• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

اخبار ویژه

دکتر مرندی: خانواده‌ام هیچ وقت به زندگی در خارج فکر نمی‌کنند حکم کمیته انضباطی برای نکونام چه خواهد بود؟ بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زکات فطریه و کفارات جمع آوری شد  سفیر ایران: درصورت دست زدن مجدد اسرائیل به اقدام نظامی، پاسخ تهران قاطع تر خواهد بود رییس هیأت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قصرشیرین مشخص شد پیام تسلیت همت فارس به رییس شورای هماهنگی شهرستان های این حزب در استان مدیرعامل منطقه آزاد قصرشیرین منصوب شد کلیات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات تصویب شد تحولات کانون وکلا از گذشته تاکنون از زبان دکتر پارسا حقوق امسال کارمندان و بازنشستگان ابلاغ شد + جزئیات دیگر برای تماشای بازی‌های بزرگ به استادیوم نروید! رییس‌جمهور: سازش با صهیونیست‌ها قمار روی اسب بازنده است/ ایران همچنان حامی مقاومت می‌ماند تصویب ۱۳ دستور کار حفاظتی محیط زیست در دولت سیزدهم سودآورترین بازار ایران را بشناسید + عکس دیدار نماینده منتخب شهرستان سپیدان و بیضا با رییس دیوان محاسبات کشور

6

معادن؛ پیشران توسعه/ سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریالی در معادن آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 19060
  • 27 آبان 1400 - 15:48
معادن؛ پیشران توسعه/ سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریالی در معادن آذربایجان‌غربی

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست ساعت: ۱۶:۴۸ منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۲۷ شناسه خبر: ۱۷۸۵۳۸۷ توسعه معادن می‌تواند چرخ لکوموتیو اقتصادی را به تحرک آورد و در این راستا سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریالی در معادن آذربایجان‌غربی گواهی بر این مدعی است که معادن پیشران توسعه اقتصادی هستند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست</p>

ساعت: ۱۶:۴۸
منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
شناسه خبر: ۱۷۸۵۳۸۷

توسعه معادن می‌تواند چرخ لکوموتیو اقتصادی را به تحرک آورد و در این راستا سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریالی در معادن آذربایجان‌غربی گواهی بر این مدعی است که معادن پیشران توسعه اقتصادی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، توسعه هر کشوری نیازمند توجه به بخش‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی آن کشور است و ترسیم الگوی توسعه پایدار باید بر مبنای ۲ محور توسعه معادن و توسعه کشاورزی استوار باسد چرا که این بخش‌ها نعمات الهی هستند که هیچ هزینه‌ای را برای دولت‌ها ندارند.

آذربایجان‌غربی نیز در شمال‌غربی ترین نقطه کشور قرار گرفته است و جود نعمت‌های خدادای این هطه از کشور را به ظرفیتی بی‌نظیر برای تحرک اقتصادی فراهم کرده است و پیشران اقتصادی شمال‌غربی ترین نقطه کشور به شمار می‌رود.

وجود مزارع غنی این خطه از کشور را به قطب محصولات کشاورزی تبدیل کرده است و اما در کنار این مزارع وجود معادن غنی و خدادادی نعمت را بر مردم این منطقه به وفور فراهم کرده تا این خطه از کشور به سرزمین فرصت‌های بی‌نظیر شناخته شود.

محدوده معادن آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست‌گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل “اشنویه – خوی”، “مریوان – مهاباد” و “شاهین‌دژ – ماهنشان” قرار گرفته و این استان از نظر تنوع مواد معدنی با داشتن ۵۱ ماده معدنی جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تُن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

اشتغال بیش از پنج هزار نفر در بخش معدن آذربایجان‌غربی و سرمایه‌گذاری افزون بر ۳۶۶ میلیارد تومانی در این بخش این استان را به قطب‌های مهم بخش اقتصادی استان تبدیل کرده است.

وجود ۲ معدن طلای “زرشوران” و “آق‌دره” تکاب، آذربایجان‌غربی را در زمره استان‌های طلایی کشور قرار داده که سالانه در مجموع هزار و ۳۵ تُن طلا از این ۲ واحد برای فرآوری استخراج می‌شود.

از طرفی دیگر هم‌مرز بودن با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان، پیداکردن بازارهای هدف در این کشورها و دیگر کشورهای منطقه نیز زمینه شکوفایی بیش‌از پیش بخش معدن و فرآوردهای معدنی را در آذربایجان‌غربی فراهم می‌کند.

استخراج سالانه ۱۷ میلیون و ۴۳۵ تُن انواع مواد معدنی در آذربایجان‌غربی

وجود معادن غنی از نعمت‌های خدادای به شمار می‌رود و آذربایجان‌غربی از این قاعده مستثنی نیست و وجود بیش از یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تُن ذخیره قطعی در معادن این استان منجر شده تا سالانه بیش از ۱۷ میلیون و ۴۳۵ تُن انواع مواد معدنی در استان استخراج می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب تاکید کرد که تاکنون بیش از چهار هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال در زمینه معادن استان سرمایه‌گذاری شد است.

غلامرضا بابایی به این مطلب هم اشاره دارد که هم‌اکنون ۵۱ نوع ماده معدنی درآذربایجان‌غربی شناسایی و کشف شده که با این آمار، این استان به لحاظ تنوع ماده معدنی در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

توجه به این مساله خالی از لطف نیست که هم اکنون ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده که از این تعداد، ۵۱ نوع در آذربایجان‌غربی در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری قرار دارد که شامل انواع سنگ‌های زینتی، طلا، چیتان، باریت، سلیس و پوکه معدنی است.

وی با اشاره به اینکه اکثر معادن آذربایجان‌غربی فعال است، تاکید داشته در این استان ۵۰۳ معدن وجود دارد و استان از این لحاظ نیز در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در خصوص اشتغال مستقیم بخش معدن استان نیز معتقد است هم اکنون بیش از پنج ‌هزار و ۱۷۹ نفر به‌صورت مستقیم در معادن آذربایجان غربی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های فرآوری معدنی طی سال‌های اخیر در آذربایجان‌غربی نیز گفته که در حال حاضر سه واحد فرآوری مستقر در معادن در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می‌شود.

امسال ۱۲۰۰ میلیارد ریال در معادن آذربایجان‌غربی سرمایه‌گذاری شده است

توجه به این نقطه خالی از لطف نیست که توسعه پایدار معادن می‌تواند زمینه اشتغال جوانان منطقه را فراهم کرده و ارزآوری بسیاری را برای کشور و منطقه به ارمغان بیاورد که این الگویی هوشمند برای رونق چرخ لکوموتیو معدنی است.

اما توجه به ما معادن آذربایجان غربی تنها به سال‌های گذشته محدود نمی شود و توسعه معادن همچنان ادامه دارد به طوری که به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: برای به بهره‌برداری رسیدن معادن مورد نظر در استان طی امسال بیش از یک هزار و ۲۰۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

پریسا عابدپور به این مورد اشاره دارد که با سرمایه‌گذاری در بخش معادن، این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری را ثبت کرد.

وی به میزان سرمایه گذاری شده، اشاره دهرد و معتقد است که این میزان برای راه اندازی ۲۴ معدن هزینه شده و با وارد شدن این معادن به چرخه تولید زمینه اشتغال مستقیم برای ۶۲۲ نفر طی امسال فراهم شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان‌غربی بیان داشته که با اضافه شدن این تعداد، استخراج سالیانه معادن استان به سه میلیون و ۵۴۳ هزار تن افزایش می‌یابد.

عابدپور به این مساله هم تاکید دارد که این معادن دارای ۲۲۲ میلیون تُن ذخیره قطعی هستند.

وی به سایر بخش‌های معدنی آذربایجان‌غربی اساره دارد و تاکید داشته آذربایجان غربی در حال حاضر دارای ۱۷۹ محدوده دارای پروانه اکتشاف معتبر و ۶۳ معدن دارای گواهی نامه کشف معتبر با ذخیره قطعی ۲۶ میلیون و ۷۷۹ هزار تن انواع مواد معدنی با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۶۲۱ میلیارد ریال است.

بزرگترین معدن طلای خاورمیانه در آذربایجان غربی مستقر است

وجود معادن غنی در نقاط مختلف کشور، این خطه از خاورمیانه را به ظرفیتی بی‌نظیر تبدیل کرده است تا با برخورداری از مواهب طبیعی از نعامت الهی برای توسعه چرخ اقتصاد نیز بهره‌مند شود.

آذربایجان‌غربی نیز از این مواهب الهی بی‌بهره نبوده و بزرگترین معدن طلای خاورمبانه را در خود جای داده است به طوری که به گفته کارشناس مسوول آمار معاونت معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی سالانه بیش از هزار و ۳۵ تُن طلا از معادن در این استان استخراج می‌شود که از این مقدار ۶۶۰ تُن مربوط به معدن طلای “زرشوران” (بزرگترین معدن طلای خاورمیانه) و ۳۷۵ تُن از معدن “آق‌دره” تکاب استخراج شده است.

مهسا اسلامی با اشاره به اجرای طرح توسعه ۴۰ هکتاری در معدن طلای “زرشوران” تکاب تاکید کرده که طرح توسعه زرشوران توسط سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی در حال پیگیری است.

باید به این نکته توجه کرد که طی سال‌های قبل عملیات معدنی و احداث واحد فرآوری طلا در مساحت ۱۰۰ هکتار از معدن طلای “زرشوران” تکاب شروع شده بود که طرح توسعه ۴۰ هکتاری سال گذشته نیز به این میزان افزوده شده است.

بهینه‌سازی، سیستم‌های فرآوری کارخانه با تمرکز بر روی افزایش راندمان، انجام مهندسی معکوس و ساخت تمامی قطعات و تجهیزات کارخانه، بررسی و امکان‌سنجی استحصال فلزات همراه (آنتیموان و تیتانیوم)، همکاری با مراکز آموزش عالی برای انجام پروژه‌های دانشجویی، امکان‌سنجی انجام مطالعات جداسازی و استحصال آرسنیک و برنامه ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات ‌طلای کشور از آن جمله است.

کارشناس مسوول آمار معاونت معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی معدن طلای “زرشوران” تکاب را بزرگترین معدن طلای خاورمیانه برشمرد که ۳۰ درصد از ذخایر طلای کشور در آن نهفته است و در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر در این معدن و کارخانه طلای آن مشغول به کار هستند.

اسلامی به این مورد اشاره دارد که مرحله نخست طرح ساخت کارخانه فرآوری و استحصال طلای “زرشوران” با سرمایه‌گذاری حدود ۲ هزار میلیارد ریال و ظرفیت اسمی تولید سالانه سه تن طلا در آبان سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید.

به این مساله باید توجه کرد که معدن طلای “زرشوران” در کنار روستایی به همین نام در شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و با ۱۱۰ تن ذخیره طلای خالص، بالاترین ظرفیت تولید طلا در کشور را دارد و کارخانه تولید طلای زرشوران نیز که در جوار این معدن ساخته شده، بزرگترین واحد تولید طلا در کشور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=19060
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها