشور است؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها از تهران و مشهد عقب نیستیم، بلکه در بسیاری از حوزه‌ها شهر‌های دیگر عملکرد شیراز را رصد می‌کنند تا از تجربیات آن استفاده کنند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به نوآوری‌های مهندسی در خط ٢ مترو اظهار داشت: یکی از اقدامات شاخص، حرکت به سمت طراحی و اجرای ایستگاه‌های بدون ستون است. در این‌رویکرد، با استفاده از سقف‌های قوسی، ایستگاه‌هایی طراحی می‌شود که در دهانه ۲۴ متری، نیازی به ستون ندارند؛ اقدامی که هم موجب کاهش هزینه، هم افزایش سرعت اجرا و هم ارتقای کیفیت معماری می‌شود.

وی ادامه داد: ایستگاه کلبه سعدی نخستین تجربه این نوع طراحی است که البته به دلیل ملاحظات معماری و ارتباط بصری با فضای سعدی، در بخشی از آن ستون‌هایی پیش‌بینی شد، اما ساختار اصلی ایستگاه بدون ستون طراحی شده است. این الگو در ایستگاه میلاد، اطلسی، حافظ، کلبه سعدی و ایستگاه‌های حوزه تفریحی نیز اجرا شده و نتایج بسیار موفقی داشته است.

وی با اشاره به ماهیت پیچیده پروژه‌های مترو گفت: مترو صرفا یک سازه بتنی یا ورودی ایستگاه نیست، بلکه یک شهر زیرزمینی با ده‌ها پیوست مهندسی است. زیر سکو‌ها، شبکه‌ای از تاسیسات شامل سیستم‌های اطفای حریق، پمپ‌ها، برق، سیگنالینگ و تجهیزات ایمنی فعال است که بخش عمده آن از دید عموم پنهان می‌ماند.

هزینه تجهیزات یک خط مترو به حدود ۴۰ میلیون یورو می‌رسد

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز تاکید کرد: هزینه‌های اجرای مترو واقعی و مبتنی بر محاسبات دقیق است. به‌عنوان نمونه، هزینه تجهیزات یک خط مترو به حدود ۴۰ میلیون یورو می‌رسد و این عدد پیش‌تر نیز راستی‌آزمایی شده است. اجرای هم‌زمان ۴ خط مترو در شیراز پروژه‌ای کم‌نظیر در کشور است و نیازمند مدیریت دقیق منابع و توان فنی بالاست.

وی افزود: بر اساس سند جامع حمل‌ونقل و افق ۱۴۰۹، تمامی تعهدات در دستور کار اجرا قرار دارد و در صورت تزریق به‌موقع منابع، این اهداف قابل تحقق است. آمادگی فنی و اجرایی در مجموعه سازمان، مشاوران و پیمانکاران وجود دارد و ترکیب تجربه و انگیزه در نیروی انسانی یک مزیت جدی برای پروژه‌های مترو شیراز محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به نقش مترو در اشتغال‌زایی گفت: حدود ۱۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم با پروژه‌های مترو همکاری دارند و این مجموعه با بیش از ۱۴ رشته دانشگاهی در ارتباط است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور از‌جمله دانشگاه شیراز، شریف، تهران و خواجه‌نصیر در پروژه‌های مترو شیراز مشغول فعالیت هستند.

کلانتری تصریح کرد: در گذشته برای اجرای پروژه‌های مترو وابستگی جدی به مشاوران خارجی وجود داشت، اما امروز تمام خدمات مهندسی و اجرایی به‌صورت کامل توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و این نشان‌دهنده بلوغ فنی کشور در حوزه مترو است.

وی درباره فضای سبز نیز توضیح داد: سیاست مجموعه مترو، اجتناب حداکثری از تخریب فضای سبز است. در موارد اجتناب‌ناپذیر، جابه‌جایی درختان انجام شده و بازسازی سطح زمین پس از اتمام پروژه بر عهده مناطق شهرداری است. مترو سطح زمین را به‌صورت آماده تحویل می‌دهد و بازآفرینی فضای سبز جزو تعهدات مناطق شهری است.

وی با تاکید بر اینکه مترو شیراز یک پروژه صرفا عمرانی نیست، گفت: مترو پروژه‌ای فناورانه، اجتماعی، زیست‌محیطی و آینده‌ساز است و تلاش ما این است که توسعه حمل‌ونقل پاک، همراه با حفظ محیط‌زیست و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان پیش برود.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=40797
   

نوشته های مشابه

25آذر
برگزاری محافل «آبروی بازار؛ افتخار اصناف» به همت و ابتکار اتحادیه های صنفی شهرستان شیراز
در راستای برگزاری دومین کنگره ملی 11 هزار شهید اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در استان فارس به انجام می رسد:

برگزاری محافل «آبروی بازار؛ افتخار اصناف» به همت و ابتکار اتحادیه های صنفی شهرستان شیراز

25آذر
فروش فوق العاده اصناف ویژه شب یلدا با برپایی «نمایشگاهی به وسعت ایران» در واحدهای صنفی منتخب شیراز
مسئول کمیته برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالای اتاق اصناف مرکز استان فارس خبر داد:

فروش فوق العاده اصناف ویژه شب یلدا با برپایی «نمایشگاهی به وسعت ایران» در واحدهای صنفی منتخب شیراز

24آذر
تأکید شهردار کلان‌شهر شیراز بر هماهنگی شبانه‌روزی و بسیج کامل امکانات در ستاد مدیریت بحران
آماده‌باش مدیریت شهری شیراز در پی اعلام وضعیت قرمز هواشناسی

تأکید شهردار کلان‌شهر شیراز بر هماهنگی شبانه‌روزی و بسیج کامل امکانات در ستاد مدیریت بحران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها