• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

6

مخالفت آمریکا با هرگونه ارائه معافیت برجامی از تحریم‌ها به روسیه

  • کد خبر : 24849
  • 23 اسفند 1400 - 12:16
مخالفت آمریکا با هرگونه ارائه معافیت برجامی از تحریم‌ها به روسیه

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست یک سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی هر گونه ارائه معافیت از تحریم‌ها به روسیه برای حفظ‌ روابط اقتصادی-تجاری تحت برجامش با ایران را رد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، آمریکا با هرگونه ارائه معافیت از تحریم‌ها به روسیه برای‌ اعلام حمایتش از […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

یک سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی هر گونه ارائه معافیت از تحریم‌ها به روسیه برای حفظ‌ روابط اقتصادی-تجاری تحت برجامش با ایران را رد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، آمریکا با هرگونه ارائه معافیت از تحریم‌ها به روسیه برای‌ اعلام حمایتش از رسیدن به توافقی در مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای مخالفت کرده است.
یک‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یک‌شنبه به فایننشال تایمز گفته است، تحریم‌های اقتصادی جدید اعمال شده به روسیه در واکنش به حمله‌اش به اوکراین به توافق هسته‌ای ایران «بی‌ربط» بوده و «نباید هیچ گونه تاثیری بر اجرایی شدن آن داشته باشد.»
به گفته این مقام آمریکایی، «آمریکا هیچ قصدی مبنی بر ارائه هیچ چیز جدید یا به خصوصی مربوط به این تحریم‌ها ندارد، چیز جدیدی هم برای رسیدن به یک توافق در زمینه اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای مورد نیاز نیست.»
به گزارش ایسنا، اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که با ایجاد تغییراتی در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بر اشخاص و نهادهای روسی، دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است.

مذاکرات وین چند روز پیش در حالی به دنبال تحولات اخیر با وقفه مواجه شد که به گفته طرفین، پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در آن ایجاد شده بود.

جوزپ بورل، مسئول سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتری درباره مکث در مذاکرات وین گفته بود: به دلیل عوامل خارجی به مکث در گفتگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم تاکید کرده است: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

مخالفت آمریکا با درخواستی است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش درباره تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین مطرح کرده و گفته بود: ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

او در این باره ادامه داد: ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل با این کشور اسلامی[ایران] آسیبی وارد نکند.

در صورتی که مقامات آمریکا می‌گویند تحریم‌های اعمالی علیه روسیه ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد.
روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در پی درخواست روسیه برای دریافت تضمینی کتبی از واشنگتن جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران از تحریم‌های آمریکا، گفت که آمریکا [با مسکو] برای حفظ توافق هسته‌ای درباره معافیت از تحریم‌های مربوط به اوکراین علیه روسیه مذاکره نخواهد کرد و در عوض، اگر کرملین از درخواست لحظه آخرش [در مذاکرات وین] عقب ننشیند، تلاش خواهد کرد توافقی جدید و بدون حضور روسیه انجام دهد.

این روزنامه همچنین مطرح کرد: در پی به خطر افتادن یکی‌ از اهداف اصلی سیاست خارجی دولت جو بایدن که بازگشت به توافق هسته‌ای بود، به گفته این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، مسکو یک هفته وقت دارد از خواستش برای دریافت ضمانت کتبی جهت معاف شدن از تحریم‌های مربوط به اوکراین در زمینه روابط تجاری آتی مسکو با تهران، صرف نظر کند.
این درخواست روسیه با واکنش آلمان، روسیه وانگلیس، کشورهای اروپایی برجام‌[توافق هسته‌ای] نیز مواجه شده بود. این سه کشور اخیرا در بیانیه‌ای مشترک گفتند: هیچ کسی نباید به دنبال سودجویی از مذاکرات برجام[توافق هسته‌ای] برای دست یافتن به تضمین‌هایی باشد که جدا از برجام هستند.

به ادعای این سه کشور اروپایی، «این کار خطر فروپاشی توافق را در بر دارد».

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=24849
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها